Romanul, aprilie 1898 (Anul 42, nr. 53-75)

1898-04-01 / nr. 53

J* ANUL 42-No. 53 Voesce și vet pulea Foiujiii în 1ST7 de. C. A. Jlosetti Abonamente: In fam 20 iei pe an in Si reinstate 40 iei pe an In daci in Sír. Stc.vropoleos 6 MERCURI 1 APRILIE (13 Aprilie) 1898 > nö u-letina. Svon de crisa.— Destăinuirile lui Casselăți anle oposițiunei au reînceput a vorbi de o pretinsă crisă ministerială și imaginațiunea lor merge până a anunța cari miniștri vor eși din cabinet, spre a face loc altora. Inutil a spune că tot acele informațiuni sunt simple născociri și că pentru moment nimeni nu cugetă la o remaniere ministerială. Ziarul parisian „le Sie ele“ a început să publice destăinuiri cu privire la vinovăția lui Esterhazy și la nevinovăția lui Dreyfus. Din cele ce spune acel ^,iar d. Panizzardi atașatul militar pe lângă legația italiană și d. Schwartzkopen, cel german, au însărcinat pe contele H. Cassela ca să comunice prin presă mărturiile acelor militari, cari constă în a afirma că documentele au fost date lui Schwartzkopen de către Esterhazy și că Dreyfus n’a scris borderoul. Panizzardi dă cuvântul său de ofițer și de om de onoare că scrisoarea cu cuvintele „acea canalie de D,“ n’a fost scrisă de el și nu i-a fost adresată și ambasada Germaniei afirmă că nici odată și nici întrun Lt,n’a stat în relațiuni cu Dreyfus. Intro primă întrevedere, pe care a avut’o Cassela la Berlin, la hotelul Kaiserhof, cu colonelul Schwarzkoppen acesta a afirmat pe cuvîntul său de onoare că borderoul n’a fost, nici o secundă în mâna sa sau a vre-unui alt membru al legației Germane, el este convins de nevinovăția lui Dreyfus și crede pe Esterhazy d’a fi falsificat documentele pe temeiul cărora Dreyfus a fost condamnat. Intr’o scrisoare pe care Schwartzkoppen a trimis-o lui Panizzardi, spune: „Nu pot înțelege cum Esterhazy va eși din afacerea asta. Și cum poate dînsul să mai stea o singură clipă în Franța, chiar fiind achitat.“ După articolul lui Zola, Cassela avu o nouă întrevedere cu maiorul Panizzardi. Atașatul militar italian exclamă : —Yite jertfe nu va face încă această tristă afacere! Erl Dreyfus, azi Picquart și mîine Zola !Și totuși Zola are dreptate !Zola nu spune decât adevărul. Pellwartzkoppen confirmă și faptul că a fost amenințat cu revolverul de către Esterhazy. Pe de altă parte toate fiarele importante cer guvernului francez să facă a se revizui procesul Esterhazy, ceea ce va confirma încă o dată afirmările ministrului German de Bulow că germania nu a fost amestecată în spionagiu. In ziua de 1 Aprilie se va efectua la ministerul de finanțe a treizeci și șase tragere la sorți a obligațiunilor de stat 6 la sută conversiune rurală. Direcțiunea generală a serviciului sanitar a dat o circulară către prefecții din țară, cerînd ca pe viitor să nu se mai permită a se face vaccinațiuni preventive sau curative contra boalelor infecțioase la animale și mai ales la rîmători, decit în urma unei autorizațiunî din partea direcțiunei sanitare. Studenții școalei veterinare vor face de sărbătorile Paștelui o excursiune la Predeal. In numărul de la 28 Martie, am publicat o nuvelă în care s’a dat unui giuvaergiu numele de Cromberg. Autorul a luat acel nume fără a se gândi câtuși de puțin la cunoscutul nostru giuvargiu d. Cromberg, care