Sălăjeanul, septembrie 2004 (Anul 1, nr. 1-22)

2004-09-15 / nr. 9

BANCA COMERCIALĂ ROMÂNĂ „Salajeanul“ de citești, O CAFEA GRATIS PRIMESTI pagina 6 Fondat 2004 Anul I, Nr. 9 Legea privind egalitatea șanselor între femei și bărbați Wintaloanef MX IW te trimitem la vezi pagina Sălăjeanul miercuri, 15 septembrie 2004 Preț 6.000 lei Pentru abonați: 3.800 lei MX ■'«rv ’ <*0* Sebastian OLARI) sebi.olam 0:salajeamic ro începe școala Astăzi începe școala. Sau mâine. Sau într-una din zilele ce urmează. Ce mai contează. Atâta vreme cât astăzi, mâine, sau în oricare altă zi începe aceeași școală. Și când spun aceeași, mă gândesc în primul rând la modul în care se predă încă în școlile de la noi. Kilograme de manuale cu tone de formule, majoritatea abstracte și fără aplicabilitate în viața de zi cu zi, își așteaptă rândul să dea iama prin mințile elevilor. Care minți, trebuie să recunoaștem, stau mai mereu departe de băncile școlilor. Și cum ar putea fi altfel, într-un secol XXI, al tentațiilor de tot felul, începând de la telefoane mobile, jocuri pe calculator (sau pe mobil), reviste „despuiate" și câte și mai câte, întreb și eu, nu ca un specialist în „ariile curiculare" (că bine se mai pot boteza mai marii învățământului de la noi), ci ca un părinte de viitor elev: de ce în școala românească nu interesează pe nimeni care sunt înclinațiile native ale copiilor, de ce nu există materii care să le dezvolte imaginația, de ce nu se pune mai mare accent pe ceea ce poate și nu pe ceea ce trebuie un copil să învețe? Când (peste câți ani) vor avea elevii parte de ore la care profesorii nu doar "recită" lecția, ci o discută cu ei, interactiv, prin metode incitante, care să stârnească curiozitatea și interesul copiilor? întrebări, cel puțin pentru moment, fără răspuns, în rest, s-auzim numai de bine, să sune clopoțelul, să se mărească salariile profesorilor, să se dea cornul și laptele copiilor ș.a.m.d. în localitatea Fabrică, Gârbou, Fabrică este o localitate situată în comuna Gârbou, pe drumul care șerpuiește printre păduri spre centrul de comună. o localitate cu oameni puțini și bătrâni, cu case rare, dar de o frumusețe aparte. Satul este înconjurat de o parte și de alta de coline înalte, acoperite de păduri și de stânci care, pe alocuri, își arată colții roși de vreme. Nu prea mulți știu de acest sat. Au auzit de Gârbou, dar de Fabrică nici vorbă. Mai puțini sunt însă cei care știu că în satul Fabrică a funcționat prima fabrică de zahăr din România. Paginile 6-7 singurul cotidian Ideal S care apare țălăjeanul SAMBATA Cere vineri SUPLIMENTUL TV GRATUIT 4 știrile zilei Școală cu patru elevi Școala din localitatea Sfaraș, comuna Almașu, va funcționa pe parcursul noului an școlar cu doar 4 elevi. Inspectorul general al Inspectoratului Școlar Județean Sălaj, Ioan Drida, a declarat că școala fusese inițial închisă din lipsă de elevi, dar a fost redeschisă în acest an, ca urmare a înscrierii celor patru copii în clasa L Ioan Drida a mai spus că a fost înființată o nouă grădiniță situată în localitatea Șeredei. Fie de altă parte, loan Drida ne-a informat că în Școala „Mihai Eminescu” va exista, începând cu noul an școlar, clasa a V-a cu predare în limba maghiară, fapt care constituie o nouate în învățământul sălăjean. (A.L.) Ultimii pepeni Pepenii pe care zălăuanii s-au obișnuit să-i vadă pe mesele din piețele agroalimentare ale orașului sunt ultimii din acest an. Sezonul lor este pe sfârșite și pepenarii au făcut ultimul transport de lebeniță în piețe. Producătorii care vin din sudul țării pentru a-și vinde zonele de lebeniță la noi simt gata să se întoarcă acasă. Anul acesta câștigurile au fost mai mici decât cele așteptate, dar producătorii se vor întoarce la anul, pentru că s-au obișnuit cu piața din Ardeal. De mai bine de un veac, pepenarii din sudul țării aduc lebenițe în piețele Zalăului. Cu toate că drumul până în nordul țării costă până la 22 de milioane de lei/transport, producătorii nu au alte opțiuni, pentru că piața saturată a capitalei și concurența mare din sud îi determină pe oameni să se asocieze doi-trei în un transport și să ia calea Ardealului. (M. M.)