Românul, iunie 1915 (Anul 46, nr. 388-417)

1915-06-10 / nr. 397

Luptele din Franța OPERAȚIILE DIN GALIȚIA Pe teatrul luptelor austro-italiene Francezii, cari luptau pînă > In ce privește teatrul opeacum numai în sectorul de la rațiunilor din Galiția, Gernard de Arras, și-au întins omanii luptă azi pentru cucemperațiunile și spre alte puncte jnirea Lembergului. Ei au stale sectorului lor. Așa ei acupat Flava-Rusca. In această nuntă azi atacuri în regiunea din urmă localitate s’a dat în Meusei și la Soissons să Septembrie trecui lupta hotăra a mai vorbi de operațiile rîtoare pentru posesiunea Lemlor din Vosgi. La nord de Ammbergului. Cum trupele aliate tras, Francezii au înaintat în dețn azi pozițiunile cami dedirecția Souchez, iar în Vosgii mină Lembergul, întrebarea au ocupat Metzerul. La rîndul lor Germanii au dacă Rușii, cu toată opunerea lor înverșunată, vor putea dat un atac în Argonnes care păstra Capitala Galiției, i-a adus în posesiunea mai mult pe Nistru. Rușii mai dețin tot tranșee întărite pe un front Micolaief și Zydaczov, de 2 kilometri. Multiplicitatea operațiunilor de pe frontul occidental va sili de bună seamă pe Germani ca după terminarea campaniei din Galiția, să-și transporte noui trupe în Franța. In ce privește teatrul operațiunilor italiene, Austriac anunță că au respins două atacuri la Plava și un atac la nord vest de Rin. In genere, operațiunile de pe acest teatru de războiu se desfășoară încă la graniță. * Marți 16 Iunie are loc adunarea generală a camerei de comerț. * D. C. Nanu, ministru plenipotențiar, secretar general al ministerului de externe, a obținut o permisie de cincisprezece zile pentru afaceri familiare. D. M. G. Cretzeanu, ministrul României la Madrid, care se află în concediu în țară, va ține locul d-lui Nanu în timpul absenței d-sale. * M. S. Regele a semnat decretul prin care s’a aprobat modificarea art. 11 din regulamentul pentru construcțiuni, împrejmuiri și alinieri în orașul Huși. * Direcția generală a serviciului sanitar a fost înștiințată că dela 17- 22 Mai c. s’au înregistrat la Bagdad în Asia Mică 37 cazuri de ciumă bubonică dintre cari 27 mortale. * D. I. Davidescu a fost confirmat ajutor de primar al comunei urbane nereședinte Panciu, din jud. Putna. * D. Marin Alexandresicu, a fost numit, controlor fiscal de județ cl. III-a, la administrația finaciară Bacău. * Consiliul profesoral al școalei industriale întrunindu-se sub președinția d-lui Marin Alexandrescu, a stabilit lista premiaților din toate secțiunile și a hotărât ca împărțirea premiilor să aibă loc Duminică 14 Iunie curent, orele 10 dimineața. Solemnitatea va fi prezidată de d. ministru. Premiile vor consista din cârti, obiecte de desen și scule de meserii. * Stocul metalic de aur al Băncei Imperiului german era la 22 Mai c. de 2 miliarde 790 milioane fr., sumă ce reprezintă o acoperire de 46 la sută a bietelor de bancă în circula ți*. - - i. I *8SW OTOTIMINH BVnDNIS!- ARMATA GENERALULUI ROEHM A LUAT CU ASALT TOATE SITUația IAIEMIk pozițiile inamice din preajma lembergului - Viena 8 Iunie. Oficial 20. Continuarea ofensivei viguroase ale armatelor aliate a avut de rezultat ieri, după lupta de la Magierow-Grodek o nouă victorie complectă asupra armatei inamice. Sânul fiind forțat Przemysl reocupat, succesul armatelor aliate obținut la 16 iunie în lupta pentru ruperea frontului între Lubaczowka și Nistru a provocat retragerea ulterioară a dușmanului, deși decomandată a fost din nou agresiv conceniînd numeroase întăriri. Apoi dușmanul s’a retras cu mari pierderi în direcția și la Nord-Est. In zilele următoare, pentru a salva Capitala Galiției, înaltul comandament al armatei ruse strîns