România Viitoare, 1949. ianuarie-martie (Anul 6, nr. 1-74)

1949-01-01 / nr. 1

Panna 2 „ROMANIA VIITOARE" ANUL VI. — Nr. I (1117) Teka: Unde duce naţionalismul grupului Tito — Editura I. M. R. — Broşura „Unde duce naţionalismul grupului Tito“ apărută în editura PMR, este traducerea unui articol, apărut în ziarul „Pravda“ din 8 Septemvrie 1948. In el, autorul arată care vor fi rezultatele atitudinei naţionaliste şi a îndepărtării conducătorilor P. C. I. de pe linia colaborării cu URSS şi ţările de democraţie populară. Situa ia politică şi economică a Iugoslaviei şi evenimentele întâmplate în răstimpul celor trei luni de la publicarea articolului până în prezent, vin să confirme justeţea celor afirmate de autorul articolului. Grupul Tito n’a înţeles, ceea ce e clar şi evident pentru orice comunist. El n’a înţeles — spune autorul broşurii — că în contiimle actuale ale situaţiei internaţionale, colaboarea mutuală şi prietenia ţărilor democraţiei populare, colaborarea cu URSS, sunt condiţiunile principale ale avântului şi înfloririi ţărilor democraţiei populare pe frontul contruirii socialismului, garanţia principală a libertăţii şi independenţei lor naţionale împotriva atentatelor din partea imperialismului. De unde rezultă că atitudinea naţionalistă şi nerecunoaşterea necesităţii sprijinului şi exemplului URSS în opera de construire a socialismului, duce inevitabil la o serie de rezultate dezastruos©. Naţionalismul grupului Tito în domeniul poliicii externe — spune Teka — „duce la ruptură cu Frontul Unic al mişcării revoluţionare mondiale a oamenilor muncii, la pierderea de către Iugoslavia a aliaţilor săi cei mai credincioşi, la autoizolara Iugoslaviei. Naţionalismul grupului Tito dezarmează Iugoslavia în faţa duşmanilor săi externi“. Intr’adevăr ruperea Iugoslaviei de URSS şi ţările de democraţie populara, au aruncat ţara în lagărul imperialismului anglo-american, ale cărui metode încep să le practice faţă de democraţiile vecine. Iugoslavia a încheiat cu Anglia şi America, acorduri comerciale înrobitoare, a recunoscut datorii şi s’a obligat să compenseze proprietă ie anglo-americae naţionalizate, înfeudând astfel ţara capitalismului anglo-american. Practicând metoda imperialistă, clica lui Tito a căutat, prin agenţii săi, să surpe temeliile independenţei naţionale a Albaniei, să paralizeze desvoltarea industriei albaneze şi să o izoleze de Uniunea Sovietică. Pe plan intern, arată autorul broşurii, naţionalismul grupului Tito va duce „la politica păcii între exploatatori şi exploataţi ... la politica părăsirii luptei de clasă, la propovăduirea falsă a posibilităţii construirii socialismului fără lupta de clasă, a posibilităţii integrării paşnice a exploatatorilor în socialism, la „demobilizarea spiritului de luptă a oamenilor muncii din Iugoslavia. Naţionalismul grupului Tito desarmează pe oamenii muncii din Iugoslavia în faţa duşmanilor lor interni“. Situaţia din Iugoslavia vine să întărească temeinicia acestor afirmaţii. Situaţia oamenilor muncii e precară. Standardul de vieaţă a muncitorilor a scăzut cu 50 00 faţă de anul 1946. Chiaburimea şi speculanţii se îmbogăţesc în dauna păturilor largi muncitoare. Situa ia economică a Iugoslaviei e foarte proastă. Cifrele oficiale dovedesc că, prevederile pentru primele două trimestre ale celui de-al doilea plan cincinal s’au realizat doar în proporţie de 31%. La data publicării articolului, ziaristul Teka constată că atitudinea de negare a rolului de îndrumător şi sprijinitor al U. S. în opera de construire a socialismului în celelalte ţări şi îngâmfarea conducătorilor iugoslavi, a stârnit un val de protest în sânul poporului, a cărui rezultat a fost o sângeroasă represiune. In ciuda ternarei deslănţuită de grupul Tito, opoziţia faţă de politica naţionalistă a guvernului a început să ia forme concrete. Astfel, la 11 octomvrie, a avut loc la Belgrad o consfătuire, ţinută ilegal, a do4 comunişti şi oameni ai muncii fără partid, care au trimis CC al PCI o scrisoare în care condamnă în unanimitate activitatea CC şi cer înlocuirea lui. Aceste fapte sprijină afirmaţia lui Teka, anume că „fracţiunea Tito reprezintă numai o minoritate a partidului comunist din Iugoslavia, care se sprijină, nu pe încrederea partidului, ci pe aparatul administrativ-poliţienesc al Iugoslaviei“. Felul în care evenimentele confirmă vederile lui Teka, dovedesc că rezultatele unei politici naţionaliste nu pot fi decât dezastruoase pentru ţara care o practică şi indică clar democraţiior populare, că sprijinul şi exemplul URSS sunt opniile primordiale ale construirii socialismului în țările lor. Instrucţiuni privind acordarea ajutoarelor de boală, maternitate şi deces, prevăzute de Legea Asigurărilor Sociale Casa Asigurărilor Social© comunică: Pentru obţinerea ajutoarelor băneşti prevăzute de L.A.S. întreprinderile industriale şi comerciale care cotizează prncte de plată, sunt obligate conform legii, a completa pe răpundere proprie corect şi cetibil adeverinţa de boală