România Viitoare, 1944. decembrie (Anul 1, nr. 1-12)

1944-12-15 / nr. 1

Comunicatul Marelui Stat Major asupra operaţiunilor din ziua de 13 Dec. In Ungaria de Nord-Est trupele noastre, continuând înaintarea pe valea Hernadului, au ocupat localităţile Halmás, Les şi mai multe înălţimi importante. Au fost capturaţi numeroşi prizonieri şi material de războiu. In Munţii Bükk trupele române au ocupat Ujhuta şi renumita staţiune climaterică Lillafüred. La Est de Budapesta trupele române, în legătură cu trupele aliate sovietice continuă înaintarea, prin lupte grele, către suburbiile Budapestei. Cu toată existenţa îndârjită a inamicului, pădurile întărite Katonaparlag și Fenyvesdüllő, precum și localitatea Isaszeg au fost ocupate. ZUERICH. — La informaţiunile diverse care au cutreerat lumea privitor la starea şi soarta lui Hitler şi care par a fi tot mai mult întemeiate, se adaugă o nouă ştire sosită în Elveţia din sursă berlineză de obiceiu bine informată. Potrivit acesteia Hitler, care se găseşte în reconvalescenţă în Austria, după o operaţie de gât, va renunţa la conducere şi se va retrage din viaţa publică. φ Pagina 4 „ROMÂNIA VIITOARE" Anul I. — Nr. 1 ULTIMA ORA Faza finalii bătăliei pelin IMaptsla Trupele sovietice au intrat în suburbiile capitalei maghiare. — Trupele române pe valea râului Hernad. — Generalul Guderian, șeful Marelui Stat Major German, pe frontul maghiar. — Trupele sovietice înaintează spre Bratislava MOSCOVA, 14. — Comunicatul Comandamentului Suprem al Armatei Roșii dă următoarele amănunte în legătură cu mersul evenimentelor pe frontul maghiar: In înaintarea lor rapidă, trupele mareșalului Malinovsky au ocupat Újpest, suburbia industrială a Budapestei. Se semnalează lupte de stradă, germanii apărându-se cu îndârjire. Un alt grup de armată a ocupat reşedinţa de vară a regentului Horthy, oraşul Gödöllő, la o distanţă de 15 km. de capitala Ungariei. Oraşul a fost deflancat acum câteva zile şi a fost atacat în urma acţiunii formaţiunilor de gardă sovietice. Cu această ocazie au mai fost ocupate, în acest sector al frontului, mai multe centre feroviare dintre cere Bokor şi Kimocsa. Trupele generalului Petrov, care operează la Nord şi Nord-Vest de Miskolcz, au ocupat importantul oraş minier Salgo Szentpéter, precum şi gările Hajnalos, Verde şi Berencze. ) MOSCOVA, 14. — Adaosul la Comunicatul militar sovietic precizează că, în flacul drept al frontului maghiar, trupele Armatei a ll-a Ucrainiană înaintează vertiginos spre depresiunea Bratislavei. Trupe româno-sovietice ceidesc resturile trupelor germane încercuite în spatele armatei a ll-a ucrainiană. Germanii sunt sistematic respinși spre strâmtorila Ceho-Slovaciei, singur*vl· drum de retragere ce le-a rămas ^deschis. In cursul zilei de 11 Decemvrie trupele mareșalului Malinovsky au capturat 1850 de prizonieri germani şi maghiari. BUCUREŞTI, 14. — Trupele române care operează în munţii Bükk au nimicit complet un grup izolat de germani şi au înaintat pe valea râului Hernad. MOSCOVA, 14. — La cotul sudic al Dunării, unde armatele mareşalului Tolbuchin au operat în cursul săptămânii, cauzând ruperea frontului german au pătruns până la lacul Balaton, se semnalează numai activitate de patrulare şi recunoaştere. MOSCOVA, 14. — Corespondentul Agenției TASS transmite din Istambul. Din izvoare în general bine informate se află că toţi comandanţii unităţilor maghiare au fost înlocuiţi cu ofiţeri germani. După anumite ştiri sosite la Istambul, se crede că generalul Guderian, şeful Marelui Stat Major german, a sosit pe frontul maghiar. ŞTIRI BUCUREŞTI, 14. Din Londra se anunţă că, după informaţiunile cercurilor cehoslovace, germanii au început evacuarea Slovaciei. Ştim bine ce înseamnă această „evacuare“: maşinile importante din industrie sunt demontate şi transportate în Germania împreună cu toate materiile prime necesare producţiei. Nemţii, ne mai având nicio speranţă de a păstra Slovacia în faţa înaintării ruseşti, îşi jefuesc „aliaţii". K LONDRA, 14. — In urma acordului intervenit între d. Subacici şi mareşalul Tito se anunţă că în curând se va forma un guvern iugoslav unic în care vor intra toate popoarele şi unităţile federale. Se fac pregătiri pentru noua Adunare Constituantă. ir BELGRAD, 14. — Administraţia întregei Iugoslavii a fost preluată de autorităţile civile. ★ PARIS, 14. — La Paris camuflajul a fost complect ridicat. Circulaţia este permisă în tot timpul nopţii. ir BRUXELLES, 14. - Prinţul regent al Belgiei s’a înapoiat în ţara. ir MADRID, 14. — Generalisimul Franco, reîntors de curând la Ma ■ drid, a avut o întrevedere de douş ore cu ambasadorul Marei