s-a revoltat, cu drept cuvânt credând că unele persone ar fi putut lua în serios glumele din nuvelă. Credem că e inutil a mai spune că Cromberg e cu totul strein de cele conținute în nuvela în cestiune. Colonia romînă din Viena a decis să se întrunească la 1 iü a fiecărei luni la o masă comună spre a se desvolta sentimentul de solidaritate între dînșii. Cota apelor Dunărei d’asupra stagiului, pe dana de 28 Mart. A fost: T.Severin 5.54—Giurgiu 4.15—Galați 3. ob. Deci o crescere de 0.07—0.12 Autoritățile publice vor lua vacanțe la 2 Aprile. Tribuna liberă e titlul unui nou diar spătămânal, care a apărut în capitală. Comisiunea de preservare în contra ciumei declară că orașele Djebal din Arabia și Hong-Kong din China sunt infectate de acest flagel. In India, China și Japonia, ivindu-se pesta bovină, ministerul de interne a oprit intrarea în țară a animalelor și productelor animale brute din acele țări. Ștefan Șendrea deputat > Știri Militare D. general Berendeiu, ministrul de resbel, a decis a înființa pe lângă Pirotecria centrală a armatei, pirotecnii regionale care să furniseze direct corpurilor de armată materialele necesare. Un asemenea stabiliment se va înființa deocamdată la Craiova pentru corpul I de armată, chiar în vara acesta. — M. S. Regele a iscălit decretul pentu numirea ca comandanți de brigadă a colonelilor . — Colonel Petre Oteteleșanu, comandantul reg. Gorj No. 18, la brigada 1-a T.Severin. — Colonel C. Gheorghiu, comand, reg. Dolj No, i, la brigada 2-a Craiova. — Colonel C. Iarca, comand, reg. Vlașca No. 5, la brigada 3-a Craiova. — Colonel Al. Leon, comand, reg. Olt No. 3, la brigada 4-a Slatina. — Colonel- Sc. Geanolu comand. reg. Muscel No. 3°, brigada S-a Pitesc!. — Colonel C. Candiano, comand. reg Prahova No. 7, la brigada 9-a PloescT. — Colonel Moise Groza, comand, reg. Putna No. 10, la brigada 11-a Focșani. — Colonel C. Georgescu-Bereșteanu, comand, reg. Siret Nou, la brigada 12 a Galați. — Colonel Al. Pavlo, comand, reg. Mircea No 32, la brigada 14-a Roman. — Colonel C. Botez, comand, reg. Stefan cel-Mare Nó. 13» L brigada 15-a Bacäü. Colonel P. Gussi, comand, reg. Radu Negru No. 28, la brigada a 16-a Fălticeni. — Colonel Gr. Veropol, comand. reg. Constanța No. 34, Ia brigada a 17-a Constanța. — Colonel C. Cica, comandantul școlei fiilor de militari din Iași, este mutat, în aceeași calitate, la școla de ofițeri din București. Serii judiciare In urma sentinței tribunalului din Piatra-Nemții care a achitat Ruta administrație comunală conservatore de acolo, procurorul general din Iași a declarat că va face apel. D. Fleischlen consilier la curea de apel este însărcinat de a expedia afacerile de juridicție grațiosă în timpul vacanțelor. T. Petrescu, judecător supleant a fost însărcinat cu aceeași misiune, la tribunal. Curva cu jurați de Iflov se va deschide la 13 Aprilie în loc de 1 Aprilie Literesc vințe- arte Aești de sub tipar în editura Librăriei Socceü & Comp : Luptele românilor cu turcii până la Mihai Viteazul Cultura veche română două conferințe de Ioan Bogdan prețul 2 lei. Omul genial de Hermann Türck Prețul 2 lei Premiul Eliad de 5000 lei a fost dat de academie, d lui Z. Arbore pentru lucrarea sa „Basarabia înainte de 1812“. D-nu Ion Posescu a publicat o broșură intitulată „Cestiunea