odată mai multe în grabă resturile armatelor învinse spre a opri în loc înaintarea noastră în pozițiunea Sereczyca puternic întărită. După o luptă crîncenă și după asalturi eroice, frontul rus a fost din nou îndoit și inamicul a început să se retragă spre Bawaruska și Zolkiem, opunînd încă o rezistență crîncenă pe Wereszyca. Părți din armata Boehm au luat cu asalt noaptea pozițiile inamice de ambele părți ale șoselei Lembergului. De la 3 dimineața Rușii sunt în retragere pe tot frontul bătăliei atît la Nord cit și la Sud de Lemberg și sunt urmăriți de noi. Din nou mii de prizoneri și mult material de războiu a căzut în mîinile noastre. Pe Nistrul de sus, inamicul a început să evacueze pozițiile sale. Pe frontul armatei Pflanzer, inamicul a atacat din nou în mai multe puncte dar a fost respins cu perderi foarte însemnate. (K B). INFORMATION! * In urma moriei A. S. S. Marelui Duce Constantin Constantinovici al Rusiei, Curtea noastră regală a luat un doliu de 8 zile cu începere dela 6 Iunie. — o — * M. S. Regina Maria, însoțită de d-na Procopiu, doamnă de onoare, și de aghiotantul regal d. colonel Ba lif, a fost Luni la ora 2 d. a. la muzeul Aman’, pentru a vedea lucrările ’cunoscutului nostru pictor Eustațiu Stoenescu. Sala mare a muzeului, a fost aranjată pentru această ocazie, iar M. S. Regina s’a interesat mult de portretul A. S. R. Principesei Ileana, artistei Celei Delavrancea, și portretul d-lui ÎST. Lahovary, etc. etc. * HOLERA IN UNGARIA. — De la 16—30 Mai s’au înregistrat în Ungaria următoarele noui cazuri de holeră: 5 la Budapesta, 2 la Oradia Mare, 2 Debrețin, Kassa 42, Komaran 1, Tecs 2, Poganovici 2, Bosova 3, Iezek 14, Trenc*en 7, Uncvas 5. In total s’au înregistrat 131 cazuri dintre cari 37 mortale. m * Față de numeroasele cazuri de holeră din Ungaria direcția sanitară a înștiințat din nou — printd o circulară — pe toți medicii de la frontieră în ce privește controlul sanitar al celor cari vin în țară. * Deoarece primim scrisori prin cari sîntem întrebați asupra datei cînd se va face tragerea loteriei „societătea generală de patronagiu” amintim că tragerea acestei loterii s’a amînat și va avea loc la 25 Decembrie 1915. * Spre a se putea face față cheltuelilor războiului cu mai multă facilitate, guvernul imperiului rus chiar de la început a făcut să se voteze legea care autoriză Banca Imperială să emită bilete de bancă în circulation, pentru o sumă de două miliarde ruble sau 5 miliarde 332 milioane franci, care să nu fie acoperită de un stoc metalic de aur legal Suma totală a biletelor în circulațiune acoperite și neacoperite de un stoc metalic de aur atinge suma de 3 miliarde 713 milioane ruble sau 9 miliarde 876 milioane 580 franci iar suma biletelor în circulațiune emise pînă la 1 Iunie curent fiind de 3 miliarde 416 milioane sau 9 miliarde 086 milioane 560 mii franci. Banca pentru un moment nu mai are o putere legală de emisiune de cit de 297 milioane fr„ după care o lege va trebui să o autorize din nou să facă o nouă emisiune de bilete de circulațiune, fără o acoperire metalică de aur. * Atragem atenția cititorilor asupra următoarelor articole, apărute în „Democrația“ No. 5 din anul III, cu data de 1 IUNIE 1915 și intitulate: BISMARCK DESPRE ÎNDRUMAREA POLITICEI EXTERNE A GERMANIEI de I. C. Cătuneanu. CANALUL DE LA DUNĂRE LA MAREA NEAGRA de C. G. Pietrarii RĂZBOIUL ȘI AGRICULTURA de Ion Scurtaru. * încasările Statului de la 1 Aprilie 1914 pînă la 28 Februarie 1915 din anuitatea bonurilor vîndute în loturi (dobînzi și capital) au avut un deficit de 1.434.869 lei și 83 bani față cu evaluările bugetare. S. S. R. informaltă că un domn Antoniu răspîndește cărți de vizită prin care