Sălăjeanul, noiembrie 2005 (Anul 2, nr. 359-384)

2005-11-25 / nr. 380

2 Sălăjeanul de scurt Pestă porcină Un nou caz de pestă porcină a fost depistat zilele trecute pe Fondul de Vânătoare Meseș, la un mistreț. în Sălaj există în prezent 59 de focare de pestă porcină, în cazul cărora au fost luate măsurile impuse de legislația în vigoare, respectiv sacrificarea și incinerarea animalelor bolnave. Au fost întocmite dosare de despăgubire, dosare care se află în curs de soluționare. La control Toate unitățile de alimentație publică la care vor fi organizate, cu ocazia sărbătorilor, petreceri sau alte evenimente vor fi atent verificate de inspectori din cadrul Direcției Sanitar-Veterinare, Direcției de Sănătate Publică și Oficiului Județean pentru Protecția Consumatorilor. Vor mai fi efectuate controale în carmangerii, unități de procesare a laptelui și cărnii, precum și în cadrul unor firme care desfășoară activități de comerț cu produse de origine animală. Reglementări Directorul Direcției Sanitar-Veterinare Sălaj, dr. Mircea Martin, a declarat că nu vor mai putea fi eliberate medicamente cu uz veterinar decât în baza unor rețete semnate de medici veterinari. în opinia lui Martin, măsura vine să elimine orice problemă cauzată de utilizarea la animale a unor medicamente necorespunzătoare afecțiunilor. Martin a adăugat că un medicament necorespunzător, administrat unui animal, poate pune în pericol chiar și sănătatea oamenilor care consumă carne sau lapte, provenite de la animalul respectiv. Măsura va fi aplicată după ce s-a constatat că unele animale au fost tratate și hrănite cu furaje care conțineau pesticide interzise pe piață. Un astfel de caz a fost întâlnit în localitatea Măeriște, unde un localnic își hrănea animalele cu furaje cu pesticide. S-a constatat că și laptele provenit de la animalele în cauză conținea pesticide și prin urmare nu a mai fost preluat la centrul de colectare a laptelui din zonă, iar localnicul a fost sancționat. Pagină realizată de Adrian LUNGU Economic vineri, 25 noiembrie 2005 Zălăuanul Ioan Iepure s-a apucat de afaceri în anul 1994. A început cu activități de transport marfă. Ulterior s-a trezit că afacerea dă semne de oboseală, iar pentru că dobânzile la credite erau, acum 10 ani, de peste 100 la sută, a renunțat, în scurt timp i-a venit însă o idee. Jurist fiind de meserie s-a apucat de construit bărci în sediul unui fost IAS din Panic. A văzut cum se construiau bărci în Verona, un prieten din Delta Dunării i-a cerut să-i construiască ambarcațiuni de agrement și așa s-a apucat de treabă. Acum a ajuns să primească comenzi din Delta Dunării și de la diferite persoane din Arad și Timișoara. Reporter. Cum a început povestea cu bărcile? Ioan Iepure, în 1994 am înființat firma Rolex Impex SRL. La început prestam activități de transport și tot ce ține de această activitate. Din păcate, la aceea vreme, am prins acele dobânzi de 120 la sută și vă dați seama că a trebuit să mă reprofilez. Am avut un contract în Italia în anul 1999. Ajungând acolo, la Verona, am văzut și analizat metoda folosită la fabricarea ambarcațiunilor de agrement. Așa că m-am întors și am demarat activități de producție a unor confecții din poliester armat cu fibră de sticlă. Am început să fabric panouri pentru camere frigorifice din fibră de sticlă în special pentru export, ambarcațiuni de agrement, obiecte sanitare, căzi pentru baie, bazine de apă. Rep.: Când ați primit primele comenzi și de la cine? I.I.: Un prieten are un hotel în Delta Dunării și vroia neapărat niște bărci stabile, de calitate, ca să-și facă o flotilă pentru pescuit. Am găsit în Germania o barcă pe care am adus-o aici. Am modificat-o, am făcut-o mai mare, am înregistrat-o la Autoritatea Navală. în primăvara acestui an am fabricat prima barcă. Rep.: în ce constă fabricarea unei bărci? 