România Viitoare, 1945. octombrie-decembrie (Anul 2, nr. 235-307)

1945-10-02 / nr. 235

Anul II. Ho. 235 Abonamente: 600 lei pe lână, 1700 lei pe an, 6500 lei pe an, întreprinderi, Instituții $1 de sprijin 15000 lei pe an IUL 2005 Prețul 30 Lei . Taxa poștală plătită in numerar conform aprobării Dir. Gen. PTT. Nr. 16215/1945. Mark 2 Octombrie 1945 Director: PETRE DRAGHICI Inspector General Redacţia: SIBIU, Str. Honterus No. 2 a, Telefon 810 Administraţia: Sibiu, Str. Avram Iancu No. 5 Speartcurţii dr V. Ştefanescu Secfia specială de sabotaj de pe lângă Tribunalul Ilfov, a condamnat pentru cumulul de infracţiuni săvârşite pe Nelu Mihăilescu, la 18 ani închistare corecţională, 5 milioane Lei amendă şi confiscarea mărfii găsite care constă din mari cantităţi de piele şi talpă. Sunt însă mulţi, foarte mulţi speculanţi, sabotori şi profitori de teapa lui Nelu Mihăilescu. Dacă nu au fost descoperiţi însă până acum, nu însemnează că nu vor fi. Aceştia profitând de situaţia excepţională prin care trecem după stingerea focului aprins în Europa de hitlerişti, caută să beneficieze cât mai mult posibil. Indivizii aceştia, posesori de mărfuri dosite, certaţi cu morala şi simţul răspunderii, jefuesc colectivitatea socială, acumulând averi care să le permită lăfăirea în lux şi petreceri. In acelaş timp însă tiranii pătrunşi de simţul datoriei, au dat tot ce li s-a cerut pentru executarea loială a armistiţiului, fapt care ne-a adus şi mai mult încrederea faţă de URSS. Muncitorii din mine, uzine şi fabrici măresc producţia, funcţionarii cu salarul departe d© nivelul corespunzător necesităţii se chinuesc, dar îşi fac datoria. Speculanţii însă vând tuturor acestora la a căror trudă nu se gândesc, mărfurile dosite cu preţuri pe care le ridică din zi în zi. Işi umplu buzunarele, stau la colţul străzii sau în cafenea, bârfesc realizările guvernului, seamănă svonuri şi sunt duşmanii de moarte ai celor care cer o pâine mai bună. Nu le pasă d® încălţămintea ruptă a ţăranilor şi da hainele slab® ale muncitorilor. Se gândesc să acumuleze prin jaf cât mai mulţi arginţi, singura lor fericire. Trebue să ştie însă aceşti speculanţi, sabotori sau profitori că nu vor scăpa nici în gaură de șarpe de judecata poporului a cărui răbdare și-a atins marginile. Comuniștii din Grecia nu vor lua parte la alegeri în caz că punctele lor de vedere nu vor fi respectate ATENA. 30. -1 Cu ocazia celei de a patra aniversări de la înființarea EAM- ului, un fruntaş al Partidului Comunist luând cuvântul, a cerut demisia guvernului și a regentului, precum și retragerea trupelor engleze de pe teritoriul Greciei. Ca încheiere a adăugat că dacă aceste puncte nu vor fi respectate, Partidul Comunist nu va lua parte a a- alegeri. I Declaraţiile dlui Prim Ministru Dr. Petru Groza cu privire la întrevederea avută la Moscova cu Generalisimul Stalin BUCUREŞTI. 29. — In şedinţa resortului de propagandă al Frontului Plugarilor d. Dr. Petru Groza a făcut un nou expozeu în legătură cu vizita d-sale la Moscova, din care extragem următoarele: Am avut o întrevedere cu Generalissimul Stalin între patru ochi fără tălmaciu. Nimeni dintre străini până acum n'a fost invitat în aceste condiţiuni. Am fost chemat seara târziu dela teatru. Conversaţia s'a purtat în limba germană. Am examinat împreună toate problemele româneşti. Cunoştea realităţile româneşti în cele mai mici amănunte. Cunoştea bogăţiile noastre, — pe toate nu numai petrolul. II interesa îndeosebi soarta plugărimei. Am vorbit ca doi oameni de realităţi, cu deosebirea că el era un om excepţional, un profesor bătrân, pe când eu mă consideram un mic elev. Am vorbit despre experienţa sovietică în agricultură. Cunoştea însă şi înţelegea perfect evoluţia plugărimii româneşti. M-a sfătuit să rămânem la proprietatea individuală. Să ne ferim de a forţa evoluţia muncii în agricultură. Dar să întărim această proprietate ţărănească individuală şi să înlocuim munca brută, de tot a plugarului, prin maşinism. Mi-a recomandat rezervele de Stat, — dar nu sovhozurile. Pe lângă aceste