România literară, iulie-septembrie 1979 (Anul 12, nr. 27-39)

1979-07-05 / nr. 27

Proletari din toate ţările, uniţi-vâ ! România literară troteca "jSjwi"! Anul tragic joi 8 iulie 1979 Săptăminal editat de Uniunea Scriitorilor din Republica Socialistă România 1 . ASTĂZI, IUBIREA DE PATRIE (Paginile 12—13) Momentul inaugural al rafinăriei Combinatului petrochimic Midia-Năvodari ŞANTIERELE ŢĂRII IN urmă cu trei ani, la 9 iulie 1976, intr-un peisaj arid, nisipos, de pe malul Mării Negre, începea construcţia Combinatului petrochimic de la Midia-Năvodari. Cel dinţii pilon al acestui obiectiv al cincinalului revoluţiei tehnico-ştiinţifice il fixa tovarăşul Nicolae Ceauşescu, îndemnindu-i pe constructori să înalţe cit mai grabnic marele şi modernul combinat. Săptămîna trecută, vineri, 29 iulie, 1979, la trei ani de la inaugurarea lucrărilor, a intrat în funcţiune rafinăria, primul obiectiv din cele 27 cite va însuma Combinatul de la Midia-Năvodari, edificiu viguros al chimiei româneşti ce se înalţă pe pămintul dobrogean, expresie elocventă a ridicatului potenţial al industriei şi ştiinţei româneşti. Într-o atmosferă vibrantă, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, tovarăşa Elena Ceauşescu, ceilalţi tovarăşi din conducerea partidului şi statului s-au îndreptat spre rafinăria care a început să dea ţării primele cantităţi de benzină, motorină şi păcură. A fost o muncă fără preget. S-a lucrat zi şi noapte. Au fost greutăţi imense, dar, totodată, şi satisfacţii imense. Aproape toate utilajele acestui colos industrial - ce se întinde pe sute de hectare - sunt concepute şi fabricate in România, ele fiind competitive cu cele produse pe plan mondial, la un înalt grad de tehnicitate şi eficienţă. A urmat apoi un moment de mare semnificaţie : tovarăşul Nicolae Ceauşescu a fost invitat să taie panglica inaugurală, gest care a devenit metaforă a biruinţelor noastre in această etapă a dezvoltării economice a patriei la nivelul ţărilor dezvoltate din punct de vedere industrial. Şi, iată, s-a ridicat o nouă citadelă productivă, ca atîtea altele in ţară - pe Argeş, pe Dunăre,pe Mureş şi pe fsroil, m ult... Şantiere ale patriei, şantierele ţării... Toate, ctitorite în aceşti ani. Inaugurarea noii citadele industriale are loc în preajma a două mari evenimente istorice : cea de a 35-a aniversare a Eliberării şi cel de al Xll-lea Congres al Partidului. A intrat, aşadar, în funcţiune o platformă industrială pe care s-au montat sute de mii de conducte, mii de tone de maşini şi agregate, pe care s-au executat de pe acum, la parametrii prevăzuţi pentru întregul combinat, unităţile aferente - centrala termică, sistemul de aducţiune a apei, care măsoară 21 de km., uzina de azot şi oxigen, estacadele de ţiţei, care vor permite accelerarea ritmului de dare în funcţiune a obiectivelor stabilite în etapele următoare. Apreciind eforturile depuse, rezultatele obţinute, tovarăşul Nicolae Ceaușescu a invocat portul Midia, un port ce va exista, un nume ce se va impune pe harta viitorului celui mai apropiat. Fiindcă termenele indicate de partid, de secretarul său general, ne dau această certitudine : portul Midia trebuie să existe încă din anul viitor. Locul Combinatului petrochimic Midia-Năvodari în peisajul industriei româneşti l-a definit tovarăşul Nicolae Ceauşescu în cuvîntarea rostită vineri la adunarea populară de la Combinat. „Acest Combinat petrochimic este, într-adevăr, un obiectiv important al actualului cincinal ; el face parte din sutele şi sutele de obiective industriale - unele chiar de mari proporţii — ce se realizează în acest cincinal, făcind ca opera de construcţie a societăţii socialiste multilateral dezvoltate din patria noastră să se ridice pe o treaptă şi mai înaltă”. Este, acesta, încă unul din marile obiective industriale ale ţării care ilustrează prezentul României socialiste, prefigurindu-i, totodată, viitorul. Marile şantiere ale ţării, despre care atîtea pagini vibrante s-au scris şi se scriu din acest număr „România literară" evocîndu-le pe cele de pe Lotru, de la Calafat sau de la Motru), pun în lumină marile noastre izbinzi înscrise în cronica celor trei decenii și jumătate de la Eliberare. „România literară" _____________ Mai presus de orice Mai presus de orice — simpla şi calda lumină a soarelui, mai presus de orice ■— îndelung căutat, adevărul. Mai presus de orice — Mama, aici şi acum, iubirea ce mişcă planeţii, frumosul văzut, nevăzutul. Mai presus de orice — firul ierbii şi pruncul ce-şi clatină paşii pe steaua aceasta ciudată. Mai presus de orice atîtea şi-atîtea şi multe. Mai presus de presus totuşi — ţara... Tiberiu Utan V_____________________