cu datele cerute, dovada cu Nr. Săptămânilor cotizate şi clata de cotizare anterioară datei îmbolnăvirii asiguratului (cuform int acţiunilor de pe contrapagină) precum şi dovada mică prin care se va certifica dacă în timpul incapacităţii de lucru a incratul a fost sau nu în lucru şi dacă a primit sau nu salar pe acest timp, acte cu care asigurarii se vor prezenta la sediul unei pentru obţinerea drepturilor prevăzute de lege. Asiguraţii vor prezenta şi carnetele de muncă in care vor fi trecuţi membrii de familie ai anguratului, intrarea şi ieşirea din serviciu, situaţia profesională şi datele de cotizare la care a cotizat aguretul până la data îmbolnăvirii în erercipiul respectiv, acetea fiind absolut necesare întrucât drepturi’« de toate categoriile acordate asiguratului conf.terii ca: medicamente, diferite tratamente, ajutoare și internări în Spital« vor fi trecute de către serviciul medical respectiv. Conform art. 99 din L.A.S. întreprinderi« care cotizează prin lite de plată, sunt obligate să depună în cel mult 20 zile de la sfârşitul fiecărei luni statele de plată a salariilor din luna anterioară. Având în vedere că aiguraţii se prezintă la sedul Caei pentru obţinerea drepturilor băneşti în intervalul de la 1—20 a luncii curente şi cum listele de plată pentru luna repectivă se depun abia la 20 a lunei următoare (art. 99). Dasa nu este în măsură a stabili salarul cu care angajatul a fost retribuit retroactiv datei îmbolnăvirii lui decât abia la 20 a lunei viitoare, iar pentru ca anguratul bolnav totuși să-și poată primi ajutorul cuvenit salariul real primit înainte de îmbolnăvire chiar din lipsa listei nedepusă încă de întreprindere, se atrage o deoebită atenţie ca întreprinderile să treacă în adeverinţa de boală salarul cu care angajatul a fost retribuit zilnic, săptămânal sau lunar în ultimele6 respectiv 36 sau 52 săptămâni retroactiv de la data ultimei îmbolnăviri, precum şi ultima zi lucrată, astfel ca până la soliea la sediul Casei a statului de plata salariilor, asiguraţii să-şi poată primi ajutorul legal aferent salarului şi clasei de cotizare. Cu începere de la 2 ianuarie 1949 Cinematografele Popular și Victoria prezintă cea mai recentă realizare a studiourilor germane — marele film. Deschiderea festivă a cluburilor UAER Sibiu In ziua de 23 Decemvrie 1948, orele 11 a. m. a avut loc în sala festivă a Şcolii Tehnice Sanitare deschiderea cluburilor UAER. Au luat parte la această manifestare şcolărească reprezentanţi ai Ministerului Învăţământului Public — inspectori — reprezentanţi de la FNTDR, elevele şi elevii, membrii ai acestor cluburi. Programul a început prin intonarea marşului UAER, după care secretarul Comitetului Local, Alim Toma a vorbit despre rolul important pe care-l au aceste cluburi în educarea elevilor în spiritul dragostei faţă de clasa muncitoare, faţă de Partidul ei şi faţă de RPR — educaţie care va fi urmarea educaţiei primită în şcoală, dar care a fost întreruptă pentru cele aproape două săptămâni — cât durează vacanţa. De aceea organizaţia UAER Sibiu, a înfiinţat în Sibiu, două cluburi, în care se vor organiza cercuri de studii ideologice, şezători, orchestre, se vor face audiţii pe discuri, se va asculta la radio, se va face sport etc. După ce elevul Albu Toma a trasat schema organizatorică a acestor cercuri şi după ce a arătat cum vor funcţiona ele, a luat cuvântul din partea Inspectoratului Judeţean — doamna Borcoman. Promiţând din partea corpului profesoral tot sprijinul de care vor avea nevoie elevii, pentru bunul mers al acestor cercuri, arătând totodată că acesta este un prilej de a întări colaborarea între profesori şi elevi d-sa a spus printre altele că atunci când va fi nevoie, profesorii vor tempera avântul elevilor, când aceştia vor fi excesivi şi mai ales, vor stimula pe elevii codaşi, înainte de a începe piesa „Valul cu noroc” — lucrarea elevului Opriş A., o orchestră a Lic. Gh. Lazăr, a interpretat câteva bucăţi de muzică populară românească şi sovietică. Piesa care a urmat a scos la iveală buna pregătire a interpreţilor şi talentul lor. La sfârşitul festivalului, toţi cei prezenţi au intonat Internaţionala. Deşi festivalul a fost reuşit, am desprins câteva purete slabe, pe care secretarul Comitetului Local le-a scos în evidenţă şi le-a tratat, autocritic. Astfel cea mai mare greşeal a fost aceea că atât Comitetul Local cât şi responsabilii organizatorici, datorită delăsării de care au dat dovadă, au făcut ca la acest festival să vină numai un număr redus de elevi din cei peste 500 de elevi care vor activa în cluburile ce au luat fiinţă. Coresp. MEDEŞAN CORNEL Junețeai aici OSP SIMu urează tuturor sportivilor cu priejul Anului Nou LA MULȚI ANI ! Sibieni ! De Anul Nou găsiţi cadouri preţioase cu pretori retine numai la STîon Birou Firma B.Hemper Strada I. V. Stalin Nr. 2 intâmplati noaptea Anului Nou 1949 In saloanele Restaurantelor Municipale „6 Marile“ şi „9 Mai“ cântă FLORENTINA DELIANO — Uluzică — Dans — Reţineţi mese din timp!