rezerve de Stat să înființăm ferme model, economii model, de la care ţăranii să se inspire în organizarea muncei, selecţionarea seminţei şi întreaga evoluţie a unei agriculturi sistematice. Paralel să înfiinţăm Centre de Maşini agricole, cât mai numeroase şi cât mai bine utilate. Lucrând astfel, vom ridica nivelul plugărimei şi al individului spre a-l face capabil să înțeleagă folosul muncei colective. Dar încă odată, numai cine vrea, fără nicio constrângere, fără nicio grabă. Problema esenţială rămâne însă mecanizarea agriculturei şi pentru randamentul ei şi pentru eliberarea ţăranului din munca lui istovitoare. Să-i dăm răgazul să se cultive. Să vadă filme, să meargă la muzeu, la teatru, să meargă la oraș. Ar fi o gravă grefată dacă s-ar sprijinii partidele „istorice“ din România MOSCOVA, 29. — Redactorul ziarului „Moscovski Bolşevic", într'o corespondenţă din străinătate, arată că reacţionarii din toate ţările încearcă să complice probleme ce se discută la Consiliul Miniştrilor de Externe de la Londra, subliniind că recentul comunicat vorbeşte despre anumite neînţelegeri, în legătură cu poziţia guvernelor din Balcani. Dar ca să nu amintim decât recentul comentar al ziaristului american Steel care vorbeşte despre interesele comerciale ale politicienilor englezi în România înţelegem bine ce vrea să spună presa engleză. Situația din România este clara. Majoritatea poporului român susține guvernul de largă concentrare al d- lui Dr. Petru Groza. Unii socotesc acest guvern ca un regim dictatorial, însă situaţia României de după război ne arată că forţele conştiente s-au grupat în jurul guvernului Petru Groza. Ziarul „Times" vorbeşte despre situaţia misterioasă din România, iar ziarul „Newyork Times" anunţă că guvernul român ar fi fost impus de către cineva din afară. Faptele arată că acest guvern, prin contribuţia pe care a dat-o armatelor Naţiunilor Unite pentru câştigarea victoriei împotriva Germaniei hitleriste, este un guvern democrat. România are dreptul să ocupe locul în rândul Naţiunilor Unite. Cât despre opoziţia din România să dăm cuvântul aceloraşi ziare. „Post meridian" vorbind despre partidul liberal din România scrie că este partidul cel mai des organizat din Europa. Cât priveşte despre partidul naţional ţărănic al d-lui Maniu, acest partid — scrie acelaşi ziar — a sprijinit politica de agresiune împotriva URSS-ului, a ocrotit şi ocroteşte pe legionarii şi conţine în sânul lui toate elementele regionare din România. Ar fi o gravă greşeală, scrie ziarul, dacă politicienii occidentali ar sprijini aceste partide, aşa numite istorice. Craestia zilei Săracii’levu! I-au alintat şi domnii şi cucoanele. Era pantofar subţire dar cu obraz de taval. Pe urmă a devenit gangster al speculei, iar justiţia i-a făcut plăcerea să-l trimită puţin la răcoare. Ne-a fost dat să o vedem şi asta! Şi drept să spunem, ne-am bucurat, deşi nu trebue să ia bucuri de răul omului. Dar ii trebuia, şi la mulţi le trebue o mică muştruluială, ca să se mai săreze şi inima acestui popor, pus totdeauna sub furcile caudine ale marilor speculanţi. In sfârşit, un nas al speculei şi sabotajului şi~a primit pedeapsa. Opinia publică a fost satisfăcută, dar nu pe deplin. Ne amintim de o convorbire cu un speculant ceva mai mic, cu burtă şi cu inele de aur pe degete care ne-a mărturisit: „Dacă mă bagă la lagăr o lună, apoi sunt şi eu în concediu. Trăiesc bine, n am bătaie de cap, nici cu fiscul, nici cu Camera de Comerţ, care nu vrea să-mi dea voie să mă duc şi eu la băi ca toată lumea." Dar i-am replicat noi: „Cu vremea toate se schimbă. Uite puşca a devenit tun, cuţitul sabie, iar luna de lagăr o să devină curând închisoare, şi poate chiar spânzurătoare.“ Ieri se dădea o lună, aşa ca să fie o pedeapsă, azi se dă 18 ani unui om „subţire“ cu relaţii, mâine de sigur agăţarea de vreun copac la 2 metri şi jumătate înălţime o să fie ceva mai propice. Ca nişte cetăţeni conştienţi de vremea grea în care trăim strigăm din adâncul rărunchilor: — Bravo justiţia dreaptă, justiţia a poporului! CALIBAN.