Romanulu, noiembrie 1891 (Anul 35)

1891-11-25

ANUL AL XXXV-LEA Voiesce și ve! putea. ANUNCIURI Linia de 80 litere, petit pagina IV ......... 40 ban Dettin „ ,, „ HI................2 lei - „ Inserțiuni și reclame pagina III și IV linia . 2 „ _ n A se adresa: IN ROMANIA, la administrațiunea Ziarului. TM P^RIS; •* Havas- Laffire et Onle, 8. Place de la Bonne LA VIENA, la d-nul Hancenstein et Vogler, Otto Maase). •* • * ROMANULU Fundator: C. A. ROSETTI REDACȚIA. ȘI ADMINISTRAȚIA STRADA BREZOIANC, N*. 12% MERCURI, 25 NOEMBRE (IB NOEMBRE st. v.) 1891 Luminezate și vei fi. * ABONAMENTE In Capitală și districte, un an 48 lei; șase lnni 24 lei; iini 12 lei; nft luni 4 lei Pentru Preoți și învățătorii din sate abonamentul este cina la 80 lei de an. Pentru tote țările Uniunei poștale, trimestrul lS let A se adrese: W ROMANIA, la adamatoratranee faraim și oficieie peetrte Sfi Articolele suprrtate mici. m Deschiderea Camerei DEMISIA LUI FONSECA Belgia și Francia Monumentul lui Bismarck TEHA DE FOC Naufragia în vis Noplea din Crăciun a prietenului Onorat © ULTIME TELEGRAME Informațiuni BULETIN " Telegramele din Brasilia ne anunță că trimițându-se trei generali contra revoltei de la Rio Grande ca s- o reprime, s’au întors îndărăt fără nici un resultat satisfăcător. Ei nu au putut să se apropie de armata revolianționarilor, pentru că ea e numerosă și bine întărită în nișce posițiuni sigure. Junta revoluționară dispunea de 15,000 omeni și în curând va putea se pue subt arme 50000. Trupele guvernamentale din acea provincie sunt neutre, afară din garnisóna de la Yaguarón. Se asigură că junta a luat măsuri severe contra personelor cari pun în circulare noutăți false asupra revoluțiunei. Unii au fost arestați, alții împușcați. Noul réscule și noul manifestări ivindu-se, dictatorul Fonseca a demisionat. El a publicat un manifest în care s zice că pentru a înlătura resbelul civil, remite puterile sale generalului Floriano Preroto. Aceată schimbare se crede că va linișci spiritele și va aduce împăcarea tuturor elementelor republicane. Bine că dictatorul a înțeles la timp situațiunea și s’a retras, ca se nu pară cea ce a pățit dictatorul din Chili Balmasada. Tot e mai bine a cunoisce greșiala mai târziu decât nici de cum, căci își scapă, dăcă nu reputația, cel puțin viața. Când țara se pronunță, cei cari sunt în capul ei trebue sé se supue, daci nu vor se sufere consecințele încăpățânării lor. Informațiuni ( DIN EDIȚIA A DOUA DE ERI SEARA ) Un accident de trăsură s’a întâmplat la Galați. Caii trăsurii d-lui Strumala, care se urcau pe dealul de la Puesci s’au speriat și trăsura a fost râsturnată. D. Strumala a fost confusionat. —x— Ni se scrie din Bârlad că tînarul G. N. Constantinescu, care a publicat mai multe scrieri în Românulu sub pseudonismul Gh. din Huși și De la țară ,și-a tras un foc de revolver în tâmpla draptă. Starea sea este gravă deși nu este desperată. Glonțul n’a putut fi estras. D-rul Asaky a fost rugat să vie să dea luminatul concurs medicilor din localitate, cari îngrijesc pe tînarul Constantinescu. înmormântarea d-rului Sergiu s’a făcut azil la ora 1 p. m. Carul funebru a pornit de la domiciliul defunctului, urmat de numeroși amici și de rude. Mai multe școli primare, cu dra Rosoava»^ 11 ' .............................. Edițiunea de dimineții Standard primesce din Kiuslenje Luptei OGOtl’U