România literară, ianuarie-martie 2019 (Anul 51, nr. 1-14)

2019-01-25 / 3-4. numărul

liviu Ioan stoiciu -Premiul National de Poezie I „Mihai Eminescu” pe anul 2018 Cea de a XXVIII-a ediţie a Premiului Naţional de Poezie „Mihai Eminescu” a avut loc la Botoşani în zilele de 14 şi 15 ianuarie 2019. Programul a început cu o şezătoare literară la Căminul Cultural Vorona, incluzând lecturi ale poeţilor prezenţi şi un program artistic susţinut de membrii Societăţii Culturale „Raluca Iuraşcu” Vorona. In aceeaşi zi, 14 ianuarie, la Reprezentanţa Botoşani a Filialei Iaşi a Uniunii Scriitorilor din România a avut loc întâlnirea scriitorilor botoşăneni cu scriitorii invitaţi. Programul a continuat pe 15 ianuarie - Ziua Culturii Naţionale - la Primăria Municipiului Botoşani cu şedinţa extraordinară a Consiliului Local Botoşani, cu participarea membrilor juriului naţional de acordare a Premiului Naţional de Poezie „Mihai Eminescu’’-Opera Omnia şi Opus Primum, a poeţilor nominalizaţi şi a scriitorilor invitaţi. Au urmat depuneri de coroane la statuia poetului Mihai Eminescu din faţa Teatrului „Mihai Eminescu" Botoşani şi un Te Deum la Biserica Uspenia Botoşani, în care a fost botezat Mihai Eminescu. La Biblioteca Judeţeană „Mihai Eminescu” Botoşani au avut loc prezentări de cărţi apărute la editurile Cartea Românească, Junimea, Şcoala Ardeleană şi Charmides, iar la Colegiul Naţional „Mihai Eminescu" Botoşani a avut loc o întâlnire cu editurile Cartea Românească, Şcoala Ardeleană, Junimea şi revista România literară. La ora 17 în Sala Teatrului „Mihai Eminescu" Botoşani a avut loc Gala de decernare a premiilor Opera Omnia şi Opus Primum, cu recitalul poeţilor laureaţi. Juriul, format din Nicolae Manolescu, preşedinte, Mircea Martin, Cornel Ungureanu, Ion Pop, Al. Cistelecan, Mircea A. Diaconu şi Ioan Holban, membrii, a decis, în urma nominalizărilor - Constantin Abăluţă, Nichita Danilov, Ovidiu Genaru, Ioan Moldovan, Ioan Es. Pop, Liviu Ioan Stoiciu şi Matei Vişniec - ca Premiul Naţional de Poezie „Mihai Eminescu” pentru Opera Omnia pe anul 2018 să fie acordat poetului Liviu Ioan Stoiciu, iar juriul format din Al. Cistelecan, preşedinte, Mircea A. Diaconu, Vasile Spiridon, Daniel Cristea-Enache şi Andrei Terian, a decis ca premiul la secţiunea Opus Primum să fie acordat poetei Mina Decu, pentru cartea Desprindere, apărută la Editura Charmides în 2018. Gala s-a încheiat cu un recital extraordinar susţinut de Adrian Naidin. Au participat: Ion Pop, AL Cistelecan, Ioan Helban, Mircea A. Diaconu, Varujan Vosganian, Razvan Voncu, Sorin Lavric, Cassian Maria Spiridon, Lucian Vasiliu, Ion Mureșan, Vasile Spiridon, Ioana Diaconescu, Hanna Bota, Radu Florescu, Nicolae Sava, Vasile Tudor, Valentin Talpalaru, Marius Chelaru, Vasile George Dâncu, Gavril Ţărmure, Daniel Corbu, Ioan Es. Pop, Liviu Ioan Stoiciu, Doina Popa, Ioan Moldovan, Traian Ştef, Nichita Danilov, Mina Decu, Liviu Pendefunda, Leo Butnaru, Carmen Veronica Steiciuc, Alexandru Ovidiu Vintilă, Gellu Dorian, Nicolae Corlat, Emanoil Marcu, Petruţ Pârvescu, Gabriel Alexe, Mircea Oprea, Vlad Scutelnicu, Dumitru Necşanu, Constantin Bojescu, Cristina Prisăcariu Şoptelea, Nina Vidiriuc, Cezar Florescu, Victor Teişanu, Stelorian Moroşanu, Elena Cardaş, Ovidiu Petcu, Andrei Alecsa, Vasile Iftime, Lucia Olaru Nenati şi alţii. Organizatorul evenimentului a fost Fundaţia Culturală „Hyperion c.b.” Botoşani, având ca parteneri Primăria Municipiului Botoşani, Consiliul Local Botoşani, Teatrul „Mihai Eminescu” Botoşani şi Uniunea Scriitorilor din România, în colaborare cu Societatea Culturală „Raluca Iuraşcu” Vorona, Biblioteca Judeţeană „Mihai Eminescu” Botoşani, Reprezentanţa Botoşani a Filialei Iaşi a Uniunii Scriitorilor din România şi Memorialul Ipoteşti - Centrul Naţional de Studii „Mihai Eminescu”. (Comunicat de presă) PROCES VERBAL închei* azi /i) Nota bene. După cum se observă, procesul-verbal a fost asumat prin semnătură de următorii: Ioan Helban (care, în calitate de reprezentant al lui Nicolae Manolescu, a semnat şi pentru preşedintele juriului), Mircea A. Diaconu şi doi dintre contestării post factum ai premiului şi ai regulamentului: Ion Pop şi Al. Cistelecan. Mucul de acordare a Premiului Naţional de Poezie „Mihai P.mbeacu" - Opera Omnia, pe anul MIS, forma din: Nicolae Manoleacu, preţudlme. Mircea Martin, Cornel Lucurianu, Ion Pop, Al. Chelecan. Mircea A. Diaconu »ioan Heiban, membru. In urma «rodajului efectua de Fundaţia Culturală ..Hyperion-caiete botoşânene" Houtţani. In perioada augi-noiembrie 2013, la care au fost proptiţi pentru selecţie următorii