se dă drept secretar al societăței, atrage atenția publicului că acesttl domn nu e nici secretar, nici membru în societate. * Consiliul profesoral al școalei superioare de arhitectură a hotărît ca în ziua de 21 Iunie cor., elevii școalei să facă o escursiune la Curtea de Argeș spre a cerceta monumentele istorice din acel oraș. Toti odată vor vizita și mormîntul Regelui Carol I. . Starea recoltelor de primăvară este, în genere, satisfăcătoare în toată țara. Griul e aproape copt și secerișul va începe în cinci sau șase zile în părțile cele mai înaintate. Recolta e bună cantitativ, fiind aproape dublă cu cea din anul trecut. Calitatea e de asemeni foarte bună, griul fiind mult mai puțin atins de rugină anul acesta decât anul trecut. Recolta de orz și ovăz sunt de asemeni bune. Vita promite o recoltă abundentă. _ Din contră porumbul e încă puțin desvoltat și suferă mult de lipsă de ploaie. * D. Vasile Dogar, a fost numit impiegat, auxiliar el. II-a, în serviciul exterior general al finanțelor, repartizîndu-se la administrația financiară Teleorman, în loc vacant. ---------------o o o o--------------— Trupele englo-frenceze CUCERESC TRANȘEELE INAMICE LA RĂSĂRIT DE SPRES Londra, 8 Iunie. — Oficial. — Mareșalul French anunță că lupta a continuat la 16 iunie pe frontul englez în legătură cu atacurile date de francezi lângă Arras. La răsărit, de Ypres toate tranșeele inamice din linia Intri au fost cucerite de trupele noastre și au fost menținute deși germanii am dat două contraatacur respinse cu perderi mari pentru dușman. Nu am splâ ut însă să menținem și tranșeele din a doua linie pe cari le cuceriserăm dimineața. La est de Festuberl, grație unui atac pe care Tam dai în după amiaza aceleași zile, am putut înnrinta puțin. Judecând după numărul cadavrelor germane aflate în tranșee focul artileriei noastre a fost extrem de eficace. Londra 8 Iunie. Oficial, Mareșalul French anunță că ieri, la Nord de Hooge, am ocoupat tranșee germane pe un front de 250 m. Inamicul a trebuit să părăsească aceste tranșee în urma celorlalte succese locale pe cari le am repurtat. In această regiune, în cursul ultimei săptămîni, am făcut prizonieri doi ofițeri și 213 soldați, am luat 3 tunuri revolver. In noaptea trecută, la Nord-est de Armentieres, am făcut să explodeze mai multe mine și am distrus părți din tranșeele inamice cu chipul acesta. Aviatorii noștrii au bombardat ieri cu plin succes instalația electrică din la Labassée. Luptele austro-italiene Roma, 8 Iunie. — Azi au avut loc dueluri de artilerie și ciocniri de mici detașamente în mai multe puncte ale frontului. In Carnia noile atacuri inamice contra Fneskofel și încercările de năvălire înspre capul de pod de la Valadgna au fost toate respinse. Cu privire la lupta continuă de două zile și două nopți dată pentru a cuceri malul sting al apei Isonzo se află următoarele : Satul Plava curge în fundul unei văi, curge foarte repede și adînc. Un pod aerian a fost distrus de dușman. Atunci cu mare curaj s’au instalat poduri de trecere, în noaptea aceea și la 16 dimineața, am început atacul. Lupta a continuat toată ziua încet din cauza rezistenței inamicului și marilor dificultăți de teren sporite de numeroase podici artificiale ca rețele de sîrmă groasă, întărite cu bare de fer, numeroasă artilerie de calibru mare ascunsă în locuri ce dominau și grele de combătut. Totuși, trupele noastre, sprijinite de bateriile amice au izbutit prin asalturi cu baioneta să ajungă seara în primele pozițiuni ale inimicului. In cursul nopței inimicul a încercat de mai multe ori cu avînt să ne ia terenul cucerit dar a fost tondeaua respins. (Ștefani). Viena, 8 Iunie. — Comunicat: Pe teatrul italian atacurile destul de slabe ale italienilor lângă Plava, Ronchi și Monfalcone au fost ușor respinse. Eri a fost liniște pe frontul Isonzo aici ca și pe granița Carintie, artileria inamică trage fără spor contra fortificațiilor noastre. Cu prilejul atacului dat de cel puțin o brigadă contra pozițiilor noastre la est de calea Fassa și caii au fost toate respinse, inimicul a avut perderi considerabile. In fața unui singur punct s-au numărat 175 cadavre italiene.