Sălăjeanul, aprilie 2006 (Anul 3, nr. 487-509)

2006-04-01 / nr. 487

€• Sălăjeanul scurt Buletin de avertizare In perioada imediat următoare se vor efectua tratamente la speciile sâmburoase (cais, piersic, cireș, vișin, prun) pentru prevenirea infecțiilor produse de ciuperci și bacterii (monihoze, bășicarea frunzelor, pătarea roșie, dumici). Tratamentele se vor efectua până în fenofaza de buton alb (roz) cu unul din produsele: GYPROXAT BLOWABLE - 0,35 la sută, ZEAMĂ BORDEIEZA - 0,7 la sută (sau cu alte produse cuprice). Tratamentele se vor efectua pe timp liniștit, fară precipitații și la temperaturi exterioare peste 0 grade Celsius. Acolo unde nu s-a efectuat tratamentul de „iarnă“ împotriva formelor hibernante a păduchilor țestoși, acarieni și afide soluția de stropit se poate complexa cu un insecticid: CARBETOX 37 CE -1 la sută sau CARBETOX 37 CE - 0,7 la sută + OLEOCARBETOX 12 CE - 0,3 la sută. Amestecul cu un insecticid are efect și asupra gărgăriței mugurilor, omizilor defoliatoare ,care apar în această perioadă. Luați măsurile ce se impun pentru protecția mediului înconjurător. Respectați Ordinul 127/21.X.1991 privind unele măsuri pentru protecția familiilor de albine împotriva intoxicațiilor cu pesticide. Respectați cu strictețe normele de lucru cu produse de uz fitosanitar, pe cele de securitate a muncii și de protecție a animalelor. Unitatea fitosanitară Sălaj Director executiv adjunct ing. Aurel IȘTOUAN Pomi Operația de plantare reprezintă pentru pomul tânăr o expunere serioasă la numeroși factori de stres. Cel mai important factor este legat de afectarea sistemului reticular la scoaterea pomului din solul pepinierei pentru a fi replantat în altă parte. Numeroși perișori absorbanți ai rădăcinii se pot rupe chiar dacă se lucrează cu mare atenție. Se pot rupe și ramificații principale ale rădăcinii mai ales în cazul rădăcinilor pivotante. Dacă pe lângă acești factori intervine și o lipsă de umiditate a solului atunci procesul de prindere poate fi serios afectat. Plantările de primăvară se practică des. O primăvară secetoasă poate pune probleme nevoii de apă a puieților care urmează să intre rapid în vegetație. De aceea este necesară irigarea pomilor proaspăt plantați. Pagină realizată de Adrian LUNGU Agricultură έntrucât din ce în ce tot mai mulți producători agricoli își lucrează singuri pământul, își fac singuri tratamentele pentru combaterea bolilor, dăunătorilor, buruienilor, dorim să facem precizări tehnice care să vină în sprijinul lor. Aparatele de stropit purtate și acționate manual, indiferent de tipul de aparat, au în componență: rezervor, pompa acționată manual, camera de uniformizare a presiunii de stropit cu furtun de alimentare și curea de transport. în cazul acestor aparate presiunea de pulverizare se realizează continuu în timpul lucrului prin pomparea lichidului într-o cameră de uniformizare, aici se formează o pernă de aer, care prin comprimare are rolul de a uniformiza presiunea de pulverizare. Cele mai bune și mai performante sunt aparatele AS 15 și EURO cu pompă și piston care realizează o presiune de lucru mare iar ritmul de pompare este mai mic. Mânerul pompei are și rolul de a închide și deschide soluția care la pompele EURO se face cu robinet de închidere cu cep și este din alamă, iar la AS 15 mânerul este din plastic, iar închiderea se face cu o supapă acționată din manetă. Capul de pulverizare, cu duza practicată în capac, are rolul de a pulveriza lichidul în picături mici sub formă de evantai, după tipul duzei. în interiorul capului de pulverizare există o piesă de turbionare de formă cilindrică în care sunt practicate două, trei canale elicoidale care ajută la turbionarea lichidului. Un tratament de calitate cu o pompă de spate se poate realiza numai dacă putem calcula cantitatea de lichid aplicată pe unitatea de suprafață și cantitatea de pesticid pentru o încărcătură a pompei plecând de la doza pe hectar. Cantitatea de lichid pe unitatea de suprafață este determinată de următorii factori: presiunea din rezervor determină cantitatea de lichid eliberată și care trebuie menținută prin pompări continue; mărirea orificiului duzei - această deschidere determină volumul lichidului eliberat în unitatea de timp (deformarea, murdăria depusă afectează debitul de lichid); viteza de deplasare a celui ce stropește determină suprafața stropită în unitatea de timp. Cu puțină experiență se poate menține viteza constantă; lățimea stropită este lățimea acoperită la o trecere cu pompă. Aceasta depinde de tipul duzei și de înălțimea de la care se stropește, în general, lățimea optimă stropită este de 1,5 metri. Practicarea unei lățimi mai mari poate lăsa zone nestropite. Marginile benzilor stropite trebuie să se suprapună, în practica de utilizare a pesticidelor se fac uneori două recomandări, de aceea noi prezentăm câteva exemple la fiecare: