România Viitoare, 1948. iulie-septembrie (Anul 5, nr. 126-204)

1948-07-22 / nr. 144

ANUL V. Nr. 1449791 Prețul 4 Lei Taxi poştali plătită in numerar conform iproprii IJKr Gen. PTT Nr. 1621/1945. Cont cec. 63.54SO AR Apare sub direcţia unui comitet Joi, 22 Iulie 1946 REDACŢIA: Sibiu, Str. A. lancu Nr. 10, Tel. 810 ADMINISTRAŢIA: Str. A. lancu Nr. 10, Tel. 74 Se spulberă o legendă Pe timpul cârmuirilor moşiereşti, s’a împământenit in ţara noastră legenda că statul nu este în măsură să conducă complicatele reţele ale economiei naţionale din pricină că nu este înzestrat cu spiritul intreprid şi gospodăresc pe care le implică mecanismul variat al întreprinderilor comerciale şi că singura forţă capabilăsă organizeze şi să impulsioneze vieaţa economică ar fi iniţiativa particulară. Această legendă, în dosul căreia se ascundea setea de exploatare şi pofta de îmbogăţire a potentaţilor vechilor regimuri, care dispuneau de forţa politică şi economică a ţării, a fost valabilă atâta timp cât treburile statului erau conduse de netrebnici care n’aveau nimic comun cu poporul, când statul nu era al poporului, când bogăţiile solului şi ale subsolului erau la cheremul jefuitorilor şi profitorilor de tot soiul. Astăzi însă, când în urma luptei poporului muncitor, condus de partidul de avangardă al clasei muncitoare, avem în fruntea ţării reprezentanţi autentici ai masselor largi populare, oameni ţâşniţi din rezervorul cinstit şi curat al poporului, oameni cu rădăcini adânci în popor, legenda apologeţilor iniţiativei particulare şi ai liberalismului exploatator se spulberă, odată cu falşii ei susţinători. Statul oamenilor muncii, Republica Populară Română, îşi afirmă zi de zi capacitatea de gospodar şi superioritatea organizatorică în toate compartimentele în care a pătruns. Oamenii de bună credință, cari vor să descifreze secretul succeselor înregistrate de statul nostru po- In joc de cronică externă Un pumn de exploatatori vor si sugrume Grecia Liberi — „La arme!“ „Totul pentru victorie!‘‘ Gramos trebue să fie mormântul monarho-fasciștilor La începutul lunei Iunie, d. N. Zahariadis, secretarul Partidului Comunist din Grecia, a declarat într’un comentariu transmis de postul de radio Grecia Liberă că, propunerea guvernului democrat provizoriu de a restabili pacea în Grecia „este expresia celor mai înalte interese naţionale” şi că „această propunere corespunde dorinţei adânci a poporului, ca ţara să se bucure de pace şi să meargă pe calea unei reconstrucţii libere şi democratice”. Monarho-fasciştii au nesocotit propunerea, ba mai mult, au crezut că este expresia slăbiciunii forţelor populare. Ca răspuns au pornit o ofensivă în ptriva forţelor democratice. 0 OFENSIVA „DEFINITIVA” înarmaţi şi instruiţi de „specialişti” şi „consilieri militari” americani, bucurându-se şi de ajutorul Turciei, monarho-fasciştii au pornit o ofensivă cu o armată de 70.000 de mercenari şi ban- idiţi, îndreptată împotriva poporului grec şi al eroicilor săi apărători, ostaşii Armatei Democrate. Masivul Gramme* trsbsw se sorit, pentru păs- | trarea prestigiului mercenarilor marshalizaţi şi I pentru săparea mormântului democraţiei greceşti, „LA ARME”! „TOTUL PENTRU VICTORIE” ! Dar planurile ofensive ale imperialiştilor anglo- americani şi a lacheilor lor, s-au dovedit zadar- unice. Generalul Marcos, după 8 zile de ofensivă, a dat publicităţii un ordin de zi în care arată că ofensiva fasciştilor înregistrează un eşec după altul, caracterizând-o ca ultimul atac, ultima svorcolire a monarho- fascismului. „Duşmanul trebuie sdrobit şi va fi”! căci poporul grec şi lumea progresistă stă