Sălăjeanul, septembrie 2004 (Anul 1, nr. 1-22)

2004-09-06 / nr. 1

2 Sălăjeanul e scurt Geoană premier Președintele PSD, premierul Adrian Năstase, a anunțat vineri, la Craiova, că ministrul Afacerilor Externe, Mircea Geoană, a fost nominalizat și a acceptat să fie candidatul PSD la funcția de prim-ministru. PSD va merge, astfel, în alegeri cu tandemul Adrian Năstase-candidat la funcția de președinte și Mircea Geoană-candidat la funcția de prim-ministru. Videoconferință Ministrul Eugen Bejinariu a declarat în videoconferința de vineri că „datorită succesului avut în rândul elevilor, în anul școlar 2003-2004” Programul „Laptele și cornul” a fost extins și la copiii din învățământul preșcolar și că va continua și în anul școlar 2004/2005, urmând ca 1.500.000 de copii să beneficieze zilnic de produse lactate și de panificație. România speră "România speră ca informațiile oferite Uniunii Europene privind progresele înregistrate în ultima perioadă să arate Comisiei Europene determinarea de a ne pregăti pentru aderarea la UE, astfel încât Raportul de țară din 6 octombrie 2004 să constate că România a avansat substanțial în îndeplinirea criteriilor de aderare și să recomande finalizarea negocierilor în acest an", a declarat, la Bruxelles, negociatorul șef cu UE, Vasile Pușcaș, cu prilejul prezentării unui Addendum la Raportul 2004, asupra măsurilor întreprinse pentru pregătirea aderării la UE. Simplă formalitate Consiliul Reprezentanților Unionali (CRU) întrunit, sâmbătă, la Târgu Mureș, l-a desemnat pe Markó Béla drept candidatul UDMR pentru alegerile prezidențiale, cu 109 voturi "pentru" și cinci "împotrivă". Inițial au existat trei propuneri - György Tokay, din partea filialei UDMR Arad, Péter Eckstein Kovács, din partea UDMR Cluj și Markó Béla, care a fost propus de organizația din județul Mureș. Primii doi s-au retras din cursă, pe motiv că Markó este cel mai bun candidat, iar CRU a avut de îndeplinit o simplă formalitate. luni, 6 septembrie 2004 POLITICĂ - ADMINISTRAȚIE Marius AVRAM________________ marius.avr un«Mlajeanul.ro Căldură mare, ieri, în Sălaj, și la propriu, și la figurat, la alegerile interne din PSD, pentru desemnarea, în premieră pentru un partid mare din România, prin vot secret, iar în orașe prin vot electronic, a persoanelor care vor ocupa primele poziții pe listele pentru alegerile parlamentare. Emoții și agitație, mai ales din partea candidaților și a organizatorilor, și satisfacție pentru votanți -membri ai PSD, care au avut posibilitatea să-și desemneze nemijlocit candidații pentru Parlament și, implicit, viitorii reprezentanți ai organizației județene în forul legislativ. 6.380 de pesediști în Sălaj Dacă la nivel național, ieri erau așteptați să-și exprime votul aproape 700.000 de membri ai PSD, în județul Sălaj au fost așteptați la urne sau, în mediul urban, în fața calculatorului, în 60 de secții de votare, 6.380 de membri, dintre care 1.303 în cele patru orașe: Zalău, Șimleu Silvaniei, Jibou, Cehu Silvaniei. Cei mai mulți membri -670- erau așteptați în municipiul Zalău, iar cei mai puțini -5 sau 6- în localitățile cu populație maghiară, cum ar fi Camăr sau Șamșud, unde, de altfel, nici n-au fost amenajate secții de votare. Așa cum ne-au declarat atât președintele PSD Sălaj, Iuliu Nosa, cât și președintele Biroului Electoral Județean, Viorel Dumitraș, votul s-a desfășurat, în general, în condiții bune, existând însă și o serie de probleme tehnice, cum a fost în cazul Jiboului, unde a fost necesară trecerea de la votul electronic la cel clasic, cu buletine. Spre vest, la Heredean și Bocșa La fel ca în majoritatea organizațiilor locale, la Heredean și Bocșa votaseră, la orele amiezii, mai