Romanul, ianuarie 1899 (Anul 43, nr. 268-290)

1899-01-14 / nr. 276

ANUL 43-lea'No.276 Vuoște și vei putea 5 B jbT X îu toată țara ABONAMENTE: IN ȚARĂ, pe an 20 lei, va suplini 30 KUN STRĂINĂTATE: „ „ 40 » REDACȚIA STR. STAVROPOLEOS No. 2. Luminează-te și vei fi 5 BANI în toată țara ANUNCIURI Pagina IV..........................linia 40 bin Inserții și reclame 2 lei linia ADMINISTRAȚIA STR. STAVROPOLEOS No. 2 Fondat în 1851? de C. A. ROSFUTI Director VINTILA C. A. ROSEI^TI PROGRAM NOU! fiarele conservatoare au reînceput a vorbi de programe liberale și se pretinde că d. Nacu ar fi preparat un nou program. Scriea după cît știm, este fără temeiü și nici n’am înregistra-o, dacă sa n'ar fi pus din nou în relief lipsa de logică a adversarilor noștri. „Epoca“ spune că acel program va fi supus grupurilor >disidente* spre aprobare. Dacă astfel ar fi, nu poate fi vorba de un program al partidului liberal, ci numai stabilirea punctelor pe cari s’ar stabili o înțelegere cu disidenții. Cu toate acestea clarul d-lui Filipescu spune că la guvern nu se fac programe ci să lucrează Ar părea deci că „Epoca“ crede că programul atribuit d-lui Nacu ar fi un nou program al partidului. Cea mai elementară logică ar fi trebuit să facă pe confratele nostru să se întrebe că dacă așa este, cum acel program se va presenta aprobărei disidenței un loc de majoritate? Dacă însă este un program al disidenței ar urma atunci că d. Nacu s’a pus în fruntea disidenței. Aceasta crede >Epoca*? O putem asigura că se înșeală, sau că voește să înșele publicul. D. Niccu nu cugetă cîtuși de puțin a urma pe aurelianiști și dacă s’a gîndit la vr’un program nu poate fi de cît a formula punctul din programul partidului liberal, pe baza cărora, înainte de toate, și va face viitoarea campanie electorală. In acel caz nu e vorba de nou program ci de un manifest electoral. Cea ce este cu totul altceva decît crede „Epoca*. --------------------— co <x----------------------consilieri pe cari oposiția 1i presintaü^ca concurenți intransigenți. Dacă aceasta este desbinarea atunci dorim ca întotdeauna partidul să fie astfel desbinat. DESBIHÂBiLE iü PMIiOOL LS3EHAL Ne maigăsind nici un fapt care să dea prilej de oposiție, conservatorii au reînceput de cîtva timp să vorbască de desbinările cari ar exista în partidul liberal. După ce au trimbițat că este crisă ministerială, a fost nevoiți să recunoască că nici o modificare HU se face în actualul cabinet. S’au agățat apoi de faptul că nu s’a pus candidatura d-lui D. Ionescu la colegiul II de Senat din Ilfov, prttimjlnd că așa decisese comitetul partidului liberal. Putem afirma că niciodată comitetul electoral al partidului nu se pronuțase pentru acea candidatură. Unele persoane au putut pune numele d-lui Ionescu înainte, lucru firesc, d-sa fiind cunoscut ca vechin și încercat liberal, dar toți au spus că nu se poate decide pînă ce nu se va pronunța comitetul partidului, îndată însă ce acel comitet a adoptat candidatura d-lui d. Stoicescu, nici o desbinare nu s’a produs și înțelegerea cea mai deplină a fost. Același lucru s’a petrecut cu alegerea primarului și ajutoarelor. S’a vârjut, că cu toate afirmările opoziției că este neînțelegere, unanimitatea consiliului a votat pentru d. Robescu. Au anunțat atunci adversarii noștri că o mare luptă va fi la alegerea ajutoarelor. După o scurtă chibzuire d. Bursan a fost ales aproape cu unanimitate, iar dolacolo cu unanimitate, fiind susținuți deci și de aceia---------------------------------------0000--------------------------------------- Corpurile Legiuitoare CAMERA Ședința de la 12 Ianuarie 1899 După discursul d lui Ceaur Aslan și răspunsul d-lui Fleva, în cestiunea personală, se intră în ordinea zilei. D. C. I. Brătianu dă citire proiectului de lege pentru modificarea articolelor 4, 7 și 12 din legea pentru combaterea filoxerei. Proiectul e luat în considerație. Se primeșce, în parte, un amendament al d-lui St. Filipescu fixânduse prețul maxim de 100 lei pentru mia de viță. Proiectul în întreg se pune la vot, dar resutatul e nul, și se va precede din nou azi, la votarea sa. Ședința se ridică la 4 ore. » EX ATUIv Ședința de la 12 Ianuarie 1899 Ședința se deschide la 2 ore și 40 minute, sub preșidenția d-lui Nicolaide. D. General Berendel dă citire decretului regal prin care d. D.Sturdza este însărcinat să fie interimul ministerului justiției, în timpul absenței d-lui C. Stoicescu. D. N. Ionescu ridică cestiunea reînoirei jumătăței din membrii Senatului și-și descltă interpelarea privitoare la răul tratament al soldaților. D. General Berendei, răspunde că a interzis a se bate în armată