alături de armata şi guvernul provizoriu democrat. „ESTE PREA DEVREME PENTRU A SE PREZICE O CAMPANIE VICTORIOASA” Poziţiile inamicului cad, una după alta şi Ar-mata democrată greacă trece în ofensivă pe masivul Grammos. Intorcându-se dintr’o inspecţie de, pe front, trădătorul prim-ministru Sofulis trebue să admită într-o declaraţie făcută presei că : ’ „este prea devreme pentru a se prezice o campanie victorioasă a forţelor guvernului”. In urma succeselor obţinute în masivul Grammos, Armata Democrată începe să desfăşoare o activă ofensivă în întreaga ţară. Numeroase localităţi sunt eliberate şi toate atacurile monarho-fasciste, devenite din ce în ce mai desorganizate, sunt respinse. Fasciştii pierd oameni şi material de răsboiu, mulţi din membrii armatei guvernamentale trec de partea Armatei Democrate, iar luptătorii generalului Markos, cu preţul unor sacrificii şi eforturi de neînchipuit, răstoarnă visul de glorie al mercenarilor lui Truman. In urma ruşinoaselor eşecuri ale acţiunilor militare, monarho-fasciştii sunt cuprinşi de panică , şi din v.e. „GRAMMOS ESTE SI TREBUE SA FIE MORMÂNTUL FASCISMULUI” După eşuarea ofensivei „definitive” din masivul Grammos a isbucnit scandalul în Camera din CONST. FAGARASANU (Continuare în pagina a 2-a)1 Vizita delegaţiei guvernamentale cehoslovace „Popoarele noastre sunt conştiente că trebue să stea de veghe pentru apărarea ploi şi a democraţiei? — Declaraţiile dini prim-ministru dr. Petre Groza şi a premierului i a P°P°areior prietene de sub cisma ger* . 1 ti I manâ. Prietenia Romano-Cehoslovacă a Republicei Cehoslovace, d. Antonin Zapotocky — a fost stropită cu sângele bravilor noştri BUCUREŞTI, 21. — Cu prilejul vizitei delegaţiei guvernamentale cehoslovace în ţara noastră, premierii celor două popoare prietene au făcut importante declaraţii, din care reese limpede năzuinţa continuă de a păşi cu hotărîre pe drumul prosperităţii şi a democraţiei populare. D. Dr. Petre Groza, Preşedintele Consiliului de Miniştri a Republicei Populare Române, în cuvântarea pa care a rostit-o drept salut, după ce a mărturisit expresia simţămintelor de caldă prietenie faţă de poporul cehoslovac, a declarat: „popoarele noastre au năzuinţe comune în cadrul frontului antiimperialist, în frunte cu URSS, bastionul păcii şi al democraţiei”. In continuare dsa a arătat sprijinul pe care Uniunea Sovietică l-a acordat poporului cehoslovac şi român atât în lupta contra hitlerismului, cât şi pe tărâm economic, după terminarea războiului. „Popoarele noastre sunt conştiente că trebue să stea de veghe pentru apărarea păcii şi a de(Continuare în pagina a 6-a) ostaşi, ce alături de glorioasa Armată domocraţiei. Toţi aceia care înţeleg să stea deavietică, a înfipt în Munţii Tatra, steagul curmezişul drumului nostru, se vor isbi de hotărî-l biruinţei şi al dreptăţii. Mormintele eroirea neclintită a frontului păcii şi a democraţiei, lor români, alături de cei sovietici, prefront ce constitue garanţia că, militarismul german sarate pe pământul Cehoslovaciei pecetni va reînvia. Poporul român a urmărit cu viu intuesc această prietenie teres evenimentele petrecute în Cehoslovacia în când la masa Verde a Conferinţei de luna Februarie a. c. precum şi acţiunea Partidului pace din paris s-a discutat problema Ro-Comunist. Conferinţa de la Varşovia şi acum tra-mâniei, delegaţia cehoslovacă a fost aceea totul ce se va încheia intre ţările noastre, va con- ^ a alâturi de pr . g_ g cau. st,tu. o chezăşie în plus a trainicei frontului za României Iar în timpul celor doi ani antiimpenalist, a încheiat d. dr. Petre Groza, secetoşin Cehoslovacia, ca