Vloltä uă corespondență forte inconstantă ____ 9 cu privire la schimbarea Dobrogei cu Basarabia. Intre altele, corespondentul barului englez caută să respândâscă știrea că Mahomedanii din provincia transdanubiană sunt tratați forte rea de administrația română și că emigrazâ cu sutele. N’ar fi rea, termină corespondentul, ca Dobrogea să fie schimbată cu Basarabia. Am semnalat deja aceste zgomote, de sorginte rusască, ne facem deci că datorie de a atrage din nou atențiunea celor în drept. E bine a se sei la ce tinde Rusia- Deschiderea Camerei Vineri se vor deschide corpurile legiuitore cu ceremonialiul obișnuit. La 11 ore dim. se va celebra un Te Deum la Mitropolie la care vor asista miniștri, membrii curtei de casație, curtei de compturi, autoritățile administrative și militare etc. La 11 ore și juni. curțile și autoritățile vor ocupa locurile cari le sunt reservate In sala adunărei deputaților, senatorii cele din dreptul tronului și deputații pe acelea din față. La pornirea regelui și a principelui moștenitor de la Palat, se va începe a se trage 101 tunuri. La 12 ore M. S. va intra în sala Camerei și va da citire mesagiului de deschidere. Demisia lui Fonseca Londra, 23 Noembre. Vă depeșă Reuter cu data de an fi 11 ore de dominață zice că măsurile dictatoriale ale președintelui Fonseca au produs să vie nemulțumire și că a isbucnit uă revoluțiune. Rio de Janeiro, 23 Noembre. In urma măsurilor dictatoriale ale guvernului, escadra și ofițerii marinei au făcut u manifestație liberală. Președintele Fonseca a publicat un manifest care zice că pentru a evita resbelul civil, remite puterea generalului Floriano Peixoto. Armata și populația sunt liniștite. Nu numai omenii muncitori, nu numai preoții de mir, dar și călugării cel mai sus puși se luptă pentru a face avere, a trăi în cea mai mare îmbelșugare. Papa este cel dintâia între toți. D. Lazzarino din Orvieto a lăsat prin testament jumătate milion Papei. El natural a primit acesta sumă, cu tote reclamațiunele familiei lui Lazzarino care este redusă, din causa lipsei, la cererea pentru anularea testamentului. Familia găsesce că testamentul nu este lămurit. Dar Papa a răspuns: «Argintul ce se primeste este totdeuna lămurit !“ Procesul pare se fie scandalos. Papa crede, cu tote acestea, că jumătate milion prețuesce un scandal. Acesta este modul Papei de a înțelege lupta pentru existență. petele lor în doliu urmau cortegiul. Cu totă dorința exprimată de comisiunea însărcinată cu organisarea înmormântărei, d’a se da prețul cununelor spre a se îmbrăca copil sâraci, fórte multe cununi s’au depus printre care am observat pe a d-nei Sergiu, a ministrului instrucțiunei publice etc. Vicarul Mitropolit, Inocențe a oficiat. Elevii liceului Sf. Gheorghe au organisat erl, un concert instrumental. —x— Societatea studenților în medicină a ridicat erl ședința ma, ca semn de doliu pentru mortea doctorului Sergiu. —x— In întrunirea de la biblioteca din Galați pentru fondarea unei societăți ca aceia a Ateneului din Bucuresci s’a ales un comitet din d-nii Beștelel, I. Mihăilescu, G. Resu, Bonachi și A. Mculescu care să facă un proect de statute. Deja se anunță mai multe conferințe care se vor ține în iarna acesta. —x—„ ESEMPLA”R'ULIg BAN"l Informațiunii Selice că uă nouă gazetă liberală va apare supt direcția d-lui Pană Buescu. —x— Mesagiul de deschidere a corpurilor