și că va face o anchetă cu privire la faptele denunțate de Ionescu. Președintele Senatului, anunță că biuroul în înțelegerea cu guvernul va lua disposițiuni cu privire la reînoirea parțială a Senatorilor. D. Manolescu-Călărași, dă citire proiectului de lege pentru crearea unei bănci care va primi ipotecă de al doilea rînd asupra proprietăților imobiliare rural și urbane. D. General Berendei, depune proectul modificător al legei pensiilor. Procedîndu-se la votarea indigenatului dlui Floreanu, votul e nul. Ședința se ridică la 3 ore jumătate. ---------------------------------- 00 QP----------------------- Discursul ducelui Devonshire La banchetul Camerei de comerț din Birmingham, ducele de Devonshire a pronunțat un discurs declarând că legăturile de rasă dintre Engliteza și America, precum și interesele lor comune vor trebui să determine pe aceste două State să urmărească o politică comună. Raporturile cu celelalte puteri, ca Germania, Italia și chiar Rusia au devenit mai strânse. Cât despre Francia, criza trecătoare îl pare din fericire terminată printr’o aranjare sinceră a dificultăților și a neînțelegerilor cari vor putea fi înlăturate. ------------------------------pe 00------------------------------------- Fegulament universitar D-nil A. D. Xenopol ,rectorul universități din Iași, C. Dimitrescu Iași, rectorul Universităței din București, și Ion Bogdan, decanul facultăței de EDIȚIA m DIMINEAȚA -------------KCTBg«aB33gapiT UI mm'iții litere din Capitală, au terminat proietul de regulament pentru ordinea și disciplina studenților universitari. Acest regulament prevede pedepse de o asprime excepțională atât pentru abateri săvârșite de studenți în Universitate, cât și pentru incorectitudini comise în afară de.Universitate. Societățile Studențești vor fi puse sub autoritatea și controlul rectorului și a senatului universitar. --------------------------------------CO00—-------------------------------- Revoltei arestaților Arestații penitenciarului din Galați s-au revoltat și au bătut crunt pe doui soldați și două gardieni, umplându-l de sânge. Motivul răscoala este că directorul penitenciarului a interzis arestaților de a mai vinde obiectele ce le lucrează în atelierele acestui peniteciar. Directorul văzând că răscoala e generală și ia proporții îngrijitoare, a cerut ajutor de la comandantul garnizoanei locale. Imediat un pluton de soldați din batalionul 3 de vânători a plecat în marș forțat la peniuteciar ca să potolească răscoala. —---------------------00 co—-------------------- DIN FUME Duminecă, 17 Ianuarie, ora 2 d. a., va avea loc în sala Liedertafel al 3-lea Concert de muzică de cameră, organizat de d. D. Dinicu cu d-nui Fleseli, G. A. Diaicu, E. Lobel, E. Narice, pianist, F. Hoerath, a 2-a violă, și Waterstrat, al 2-lea violoncel. * * # Vineri 22 Ianuarie curent, se va da la Teatrul Național o reprezentațiune extraordinară în beneficiul neprețuitei noastre artiste Elena Teodorini, care va ciuta: Cavaleria Rusticană, actul al III lea din Manón și actul al V-lea din Africana. * * * Mercuri, 27 curent, d-na Teodorini va cînta pentru a doua oară Gioconda în beneficiul societăței Leagănul. * * * Sîmbată seara se va da o serată dansantă la legațiunea Engleză. ACTE OFICIALE Numiri și permutări D-nii C. Chiriță, inspector școlar al circumscripțiunei 2 a București, și S. Halița, inspector școlar al circumscripției la Craiova, vor fi permutați unul în locul celuilalt. D. dr. Thiron a fost numit delegat din partea ministerului instrucțiunei publice la congresul anti-alcool ce se va ține la Paris la 4 Aprilie st. n. D. Emil Pontbriant a fost înaintat în postul de șef de birou special în administrația căilor ferate. D. Al. Ionescu a fost reprimit în postul de șef de birou special in administrația C. F. R. D. căpitan Th. Athanasiu a fost numit inspector de vapoare la serviciul de navigație maritimă. D. Gr. Maria, licențiat în drept, a fost numit advocat clasa III-a al căilor ferate. D. T. Constantinescu, inginer a fost numit șef de secțiune la serviciul liniei Comănești-Palanca. D. N. Constantinescu a fost numit asistent la serviciul apelor al primăriei Capitalei. D. I. I. Văcărașifi a fost numit rediționar la serviciul docurilor din Brăila. D. M. St. Vălsan a fost numit subșef de deposit clasa II în serviciul căilor ferate, iar d. Viișoreanu șef de gară cl. III. -------------------- 0000----------------------- Didactic e Controlul învățământului Controlul învățămîntului e bine făcător, dacă se face cu competință. El e periculos, dacă pornește numai de la inspirații platonice, de la teorii cu alte verbe, dacă cel ce