Sălăjeanul, februarie 2006 (Anul 3, nr. 436-459)

2006-02-01 / nr. 436

2 Sălăjeanul / Qe scurt Dezbatere Prefectul Județului Sălaj, Andrei Todea, a avut inițiativa organizării vineri, 3 februarie 2006, a unei întâlniri care va avea loc la sediul Instituției Prefectului Județului Sălaj, al cărei principal subiect de dezbatere va fi retehnologizarea și modernizarea Centralei Electrice de Termoficare Zalău cu funcționare pe biomasă, pentru care ISPE București a elaborat documentația tehnico-economică, ordonatorul principal de credite fiind societatea Bioenel Zalău. întâlnirea se va desfășura în Sala de Videoconferințe, începând cu ora 16.00. Prima sesiune Legislativul de la București își începe astăzi prima sesiune din acest an, iar partidele politice și-au reunit parlamentarii pentru a-și pune la punct ultimele detalii ale strategiilor pe care le vor urma. Liberalii vor o astfel de întâlnire la Sinaia. Purtătorul de cuvânt al partidului, Eugen Nicolăescu, citat de Radio România: „Ca în fiecare început de sesiune parlamentară, grupurile parlamentare ale PNL din Cameră și Senat se întâlnesc cu conducerea centrală a partidului pentru a stabili care sunt prioritățile politice transpuse în legislație în sesiunea care urmează. Din acest punct de vedere, vor avea loc discuții în prezența membrilor Biroului Permanent Central al PNL, a președintelui partidului și a prim-ministrului, domnul Călin Popescu-Tariceanu, astfel încât să se identifice toate prioritățile liberale în ceea ce privește legislația care să fie adoptată în sesiunea februarie-iunie 2006”. Purtătorul de cuvânt al PSD, Cristian Diaconescu, pentru aceeași sursă: „Propunem colegilor noștri inițierea unor acte normative în legătură cu aspectele sociale, în special legate de diminuarea impactului dramatic în legătură cu costurile energiei, în zona agriculturii, în ceea ce privește reducerea impozitelor, care sunt foarte mari, în opinia noastră. Totodată, ne gândim la o inițiativă legislativă privind situația conflictelor de interese și a intereselor de afaceri în general, modul în care acestea sunt reflectate de legile transparenței și din acest punct de vedere, important va fi să găsim o modalitate normativă prin care să separăm în mod clar și definitiv politicul de afaceri și, de asemenea, să evităm ca persoanele aflate în demnități publice sau înalții funcționari, ei sau rudele lor, să dobândească în mod ilicit averi impresionante, după cum s-a văzut în unele situații”. Pagină realizată de Daniel SĂUCA miercuri, 1 februarie 2006 Daniel SĂUCA La Cabinetul Primului-ministrul Călin Popescu-Tăriceanu nu s-a primit nici un material din partea ministrului justiției, Monica Macovei, de genul celui invocat de către cotidianul «Gândul». De asemenea, menționăm că alegațiile din cotidianul «Jurnalul Național» privind pretinsele întâlniri repetate dintre primul-ministru Călin Popescu-Tăriceanu, ministrul justiției, Monica Macovei, și președintele Rompetrol, Dinu Patriciu, sunt complet false. Așa cum am informat, a existat o singură întâlnire la care au participat premierul, ministrul justiției și președintele Rompetrol, despre al cărei conținut am informat deja public. Facem apel la massmedia să verifice cu atenție informațiile pe care le primesc din diverse surse care țin să-și păstreze anonimatul, pentru a nu dezinforma opinia publică", se scrie într-un comunicat de presă al Guvernului, primit de noi ieri la redacție. Chiar așa să fie? De la Zalău nu ne putem da decât cu părerea. Deocamdată, le-am oferit „șansa" șefilor de partide din Sălaj de a-și exprima punctele de vedere. Noi, ca de obicei, avem vreme. Sânge, scandal, Justiție ■ Cătălin Micula, președintele PNL Sălaj: „Nu putem închide ochii la modul în care a fost anchetat dl. Dinu Patriciu, doi ani, fără nici un rezultat. Pentru noi a fost și este un semnal de alarmă capacitatea procurorilor de a investiga corect, onest și, în același timp, de a respecta