România, august 1938 (Anul 1, nr. 61-75)

1938-08-01 / nr. 61

mig T ANUL I г. 61 LUNI 1 AUGUST 1938 Str. Regală No. 1 Telefoane : Direcţia : 65785 LEI Redacţia : 65776 ■ 55777 ■ 55788 arb.ilustrada: 65761 Str. A«',e’r'1°1 Da* n cea din urmă scrisoare de dincolo de mormânt $ în testamentul de-o duioasă simplitate! Regina Maria ne aminteşte că a plecat din viaţă aproape despoiată de bunuri pământeşti, i-a fost sufletul mare, avutul puţin, încât i-a rămas să hotărască doar soarta unor modeste agoniseli, mai mult de femee, de mamă şi de bunică, decât de Regină. Acolo, sus, pe tărâmul veşnicei pacificări, s’a înfățişat cu mâinile goale, ca martirele celor dintâi veacuri creştine căroraviaţa le lua totul, ca să le lase numai credinţa şi jertfa în deplina lor puritate. „Cu trupul voi odihni la Curtea de Argeş, lângă iubitul meu soţ, Regele Ferdinand..." Ctitoria bătrână, din veac, a lui Neagoe Vodă Basarab şi a Doamnei Sale, i-a primit trupul pentru odihna cea fără de sfârşit, lângă cel cu care împreună ne-a făurit România întreaga sa liberă. S’au împlinit mormintele, patru la număr acum, pentru a ne amintirea în legenda simbolică a Meşterului Manole, că sub orice temelie de piatră, de ţară, de regat, înfăptuirile cer preţ de vieţi omeneşti zidite întru chezăşia duratei. Sunt patru morminte la număr acum. Dar din cel de pe urmă, al Reginei Maria, un glas îndeaievea? un glas din legendă? mai străbate încă în suspinul ştiut: „Zidul tău mă strânge, trupuşoru-mi frânge...". E nălucire a auzului? glas îndeaievea? glas din legendă? Ori de unde o fi ajungând până la noi, nu mai are nicio alinare. Nici una. CEZAR PETRESCU ■fc CMp