România Viitoare, 1945. ianuarie-martie (Anul 2, nr. 13-86)

1945-01-04 / nr. 13

Pagina 4 Trupele române în Budapesta Luptele din Budapesta iutrec pe cele de la Stalingrad MOSCOVA. — In cursul zilelor de 51 Decemvrie şi 1 Ianuarie Armata Roşie a înregistrat următoarele succese pe frontul din Cehoslovacia şi Ungaria: In sectorul Lucenec (Losoncz) au fost ocupate în decusul de 18 ore 25 localităţi dintre care Racovce şi Micusovice, aflat la 3 km de la oraş. In sectorul la Nord-Vest de Budapesta, au fost luaţi cu ocazia lichidării trupelor fasciste germane încercuite, 5390 de piionieri. In Budapesta, nimicirea forţelor încercuite continuă în lupte grele. TRUPELE ROMANE IN BUDAPESTA BUCUREŞTI. — Marele Stat Major al Armatei Române a dat următorul comunicat asupra operaţiunilor din 1 ianuarie 1944: Trupele armatei I-a română, în strânsă colaborare cu forţele aliate sovietice, au pătruns astăzi în Budapesta cu corpul de Armată al generalului ŞOVA NICOLAE După operaţiuni lungi şi grele, dar pline de succes, bravele divizii ale generalilor Lăcătuşu Mihail, Antonescu Petre şi Voicu Mihail au SFARAMAT ULTIMA CENTURA DE APARARE A BUDAPESTEI şi în acest moment înaintează prin dârze lupte de stradă către centrul capitalei maghiare Luptele din Budapesta întrec în vehemență pe cele de la Stalingrad In ultimele două zile, trupele sovietice au cucerit 500 blocuri de case și gara Rákos, una din cele 5 gări ale Budapestei. Buda, pe malul apusean al Dunării, este aproape în întregime în mâinile Armatei Roşii. Lupte deosebit de violente, din cartierul vilelor, Rózsadomb, s-au soldat cu ocuparea acestei înălţimi importante. După părerea cercurilor militare din Moscova luptele din Budapesta întrec în vehemenţă chiar şi luptele dela Stalingrad. In oraş se găsesc peste un milion de oameni, fără apă, electricitate şi pâine. In Pesta rezistenţa germană este înverşunată, fiecare casă trebue cucerită după lupte puternice. Spre rezolvarea crizei din Grecia ATENA. — Episcopul Atenei, Damaschin, a fost numit regent al Greciei. I. P. S. S. a luat contact cu conducătorii partidelor. E. A. M. INTERVINE PENTRU ÎNCETAREA OSTILITĂȚILOR ATENA. — Comitetul Central al EAM- ului a intervenit la generalul Scobie pentru încetarea ostilităţilor. In declaraţia acestei organizaţiuni patriotice se afirmă că, în urma conferinţei cu d-1 Churchill, s'au aranjat toate problemele care stăteau în calea înţelegerii reciproce. Comitetul Naţional Polonez se transformă în guvern provizoriu LUBLIN. — In declaraţiile făcute de Anul Nou, Preşedintele Consiliului Naţional Polonez, a anunţat transformarea comitetului de Eliberare de la Lublin în Guvern provizoriu sub preşedinţia dlui Morawsky. Delegaţia maghiară a sosit la URSS Delegaţia maghiară pentru armistiţiul cu Naţiunile Unite, compusă din d-nii Dr. Gyöngyössy, ministru de externe, general Vörös, ministru de răsboiu şi Balog István, subsecretar de stat, a sosit la Kiev, unde a fost primită de d-l Dekanosov, comisar adjunct al afacerilor streine. Rezultatul tragerii Loteriei de Stat BUCUREȘTI. La tragerea Loteriei de Stat au mai ieșit următoarele numere: Lei 400.000 Lozul Nr. 54.812. Lei 200.000 Lozul Nr. 49.593. Lei 100.000 Lozurile Nr. 39.444, 41.116 și 57.932. Lei 80.000 Lozurile Nr. 12.743, 35.006, 46.805,47.929și 55.061. Lei 60.000 Lozurile Nr. 8.995, 13.862, 17.781, 