drepturile omului. Se știe faptul că dl. Patriciu este un om bogat, și, prin urmare, supus invidiilor și curgerii de râuri de cerneală, dar nu putem da satisfacție furiei unor procurori sau mulțumii care vrea să vadă sânge, precum la decapitările din Revoluția franceză. Pe de altă parte, întâlnirea menționată a fost o greșeală, un motiv pentru a denigra PNL și pe ministrul Monica Macovei, care ministru va trebui să constate în ce măsură procurorii pot să investigheze corect și de a nu pune România în situația de a fi sancționată la CEDO, în condițiile în care, să nu uităm, mulți magistrați au executat ordine politice, dacă e să ne aducem aminte doar de «intervențiile» lui Ion Iliescu în procesele de proprietate. Este bine că problema independenței Justiției este dezbătută public, dar, în același timp, merită să rememorăm faptul că una dintre cauzele pentru care românii au ieșit în stradă la Revoluție a fost și abuzurile Justiției". ■ Viorel Stanca, președintele PD Sălaj: „Este un scandal pe care l-a creat presa”. ■ Seres Dénes, președintele UDMR Sălaj: „Opinia mea este că acest scandal trebuie să fie învățătură de minte. Sigur, asemenea scandaluri au fost și vor mai fi, dar cred că pentru viitor va fi învățătură de minte. Nu cred că acest scandal este folositor și prin durată, dar este bine că a fost adus la cunoștința populației, tocmai pentru a sluji ca învățătură de minte”. ■ Tiberiu Marc, președintele PSD Sălaj: „Cred că în spatele acestui scandal este de fapt o dorință a politicului care încearcă să-și subordoneze justiția. PSD a avut o reacție imediată, atunci când Guvernul și-a asumat răspunderea cu pachetul de legi privind justiția, și a atras atenția că există pârghii prin care Ministrul Justiției poate, prin numiri, să influențeze actul de justiție. Din păcate, se confirmă ceea ce atrăgea atenția PSD atunci. Avem de-a face cu un regres în ceea ce privește creșterea credibilității Justiției în România”. ■ Petru Stan, președintele PRM Sălaj: „Ce să vă spun, dom’le... Dl. Patriciu nu este un specialist în justiție, așa că nu se putea discuta despre reforma justiției. Dacă întâlnirea avea loc numai cu Tăriceanu, era aproape o treabă normală, având în vedere că Rompetrol este un mare contributor la bugetul de stat. Dar, este foarte grav că această întâlnire în trei a fost patronată de primul ministru, întâlnire care poate fi catalogată ca un act de corupție morală, și atâta vreme cât împotriva corupției au pornit război și președintele și premierul. Război pentru alții... Nu a fost un lucru bun”. ■ Virgil Țurcaș, președintele PPCD/PNȚCD Sălaj: „Scandalul «celor trei» este o dovadă a faptului că la 16 ani de la Revoluție încă nu s-a intrat în normalitate, că încă nu putem vorbi despre o separație reală a puterilor în stat, în sensul echilibrului dintre ele: legislativă, executivă și judecătorească. Foarte mulți oameni politici, dar și dintre cei puternici economic, au rămas copleșiți de tentanția ingerințelor în actul de justiție. Mă întreb: cât timp ne va mai trebui pentru a intra în normalitate?". Politică . Administrație Nu se va întâmpla nimic Buget de 19,5 miliarde la Pericei Consilierii locali ai comunei Pericei au votat în ședință ordinară, săptămâna trecută, bugetul pe anul 2006 în valoare de 1.950 mii de lei noi, respectiv 19,5 miliarde de lei vechi. La finalul discuțiilor, bugetul a fost adoptat de către consilieri în unanimitate, cu o sesizare din partea consilierului PSD, Corvin Braica, care a semnalat faptul că în ceea ce privește capitolul învățământ banii alocați cheltuielilor de personal nu ajung decât pe primele trei trimistre, iar suma alocată cheltuielilor materiale și serviciilor este substanțial mai mică decât anul trecut. Pe de altă parte însă, bugetul alocat capitolului învățământ înregistrează o creștere de peste 20 la sută față de anul trecut, incluzându-se o sumă de 250 de milioane de lei vechi pentru proiecte. Din totalul bugetului