funcționarilor căilor ferate ale Statului“ Editura revistei „Calea Ferată“. Exposiția societăței Ileana va remânea încă deschisă numai câteva zile pentru a se putea ridica tablourile cumpărate. Duminică exposiția a fost visitată de un mare număr de persoane cari au cumpărat mai multe tablouri. Prefectura județului Tulcea a comandat cunoscutului nostru pictor d. Constantin Pascaly portretele Suveranilor noștri. D. Emanoil Grigorovitza, profesor, a obținut un concediu îndelungat, pentru a face la Universitatea din Berlin studii filologice. Bustul regretatului Cairetti a fost terminat de către sculptorul Constantinescu și expus în vitrina librăriei Biciovschi. D. dr. Urechiă a ținut Duminică seara o conferință la Ateneu vorbind despre „dicționarul d-lui Lazăr Șeineanu“. D. Urechiă a fost forte mult aplaudat de numerosul public care a asistat la această conferință. Din lume M. La Regina Victoria a E11 g litere, după cum spun ziarele franceze, vizitează în fiecare zi la orele 5 p. m. pe AA. U. RR. Principele și Principesa României la vila Fabron. Ziarele adaugă că dintre toate Un exemplar 5 bani Luminăză-te și vei fi Director politic Vintilă C. 4. Jiosetti Anunci arî pagina IV linia 40 bani nserții ,și rpoduire 2'lef'linia ' ■ • • » t’ ■ V > * Administrația 5 Str. în favroppleos 6 | ------V?, ■ —■,— / »nmmmwmmmmm f . • , nepoatele sale, Regina Victoria iubește mai mult pe Principesa României. Doctorul P. Cioranu a murit la Sibiu. D-sa a fost medic la Sibiu și marienbad. D-nu Th. Rosetti a plecat la Constantinopol, de unde va merge la Muntele Athos. Se pretinde că Principele Ferdinand va fi înaintat la gradul de general pe ziua de 8 Aprilie. D. Müller consul al Românii la Stokolm a fost primit în audiență de M. LI. regele și regina. Serii telegrafice Se telegrafiază din Oair că armata lui Mahmud a fost cu desăvârșire învinsă.— S’a găsit 2ooo de derviși morți,—se crede că ținta totală este de 3000, printre cari 12 emiri influenți. O telegramă din Sofia spune că în procesul celor 20 de bulgari din Korșana în Sandjakul Uskub acuzațî că au asasinat pe Kiazim bey și soția sa și cari s-au refugiat în Bulgaria în Noembre trecut. Curtea marțială din Kusterdil a condamnat pe 4 din eî la închisore perpetuă : cinci la 10 ani, 10 la 5 ani și unu la trei ani de închisore. Erî s’a făcut la Madrid manifestațiuni patriotice, în favorea armatei și oștile guvernului. Au fost mai mulți răniți și s’a făcut arestări. O telegramă din Philippine anunță că insurgenți au ocupat Periu. După un nou atac au fost goniți pensând 500 omenii. O bandă de tâlhari Zilele trecute s’a prezentat la parchetul din Vlașca un țigan anume Radu Chiriac care s’a plâns că nu poate trăi din causa unor evadați de prin ocne. Parchetul a ordonat comandantului geandarmilor rurali ca să înceapă urmărirea. După vre-o 5 nopți după ce se cercetă atât prin Vlașca cât și prin Ilfov, jandarmii isbutiră să pue mîna pe o bandă de țigani în comuna Uești-Goleasca. Iată crimele comise de acești tîlhari: In 1890 a omorît pe un cârciumar din comuna Vieru. In 1895 au omorit doi grădinari în comuna Frapna. In 1896 au omorît mai mulți mocani în orașul Călărași. Șeful acestor tâlhari e unul anume George Căldăraru evadat din 1880 din Telega. Banda se află arestată în Giurgiu.