21.313, 30.650, 40.706, 43.173, 46.418,55.992și 59.048. Lei 40.000 Lozurile Nr. 1.580, 8.035, 9.757, 10.015, 11.160, 14.146, 20.511, 21.559, 33.186, 36.779, 40.405, 40.494, 41.361,41.888și 45.356. Premiul de 5.000.000 a fost divizat în 20 de premii de câte 250.000 Iei: 4.229, 5.013, 5.705, 5.978, 8.184, 8.886, 16.620, 12.298, 12.715, 12.865, 14.146, 34.135, 36.151, 39.000, 39.284, 44.334, 45.497 și 47.591. Pentru exactitatea numerilor de mai sus nu ne luăm nici o răspundere. „ROMANIA VIITOARE“ Aliaţii deţin iniţiativa pe frontul de Vest 100 oraşe germane bombardate LONDRA. Pe frontul din Vest, aliaţii au pornit o viguroasă contraofensivă atât în sectorul pătrunderii germane, cât şi prin atacuri aeriene masive în spatele frontului inamic. Armata I-a americană, de sub comanda Generalului Hodges, după eliberarea oraşului Bastogne, a ocupat oraşul Rochefort. La Nord de Bastogne aliaţii au trecut la contraatac. Intre Bastogne şi Saint Hubert, trupele Generalului Patton au pornit un atac cu blindate grele, cucerind trei oraşe la Sud-Vest de Bastogne, înaintând pe un front larg de 24 km au redus cu o treime Intrândul german. In sectorul Menza şi Saar activitate de patrulare. In Luxenburg, la Echternach şi Diekirch, au fost respinse încercările germane de contraatac. In Alsacia de Nord şi în munţii Vosgi, lupte de importanţă locală. Cu toate greutăţile datorite condiţiunilor atmosferice, avionele aliate de bombardament au executat în ultima săptămână mai mult de 10.000 de eşiri, cu care ocazie au fost bombardate peste o sută de oraşe germane. Aceste operaţiuni aeriene executate cu „Fortăreţe Sburătoare“ şi avioane „Liberator“ urmăresc distrugerea liniilor de comunicaţii din spatele frontului german. In imediata apropiere a frontului au fost lansate bombe în triunghiul Köln—Koblenz— Trier. In decurs de o săptămână, linia ferată Koblenz—Trier a fost bombardată de 25 de ori. Canalul Dortmund-Ems a fost distrus. Deasemenea au fost bombardate: Berlin, Ludwigshafen, Osterfeld, rafinăriile de petrol de la Dolbergen şi Cartierul general al Gestapoului din Oslo. După o pauză de aproape un an, avioanele germane au încercat să între în acţiune, dar ele au fost imediat doborâte şi astfel nemţii au pierdut într’o singură bătălie aeriană 193 de aparate din 200. Declaraţiile d-lui gen. DeGaulle „Trebue să pornim la realizarea hotărîtă a reformelor sociale* PARIS — In ajunul Anului Nou, d- general De Gaulle a adresat, prin posturile de radio, un mesaj poporului francez. D-sa a afirmat că Franţa s’a putut reface, în urma ocupaţiei hitleriste numai prin faptul că era hotărîtă să-şi asigure libertatea prin toate mijloacele posibile- Anul ce vine cere sacrificii mari, o muncă grea, conştientă şi disciplinată-Suntem fericiţi să participăm, alături de Aliaţii noştri, la sdrobirea inamicului- Trebue să stabilim securitatea franceză pe ambele maluri ale Rinului. Ca ţară democratică şi liberă vom purcede imediat şi cu temeinicie la realizarea reformelor de bază, corespunzătoare progresului social. * La 1 ianuarie 1945, Franţa a intrat ca a 36-a naţiune semnatară în rândul Naţiunilor unite OM# 5 DIMINEAŢA D. Miniştri Gheorghiu-Dej sosit la Moscova BUCUREŞTI. — D-l Gh. Gheorghiu- Dej, Ministrul Comunicaţiilor, însoţit de d-nii Aurel Dănescu şi Constantin Păunescu, funcţionari superiori ai C. F. R., a