Sălăjeanul, ianuarie 2006 (Anul 3, nr. 411-435)

2006-01-03 / nr. 411

v pe scurt Oficial Andrei Barbu Todea a fost numit oficial, de la 1 ianuarie, în funcția de prefect - înalt funcționar public. Potrivit unui comunicat al Biroului de presă al Guvernului, Todea se numără printre cei 39 de prefecți care au primit atestare pe post ca înalți funcționari publici, potrivit legislației în vigoare. Decizia a fost luată în ședința de Guvern din 22 decembrie. Transparență Guvernul a adoptat în ședința din 22 decembrie o serie de măsuri pentru accelerarea procesului de restituire a proprietăților și înăsprire a sancțiunilor pentru acele persoane care obstrucționează aplicarea lor. Conform unui comunicat de presă al Guvernului, în urma controalelor realizate în ultimele luni în teritoriu, de către Autoritatea Națională pentru Restituirea Proprietăților, au fost constatate mai multe probleme, cum ar fi tergiversarea notificărilor și a soluționării dosarelor depuse de către persoanele îndreptățite. ■ Primarii sau, după caz, conducătorii entităților investite cu soluționarea notificărilor de restituire sunt obligați să afișeze lunar, în termen de cel mult 10 zile calendaristice calculate la sfârșitul lunii precedente, un tabel cu bunurile disponibile și/sau, după caz, serviciile care pot fi acordate în compensare. Măsurile au drept scop creșterea transparenței în procesul de retrocedare. Potrivit modificărilor aduse, constituie contravenții și se sancționează cu amendă de la 5.000 la 10.000 lei noi, următoarele fapte: împiedicarea ori sustragerea de la efectuarea controlului, interzicerea accesului organelor de control abilitate sau neprezentarea documentelor solicitate de acestea. ■ Deținătorii bunurilor imobile sunt obligați să permită accesul evaluatorilor și să comunice în timp util informațiile necesare efectuării evaluării. Ordonanța de urgență interzice schimbarea destinației imobilului a cărui restituire în natură nu este posibilă deoarece face parte din domeniul public al statutului. Interdicția subzistă pe o perioadă de cinci ani, calculată cu începere de la data emiterii deciziei/dispoziției de restituire în echivalent, pentru revendicările care au obiect clădiri care sunt sedii ale unor unități de jandarmi, servicii publice comunitare pentru situații de urgență și poliție de frontieră, acestea își pot menține această destinație pe o perioadă de trei ani, destinată identificării unor locații corespunzătoare continuării activității. marți, 3 ianuarie 2006 2 Sălăjeanul_________________________________________Politică ~ AclUI IIIStrHțl6__________________________ PSD Sălaj la biant Din conferința de presă de „bilanț” organizată de conducerea PSD Sălaj săptămâna trecută, în ordinea luărilor de cuvânt, vă prezentăm câteva „idei”„ principale: ■ Iuliu Nosa, prim vicepreședinte al organizației, deputat PSD de Sălaj, anul 2005, „între mediocru și satisfăcător”; „din păcate, și în Parlament, tensiuni continue și constante”; „la nivelul conducerii centrale a PSD s-a manifestat lipsa solidarității. Avem colegi în funcții de conducere fără a avea anterior o activitate în opoziție ca membri de partid. Nu este ușor să te acomodezi cu o astfel de perioadă”; „sunt convins că ne vom găsi cadența necesară”; „sper ca declarațiile lui Tăriceanu să ne trezească la realitate"; „în 2006, PSD se va poziționa cu 5-10 procente peste media sondajelor din acest moment”. ■ Tiberiu Marc, președintele PSD Sălaj, președintele Consiliului Județean Sălaj: „2005 - ca orice început de mandat al unei noi puteri în plan local a avut loc schimbarea competenților noștri cu competenții lor"; „în toate partidele se constată o lipsă de cadre competente"; „2005 - anul alegerilor pentru funcțiile de conducere la nivel central în PSD, în cadrul unui proces democratic fără precedent"; „nici un partid nu este condus de echipe, ci de lideri”; „incapacitate de reacție a echipei de conducere a PSD"; „trebuie să conștientizăm că politica este o meserie. Politica nu se mai poate face instinctiv. PSD este necesar să-și creeze cadre specializate”; „în Sălaj, în 2005, nici un proiect nou. A fost un an în care s-au implementat proiecte din perioada 2001 - 2004”; „2006 va fi un an zbuciumat. Raport decisiv în primăvară privind integrarea în UE"; „PSD are ca țintă preluarea și păstrarea puterii cel puțin două mandate, pentru că, s-a văzut, într-un singur mandat nu se pot realiza toate obiectivele"; „primarii noștri au fost presați cu tot felul de intervenții. Le mulțumesc colegilor noștri care au rezistat presiunilor, demonstrând că au tărie de caracter”. ■ Filonaș Chiș, deputat PSD de Sălaj: „Actuala putere și-a ratat toate țintele politice și economice”; „România a intrat într-o perioadă de regres: în 2005 s-a deteriorat climatul economic și social”; „nu s-a realizat un centimetru de autostradă”; „greva din învățământ, gestionată prost, a fost doar începutul”; „reformă cu barda în Sănătate". ■ Gheorghe Pop, secretarul executiv al PSD Sălaj: „Ne preocupă viața fiecărei organizații din teritoriu și să ne respectăm promisiunile electorale. Este important să stăm cu fruntea sus”. (Red.) Poduri reabilitate și drumuri pietruite în comuna Măieriște Prima etapă a PCR, întreținerea drumurilor