mult de jumătate dintre cei care figurau pe liste. La Hereclean, cel mai tânăr membru, de 20 de ani, sosise chiar primul la vot, la ora 8.00, iar după amiază era așteptat cel mai vârstinic, Ananie Mândruț, de 78 de ani, între ei, în vizită, cu sau fără emoții, au călcat seria, la orele amiezii, deputatul Radu Liviu Bara, prefectul Ionel Ciunt, președintele Consiliului Județean și vicepreședinte al PSD Sălaj, Tiberiu Marc, candidatul Grigore Lapoș, alții și alții. Pentru continuitate sau schimbare? Iuliu Nosa, președintele PSD Sălaj: „Eu am votat pentru oamenii în care am cea mai mare încredere. Este pentru prima dată în România când are loc un asemenea sistem de vot privind desemnarea candidaților pentru Parlament prin vot uninominal; în felul acesta, cei care vor ajunge să reprezinte județele în Parlament sunt cei care au încrederea și cei care se bucură de cel mai mare respect din partea membrilor de partid. Indiferent dacă va fi continuitate sau schimbare, pentru noi, membrii PSD Sălaj, va fi o reprezentare corespunzătoare în Parlament". Mihai Pavel, membru în BEJ Sălaj: „Am votat pentru 4 deputați și 2 senatori, pentru progresul general al țării, cu speranțe de mai bine pentru toată lumea". Viorel Dumitraș, președintele BEJ Sălaj: „M-am gândit să-l votez pe cel mai bun din cei mai buni. Dacă este nevoie de o schimbare în PSD Sălaj, aceasta va veni sigur". Ioan Pop, candidat pentru Camera Deputaților: „Sper să schimbăm anumite mentalități, cu oameni puși pe listă, și să ajungă la conducere cei care merită". Radu liviu Bara, candidat pentru Camera Deputaților: „Am votat pentru mai multă democrație, pentru un partid mai puternic și pentru un guvern PSD în toamnă. Am votat și pentru continuitate, și, poate că, în anumite privințe, și pentru schimbare. Am și emoții în ce mă privește, pentru că echipa este puternică. Emoții, în sensul că poate n-am reușit în totalitate să mă fac un cunoscut, pentru că sunt, ci priceput în ceea ce aș dori să fac". Tiberiu Marc, vicepreședinte al PSD Sălaj: „Nu pot să dau răspunsul acum la întrebarea dacă este nevoie de continuitate sau schimbare, ci, poate, mai târziu, când lista va fi definitivă, o să pot să spun dacă ce am votat a rămas pe listă sau nu. Mi se pare că aceste alegeri interne reprezintă un exercițiu bun, pe care cred că îl putem extinde în viitor și pentru desemnarea candidaților la alegerile locale. La nivel național, acest vot poate să dea un rezultat pozitiv în ce privește desemnarea celor mai buni candidați. La nivel de Sălaj, de exemplu, unde numărul locurilor eligibile nu e foarte mare și unde poate fi vorba chiar de un singur mandat, aici lucrurile pot fi într-o oarecare discuție. Cred că experiența este oarecum necesară și în privința reprezentanților în Parlament, în ultimii 4 ani, din cauza faptului că parlamentarii au aparținut la 4 formațiuni politice, sprijinul pe care l-a simțit autoritatea locală n-a fost unul pe măsura așteptărilor. Dar, pe de altă parte, este nevoie și de o primenire a partidului, și asta trebuie făcută și la nivelul parlamentarilor". Ionel Ciunt, prefectul județului: „Mă aștept ca echipa care va ieși să fie una puternică, care în toamnă să aibă câștig de cauză în fața Opoziției". Vasile Păcală, primarul comunei Heredean: „Eu am votat cu PSD-ul". Grigore Lapoș, candidat pentru Senat: „Continuu pentru continuitate în special, votez pentru continuitate în special, dar și pentru schimbare, în bine, bineînțeles". Anonim, Heredlean: „Eu am votat pentru candidații noștri, ai PSD-ului. Votul e secret, nu?" Anastasia Chiș, fost tehnician veterinar în Bocșa: „Eu atâta muncă am depus, dar n-o venit nimeni de acolo, de la Zalău, să ne