( KB.). • njurul unor știri publicate de „Adevărul“ și „Dimineața“ Viena, 8 Iunie. — Oficial. — Cu privire la știrea publicată de ziarele Adevărul și Dimineața din și 3 curent, zicînd că curieri diplomatici români ar fi fost reținuți pe teritoriul ungar, se constată în loc competent că nu se știe nimic despre un atare incident și că cercetările ordonate imediat n’au dat nimic care să poată servi ce bază afirmațiuneii de mai sus. (Comunicat de legatiunea austroungară). — OXCH— Imsvtmmswm Mr. 99% if Rusia face razboiu national — Congresele îmdustriale și ale alianței orașelor și zemstvourilor — Petrograd, 9 Iunie. — In Rusia recenta rezoluțiune a congreselor industriale a fost semnalul mobilzării forțelor productive pentru trebuințele războiului. In toată țara acest semnal a aflat ecou și deja s’au concentrat împrejurul guvernului spre a preface Rusia într'um enorm arsenal capabil a satisface toate nevoile armatelor active. Congresul alianțelor orașelor și zemstvourilor care s’a ținut la Moscova, a aprobat din nou că Rusia face un războiu național, că toate silințele se unesc spre a sdrobi pe inamic care crede că va scăpa prin puterea militară acumulată și prin modurile lui de a face războiul contrarii dreptului ginților și legilor umane. La congresul alianței zemstivo urilor s’a probat că nu toate resursele Rusiei au fost puse în serviciul armatei, că toate organizațiunile interesate se unesc spre a preface Rusia într’o țară de mar mă putere militară care îi va asigura victoria finala. Cele două congrese ale orașelor și zemstnourilor au exprimat fermă încredere că succesele provizorii ale inamicului au semnalat poporului rus nevoia de a se pune pe lucru pentru ca în unire cu aliații să scape, lumea, de militarismul german. Exportul cerealelor CUM SE POT INCARCA VAGOANELE SI IN CE DIRECȚIUNE SE VOR EXPEDIA Direcțiunea generală a căilor ferate aduce la cunoștința generală că Ministerul Lucrărilor publice, a decis ca proprietarii și arendașii pot încărca cereale pentru stațiile: Vîrciorova, Burdujeni și Ițcanî. In stațiile Burdujeni și Ițcanî, cerealele se vor transporta din vagoane c. f. r. în vagoane ce nu se pun la dispoziție de calea ferată vecină. In stația Vărciorova, vagoanele se vor descărca și pune la dispoziția destinatarului. Pentru a fi înscriși d-nn proprietari sau arendași vor trebui să prezinte un certificat al Administrației Financiare, care să arate numărul vagoanelor de cereale și să ateste că aceste cereale sunt produse pe moșia ce posedă, sau pe care o țin în arendă. In cazul cînd aceste certifcate se află înaintate pe lingă o cerere de înscriere, anterioară, se va arăta în petiția prin care se cere vagoane pentru una din stațiunile de mai sus data cînd s’a făcut cererea la, administrația financiară pentru obținerea certificatului și stația unde s’au înscris, cu prima cerere de vagoane. Cererile, pentru înscriere se vor adresa Direcțiunii serviciului mișcărei, gara de Nord, București, cel mai târziu până la 20 Iunie (3 Iulie) ac. ■---------------000 o--------------- Generalul Damade a fost rănit Viena. 