România literară, iulie-septembrie 1988 (Anul 21, nr. 28-40)

1988-09-15 / nr. 38

Proletari din toate ţările, uniţi-vă ! România literară Anul XXL nr. 38, joi 15 septembrie 1988 ŞCOALA INVAŢÂMÎNTUL românesc a cunoscut în epoca inaugurată de Congresul al IX-lea al partidului o dezvoltare continuă, aflată într-un semnificativ şi armonios acord cu evoluţia de ansamblu a societăţii noastre socialiste, fiind astăzi deplin integrat dinamicelor realităţi contemporane ale ţării. Pornindu-se de la concepţia revoluţionară a secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, rolul şcolii în viaţa socială şi economică a crescut necontenit, învăţămintul afirmîndu-se, împreună cu ştiinţa, drept una dintre forţele cele mai importante de asigurare a viitorului socialist al patriei. Strînsa legătură cu producţia şi cercetarea, principiu de bază al şcolii româneşti contemporane, reflectă în chip caracteristic atît cerinţele amplelor programe şi planuri de dezvoltare multilaterală a societăţii noastre cît şi necesităţile educaţionale proprii socialismului. Formarea prin muncă şi pentru muncă a tinerelor generaţii reprezintă o coordonată esenţială a desfăşurării procesului de învăţămînt din ţara noastră, şcoala fiind astfel activ implicată în vastele transformări pe care le trăieşte într-un ritm atît de tumultuos societatea românească de astăzi. Pregătirea temeinică a viitorilor constructori ai socialismului se îmbină cu grija pentru formarea unei conştiinţe înaintate, patriotice şi revoluţionare. Profund ancorată în viaţa socială şi economică a ţării, angajată ferm în înfăptuirea hotărîrilor Congresului al XIII-lea, participînd activ la opera de făurire a socialismului multilateral dezvoltat, şcoala românească de astăzi reprezintă în acelaşi timp uriaşul laborator în care se prepară viitorul patriei. „Este necesar — sublinia tovarăşul Nicolae Ceauşescu în Expunerea cu privire la perfecţionarea activităţii organizatorice, ideologice şi politico-educative, în vederea creşterii rolului conducător al partidului în întreaga viaţă economico-socială — să educăm tineretul şi copiii patriei noastre în spiritul celor mai înaintate concepţii revoluţionare şi cuceriri ale ştiinţei. Să înţelegem că aceasta constituie o obligaţie a întregului partid, a întregului popor. Tineretul, copiii reprezintă viitorul de aur al patriei noastre — şi trebuie să facem totul pentru a forma o tînără generaţie cu înalte cunoştinţe revoluţionare, cu o înaltă cultură. Aşa creăm viitorul de aur al României !“. În lumina Tezelor pentru Plenara C.C. al P.C.R., a celor mai recente cuvîntări şi expuneri ale secretarului general al partidului, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, obiectivele întregii activităţi din învăţămintul de toate gradele sunt stabilite în funcţie de obiectivele majore ale societăţii noastre socialiste. Corelaţia strînsă dintre însuşirea celor mai noi cuceriri ale ştiinţei contemporane şi formarea unei conştiinţe înaintate, pe măsura timpului, constituie un principiu fundamental în viaţa şcolii româneşti contemporane. Afirmarea cu îndrăzneală a noului, renunţarea la concepţii şi modalităţi perimate, introducerea hotărîtă a spiritului revoluţionar îşi află în învăţămînt un larg spaţiu de acţiune. Ca în toate celelalte sectoare sociale şi economice, perfecţionarea şi modernizarea reprezintă şi pentru învăţămînt o cerinţă impusă de viaţa însăşi, de obiectivele dezvoltării generale a societăţii noastre. Cu atît mai mult cu cît necesitatea de a învăţa se impune ca un efort permanent şi ca o trăsătură de ansamblu în procesul făuririi socialismului. „Fiecare trebuie să înţelegem — arăta tovarăşul Nicolae Ceauşescu — că trebuie studiat, studiat continuu, trebuie învăţat ! Ceea ce spunem tineretului e valabil pentru toţi : învăţaţi, învăţaţi şi iar învăţaţi ! Nu se poate asigura o conducere corespunzătoare fără înţelegerea schimbărilor care au loc continuu în societate,în lume, în dezvoltarea forţelor de producţie, a ştiinţei, culturii, cunoaşterii universale", îndemn generos, care acum, la deschiderea □oului an de învăţămînt, mobilizează şi însufleţeşte pe toţi slujitorii şcolii şi întreg tineretul studios al ţării, deschizînd perspectivele unui vast program de muncă şi activitate ce are ca scop suprem binele şi progresul patriei, ridicarea ei pe noi culmi de civilizaţie. Făurind viitorul, şcoala proiectează în timp coordonatele prezentului socialist şi oferă certitudinea împlinirii celor mai înalte năzuinţe ale contemporaneităţii. „România literară"  ■ Tovarăşul Nicolae Ceauşescu, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Republicii Socialiste România, împreună cu tovarăşa Elena Ceauşescu, au început miercuri o vizită de lucru în judeţul Timiş.  Dor de Transilvania Cînd vi se face sete de cuvînt cind dorul greu al munţilor v-apasă cînd rîde ceru-n dimineţi răsfrînt veniţi în Transilvania frumoasă ! Cînd apele se prăbuşesc pe stînci Şi creşte pîinea aburind pe vatră cînd se aud tălăngi prin văi adinei veniţi în Transilvania de piatră ! Cind păsările se-mplinesc în zbor şi-amiaza-n sate vrea să mai rămină cind visele pădurilor ne dor veniţi în Transilvania Română !  Ioan Vasiu r Biblioteca judeţeană . Sâptaminal editat de Uniunea Scriitorilor din Republica Socialistă România . EMINESCU DRAMATURG (Paginile 12-13) ___________ ____________________ -■ .-J Prin glia ta Prin veşnicia ce o porţi Prin inima-ţi imensă carte Prin ale tale nalte porţi Prin dorul cînd mă ştiu departe Prin tot ce mi-i şi scut şi sprijin Prin numele celor ce-au pus Lumina primăverii-n vişini Şi adevărul ni l-au spus Mă simt legat de tine, Ţară Cum grînele pe rod, fierbinţi, Cum apa din izvoare clară De-acest pămînt plin de părinţi. Dumitru Grigoraş "N "