poeţi: Constantin Abăluţă, Adrian Alai (Gheorghe, Urla Aninând, Ieo Butnaru, Magda Iârned, Danid Jorba, Val Hc Dan, Nichita Danilor, Marian Drăiţhici,Fridin Ornant, Botidan Oblu, Urla Gieorgeaea, Ion G Gheorghe, Nora Iaca, loan Ma Woran, Ioan Ea. Pop, Nicolae Sara, Catalan Maria Spiridon, Urla loan Stoicin, Arendte Saccecena, Elena Strfoi, Ladaa Vanilla, Maid Vleatec, Călin Vinnie, Otorftt VnHoretca, a nominalizat pentru obţinerea acestui premiu, ajuns la ediţia a XXVlll-n, pe poeţii: • Coaetaafin Abăluţă ■ Nichita Danilor •Fridin Ceaara • Ioan Ea. Pop - Urla Ioan Stoiciu • Maic Vlfaiec, ţi, in urma rolului, a fon ales laureat al ediţiei a XXVIII-a a Premiulul Naţional de Poezie „Miha Eminenc»- - OperaFatala, pe anul Mii. poetului LIVIU IOAN STOICIU. Drept care n-a încheiat prezentul procet verbel fi remnet. PREȘEDINTE. Nicolae Haerlandercu Mircea Marin, Cornel Ungureanu Ion Pop. Al. Ciatelecan Mircea A. Dinem Ioan Helban u------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------• REGULAMENTUL de acordare a Premiului Naţional de Poezie „Mihai Eminescu” - Opera Omnia Avînd în vedere necesitatea punerii în valoare a poeziei române contemporane, cît şi păstrarea memoriei culturale a poetului naţional Mihai Eminescu, născut la Botoşani, Primăria Botoşani înfiinţează în luna martie 1991 Premiul Naţional de Poezie „Mihai Eminescu”. Premiul va fi acordat unui poet român contemporan în viaţă pentru Opera Omnia. Premiul se decernează în ziua de 15 ianuarie, ziua de naştere a poetului Mihai Eminescu, într-o gală pe scena Teatrului „Mihai Eminescu” Botoşani sau într-o altă sală care întruneşte condiţiile cerute de un astfel de eveniment, numai în prezenţa poetului desemnat de juriu. In cazul în care, din motive obiective, poetul desemnat de juriu nu poate fi prezent, următorul poet dintre cei nominalizaţi va fi laureat. De asemenea, dacă poetul desemnat de juriu a avut unanimitate de voturi şi este indisponibil, se va relua procedura de jurizare. Premiul va fi validat de un juriu naţional ales pe zece ani, format din cinci sau şapte personalităţi marcante ale literaturii române, profesori şi critici literari din patru mari centre culturale ale ţării. Nominalizările vor fi făcute de către organizatori prin sondaje în diverse medii sociale şi culturale, alegîndu-se astfel cinci sau şapte poeţi dintr-un număr de treisprezece poeţi (sau mai mulţi, dar nu mai mulţi de douăzeci şi cinci) propuşi, care, printr-o adresă emisă de organizatori, vor ajunge în faţa juriului naţional. Juriul poate vota în plic închis, prin corespondenţă, sau, în cazul în care pot fi toţi prezenţi la Botoşani cu o zi înaintea galei, prin vot secret, înregistrat astfel într-un proces-verbal. Votul va fi secret şi va fi colectat de preşedintele juriului, ales, de asemenea, pe zece ani. Preşedintele juriului are dreptul la un singur vot şi nu are drept de veto. Preşedintele juriului va comunica organizatorilor rezultatul decis de membrii juriului prin vot secret, în cazul în care preşedintele juriului nu poate fi prezent, el va desemna pe un membru al juriului să oficieze înmînarea premiului în gala de decernare. Fondurile de premiere vor include cheltuieli legate de valoarea premiului, care va fi stabilită în fiecare an de către Primăria Botoşani, printr-o decizie, în funcţie de bugetul existent şi de rata inflaţiei; plata juriului, plata însemnelor premiului - diplomă şi coroniţă de lauri, precum şi cheltuieli privind organizarea spectacolului de gală; cheltuieli legate de masă şi cazare, în colaborare cu alţi parteneri; cheltuieli privind editarea unei antologii din opera poetică a laureatului, carte care va fi tipărită în decurs de un an de la premiere. Poetul laureat va primi titlul de Cetăţean de Onoare al Municipiului Botoşani, acordat într-o şedinţă extraordinară a Consiliului Local Botoşani, în ziua de 15 ianuarie, însemnele premiului, coroniţa şi diploma, vor fi sfinţite într-un Te Deum în Biserica Uspenia, în dimineaţa zilei de 15 ianuarie, biserică în care a fost botezat poetul Mihai Eminescu. Laureatul va primi în cadrul galei: o diplomă unicat, o coroniţă de lauri şi o sumă de bani, precum şi diploma şi decizia Consiliului Local de acordare a titlului de Cetăţean de Onoare al Municipiului Botoşani. Laureatul va fi invitat la ediţia următoare pentru a înmîna coroniţa de lauri noului poet laureat. Premiul Naţional de Poezie „Mihai Eminescu” - Opera Omnia va fi organizat şi cu sprijinul financiar parţial al Uniunii Scriitorilor din România. Iniţiator regulament: Gellu Dorian România literară numărul 3-4 / 25 ianuarie 2019