susțină. Atâta m-am supărat... O vinit și Lapoș în ultima zi aici... Ista de l a PNL, Barou, care îi primar, o făt plătit și-a făcut. Că data trecută am reușit să fie PSD primarul. Mie nu mi-a spus nimeni că trebe să votez..." Ioan Margin, președintele secției de votare Bocșa: „Vă interesează ai numele, nu? în primul rând am votat colegii de muncă, foști dascăli, și în al doilea rând, mi-am votat consăteanul, Lapoș. De la acest vot așteptăm o revigorare a activității parlamentare în Sălaj, o legătură mai stânsă cu oamenii, pentru că până acum a fost cam slăbuță, și , o implicare a lor în susținerea la nivel central a unor probleme imp mante pentru comunitate". Părerea Opoziției Dorin Penciuc, președintele PNL Sălaj: „Au început să-și schimbe și ei procedurile, deoarece au nevoie de o schimbare a imaginii, dar eu cred că nu se schimbă nimic din practicile de până acum ale PSD. E pur formală schimbarea. Pentru o schimbare de fond trebuie o restrucurare profundă a partidului, cu criterii de selecții etc. ■ în urma centralizării rezultatelor votului, doar în municipiul Zalău, din cei 670 de membri înscriși pe liste au fost prezenți la vot 292. Tot în Zalău, pe primul loc pentru Senat s-a situat Grigore Lapoș (32,45 la sută), urmat, în ordine, de Gheorghe Pop (25, 66), Ioan Ardelean (22,64). Pentru Camera Deputaților, pe primul loc s-a clasat Radu Liviu Bara (47,69 la sută), urmat, în ordine, de loan Abeundan (39,86), Filonaș Chiș (35,23), loan Drida (24,91), în Cehu Silvaniei, pentru Camera Deputaților, primul a fost loan Abeundan (73,63), urmat de loan Drida (58, 71), Radu Bara (56,72), Filonaș Chiș (51,24). PSD Sălaj, între continuitate și schimbare Candidații pentru Senat: Victor Hălmăjan, Grigore Lapoș, loan Seitan, Ghorghe Pop, Valerica Sălcudean, Alexandra Șerban, Sorin Dan Vasil, loan Ardelean Candidații pentru Camera Deputaților: Nicolae Tărău, loan Abrudan, Radu Liviu Bara, Virgil Markt Bob, Victor Boștinaru, Filonaș Chiș, loan Drida, Călin Forț, Mirela Oniga, Sergiu Partic, Costin Păcurar, loan Pop Comemorări la Ip și Treznea La Mormântul comun al martirilor din Treznea, în data de 9 septembrie 2004, va avea loc o manifestare dedicată memoriei celor care au căzut jertfa în timpul ocupației fascisto-hortyste, ne-a informat purtătorul de cuvânt al Prefecurii Sălaj, Cristian Curta. Programul va debuta cu ceremonialul militar și religios, urmat de intonarea imnului de stat și slujba religioasă de pomenire a martirilor, după care se vor depune jerbe de flori și foști alocuțiuni de către autoritățile județene. Manifestarea va începe la ora 12,30. După același ritual, în data de 14 septembrie 2004, în comuna Ip, cu începere de la ora 12.00, va avea loc manifestarea dedicată martirilor din această comună. Prefecura județului Sălaj invită autoritățile publice locale și județene, agenții economici, partidele politice și mass media să participe la cele două evenimente. bJălăjeanul Editat de SC MEDIA GRUP SRL Str. Andrei Șaguna nr. 6, tel./fax 0260 618 622 e-mail. redactia@salajeanul.ro www.salajeanul.ro director Sebastian Olani redactor șef: Marius Avram editori Daniel Săuca Cristian Debreczy redactori Cristina Pop, Mihaela Moldovan, Andrei Crișan, Dina Bicăzan, Adrian Lungu tehnoredactor Kulcsár Mária corector Claudia Marian Tiparul executat la SC GARAMOND TIPOGRAFIE SRL Cluj - Napoca Responsabilitatea juridică pentru conținutul materialelor revine în exclusivitate autorilor. Comenzile pentru anunțuri, mică și mare publicitate se primesc zilnic la sediul redacției. Pentru orice nereguli privind difuzarea vă rugăm sunați la 0260 618 622. Cotidianul Sălăjeanul folosește serviciile informative ale agenției de presă Rompres.