comunale, reabilitarea școlilor și a altor instituții publice, repararea a două poduri și un nou sediu al Primăriei sunt cele mai importante proiecte derulate în comuna Măieriște în cursul anului 2005. Monica Pușcaș, secretarul Primăriei Măieriște, ne-a informat că a fost finalizată prima etapă a Proiectului de Dezvoltare Rurală, care a constat în pietruirea de drumuri în mai multe localități aparținătoare. Astfel, în centrul de comună au fost pietruiți 1,5 kilometri de drum, în Giurtelecu Șimleului 2,5 kilometri, iar în Uileacu Șimleului 1 kilometru. Costurile acestor lucrări finanțate de Guvernul României și Banca Mondială s-au ridicat la circa 5 miliarde de lei. Etapa a doua a PCR prevede pietruirea altor 2 kilometri de drum în localitățile Mălădia și Criștelec, costurile lucrărilor, a căror licitație va avea loc în luna ianuarie, ridicându-se la 2 miliarde de lei vechi. Tot pentru infrastructura comunei au fost investite 200 de millioane de lei vechi, bani obținuți de la Consiliul Județean și din bugetul local. Din totalul de 10 kilometri de drum județean, atribuiți spre întreținere comunei de către DJ, au fost reabilitați 4 kilometri, iar printr-o rectificare bugetară s-au mai primit în această lună, de la Consiliul Județean, pentru repararea drumurilor alte 300 de milioane de lei vechi. Instituțiile de învățământ din comună au fost igienizate și se află în stare bună de funcționare. Tot în 2005, Căminul Cultural Criștelec a fost tencuit în exterior și s-au montat burlane și jgheaburi. Lucrări asemănătoare s-au desfășurat și în cazul Căminului Cultural Măieriște. Alte lucrări importante, achitate din bugetul local, au vizat refacerea unui pod impracticabil, care face legătura între cătunul Valea Tăului și Giurtelecu Șimleului și reabilitarea unui pod peste valea Someșa, în localitatea Măieriște. Anul trecut, funcționarii Primăriei Măieriște și-au desfășurat activitățile în noul sediu, dotat cu toate utilitățile necesare unei asemenea instituții. Tot din bugetul local au fost pietruiți 4 kilometri de ulițe, în localitățile Măieriște și Giurtelec. G.BICĂZAN ■ Alimentare cu apă și modernizări în comuna Cuzăplac Proiectele derulate anul trecut la nivelul comunei Cuzăplac au vizat alimentarea cu apă, modernizări de drumuri comunale, străzi și instituții publice și reabilitarea drumului județean dintre localitățile Cuzăplac și Aghireș, fiind finanțate prin intermediul programelor PDR, Sapard sau de către Consiliul Județean. Prima etapă a PDR, finalizată în 2005, a avut ca și obiectiv alimentarea cu apă a localităților Gălășeni, Petrindu, Tămașa și Cuzăplac; în acest sens au fost introduși circa 12 kilometri de magistrală, investiția, finanțată de Banca Mondială și Guvernul României, ridicându-se la 8 miliarde de lei vechi. Etapa a doua a aceluiași proiect prevede introducerea rețelei de apă de la magistrală la cișmelele stradale, este estimată la circa 4 miliarde de lei vechi și va demara în primăvara anului 2006. Secretarul Primăriei Cuzăplac, Ioan Mureșan, a declarat că un alt proiect derulat în cursul anului 2005 la nivelul comunei a avut ca obiectiv modernizarea a aproape 15 kilometri de drum în localitățile Cuzăplac, Petrindu și Tămașa, precum și o porțiune din drumul comunal ce duce la Cubleș. Valoarea proiectului, finanțat prin intermediul programului Sapard, s-a ridicat la 36,4 miliarde de lei vechi, și a fost încheiat în cursul anului trecut, deși potrivit contractului acesta trebuia să fie gata doar la sfârșitul lunii martie 2006. Alte proiecte au vizat modernizarea a două instituții publice din centrul de comună, respectiv Grădinița Cuzăplac și Biblioteca Comunală. Lucrările de modernizare au avut ca și cofinanțator Consiliul Județean, care a contribuit cu suma de 150 de milioane de lei, la fiecare dintre cele două instituții, în ceea ce privește lucrările de reabilitare a celor 9,5 kilometri de drum județean atribuit spre întreținere și reparații comunei Cuzăplac în primăvara anului trecut de către CJ, Mureșan a afirmat că s-au executat plombări până în localitatea Petrindu. Suma alocată de către Consiliul Județean pentru acești 9,5 kilometri de drum județean, între localitățile Cuzăplac și Aghireș, a fost de 80 de milioane de lei vechi. Gina BICĂZAN V >•*’?•if*H^S,A$$$*$*&$#$ ălăjeanul Editat de SC MEDIA GRUP SRI Zalău str. Andrei Șaguna nr. 6, tel.fax: 0260 - 618622 mobil: 0744 - 664556, e-mail: mediagrup@zalau.astral.ro www.salajeanul.ro ISSN 1584 - 7047 director Diana Roat?, redactor șef Daniel Săuca secretar general de redacție Gabriela Barber redactor Cristian Debreczy redactori social Cristina Pop, Andrei Briscan redactor economic Adrian lungu redactor administrație Gina Bicăzan redactor sport Alexandra Coziean tehnoredactor Kulcsár Mária corector Sorin Rusu contabil Aureliana Toma distribuție Sorin Ariton 0746-644496 responsabil de număr: Gabriela Barbur Tiparul executat la SC GARAMOND TIPOGRAFIE SRL Cluj - Napoca Potrivit art. 205 și 206 CP responsabilitatea pentru conținutul articolelor aparține autorului, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Pentru orice nereguli privind difuzarea vă rugăm sunați la 0260618622. Cotidianul Sălăjeanul folosește serviciile informative ale agențiilor de presă Rompres și Clicknews.