8 Iunie. — „Giornale d’l Tala află din Cairo că generalul Damade a fost rănit cu prilejul operațiilor de debarcare în Dardanele. Un obuz a izbucnit pe bordul vasului, ,Savoie“ unde se afla generalul Damade care a avut două degete ale minei drepte rupte și spatele rănit. (KB.). -----oxo--- în jurul EXECUTAREA INGINERULUI BELGIAN LENOIR Berlin, 8 Iunie. — Gazeta Germaniei de Nord scrie cu privire la inginerul belgian Lenoir împușcat la Gând pentru că a dat știri triplei înțelegeri despre transporturi militare germane. Ziarele pariziene pretind că 202 Belgieni printre care și soția condamnatului ar fi asistat la execuțiune din ordinul comandantului german. Acestă afirmare este absolut mincinoasă. La execuție nu au asistat decit militari germani și un preot catolic pentru a asista pe condamnat. (Wolfsbureau). •-------0X0------- situația la Sawle și Dubissa Berlin 9 Iunie. — Oficial. — In regiunea la nordvest de Szawle și la est de Dubissa superioară mai multe atacuri rusești executate în parte de forțe superioare au eșuat. — O' — Mișcarea de la Industrie și Comerț La ministerul de Industrie și comerț s-a mai făcut următoarea mișcare: D. Const. M. Stănescu a fost înaintat șef de biurou el. III în div. adminstrativă și contabilitate. D. Paul Marinescu a fost înaintat subșef în aceiași direcțiune. D. Const. Damian a fost înaintat subșef de biurou cl. II în aceiași direcțiune. D. Teodor Ionescu a fost înaintat impiegat definitiv cl. I în aceiaș direcțiune. D. Corneliu Antonescu a fost numit agent comercial în div. Comerțului. D. Diamandi Nicolaescu a fost numit secretar al serviciului Contencios. * La casa centrală a meseriilor, creditului și asigurărilor muncitorești s’a făcut următoarea mișcare: D. I. A. Hima a fost numit șef de biurou cl. III în locul d-lui Octavian Oprișenescu trecut în alt post. D-ra Paraschiva Ianculescu, fost numită impiegată de arhivă și a registratură cl. III în locul d-lui I. C. Stănescu înaintat. Au fost numiți la corporație în postul de contabil cl. III; D. I. Niculescu la corporațiile din jud. Ilfov în locul d-lui I. Angelescu demisionat, D. Andrei Ionescu la corporațiile din jud. Ilfov în locul d-lui Climescu Gusti demisionat. D. G. I. Predeleanu la corporațiile din jud. Caliacra în locul d-luî Al. Pop transferat. D. C. Vasiliu, la corp. din jud. Tulcea, în locul d-luî D. Meișoreanu decedat. D. V. Dăscălescu la corp. jud. Teleorman, în locul d-luî A. Tyllo transferat. In fostul de ajutor contabil cl. NI. D. M. I. Popovici la corp. jud. Ilfov în locul d-lui C. Grigoriu neprezentat, D. Gr. I. Georgescu, la corp. jud. Ilfov în locul d-lui Conta neprezentat. D. N. Argeșianu, la corp. jud. Argeș, în locul d-lui Gi Niculescu care a renunțat D. Petre Dobrescu la corp. jud. Dîmbovița în locul d-lui Al. Schihar decedat, D. V. Lupașcu la corp. jud. Constanța, D. D. Lupu la corp. jud. Neamț, în locul d-lui Omeag, demisionat, D. Aurel G. Dobrescu la corp. jud. Caliacra, D. I. P. Rădulescu la corp. jud. Covurului, In postul de controlor cl. 11-a. D. Aurelian M. Dobrescu la corp. jud. Ilfov, în locul d-lui D. Grecu, demisionat. D. S. Mîndrilă, la corp. jud. Ilfov în locul d-lui Andrei Ionescu, reprezentat. D. Aurel G. Mitrescu la corp. jud. Dîmbovița în locul d-lui Tonescu demisionat. D. C. Niculescu, la corp. jud. Argeș, în locul d-lui Achim Cretu, destituit. D. R. Teodorescu, la corp. jud. Bacău în locul d-lui I. Nievescu, destituit. D. I. Marinescu la corp. jud. Ilfov. Neamțu în locul d-lui N. Rusu decedat. D. Niță Ionescu la corp. jud. Au fost transferați la corporațiile de meseriași. D. D. Coculescu, transferat la corp. jud. Prahova, OXO ORA 4 Contrabalansarea luptelor pe frontul de vest Francezii împing frontul german la Eparges și în Lorena—Germanii cuceresc tranșee în munții Argonnei și se