Rondul, iunie 1993 (Anul 1, nr. 84-109)

1993-06-11 / nr. 93

„Atentat“ la adresa senatorului Vadim Tudor (pag a 2-a) CARITAS—fabrica de milionari (pag a 4-a) La miezul nopții de marți spre miercuri, atmosfera din barul particular aflat la intersecția străzilor Gheorghe Dima și Plugarilor era liniștită. Se auzea din cînd în cînd zgomotul pietrelor de remn la masa ocupată de patru „cunoscute ale casei“, care jucau pe bani Una dintre ele era soția barmanului, iar alta șatenă, la vreo 32—34 ani, „o prietenă bună“ a unui grup de trei turci care, și ei, veneau des la bar pentru consumație dar și pentru altceva. Cînd șoferul Remus Iancu, de 36 de ani a intrat în bar pentru bea un suc, i-a întîlnit acolo ,pe Paul Ioan Niță, de 23 de ani și pe Ioan Ciorogar, cu care se cunoștea destul de bine. „La un moment dat, unuia dintre cei trei turci i s-a părut că Ciorogar o privește pe șatena care îi insistent prietenă și s-a dus era la acesta să-i ceară socoteală. Atunci eu m-am ridicat și i-am spus turcului să-l lase în pace, că el are o prietenă mult mai frumoasă și nu are nevoie de șatenă. Oricum, dacă ar fi fost vorba de bătaie, Ciorogar nu se sperie de un turc care este străin aici. Fără a mai spune ceva, s-a întors la masa turcului. Treaba părea rezolvată. La scurt timp după aceasta Ciorogar a ieșit afară împreună cu Niță și după ei au ieșit și turcii Apoi l-am auzit pe Niță strigîndu-mă. Vino repede că-l omoară pe Nelu! Eu am ieșit repede să văd ce se întîmplă dar nici nu am șit bine pragul ușii păcă unul din turci mi-a băgat cuțitul în burtă. Luat prin surprindere nu am mai putut riposta. Mi s-au înmuiat picioarele și am căzut jos; în timp, Niță a primit acest și el lovituri de cuțit în spate Și în picior“, ne-a istorisit Remus, aflat sub perfuzii într-una din boxele salonului de Reanimare al secției Chirurgie I, după ce a trecut cu bine operația la abdomen. Alexandru VRĂNCEANU Washington D.C. SOLDAȚI PENTRU MACEDONIA Președintele S.U.A., Bill Clinton, a hotărît să trimită un efectiv de 300 soldați în Macedonia pentru a preveni extinderea conflictului din fosta Iugoslavie. Clinton a declarat că e gata să trimită, în caz de necesitate, un număr mai mare de soldați în Macedonia. București ULEI, ZAHĂR Ministerul Comerțului a anunțat ieri, în cadrul unei conferințe de presă noile prețuri cu ridicata la zahăr și ulei. Acestea sunt: 390 lei/ litru ulei îmbuteliat, 200 lei/500 ml ulei îmbuteliat, 370 lei/litru ulei vărsat și 300 lei/ kg de zahăr. Cont personal la 14 ani Traian, un copil de 14 ani de la Casa de Copii din Boița, are un cont în bancă la Sibiu, deschis de o familie din Elveția, la care și-a petrecut anul trecut vacanța mare. Familia a virat pentru început, în contul lui Traian, 100 de dolari în luna iulie, norocosul va petrece încă zece zile în Elveția. Claudia FĂGĂRAȘ US LIBER pe dor Domnul profesor TeoFîrțonea, liderul Sindicatului Județean al Învățămîntului Preuniversitar, care s-a aflat în aceste zile la București pentru a încerca o ultimă soluționare a conflictului de muncă, care ar putea avea drept repercusiuni înghețarea anului, a declarat: „Situația este încă în fierbere, înghețarea anului, anunțată de noi, pe unii i-a speriat, pe alții i-a mirat. După șase ore de tratative la Ministerul Învățămîntului, am reușit să-i convingem să introducă în ședința de miercuri a Parlamentului un punct care să se refere special la învățâmînt S-a acceptat o negociere de finețe, și anume acordarea unui spor de vechime de 25 la sută. Punctul cel mai important, la care nu am ajuns încă la nici un rezultat, este acordarea acelui spor de 3 la sută care prin indexare ar crește salariul la cel care-l dorim, în schimb am obținut două victorii importante: de examinare plata orelor (admitere, bacalaureat) și concediul de odihnă pe anul 1993 de 76 de zile. Deoarece sîntem încă în discuții, considerăm problema încă nerezolvată, de aceea rog pe toți colegii să rămînă încă pe baricade, pentru că un general fără armată nu face nimic“. Eugen COSMA  Prefectul acuză In replică la afirmațiile domnului Ilie Rotariu, directorul societății „Păltiniș“, domnul Traian Muntean declară că acesta „umblă cu pile" „Nici n-are de ce să primească de la mine un asemenea sprijin. N-am competența și calitatea legală să-l ajut“, ne-a declarat prefectul Sibiului, dl. Traian Muntean, referitor la afirmațiile d-lui Ilie Rotariu, directorul societății „Păltiniș“ S.A., conform cărora încercarea acestuia de a aduce Păltinișul pe linia de plutire, în primul rînd prin privatizare, nu a fost susținută de administrația locală. „Nu am un duel personal cu dl. Rotariu", a adăugat dl. prefect, „dar după părerea mea, din prisma interesului național, patrimoniul stațiunii e prost administrat“. „Dl. Ilie umblă Cupile puternice", a apreciat dl. Muntean, nemulțumit că o echipă a Ministerului Turismului, care a vizitat Sibiul și Păltinișul, pentru a controla activitatea societății comerciale „Păltiniș“ S.A., nu a trecut pe la dînsul pentru a-i prezenta rezultatele controlului. „Faptul că sediul societății se află în centrul Sibiului, pentru că în Păltiniș nu există facilități, e o minciună sfruntată“, ne-a declarat dl. prefect, care spune că la fostul dispecerat al stațiunii se găseau toate facilitățile de comunicare de care are nevoie firma. Florin PASNICU Zeiță pentru 5 ani Un mic stat din apropiere de Katmandu (Nepal) a fost locul unde s-a născut o zeiță Kumari. Gita Bajracharya a fost desemnată de semne astrale ca reîncarnare a zeiței Kali, cea mai înfricoșătoare dintre zeițele hinduse. Cît timp a fost Kumari, între 7 și 12 ani, Gita nu a ieșit niciodată în afara zidurilor unui palat unde a fost închisă împreună cu o guvernantă și douăzeci și cinci de preoți. N-a mers la școală și nu s-a jucat niciodată. N-a avut nici măcar dreptul să meargă: picioarele ei sacre nu trebuiau să atingă pămîntul impur. Venerată de toți, fetița nu putea fi atinsă de nimeni. Totul a mers așa pînă la prima men jjstruație. Gita, devenită femeie, a încetat să mai fie zeiță. Eliberarea ei s-a transformat într-o condamnare, căci după legende, oricine se apropie de o fostă Kumari moare în cîteva luni. Azi, Gita are 13 ani și este un paria, nu mai are nimic și pe nimeni. Prelucrare după Voiri