a) Cantitatea de pesticid pentru o încărcătură a pompei, când pesticidul este recomandat a fi utilizat în procente b) Cantitatea de pesticid pentru o încărcătură a pompei, când pesticidul este recomandat a fi utilizat la hectar, pentru aceasta obligatoriu trebuie să cunoaștem suprafața stropită cu pompa din dotare. Astfel, se umple rezervorul pompei cu apă și se stropește o parcelă test, după golire, se măsoară suprafața stropită. De obicei cu o pompă de 20 litri la lucrările de erbicidat se realizează circa 9 ari, cu o pompă de 15 litri se realizează o suprafață de 6,5 ari, cu o pompă de 10 litri se realizează o suprafață de 4,5 ari, iar la lucrările de tratamente cu fungicide care trebuie să ajungă și pe dosul frunzei și unde viteza de înaintare este mai mică, suprafața tratată este mai mică cu aproximativ un an pentru fiecare pompă. Exemplu: Tratat cartof contra manei cu Ridomir 2,5 kg/ha folosind o altă metodă de calibrare a pompei: - se pun 5 litri de soluție în rezervorul pompei, - se stabilește lățimea stropită (1,5 m la o trecere); - se stropește parcela test până se golește rezervorul, păstrând viteza și presiunea normală; - se măsoară lungimea parcelei stropite aproximativ 110 metri. Dacă folosim o pompă de 10 litri, pentru un hectar trebuie să facem 30 de plinuri (303 ,10) iar cantitatea de Ridomil va fi de 75 - 76 grame. După încheierea tratamentului este strict necesar să spălăm aparatul. UNITATEA FITOSANITARĂ SĂLAJ Compartimentul tehnic Folosirea corectă a pompei de spate la tratamentele fitosanitare Suprafața stropită = 1,5 metri x 110 = 0,0165 ha 10.000 Doza de lichid aplicată = volumul de lichid stropit suprafața stropită Pompa 20 1,6 ml 4 ml 30 ml 300 ml Pesticid Pompa 101 Pompa 151 Fastac 0,008 la 0,8 ml 1,2 ml sută Karate 0,02 la 2 ml 3 ml sută Sinoratox 0,15 15 ml 22,5 ml la sută US 11,5 la sută 150 ml 225 ml Doza aplicată = 5 litri = 303 litri/ha 0,0165 Clubul „La Strada” are acum o nouă atitudine... „de zi”. „La Strada Lounghe Coffe”, chill out, jazz, blues, savurate lângă o aromă de cafea Lavazza. Acum „La Strada” te servește în fiecare dimineață intre orele 9,00 - 10,00 cu o cafea Lavazza gratuită. Acum ai un loc special unde să-ți începi ziua ta și prietenii tăi. ...și asta pe bune, VINO SA VEZI! Club „La Strada” LOUNGHE COFFE. sâmbătă, 1 aprilie 2006 Plantarea înainte de începerea plantării pomilor vor fi asigurate următoarele materiale auxiliare: îngrășământ natural, apă și pământ galben; în gropile săpate în vederea plantării se va pregăti o „mocirlă" formată din îngrășământ natural, apă și pământ galben; se amestecă continuu până când se obține o pastă de o consistență medie. în această pastă se vor cufunda complet rădăcinile pomilor fasonați. Fasonarea pomilor se execută cu o foarfecă de pomi bine ascuțită. Se aplică atât rădăcinilor cât și ramificațiilor trunchiului, dacă ele există. Se elimină doar rădăcinile uscate, rupte sau rănite. Dacă în momentul plantării pomul tânăr se prezintă ca o vargă neramificată aceasta se va reteza, deasupra unui mugure, la o înălțime de 1-1,25 m. Aceasta este înălțimea de proiectare a trunchiului în funcție de opțiuni. Dacă pomul are deja câteva ramificații laterale atunci se va aplica tăierea reductivă care are în principal două scopuri: reducerea masei vegetale care va trebui hrănită în viitoarea perioadă de vegetație de către o rădăcină slăbită prin operația de dezgropare și, în al doilea rând, începerea tăierilor pentru formarea coroanei pomului. Prima ramificație care se va îndepărta de la inel este lăstarul concurent, în cazul în care acesta nu a fost îndepărtat în pepinieră. Lăstarul concurent este prima ramificație crescută imediat sub creșterea anuală a vârfului, în situația în care lăstarul concurent are o creștere mai convenabilă decât vârful, va fi oprit acesta și se va elimina vârful. SRL HOC SRL angajează 10 zugravi și 10 zidari - condiții de muncă avantajoase; - salariu motivant Relații la sediul firmei, Bd. Mihai Viteazul I , nr. 51 parter, în incinta Casei de Modă tel: 610 017, 0748 112 931 Editat de SC MEDIA GRUP SRL Zalău str. Andrei Șaguna nr. 6, tel.: 0260 - 618622 fax: 0360 - 810500, mobil: 0744 - 664556, e-mail: mediagrupetalau.astral.ro www.sarajeanul.ro NM 1584-7047 director Diana Roateș redactor șef Daniel Săuca redactori social Cristina Pop, Andrei Briscan redactor economic Adrian Lungu redactor administrație Gina Bicăzan redactori Cristian Debreczy, Augusta Tesinschi, Silvia Prodan corector Sorin Rusu contabil Aureliana Toma agent marketing Cosmina Hendea responsabil de număr Silvia Prodan Tiparul executat la SC GARAMOND TIPOGRAFIE SRL Cluj - Napoca Potrivit art. 205 și 206 CP responsabilitatea pentru conținutul articolelor aparține autorului, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Pentru orice nereguli privind difuzarea vă rugăm sunați la 0260 - 618622.