sosit la Moscova în ziua de 31 Dec. 1944. In gara Kiev, oaspeţii au fost salutaţi de d-l Pavlov din Comisariatul Poporului pentru Afacerile Străine, d-l Arhangelschi din Comisariatul Poporului pentru Comunicaţii şi d-l Erbanov precum şi Iatichelici, înalţi funcţionari din Comisariatul Poporului pentru Afacerile Streine. * Ziarele din Sibiu cărora Ii s’a suspendat sancţionarea suspendării BUCUREŞTI. — Direcţiunea Presei din Ministerul Afacerilor Străine aduce la cunoştinţă: o Primindu-se atât colecţiile vechi, cu începere dela 10 Nov. 1944, cât şi numerele la zi ale publicaţiilor următoare, care au făcut astfel dovadă că nu din vina lor exemplarele au sosit cu întârziere, ci se ridică sancţiunea suspendării: Sibiu, „Glasul Dreptăţii“, „Libertatea Ardealului“, „Lumina Satelor“, „Revista Economică“, „Gazeta Sibiului“, „Telegraful Român“, „Foaia Poporului“ şi „Buletinul oficial al judeţului Sibiu“. Braşov: „Drum Nou“ şi „Avântul“. Tiparul I .JHIOGRESUV't Sibiu, Str. Regia Maria Nr. 23 Anul II. - Nr. 13 Hitler s-a declarat După o tăcere îndelungată, Adolf Hitler a rostit, cu ocazia Anului Nou, un discurs de 20 de minute. Este cel mai scurt discurs pe care l-a rostit „Fuehrerul“. Discursul a fost calificat de comentatorul politic al posturilor de radio americane, Lindy Fraser, drept „o bâiguială“ politică. Intr adevăr retorica Fuehrerului s’a dovedit a fi defectuoasă. In afară de arhicunoscutele lozinci ale propagandei lui Göbbels, Hitler n’a furnizat nici un amănunt nou. După asigurările de rigoare că Germania este pregătită pentru toate eventualitățile, având o conducere capabilă să reziste la orice criză, a urmat afirmaţia că Germania va câştiga războiul, întrebarea este numai dacă şi poporul german rezistă la crizele actualului război ca şi „conducerea“. Totuşi Hitler a fost nevoit să recunoască că în decursul anului 1944 şi, mai ales după atentatul din 20 iulie, Germania a suferit „o serie de catastrofe“. Problema Germaniei — a afirmat Hitler — se pune în termenii: „a fi sau a nu fi“. Insistând asupra faptului că războiul trebuie continuat cu orice mijloace şi cu cele mai mari sacrificii de toată naţiunea germană, de bărbaţi şi femei, de bătrâni şi copii, Hitler a spus: „Trebuie să continuăm războiul, deoarece un popor care capitulează e sortit pieririi. Insă poporul care duce o luptă aprigă, chiar dacă pierde războiul, se va putea redresa în viitor“. E singurul punct al discursului în care Hitler se apropie de realitate. Intr’adevăr, poporul german se va putea redresa numai în cazul când va duce o luptă hotărîtă împotriva... hitlerismului. Aniversarea procesului dele Leipzig Se împlinesc 11 ani de când s-a judecat procesul dela Leipzig, înscenat pentru a dovedi lumei iminenţa „pericolul comunist“ — acest proces a constituit prima înfrângere a hitlerismului şi a arătat şubrezenia lui morală. Dimitroff a reuşit să transforme procesul incendierii Reichstagului într’un proces al metodelor de provocare întrebuinţate de Gestapo; înfruntând poliţia şi magistratura politică germană, el a avut de partea sa partea cea mai avansată a opiniei publice mondiale, înfrângerea morală şi politică adusă acum 11 ani hitlerismului de Dimitroff, la Leipzig, este pe cale să se transforme într’o înfrângere militară, pe care nici un efort disperat de ultimă oră nu-l va putea împiedica.