bună vecină şi emanja sa de salut. prjeten£ ne-a întins o mână frăţească Semnarea acordului de prieteniei de ajutor si asistenţa mutuala va fi un act Lupta poporului Cehoslovac, în timpul (în imnurtanta istoriefte cotroPir^ naziste rezistenţa naţională tie importanţa lulOIka a fost animată de Partidul Co-BUCUREŞTI, 21. — Răspunzând salutului a dresat de d. dr. Petre Groza, în aplauze frenetice, pentru consolidarea păcii Zilele acestea în Republica Populară Română are loc vizita delegaţiei guvernamentale cehoslovace compusă din d-nii Antonin Zapotocky, preşedintele consiliului de miniştri, Jan Sevcik vicepreşedintele consiliului şi dr. Antonin Gregor ministrul comerţului exterior. Cu această ocazie se va semna un tratat de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală într© cele două ţări prietene. Vizita delegaţiei guvernamentale cehoslovace este un prilej de manifestare al prieteniei ce s-a legat între RPR şi Repu- Iblica Cehoslovacă, prietenie consolidată I şi verificată în decursul anilor. Tratatul ce se va semna este o complectare a trata- I tului economic şi a celui cultural de cu- I rând încheiate între cele două republici. I Prietenia dintre cele două ţări a fost con- J sfinţită cu ocazia luptelor din munţii Tajtra, atunci când Armata Română, de cu- rând scăpată de sub dictatura slugoilor lui Hitler, după ce a isgonit pe fascişti din ţară, a continuat lupta de eliberare (Continuare în pagina a 6-a) (Continuare în pagina a 2-a) Mecanizarea agriculturii este una din preocupările regimului democrat popular, care Mecanizarea agriculturii Şcoala de tractorişti din Sibiu Selecţionarea elevilor şi organizarea şcoalei — Programul analitic — Ridicarea nivelului politic şi sindical — Munca voluntară — Sancţionarea elementelor slabe — Nevoile şcoalei — Planificarea industriei şi coordonarea teh- statului o serie de muncitori calificaţi, înnicei cu agricultura, ne va asigura maşinile , cadrându-i imediat în ritmul muncilor pracnecesare. Subsolul RPR este bogat în pe- |ticetrol, ca să nu ducem lipsă, de carburanţi, iar omul se poate pregăti prin şcoli. Acestea SELECŢIONAREA ELEVILOR şcoli sunt organizate de legea învăţămân- tului agricol din Iulie 1947. Cei 50 de elevi ai şcoalei sunt toţi fii de In cadrul acestei legi, la 24 Mai a. c. s-au plugari săraci din judeţul Sibiu şi judeţele deschis la Sibiu şcoala de tractorişti, care vecine, selecţionaţi prin concurs din 130 de are scopul să pună la îndemâna fermelor înscrişi. Şcoala mai are 220 de cereri pe care nu le poate satisface. Aceasta demonstrează interesul ce plugarii îl acordă pre- I gătirii practice, care le va deschide noui per- i spective de viitor. PROGRAMUI, ANALITIC Durata de un an a cursurilor este împărţită în două perioade: una teoretică şi alta practică. Partea teoretică se execută în atelierel» şcoalei dinstr. Sării, iar partea practică se va face la fermele statului în raport cu cele trei mari sezoane agricole: de vară, de toamnă şi de primăvară. Până acum elevii cunosc teoretic uneltele şi maşinile agricole ce vor lucra în sezonul de vară şi în curând vor pleca la practică, sub controlul maeştrilor specialişti. RIDICAREA NIVELULUI POLITIC ŞI SINDICAL Pe lângă pregătirea profesională, şcoala pune mare preţ pe pregătirea politică şi sindicală a tinerilor vlăstare rurale, care vor fi primii lucrători calificaţi ai fermelor. De consi a lor politică şi socială depinde vieaţa maşinilor ce li se vor încredinţa şi producţia ce se va recolta. Deşi după reforma agrară statul a intrat în posesia unui mare stoc de tractoare şi maşini agricole, totuşi lipsa de conştiinţă şi