retrag de la Luneville Paris, 9 iunie. — Comunicat oficial din 206, 23 ore: In sectorul de la nord de Arras, suntem stăpîni pe fondul Raval. Am pronunțat un atac spre est, în direcțiunea Souchez unde am progresat aproape cu un kilometru. Lupta de artilerie continuă a fi foarte violentă. La vest de Argonne, am respins un violent atac inamic și am făcut prizonieri. Pe înălțimile Meuzeî, trupele noastre au atacat pe inamic în sectorul tranșeei Calonne, unde au luat două linii germane, făcînd 70 de prizonieri, între cari 2 ofițeri. In Lorena lingă Reillon, am luat un centru de rezistentă al inamicului și am respins două contraatacuri. Un al treilea contra atac ne-a dat înapoi pentru moment, dar am recucerit aproape îndată întreaga pozițiune. Un al patrulea contraatac a fost oprit de focul nostru; am făcut vreo cincizeci de prizonieri. Ofensiva noastră în valea Fechten continuă a progresa și am făcut noi prizonieri. Berlin 9 Iunie. — Oficial. — Contra fortului la nord de Arras inamicul s-a mărginit în special la focul de artilerie. Numai la nord de Souchez a avut loc un atac de infanterie, care a fost respins de noi. La vest de Soissons un atac partial nocturn francez contra pozițiunei noastre la vest de Moulin sous Touvent a eșuat. Pe marginea de vest în munții Argonnes au atacat. Trupe de landwehr wurtembergheze și germane de nord au luat cu asalt mai multe pozițiuni întărite conescutive pe un front de 2 kilometrii cauzînd francezilor la contraatacurile lor zadarnice cele mai mari perderi Pradă acestei lupte a fost 6 ofițeri, 623 soldați, precum 3 mitraliere și 3 aruncătoare de mine. Pe înălțimile Meusei francezii au îndreptat contra pozițiunilor noastre La grande trachee, la vest de Les Eparges, cinci atacuri violente care la vest de șosea s-a prăbușit în focul nostru. La est de șosea inamicul a pătruns în parte în pozițiunea noastră; el a fost isgonit partial. 70 de prizonieri au rămas în mîinile noastre. La est de Luneville am reluat posturile noastre avansate peste Gondreton fată de forte superioare îndreptate spre pozițiunea la nord est de această localitate. In Vosgi atacuri inamice contra văii Fecht și la sud au fost respinse în mod sîngeros. Noaptea au evacuat, pentru a evita perderi inutile, în mod metodic localitatea Metzerat, care este distrusă de artileria franceză. Berlin [UNK], 9 iunie. — Oficial. La est de Luneville am retras posturile noastre avansate : Detechos, Cudele și Gondrexon înapoia, pozițiunii principale de la nord-estul acestei localități în fața unor forțe superioare. In Vosgi atacurile inamice din văile Fechteî și mai ales la sud au fost respinse în mod sîngeros. In timpul nopții am evacuat spre a evita pe merite inutile, conform planului, localitatea Metzeral, complect dărîmată de artileria franceză. * Matasen aproape DE LEMBERG — O — GERMANII CUCERESC RAWA RUSKA Berlin 9 Iunie. — Oficial. — Armatele generalului lvi Mackensen luptă pentru localitățile Lemberg și Zolkiev. Rawa Ruska este în mîinile noastre. La vest de Rawa Ruska inaimcul a fost atacat și bătuturi de trupe germane. La 19 și 20 Iunie st. n. am făcut pe cîmpul de luptă între Janow și la nord de Magiarow 9500 ruși prizonieri, capturând 8 tunuri și 26 mitraliere. ■ "* «r Viena 9 Iunie. — Comunicatul din 21(6). — Trupele aliate urmărind pe inamic au ajuns pînă în fața Zolkiewului, în apropiere de Lemberg și la Sud pînă la rîulețul Szczerek. Forțele ruse aduse pe această linie sunt atacate peste tot. Lingă Mikolajow și Zydaczow, inamicul se ține încă pe Nistru. Trupele generalului Pflanzer au respins violentele atacuri rusești, cu mari perderi pentru inamic, lingă Potoczloty nu departe de Zaleszcyki și în