legiuitore a fost redactat de d. N. Blaremberg. In consiliul de miniștrii de mâine el va fi cetit și aprobat de M. S. Regele. x— Se pare ca încă cu ocazia alegerei biroului presidential al camerei, guvernul se primescu un vot de blam isbucnind astfel uă crisă. —x— Liberalii vor ține zilele acestea uă întrunire publică la Orfeu. —x— Comisia camerei numită din sânul camerei pentru redactarea unui proect de lege pentru îmbunătățirea sortei clerului, nu se va întruni decât Luni fără. —x— Declararea în starea de faliment a firmei Aux villes de France, s’a amânat, de orce e posiblă intervenția unui concordat. —x— Suma pe care a escrocat-o faimosul Kirschen întrece cu mult mai mult suma de 87,000 de lei. Mulți Se bce că d. Herescu va fi din nou numit prefect de Vâlcea. —x— Sumea se plânge contra conductorilor de la tramvai. Iacă două fapte cari ni s’au comunicat chiar nouă de persone vrednice de totă încrederea. Vineri două dame urcându se în vagon au fost întâmpinate de conductor cu cuvinte galante și făcându-le cu ochiul. Răspundând la acestă obrăznicie, cu asprime, conductorul a voit să ia pe una din dame de bărbie. Duminică, uă altă damă, a făcut în strada Clopotarului semn conductorului sa oprască, dar n’a voit să stea,beând că nu are gust să o ia, căci nu place ochii ei. Dama însă a sărit în vagon amenințând pe conductor că ’i va spune Direcțiunei. — Poftiți, alcf el. Numărul meu e 4 și numărul vagonului 22. Acesta purtare face farte rea tramvaiuiilor, căci nemulțumește lumea. Ar trebui ca Direcția se alege mai bine pe conductorii săi și să le dea instrucțiuni mai seriose cum trebue să se porte cu lumea. —x— bancheri cari au fost victimele sale, țin In taina sumele escrocate de őre ce să tem că creditul să nu li se scapă în piață. —x— D. Lascar Catargi a acordat u sumă de câteva mii de lei din fondurile secrete, sumă cu care să se faciliteze prinderea ucigașilor din Iași. Aceta în urma intervenției d-lui Alexandrescu, judecător de instrucție, care a fost grilele acestea în capitală. —x— Koelnische Zeitung publică un corespondență din București prin care se descrie situațiunea guvernului actual, mai cu semn în urma remanierii ministeriale, îndată după deschiderea corpurilor legiuitóre guvernul va fi pus în minoritate. Singura scăpare, termină corespondența, e numai în partidul liberal, care e cel mai consistent din țară și care are relațiuni strânse cu Regele. —"— Scrii teatrale : D-na Athanasiu a luat în intreprindere Teatrul Societăței Ungare din Intrarea Cișmegiului, unde va face un teatru de varietăți pentru familii sub firma : Teatru de varietăți Athanasiu. Trupa va fi compusă de artiști și artiste, de naționalitate: română, franceză, ungară, germană și italiană. Pe lângă teatru va fi un bun restaurant. Mâine sâră la operă se va da Pescătorii de Perle și apoi la teatrul național, Năsdrăvăniile divorțului. —x— Ministeriul de interne a aprobat luminarea orașului Craiova cu lumină electrică. Cât pentru aducerea apei în oraș, ministerul a făcut cunoscut primăriei să însărcineze o comisie de ingineri ca să se pronunțe asupra celei mai bune metode pentru alimentarea orașului cu apă. —x— Eri, un femee care lucra la bviaua din strada Carol No. 49, a alunecat de pe schele și a cădut de la catul al 3-lea. Nenorocita a fost transportata într’uă stare desperată la spitalul Colțea, unde a încetat