1.1. : în primul rând este nevoie de poliester armat cu fibră de sticlă. E un material excelent pentru că e rezistent, este foarte ușor și are proprietăți fizico-chimice foarte bune. Se trece apoi la construcția efectivă a bărcii. Rep.: Cât durează procesul de fabricație a unei bărci? 1.1. . Totul depinde de dotările pe care le cere clientul. Clientul poate cere ca barca să aibă ca dotări ladă frigorifică, scaune și chiar motor. Dar, în general, noi putem construi o ambarcațiune simplă în câteva zile. De fapt în aproximativ trei zile. Am putea face chiar și mici iahturi, dar pentru că în Occident sunt multe la mâna a doua, nu cred că ar merita. Rep.: Cum stați cu comenzile? Cumpără cineva bărci din Sălaj? 1.1. : Comenzile vin în special din Delta Dunării. Dar am avut comenzi și de la pescari din Arad și Timișoara. Rep.: Cam cât ar costa o barcă pe care o construiți la firmă? 1.1. : Prețul unei ambarcațiuni se ridică la aproximativ 1.000 de euro. în preț sunt incluse dotări standard. Fără motor. Se poate pune pe o asemenea barcă motor cu o putere cuprinsă între 10 și 30 de cai putere. Un asemenea motor este optim pentru barca realizată de noi. Este vorba de ambarcațiunea de agrement „Egreta 525”, care este autorizată de Autoritatea Navală din România. Este o barcă ideală pentru pescuit sau plimbări de agrement. Trebuie să vă spun că poate fi folosită și ca barcă de salvare. Datorită formatului său și a pescajului mic, barca are o stabilitate foarte bună. Podeaua este confecționată din mai multe straturi de poliester armat cu fibră de sticlă întărită cu placaj stratificat. Sub podea sunt două cavități umplute cu spumă poliuretanică, ceea ce îi conferă o stabilitate excelentă. Acestui model de barcă i se poate atașa un motor de până la 35 de c.p. Barca are o lungime de peste 5 m, o lățime de 165 de cm și o greutate de 150 de kilograme, fapt pentru care poate fi transportată ușor. Mai mult, barca poate pluti pe o apă cu o adâncime de chiar sub 20 de cm. Rep.: De ce ați denumit această barcă „Egreta 525”? 1.1. : Inițial i-am dat denumirea de „Cormoran”. Până la urmă mi-am dat seama că nu îmi place. Ceva îi lipsea. Așa că am numit-o „Egreta”, care de fapt este o pasăre de baltă. Rep.: Este o idee originală pentru Sălaj. Merge afacerea? 1.1. Un profesor de marketing eare îl cita pe un american spunea că „păgubașii încep să vândă ceea ce pot produce, iar câștigătorii încep să producă ceea ce știu că pot vinde”. Atâta timp cât există cerere eu voi construi bărci. Rep.: în Sălaj sunt probleme cu bărcile pentru intervenții în caz de inundații. Nu v-ați gândit la o colaborare cu autoritățile? 1.1. . Celor de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Porolissum" Sălaj le-am propus să le donez o barcă, iar la primării am anunțat că putem realiza niște bărci excelente pentru intervenții în caz de inundații sau alte probleme. Un zălăuan construiește bărci pentru arădeni și timișoreni BANCA COMERCIALA ROMANA Banca Comercială Română (BCR) reduce promotional, cu ocazia împlinirii a 15 ani de la înființare, dobânzile la anumite tipuri de credite, numai pentru împrumuturile care vor fi contractate de persoane fizice începând cu 15 