Sălăjeanul, octombrie 2005 (Anul 2, nr. 333-358)

2005-10-01 / nr. 333

editorial Universitaria Gabriela BARBUR____________________ gabriela.barbur@salajeanul.ro Universitățile își deschid porțile anual la început de octombrie. Pe 1, cu aproximație, aceleași povești se reiau în fiecare mediu în care există o instituție de învățământ superior, fiecare poveste cu specificul său. Europa ne vrea deștepți și atunci numărul celor școliți la universitate, fie ea de stat sau particulară, acreditată sau neacreditată, va crește și mai mult decât a crescut până acum. Fără a fi un nostalgic al vremurilor de „ dinainte ”, constat cu o ciudă imensă cum calitatea absolvenților de studii superioare scade, pe cât de repede și de mult numărul lor crește: în anii ‘80, cei care îndrăzneau să se creadă capabili de a urma o facultate era poate de zeci de ori mai mic decât astăzi. Dar, vecinul meu absolvent de Politehnică în anii ‘70 sau ‘80 îl lagă în buzunar pe vecinul meu, absolvent de Poli ’ după 2000. Asta din punctul de vedere al cunoștințelor de specialitate. Dacă punem problema din punct de vedere extracuricular, a ceea ce a însemnat viața studențească pentru generațiile de acum 20-30 de ani, e o diferență între lecturile, multe dintre ele interzise, în care se avântau studenții în regimul comunist și lecturile la care se uită interziși mulți dintre studenții zilelor noastre. Pentru aceștia din urmă, se „poartă”, mai degrabă decât studiul, șpaga pentru promovarea examenelor, cumpărarea lucrărilor de licență, iar șpagă, pentru un loc în cămin etc. Europa ne vrea deștepți, pe mai mulți dintre noi, trebuie să crească procentul absolvenților de studii superioare, dar de deșteptat n-o să ne deșteptăm niciodată atâta vreme cât se va merge pe integrarea în ciurdă în învățământul superior, în baza unor note acordate cu o mai multă sau mai puțină rigoare, subiectivitate și (cu toate protestele ce vor veni), uneori, contra cost. Noul cuvânt maghiar Pe platoul din fața Prefecturii, ieri, s-a distribuit gratuit primul număr al cotidianului Új Magyar Szó (Noul Cuvânt Maghiar). Numărul de prezentare, numărul „0“, care a apărut în 40.000 de exemplare, se va găsi și la toate chioșcurile de ziare. O caracteristică a noului ziar este faptul că se compune din două blocuri distincte: prima parte va conține informații, relatări, reportaje și opinii, iar în a doua secțiune vor fi pagini dedicate sănătății, naturii, vieții satului și mai multe pagini de distracție instructivă - sport, umor, cuvinte încrucișate, sudoku etc. în zilele de luni, marți, miercuri și joi cotidianul va avea 16 pagini, iar vinerea va avea un număr dublu de pagini. După acest număr „0“, care este gratuit, prețul ziarului va fi de 0,95 lei noi. Din conducerea publicației în limba maghiară fac parte Szanik István, președintedirector general, Ágoston Hugó, redactor șef, Bercesi Tünde, redactor-șef adjunct și Márton László Salamon. Fejér László, corespondent județean, ne-a declarat: „Acest cotidian este răspândit în toată țara, mai puțin peste Carpați. Cotidianul este editat de Editura Scripta. O parte din redacție este de la Erdélyi Riport, o altă parte de la Romániai Magyar Szó. Cotidianul se lansează în tot județul. Numărul unu al cotidianului va fi lansat la București în data de 3 octombrie”. Alexandra COZLEAN Campania de toamnă, o urgență De ce nu se vinde literatura română în Occident? Al treilea număr din revista „Flori de crin“ PSD Sălaj contestă sondajul Gallup Vasile Cherecheș se întoarce Planuri pentru patru centre de zi