din viață. —x— Deputații vernescani au primit inpiarul rusesc Brzvița Viedomosti anunță că se vor constitui în guvernamentele bântuite de foamete comisii din înalta aristocrație, care să ia măsuri pentru împedecarea foametei. In acelaș timp se scrie barului Daily Telegraph din Londra, că în guvernamentele Charcov și Iecaterinoslav au isbucnit mari revolte țârăneșci. Mai multe omoruri s’au sâvârșit. La Ploești s’a înființat săptemâna trecută un club socialist. Acesta va fi al patrulea de felul său, în țară. Celelalte trei se află în București, Iași și Craiova. —x— Tribunalul de comercia a declarat în stare de faliment pe d. Mandelbaum, negustor de vinuri, care are un pasiv de 500000 lei. —x— vitațiuni personale de a fi în Bucuresci, în ajunul deschiderea Camerei, spre a asista la o întrunire ce se va ține la d. Vernescu. —x— In unele cercuri politice se pretinde că liberalii vor pune la președenția Senatului, candidatura d-lui D. Sturza. Știrile respândite relativ la candidatura d-lui Calimaki ca candidat al guvernului la președinția camerei sunt lipsite de temei. —x— D. Ghica Brigadir actualul nostru consul la Budapesta va fi după cât —x—1 Intrega presă streină, Intre care organe ca Freie Presse, Frankfurter Zuitung, Pester Lloyd, Times, etc. vorbind de noua remaniere ministerială,zice că ea nu e decât uă cârpelá próstá, și că în curândă vreme o descomposiție generală se va declara în partidul conservator. —x— Lăngă gara Megidie, s’a găsit strangulat și aruncat într’o gropa^ cadavrul lui Osmm Ibraim, ciobanul lui Dumitru Popa, care plecase cu 160 de oi la pășune. Se vede că a fost omorât pentru a i se fura oile, căci nici până astăi nu s’au găsit nici oile nici omorîtorii. Telegrame Viena, 23 Noembre D-na Plenner a felicitat la comitetul delegației Austriace, pe din Kalnoky pentru a trecea aniversare a intrării sale In minister; el a făcut omagii silințelor sale In vederea întărirea Triplei alianțe și a făcut urări ca ministrul se puta mult timp încă sa aduca ajutorul seu operei păcii. Contele Kalnoky ,forte crișcat# a mulțumi și a promis se faca și pe viitor tot ce i va fi cu putință în favorea puterii și a politicei pacinice a monarhiei. Cele două discursuri au fost vii^ aplaudate. Ministrul a <cis apoi delegation^ ca de mult timp ‘se studiază chestiunea din privința creării unei comunicațiuni intre Bosnia și un port al mării, studiile pentru drumul de fer de la Sarajevo la Spalato s'au terminat (vil aplause). IS Ministrul de resbel a declarat comisiunei armatei a delegațiunei ungurești ca, pentru a păstră fortarețelor din Galiția puterea lor defensivă, trebuie se se faca lucrări succesive după mijloce și împrejurări , un credit anual este necesar pentru acesta. Din Bolgar Întrebând pentru ce Transilvania nu are fortărețe ca Galiția, ministrul a respuns ca trecatorile din Transilvania pot fi aparate prin lucrări care ofera esențialminte de marele fortărețe ale Galiției; cu tote acestea, guvernul nu va perde din vedere acesta chestiune. Berlin, 23 Noembre. D. de Giers a sosit la 10 și jun. sara, a fost primit la gară de ambasadorul Rusiei și de personalul ambasadei. El a tras la hotelul Continental. Dupe uțare împăratul va primi pe d.g de Giers mâine Înainte de amiazi. Apoi ministrul va dejuna la d. de Caprivi, Paris, 23 Noembre. Camera a discutat fondurile secrete ale ministerului de