Rondul, iulie 2003 (Anul 11, nr. 3053-3079)

2003-07-01 / nr. 3053

Centrul istoric va pierde 15.000 de locuitori Laurențiu Diegi. Primăria va reduce treptat numărul de locuitori, din centrul istoric, de la 25.000 la numai 10.000, la fel ca în Evul Mediu. Sibienii care locuiesc în zona rezervației istorice pot, însă, să stea liniștiți. Primăria estimează că reconfigurarea centrului va dura mai multe generații. In acest moment, centrul este suprapopulat, iar numărul mare de proprietari impiedică restaurarea clădirilor, apreciază specialiștii Primăriei și ai Direcției pentru Cultură, Culte și Patrimoniu Cultural Național (DCCPCN). Vasile Crișan, directorul DCCPCN, arată că numărul optim de locuitori ai vechii cetăți este de 10.000, înregistrat în perioada breslelor și a meșteșugarilor. “Atunci, exista câte un singur proprietar și clădire, care avea grijă de ea. Acum, o astfel de casă, cu o curte interioară, are o grămadă de proprietari. Pentru a restaura o clădire, trebuie să cumperi toate parcelele și abia apoi să începi reconstrucția, după care să repui clădirea 'n circuit. Normal ar fi ca fiecare clădire din centru să aibă un proprietar”, explică Vasile Crișan. Conform datelor înregistrate în 1997, pe suprafața centrului istoric, de 101 hectare, se aflau 1.006 clădiri, împărțite în 4.678 de locuințe. “Cu alte cuvinte, o clădire din rezervație are 4,6 iopnetan. Este de dorit ca numărul de locuințe să scadă, ca și numărul de proprietari”, mai spune Crișan. pa||. 16 Sibienii își dau coate pentru o casă nouă Centrul de Informare pentru Cetățeni (CIC), din cadrul Primăriei, a fost luat cu asalt, ieri, prima zi în care au fost eliberate cererile tip, pentru o locuință în cartierul Reșița. Liberalii stau cu ochii de sondaje Chiar dacă listele liberalilor, pentru alegerile locale, sunt completate, în proporție de 80 la sută, rezultatele sondajelor de opinie pot răsturna situația. Scandal sexual în Germania Președintele Parlamentului german a ordonat începerea unei anchete, în urma acuzațiilor că telefoanele din birourile a 38 de parlamentari au fost utilizate pentru a apela la serviciile unor prostituate, aduse din Ucraina. 14 Militarii sibieni sunt în doliu Fostul comandant al garnizoanei sibiene și al Academiei Forțelor Terestre “Nicolae Bălcescu", generalul de divizie dr. Liviu Habian, a încetat din viață, în noaptea de sâmbătă spre duminică, în urma unui infarct miocardic. Chirurgii sibieni operează la 40 de grade Celsius • Pe masa de operație ajung, zilnic, cel puțin 6 pacienți • Complicațiile pot să apară în orice secundă • Chirurgia din Sibiu are nevoie de 200 de milioane de lei • Sibienii preferă să se opereze în alte spitale • Medicii au nevoie de ajutorul lor par. 2 Ileana Ilie Cei zece medici chirurgi, ai secției Chirurgie I, din cadrul Spitalului Clinic Județean, sunt nevoiți să facă intervențiile chirurgicale la temperaturi de aproape 40 de grade. Cum pe masa de operație ajung, zilnic, cel puțin șase pacienți, chirurgii stau ore întregi, în sălile supraîncălzite. De mai bine de opt ani, în Chirurgie, modernizările au lipsit cu desăvârșire. Absența banilor, dar și tipul de construcție - cu coridoare imense și saloane înalte -, au făcut ca medicii să lucreze în cele mai grele condiții. Clădirea are peste 100 de ani. Ca să fie renovat, acest gen de spațiu necesită de trei sau patru ori mai multă cheltuială, în comparație cu clădirile moderne. “In lunile de vară, operăm la 38-39 de grade Celsius, ceea ce reprezintă un mare risc, pentru bolnav și pentru echipa de intervenție. Pot apărea complicații dintre cele mai nedorite", explică chirurgul Claudiu Helgiu. Medicii spun că, în mod normal, o intervenție chirurgicală ar trebui să fie făcută la maximum 20 de grade Celsius. Țigările se din Companiile Japan Tobacco International (JTI), British American Tobacco (BAT) și Philip Morris vor majora, în această săptămână, cu 1.000 de lei/pachet, în cazul majorității sortimentelor, prețurile de vânzare a țigărilor, ca urmare a creșterii accizelor pentru tutun. “Toate sortimentele vor costa mai mult cu 1.000 de lei pe pachet, cu