Britanii. ir BUCUREŞTI, 14. - Ministerul Afacerilor Străine comunică: In prezent se fac convorbiri cu reprezentanţii Bulgariei în vederea reluării legăturilor noastre comerciale tradiţionale. ir BUCUREŞTI, 14. - O delegaţie română va pleca în curând la Ankara pentru a studia la faţa locului posibilitatea importului de bumbac pentru România. ir BUCUREŞTI, 14. - Ministerul Economiei Naţionale anunţă că toţi administratorii numiţi la bunurile inamice vor fi revizuiţi de o comisie compusă din d. ing. T. Ionescu, subsecretar de Stat la Industrie şi reprezentanţii celor patru partide. * BUCUREŞTI, 14. — Elevii şcolilor secundare din Capitală pot pleca acasă începând de la data de 17 Decemvrie. * LONDRA, 14. — Dl. Steinhard, fostul ambasador al Americei la Ankara, a fost numit ambasador pe lângă guvernul Cehoslovac din Londra. * BUCUREŞTI, 14. — Preşedinţia Consiliului de Miniştri a dispus ca toate Ministerele să înainteze până la 16 Decemvrie lista complectă a celor epurați dela Ministerele respective. Termenul pentru înscrierea în listele electorale s’a prelungit BUCUREȘTI. 14. _ Ministerul Afacerilor Interne anunţă că termenul pentru înscrierea în listele electorale pentru alegerile comunale s’a prelungit până la data de 31 Decemvrie 1944. Termenul pentru înaintarea contestațiilor privitoare la listele electorale s’a prelungit până la 10 Ianuarie. S’a ordonat evacuarea populaţiei civile din Tokio WASHINGTON, 14.— Superfortăreţe sburătoare cu bază de plecare de pe insula Saipan au bombardat mai multe centre japoneze dintre care Tokio şi Hailai. Corespondentul din Tokio al agenţiei DNB anunță că autorităţile japoneze au ordonat evacuarea tuturor persoanelor civile, ale căror prezenţă în capitală nu este indispensabilă. Primul lot de 20 mii de persoane au şi părăsit oraşul. Pericolul aerian ce ameninţă Japonia este subliniat printr-o ştire din sursă americană, după care numărul vaselor port-avioane ale Statelor Unite a crescut în perioada 1942—1944 de la 3 la 100 unități. Comunicatul militar englez despre situaţia din Grecia LONDRA, 14. — Situaţia din Grecia se menţine gravă. După convorbirile avute cu feldmareşalul Sir Harold Alexander şi cu d. ministru McMillan, generalul Scoby a avut o consfătuire cu d. Porfirogenis, membru în comitetul mişcării E. A. M. Cu această ocazie de general Scoby a înmânat condiţiunile Marei Britanii: 1. Trupele mişcării de rezistență să fie plasate sub comanda Cartierului General Aliat din Grecia. 2. Evacuarea provinciei Attica de trupele Hellas 3. încetarea oricărei rezistenţe şi depunerea armelor. LONDRA, 14. — Congresul Partidului Laburist (Muncitoresc) din Anglia a adoptat o moţiune în care cere guvernului să reia convorbirile cu conducătorii mişcării E. A. M. şi să contribue la realizarea înţelegerii între toate grupările elene. LOMA, 14. — Corespondentul special al BBC-ului John Nixon, anunţă din capitala Greciei, că formaţiunile Hellas asediază cazarma britanică. Luptele sunt în curs. Englezii au trebuit să recurgă la aviaţia de războiu, care a bombardat obiective din Atena. LONDRA. — Cartierul Militar al generalului Scobie anunţă, că situaţia în Grecia nu a suferit decât mici modificări. Forţele „Hellas“ au dat două atacuri înverşunate împotriva capitalei greceşti. Ambele atacuri au fost oprite. In Pireu acţiuni de curăţire. Tensiunea a crescut în Salonic şi Patras. Procesiune impozantă la mormântul martirului Ion C. Frimu BUCUREŞTI. 14. Comemorarea martirilor muncitoreşti, căzuţi pe străzile Bucureştiilor la 13 Decemvrie 1918, a decurs cu un deosebit fast în Capitală. Muncitorii s’au adunat în toate fabricile, uzinele şi întreprinderile. Mari masse ale tuturor păturilor populaţiei Capitalei au luat parte la uriaşa procesiune la mormântul martirului Ion C. Frimu, iar în Piaţa Teatrului Naţional a avut loc o adunare impozantă. In sala „Libertatea11 a avut loc o adunare a Partidului Social-Democrat. Compoziţia guvernului Bonomi ROMA, 14. — (Serv. nostru de informaţii). Guvernul format de d. Bonomi şi agreat de Comisia de Control Aliată are următoarea compoziţie: Preşedinte: Bonomi, Vice-preşedinte: Tagliatti (cunoscut fruntaş comunist). Portofoliile s'au repartizat după cum urmează: Partidul Liberal 7 locuri, Partidul Comunist 4 locuri, Partidul democrat-muncitoresc 2 locuri și Partidul Democrat Creștin 2 locuri. Tiparul: «PROGRESUL", Sibiu, Str. Regina Moiş 23 Fratele lui Horia Sima prins în Ardealul de Acord BUCUREȘTI, 14. - U Transilvania a fost prins fratele vitreg al lui Horia Sima, Eugen Rachin. S-a găsit asupra lui un aparat de radio emisiune și o mară cantitate de monete de aur.