interne, pe care l- a votat cu 277 voturi contra 159. D. Coupet a susținut propunerea sa de a supune întrebuințarea fondurilor secrete controlului unei comisiuni speciale. D. Freycinet a combătut propunerea ca anti-constituționala, ea a fost respinsa cu 286 voturi contra 162. Paris, 23 Noembre. înainte de plecare d. de Giers a făcut visita d-lui Carnot, la care a stat vreoo jumătate de ora. Sofia, 23 Noembre. Anii cu ocasia zilei onomastice a principesei Clementina, un serviciu s’a celebrat la catedrala In presența prințului Ferdinand, a suitei, a miniștrilor și a Înalților funcționari civili și militari și a unei mulțimi numerase. Astă sora serată dansantă la curte, Petersburg, 23 Noembre. Știri din Odesa duc că 24 de corăbii cari începuseră sa încarce greu înaintea decretului oprirei exportului, complecteza încărcătura lor. Petersburg, 23 Noembre. Țarul a primit la Livadia pe d-nul de Nelidorf care a venit din Constantinopol. Paris, 23 Noembre. , D-nul Ribhot a declarat corespondentului «Agenției Reuter» că schimbul de opiniun cu d-nul de Giers a avut un caracter fort« amical și era Îndreptat într’un sens forte pacinic.—Știrea după care s’ar fi făcut stipulațiuni scrise, este neadevărată. Viena. 23 Noembre Jockey-ul-Club a decis sa desființeze la cursele din 1892 instituțiunea bookmakerilor. Yalta, 23 Noembre. Misiunea socială turcesca compusă din mareșalul Fuad Pașa, Kiazim Bey și 3 aghiotanți ai sultanului a sosit aics; ea a plecat Îndată la Livadia; va prinzi astăsura la însuși Țarul. Vi v. Copenhaga, 23 Noembre. Perechia regală a Danemarcei va părăsi Livadia la 25 Noembre; va fi la Stettin la 28 și la Copenhaga probabil la 30 Noembrie de dimineța. Madrid, 23 Noembrie. Asupra refusului d-rului Villaverde de a păstra portofoliul, d-nul Gascayona a fost numit ministru al justiției. Miniștrii trebue să depună jurământ după amiaz jl. Agenția Română Havas, aflăm numit agent diplomatic la Sofia. Că fabrica de hârtie de țigări din Iași a luat astăzi foc. —x— Mâine la orele 4 p. m. se va ține un consiliu de miniștrii sub președinția d-lui general FloresCU. —x— D. Lascar Catargi se va întorce poimâine in capitală. —x—■ Gazetta de Colonia primesce din Petersburg scriea că crisa financiară abia mai e de suportat. In Moscova protestele de polițe s’au grămădit astfel, că de la notar se primesc înapoi proteste numai după două zile. Birjevia Viedomosti declară, că starea Rusiei e îngreuiată pentru mulți ani, de aceea trebue renunțat la orice încercare de împrumuturi în afară. —x— D. Cerkez, vernescan a fost numit prefect la Dorohoi, prefectură care până era era destinată d-lui Georges Gananau, catargist. Lucrurile merg din ce în ce mai bine. AFLB Telegram, Munich, 22 Noembre Delegații germani d-nul Hubert și Mob* Ier pleca aioi; cei l alți vor pleca mâine pentru a relua negocierile comerciale cu Elveția. Paris, 23 Noembre. D-nu de Giers a plecat la 11 ore nopte. I Madrid, 23 Noembre. Ministerul e constituit astfel cum am telegrafia!, afarat de douö portofolii, cel de finanțe încredințat senatorului Coushia Casteneda și cel de marină încredințat amiralului Montoja. D-na Camaco va accepta direcțiunea Băncii Spaniei. Viena, 23 Noembre. un Un ziar unguresc crede că se prepară schimbarea ministerului de afacer streine. Inutil de a declara ca acesta știre este cu totul fantezistă. Agenția Română Haras.