Sălăjeanul, noiembrie 2005 (Anul 2, nr. 359-384)

2005-11-01 / nr. 359

editorial Repere și modele (I) Daniel SĂUCA_______________________ daniel.sauca@salajeanul.ro în bulibășeala axiologică (a valorilor), nu numai din România, elitele parcă nu mai fac eforturi disperate (cu o manipulare, în sens pozitiv, pe măsură) spre a mâna turmele umane înspre repere (modele), apreciate ca atare la modul general. Poate și pentru că de „instituția modelului (reperului)", într-un fel anume, spiritual, s-a ales praful. „Instituția” asta nu mai funcționează”, decât fie pe bază de marketing (se pot vinde multe prostii), fie dintr-o „ inerție ” care nu mai are suport real. Dar cine sunt elitele? îndeobște, se crede că elitele sunt reprezentate de preoți, intelectuali (oare ce mai înseamnă intelectual?), profesori, scriitori, filosofi, jurnaliști, politicieni etc., așadar de persoane care pot fi ușor recunoscute pe baza unui statut socioprofesional și al unei anume notorietăți. Așa cum există elite locale (la nivelul unui sat), exista și elite „județene” și, evident, „naționale Dacă e pe așa, mai pot elitele să reprezinte modele, repere? Greu de crezut. Și pentru că și această „ instituție ”, a elitelor, s-a „globalizat” în așa hal, încât fie elitele „adevărate” nu mai sunt prezente în spațiul public (prin urmare, nu mai au cum să reprezinte un model, un reper), fie, „cameleonic”, se arată în diverse „culori” ce nu întotdeauna dau socoteală de principii „sănătoase”, din punct de vedere cultural, spiritual ș.a. Această introducere filosofică ” vede lumina tiparului ca o posibilă incursiune jurnalistică în lumea de lângă noi, lumea care nu mai are nici un model, reper recognoscibil pe baza experienței rezumate istoric a societății (societăților). Acest gând (dacă are, firește, un grad mare de adevăr) mă înspăimântă. Uitați-vă în jurul vostru sau în voi înșivă și spuneți, cu mâna pe inimă, că reperele, modelele voastre sunt următoarele... Flotilă auto de 1,3 milioane de euro Prezentarea flotilei de autobuze noi, ce urmează să intre în circulație în următoarele săptămâni, a avut loc ieri, la sediul SC Transurbis SA. Ion Puiu, directorul executiv al SC Transurbis Zalău, a declarat că noile mijloace de transport în comun, respectiv zece microbuze, cinci autobuze și două autobuze cu podea joasă, au costat 1,3 milioane de euro, iar pentru obținerea creditului s-a girat cu bunurile societății. Cele zece microbuze vor intra în trafic la sfârșitul acestei săptămâni și vor avea un confort mărit, siguranță în circulație și un consum de combustibil redus. Pentru început, autobuzele vor circula pe rutele existente, urmând ca pe viitor să fie acoperite și zonele lăturalnice ale orașului. Ion Puiu a spus că primul proiect de investiție în parcul auto al societății a fost în anul 1999, când au fost cumpărate șase autobuze marca Isuzu, urmat de un alt proiect la sfârșitul anului 2001, când au fost achiziționate alte cinci autobuze. Achiziționarea noilor mijloace de transport în comun, proiect realizat de echipa de la SC Transurbis, a fost făcută cu sprijinul Primăriei Zalău și a Consiliului Județean Sălaj. La eveniment au participat primarul Radu Căpîlnașiu, viceprimarii orașului Dorel Labo și Onorica Abrudan și consilierul local PNL Simona Ciurea. Cristina POP COMPLEX COMERCIAL „AMBIENT Vinde în condiții și la prețuri avantajoase toată gama de materiale de construcții, amenanajări și finisaje • materiale pentru fundații • materiale pentru zidărie și sisteme de acoperiș • materiale pentru amenajări interioare, exterioare și finisaje • instalații sanitare - apă, accesorii • ceramică fină - gresie, faianță • adezivi, ipsos glet • uși din lemn masiv, M.D.F. • sistemul gips-carton, profile și accesorii iff* R? • lacuri și vopsele • materiale pentru pardoseli: parchet clasic, parchet laminat • materiale hidro-fono termoizolante CX T" • produse metalurgice: oțel beton, PC striat, bare " * "* • abrazive __ __ ___ ___ ( pe str. 22 Decembrie 1989 (Crasnei nr. 250 tel. 0260 660 190 * 0260 606 162 RADIO Conil TRANSILVANIA ZALĂU 94,8 FM 1 Marți Marți noaptea Cer senin Nori risipiți Maxim 14 ° C Minim 3 ° C curs valutar EURO USD AUR 3,6503 3,0259 46,0027 Proiecte pentru drumurile județului UDMRigen, D.A. nem / Mere, prune, râuri. Sălajul la raport Alcool : „mascat!