excepția categoriei More. Prețul său va fi mai mare cu 2.000 de lei", declară Gilda Lazăr, director corporate affairs, în cadrul JTI. Noile prețuri vor fi valabile de joi. Decizia a fost determinată de creșterea accizelor la tutun, de la 1 iulie. Pachetul More, cu țigarete de 120 mm, normal și menthcol, va costa, de joi, 60.000 de lei, Camel - 31.000, Camel, la pachet de zece țigarete - 17.000, Winston - 25.000, în timp ce pachetul de zece țigarete Winston va fi vândut cu 14.000 de lei. Pachetele de Monte Carlo vor costa 22.000 lei, la fel ca și Winchester Box, Lights și Menthol. Winchester Soft Full Flavour și Soft Lights se vor vinde cu 20.000 de lei. în același timp, un pachet de More, cu țigarete de 84 mm Box Full Flavour/Lights, va costa 22.000 lei, iar More 84 mm Soft 20.000 lei, scumpesc nou BAT a anunțat, de asemenea, noile prețuri la țigări. Acestea sunt valabile de astăzi. “E vorba de o creștere progresivă a accizelor în prețuri. în această fază, toate sortimentele noastre vor costa cu 1.000 lei/pachet mai mult”, arată Adrian Popa, director corporate affairs al BAT Noile prețuri ale țigărilor produse de BAT sunt: Kent Premium Light, Kent Silver Four, Kent Golden One, Kent TOO și Rothmans King Size - 33.000 lei/pachet, Lucky Strike și Lucky Strike Lights - 26.000 lei, iar Pall Mall, Pall Mall Multifilter, Lights, Lights Menthol și Ultra Lights - 26.000 lei, în timp ce un pachet de Hollywood va costa 25.000 lei. Prețul țigărilor Viceroy, Viceroy Lights, Lights Menthol și Ultra Lights va fi de 22.000 lei/pachet, în timp ce Viceroy Special Dual Filter și Viceroy Special Dual Filter Lights vor costa 23.000 lei. Sortimentul Viceroy Soft va fi comercializat la un preț de 20.000 lei/pachet, la același nivel ca și varianta Soft a gamei Derby. Pachetele Derby Box și Derby Lights Box vor costa 22.000 lei. Și țigările Philip Morris se scumpesc, de astăzi, cu 1.000 lei/pachet. Deputații au aprobat noua Constituție Camera Deputaților a aprobat, ieri, proiectul de lege privind revizuirea Constituției, cu 254 de voturi “pentru”, din tot atâtea voturi exprimate. Pentru validarea proiectului, erau necesare 229 de voturi. Deputații și-au exprimat opinia prin vot nominal deschis. Excepție au făcut parlamentarii PRM, care s-au retras, la sfârșitul săptămânii, de la dezbaterile din Cameră. Camera Deputaților a votat, tot ieri, o serie de prevederi, legate de aderarea la Uniunea Europeană și NATO. Aderarea la tratatele constitutive ale UE se face prin lege adoptată de Parlament, în ședință comună, cu o majoritate de două treimi, ca și aderarea la NATO. Ca urmare a aderării la UE, prevederile din tratat civih și din reglemantările derivate, care au caracter obligatoriu, au prioritate față de dispozițiile contrare din legile interne, în continuarea dezbaterilor la Constituție, deputații au respins mai multe amendamente, între care și cel al Guvernului, privind menținerea atribuțiilor jurisdicționale ale Curții de Conturi. Deputații au considerat că menținerea atribuțiilor de judecată ale Curții îngreunează soluționarea cauzelor. E mai simplu ca ele să meargă direct la instanțele obișnuite. Camera nu a fost de acord nici cu propunerea UDMR, de a elimina din Constituție articolul privind limitele revizuirii. Și propunerea PNL, de a delimita mai clar atribuțiile celor două Camere ale Senatului, a fost respinsă. iyt» um * Tentația lunii Femeile sunt frumoase, iar frumosul este creat pentru a fi privit. Profitând de vremea numai bună pentru o partidă de “odihnă”, pe o terasă înconjurată de butoaie pline cu bere, “Rondul de Sibiu” va alege, în fiecare zi, câte o reprezentantă a sexului frumos și îi va publica poza. La sfârșitul fiecărei luni, chipul care a stârnit cel mai mult admirația juriului, format din „specialiștii" redacției, va fi premiat cu 500 T XX dele. Așadar, în momentul în care se vor simți fotografiate, în timpul unei plimbări în centrul orașului, sau în timp ce se bucură de protecția unei umbrele de soare, sibiencele frumoase vor ști că, peste câteva zile, vor avea șansa de a fi nu doar admirate, ci și puțin mai „bogate”. CITITI w