noiembrie 2005. Campania promoțională se desfășoară în perioada 15.11.2005 - 31.01.2006. Aceste niveluri de dobânzi reduse sunt valabile numai în intervalul respectiv, însă clienții vor putea beneficia de avantajele campaniei promoționale (inclusiv o dobândă mai mică decât cea standard) pe toată perioada creditului. De asemenea, BCR elimină, pe perioada campaniei, comisionul de analiză aferent creditelor în lei și valută. Totodată, BCR reduce cu 3 p.p. dobânda pentru toți posesorii de carduri de credit BCR MasterCard și BCR MasterCard - ALTEX, care vor beneficia de o dobândă de 23%, și respectiv de 22%, foarte atractivă. Și în cazul deținătorilor de carduri de debit BCR care beneficiază de descoperitul de cont, BCR anunță reducerea dobânzii cu 3 p.p., până la 21%. Aceste dobânzi se vor aplica în cazul tuturor creditelor pe card aflate în șold și ale celor care urmează să se acorde. Pe lângă aceasta campanie, BCR mai acordă, cu ocazia Sărbătorilor de Iarnă, un bonus de 2% posesorilor de carduri BCR persoane fizice. Bonusul se acordă pentru plățile efectuate cu card, de debit sau de credit, la cumpărarea de bunuri și servicii de la comercianții din rețeaua BCR. Până la data de 31.12.2005 comisionul suportat de comerciant la POS-urile BCR este eliminat în totalitate. Uniunea Europeană a decis: Românii își pot tăi mieii cu cuțitul Directorul Direcției Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor Sălaj, dr. Mircea Martin, a declarat ieri în conferință de presă că, până la urmă, Uniunea Europeană și-a dat acceptul cu privire la metoda tradițională folosită de români la sacrificarea porcilor și mieilor. Martin a adăugat că în acest fel, de sărbători, sălăjenii vor putea tăia porci și miei conform tradiției, și nu după metode adoptate de specialiști ai Uniunii Europene. Inițial se stabilise că porcii, mieii sau alte animale nu pot fi sacrificate decât prin intermediul unor metode mecanice, care să nu le provoace animalelor „stres”, pentru că ar scădea calitatea cărnii. Mircea Martin a mai spus că s-au făcut mai multe demersuri către Autoritatea Națională Sanitar-Veterinară și pentru Siguranța Alimentelor pentru reluarea în Sălaj a comerțului cu porci și păsări, având în vederea apropierea sărbătorilor. Astfel, există șanse mari ca în târgurile de animale autorizate din județ să poată fi comercializate, începând de săptămâna viitoare, păsări și porcine, dar numai în condițiile prevăzute de lege, adică însoțite de documente de proprietate și care să ateste starea de sănătate a acestora. Qița Sălăjeanul Editat de SC MEDIA GRUP SRL Zalău str. Andrei Șaguna nr. 6, telyfax: 0260 - 618622 mobil:7744 - 664556, e-mail: mediagrupĂ zalau.astral.ro www.salajeanul.ro ISSN 1584 -7047 m v.w.uț Ss< director Diana Roateș redactor șef Daniel Său ca secretar general de redacție Gabriela Barbur redactori social Cristina Pop Andrei Briscan redactor economic Adrian Lungu redactor administrație Gina Bicăzan redactor sport Alexandra Cozlean tehnoredactor Kulcsár Mária corector Sorin Rusu contabil Aureliana Toma distribuție Sorin Ariton 0746-644496 responsabil de număr: Andrei BRISCAN Tipa ai I executat la SC GARAMOND TIPOGRAFIE SRL Cluj - Napoca Potrivit art. 205 și 206 CP responsabilitatea pentru conținutul articolelor aparține autorului. In cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Pentru orice nereguli privind difuzarea vă rugăm sunați la 0260618622. Cotidianul Sălăjeanul folosește serviciile Informative ale agențiilor de presă Rompres și Clicknews.