de 1.950 de mii de lei noi, 840 de mii au fost alocate învățământului pentru cheltuieli de personal, cheltuieli materiale și servicii, cheltuieli de capital și burse, iar 420 de mii capitalului Autorități publice pentru cheltuieli de personal, cheltuieli materiale, servicii și cheltuieli de capital. Biblioteca comunală a primit 15 mii de lei noi, iar pentru consolidarea și restaurarea monumentelor istorice s-au alocat 5 mii de lei noi. Pentru drepturile asistentului personal s-au alocat 143 de mii de lei noi și alte 106 mii de lei noi au mers la Ajutoare sociale și ajutor pentru încălzirea locuinței. Pentru salubritatea comunei, susținerea programelor regionale și pentru drumuri și podețe s-au dat câte 80 de mii de lei noi, iar pentru iluminatul public și electrificări rurale suma de 65 de mii de lei noi. S-au mai alocat 30 de mii de lei noi pentru subvenționarea activităților sportive, 12 mii de lei noi pentru subvenționarea căminelor și 20 de mii de lei noi pentru întreținerea grădinilor publice, a parcurilor, a zonelor verzi, a bazelor sportive și de agrement. în sfârșit, s-au mai alocat 10 mii de lei noi pentru alimentarea cu gaze naturale a localității, 8 mii de lei noi pentru planul de război, 6 mii de lei noi pentru prevenirea și combaterea inundațiilor și a înghețului, 5 mii de lei noi pentru servicii în domeniul locuințelor, serviciilor și dezvoltării comunale și alte 25 de mii de lei noi pentru alte cheltuieli. G. BICAZAN Bani pentru drumuri și cultură la Cehu Silvaniei Consilierii locali din Cehu Silvaniei au votat în ședința CS bugetul pe acest an al orașului, buget care, potrivit purtătorului de cuvânt al Primăriei, Ioan Rațiu, se cifrează la 6,47 milioane de lei noi. Potrivit aceleiași surse, pentru drumuri au fost alocate sume nu foarte mari, dar care „pot fi folosite la cofinanțarea unor proiecte pentru reabilitări de drumuri și asta pentru că noi am avut astfel de proiecte, care nu au fost aprobate, dar se pare ca s-a revenit asupra lor”. Rațiu a mai spus că au mai fost alocați 72.000 de lei noi Grupului Școlar „Gheorghe Pop de Băsești”, în timp ce Școala Generală va primi 205.000 de lei noi și asta pentru că instituția coordonează și activitatea școlilor din satele aparținătoare. Pentru grădinița din oraș au fost alocați 53.000 de lei noi, din care 25.000 vor fi destinați reparațiilor necesare. Consilierii locali au alocat bani și pentru câteva activități culturale care vor avea loc pe parcursul acestui an. Astfel, au fost alocate 100 de milioane de lei vechi pentru „Zilele Orașului", manifestare care se intenționează să fie organizată din acest an. Pentru Festivalul Cântecului și Dansului Codrenesc s-au alocat 5.000 de lei noi, iar pentru Zilele Tövishot alte 5.000 de RON. Alte 25 de milioane de lei vechi au fost alocate pentru Festivalul Teatrului pentru Elevi, iar Grupul Școlar „Gheorghe Pop de Băsești” a primit, la rândul său, o sumă de bani ca urmare a împlinirii a 50 de ani de la înființarea instituției de învățământ. C. DEBRECZY QiQa Sălăjeanul Editat de SC MEDIA GRUP SRL Zalău str. Andrei Șaguna nr. 6, tel.: 0260 - 618622 fax: 0360 - 810500, mobil: 0744 - 664556, e-mail: mediagrup@zalau.astral.ro www.salajeanul.ro ISSN 1584 - 7047 director Diana Roateș redactor șef Daniel Săuca redactor Cristian Debreczy redactori social Cristina Pop, Andrei Briscan redactor economic Adrian Lungu redactor administrație Gina Bicăzan corector Sorin Rusu contabil Aureliana Toma distribuție Sorin Ariton 0746-644496 agent marketing Alin Mureșan responsabil de număr: Gina Bicăzan Tiparul executat la SC GARAMOND TIPOGRAFIE SRL Cluj - Napoca Potrivit art. 205 și 206 CP responsabilitatea pentru conținutul articolelor aparține autorului, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Pentru orice nereguli privind difuzarea vă rugăm sunați la 0260618622. Cotidianul Sălăjeanul folosește serviciile informative ale agențiilor de presă Rompres și Clicknews.