exercită controlul își expune numai prin gma și pe hîrtie știința vorbelor. Pericolul e cu atît mai mare, cu cît aprecierile sunt greșite și concluziile formulate într-un raport de destituire. Un astfel de raport amenință în acest moment pe un vechiu învățător, tată a cinci copii. Din scrisoarea sa prin care invoacă ajutorul meu neputincios, elevez conclusiile procesului verbal care la baza raportului în cestiune : ,Inspectînd școala din comuna. . . ., condusă de D............ am constatat. „. Deci, exerciții iar și exerciții orale și scriptice», în prima linie și apoi regula; iată norma după care se va conduce învățătorul. , La clasa I va căuta a aduce toți copii într’o singură diviziune. „Predarea lecțiilor, servindu-se de copil din alte clase (monitori), este intezisă". Și recunoștința autorității școlare superioare, sper să pot dovedi rînd-pe rînd, că afară poate de punctuație și de construcție gramaticală, totul e greșit didacticește în acest proces de destituire... Red. „Școalei primare". ------------------------3000-------------------—— umium și Interpelarea d-lui Fleva adresată ministrului de interne, care trebuia să fie desvoltată ori s’a amînat pentru azi iar interpelarea dlui V. Kogîlniceanu, cu privirea la repaosul de Duminică se va desvolta Sîmbătă. Primul bal din iarna aceasta în folosul societăței Crucea Roșiei va avea loc Sîmbătă seara, 16 ianuarie curent, în Ploești, în sala Grand- Hotel. Ministerul instrucțiunei publice, pentru a evita fraude, ce se fac cu certificatele de studii, a luat disposițiunea ca pe viitor să nu se mai elibereze duplicate decît în mina titularului, elevilor din străinătate, duplicatele li se vor elibera prin ministerul instrucțiunei. D. dr. P. Nedelcu a fost numit director al pavilionului de alienați criminali de pe lângă penitenciarul Văcărești, pavilion înființat acum de cui înd. Ministerul instrucțiunei publice a adresat o circulară prefecților de județe și prefecture a poliției Capitalei spre a face să se observe ca elevii JOI 1426 Ianuarie, 1899 de licee să nu frecventeze localele publice nepermise. , La balul societăței Policlinicei , Regina Elisabeta* se va da în ziua de 16 Ianuarie, în sala teatrului Național Balul este sub patronajul M. S. Reginei. Intrarea pentru o persoană 10 lei, pentru militari 6 lei, nu va fi tombolă și nu se va vinde nimic în sală. Camera a validat, erl, alegerea d-lor V. Dimitrescu ales la colegiul II de Dîmbovița și C. Alexiu, la colegiul II de Brăila. In cursul anului 1898, asilul de noapte al primăriei Capitalei a adăpostit un total de 17.888 săraci și infirmi. Dintre aceștia, 10.004 au dormit și primit hrană la exil, iar restul de 7.824 au primit numai hrană, mai mult timp. S’a acordat de MS. Regele d-lui General de brigadă Leonida Iarca, comandantul corpului IV de armată, înalta autorizație de a purta însemnele ordinului Vulturul Roșu cl. I (Germania), D-nil B. Ștaiariu, locot.-colonel, St Mateescu și inginer V. Hârjeu, membri în consiliul de administrație al regiei monopolurilor Statului, al căror mandat a expirat la finele anului 1898, sunt numiți din nou membrii în acel consiliu pe un nou period de trei ani. Er a avut loc înmormîntarea regretatului procuror general al Curței de Casație, G. Filitis. Serviciul funebru s-a oficiat la biserica Albă, la orele 2. Mai multe societăți cu drapelele cernite toți magistrații, un mare număr din membrii baroului, precum și o asistență numeroasă, au condus pină la cimitirul Șerban-Vodă, rămășițele pămîntești. Eri dimineața s’a întrunit la ministerul lucrărilor publice, comisiunea pentru întocmirea tablourilor de înaintare în corpul tehnic al statului, înaintări ce se vor face pe ziua de 1 Aprilie viitor. Ședința a fost deschisă de d. ministru I. Brătianu, care a cedat apoi președinția dlui C. Miclescu, cel mai vechiü inspector general de gradul I printre inginerii presenți. O telegramă a agenției S. M. R. din Rotterdam vestește că cargobotul „Dobrogea” a plecat era din acel port pentru Constanța, încărcat cu 900 tone mărfuri și 2.300 tone cărbuni. In orășelul Orthez din Pirineii de jos (Franța) va avea loc din August pînă în Octombre 1899 o expoziție universală de științe. Această exposiție, este organisată sub o secție romană. La Huși în ziua de 9 Ianuarie c. a avut loc în catedrala Sf. Episcopii din localitate, cu un fast deosebit trecerea la creștinism a d-lul și d nel Adolf Braun. Sfîntul botez s’a oficiat de către preotul Harnagea, iar nași au fost: Emineața Sa Episcopul Sylvestrul de Huși și d-nele Annette dr. Chrisokefalo și Marie Moisiu. -----------------------00 co—----------------------