regiunea limitrofă de Basarabia. Situațiunea la Nord Est este mereu neschimbată. oo- NENOROCIRE pe aerodromul din Buc Paris, 9 Iunie. Se află din Versailles că locotenentul aviator englez Warneford, care a distrus acum de curînd un zeppelin în Belgia, împreună cu scriitorul african Blackweedham, au căzut în aerodromul din Buc cu aeroplanul lor. (Havas). Chestia Murul Azî primăria primește 15 vagoane de zahăr jos din Austtrro-Ungaria și cari au și fost expediate din Cîineni spre București. Tot azî se așteaptă alte 5 vagoane de zahăr cubic de calitate excelentă cari vin prin Giurgiu, și pînă la sfîrștul săptămînei orașul București va primi încă 45 vagoane, în total 65 de vagoane. E o cantităție de zahăr îndestulătoare pentru trebuințele momentane ale populației. Dispozițiuni speciale se vor lua pentru distribuirea rațională a acesttlei cantități de zahăr. D. Em. Petrescu, primarul Capitalei, a convocat pentru azi după prînz la Primărie pe ajutorii de primar și consilierii comunali, ca să stabilească modalitatea ce va fi adoptată. E probabil că se va adopta propunerea d-lui Ionescu-Brăila, ajutor de primar, care s’a ocupat cu multă activitate de această chestiune și care consistă în a repartiza zahărul la principalii comercianți ai Capitalei, 100—150 cari vor vinde acest aliment populațiunei la prezentarea de bonurî eliberate de perceptie și fixînd cantitatea la care fiece familie are drept pe săptămână sau pe lună. * In vedere că pentru moment Primăria nu a primit un nou stoc, de zahăr la depozitul său, se face cunoscut că pînă Luni 16 Iunie curent, orice vînzare de zahăr este suspendată. Această suspendare se hotărește și în interes de a se organiza distribuțiunea în mod cu totul satisfăcător pentru public. ---------------oooo-------------- Cam explică rușii succesele germenilor în Galiția Petrograd 9 Iunie. — Ceea ce contribue la succesul armatelor austro-germane în Galiția, mai ales concentrarea de masse colosse din oameni, de artilerie extrem de grea cu enormă cheltuială de muniții, toate acestea au pentru Germania acest rezultat defavorabil că aliații au decis să întreacă repede calea ce le e indicată de inamic și au întreprins mobilizarea tuturor forțelor lor industriale. Cu toată industria în mod superior desvoltată, Germania, care e aproape tăiată de lumea întreagă, va trebui să cadă în emulațiunea cu industriile puterilor aliate, cari dispun în abundență de materii prime și le pot aduce din alte țări. Orice spirit omenesc înțelege că lupta se va termina prin sleirea Germaniei și în această convingere aliații desfășură toate silințele spre a-și sprijini armatele lor cu mijloace tehnice. PE FRONTUL AUSTRO-ITALIAN Viena, 9 Iunie. — Oficial. In noaptea de 19 spre 20 vitezele noastre trupe au respins din nou două atacuri italiene lîngă Plava. Un ofițer italian a apărut în fata pozițiunii noastre cu un steag alb spre a ne transmite rugăciunea comandantului său de brigadă. Nevoind a-și arăta puterile sale parlamentare, acest ofițer a fost arestat cum și trompetul ce îl însoțea. In regiunea situată la nord-vest de Rin, inamicul a fost respins dintr-o pozițiune de crupă. Cu această oiviziune, detașamentele regimentului de honvezi din Debreczin s’au distins în mod deosebit. Artileria noastră grea a intervenit cu succes în spațiul de la est de Polecken. In regiunea limitrofă de Tyrol nimic esențial. Focul artileriei grele italienești rămîne fără efect în contra fortificațiunilor noastre. La 196 tancurile și construcțiunile din portul Monopoli au fost bombardate cu succes de un contratorpilor al nostru. Gările din Bari și din Brindisi au fost avariate de bombele aruncate de avioanele marinei noastre,■m