Sălăjeanul, iulie 2006 (Anul 3, nr. 563-588)

2006-07-22 / nr. 581

2 Sălăjeanul 1- Qe scurt Buletin de avertizare in această perioadă recomandăm efectuarea unui tratament pentru combaterea manei la cultura de ceapă, folosind unul din produsele Bravo 500 SC-0,2 la sută cu efect și asupra putregaiului cenușiu și pentru combaterea manei și bacteriozei la cultura de castraveți folosind Funguran OH 50 WP- 0,4 la sută sau Bouilli^Bordelaise 0,75 la sută. Se vor respecta cu strictețe normele de lucru cu produse de uz fitosanitar, pe cele de securitate a muncii, de protecție a albinelor și a animalelor și de protecție a mediului înconjurător. Fungicide Ing. Aurel IȘTOAN Acestea sunt pe bază de clorotalonil-BRAVO 500 SC, ROVER 500 SC, MYCOGUARD 500 SC. Fungicide din grupa dicarboximide pe bază de captan-CAPTADIN 50 PU, MERPAN 50 WR P pe bază de fospet-FOLPAN 50 SC, FOLPAN 50 WP, FOLPAN 80 WDG. Fungicidele din aceasta grupă sunt deosebit de valoroase, atât prin eficacitatea sporită, când simt folosite singure, dar mai ales în amestec cu substanțe din alte grupe. Fungicidele penetrante pătrund în plantă fără a intra în celule sau în sistemul vascular. Aplicate preventiv pot împiedica instalarea endoparaziților, aplicate după ce s-a produs infecția au efect numai asupra ectoparaziților. După penetrarea țesuturilor nu mai sunt spălate de ploi și nici nu sunt degradate de razele solare. Sunt mai puțin ecologice decât fungicidele de contact, după utilizarea lor fiind necesară respectarea timpului de pauză. Nu protejază decât părțile plantei cu care vin în contact direct, nu acționează asupra paraziților interni ai seminței, ai organelor subterane și nici asupra endoparaziților după ce s-a făcut infecția. Aceste fungicide fac parte dintr-o grupă mai recentă fiind destul de restrânse ca număr: MAXIM 025 FS, MAXIM 100 FS, EFAZIN 500 SC, SYLLIT 400 SC, 65 WP Flungicide translaminare pătrund în plantă, difuzând din celulă în celulă, fără a pătrunde în sistemul vascular. Ele asigură protecția ambelor fețe ale frunzei, chiar dacă fungicidul s-a aplicat pe o singură față. Unitatea Fitosanitară Sălaj Agricultură sâmbătă, 22 iulie 2006 Datorită calităților alimentare deosebite, ceapa este una din cele mai valoroase și utilizate legume. Dacă tehnologia producerii cepei reclamă aplicarea riguroasă a unor măsuri agrotehnice specifice, cu accent deosebit pe măsurile de protecție fitosanitară, (adeseori destul de costisitoare) de foarte mare importanță sunt modul de recoltare, condiționare și păstrare a producției, nerespectarea câtorva măsuri putând duce la pierderea unei producții „gata făcute", în depozit. Recoltarea se face în momentul în care frunzele plantelor s-au îngălbenit, coletul se înmoaie și peste 70 la sută din plante s-au înclinat la sol, în acest moment bulbii au tunicile de protecție formate, de culoare caracteristică, întârzierea momentului optim duce la reducerea capacității de păstrare prin migrarea în bulbi a unor boli care se transmit din câmp și se manifestă deosebit de păgubitor în perioada păstrării ( mana, putregai cenușiu, putregai umed, fuzanioza, etc). în perioada recoltării și pregătirii pentru păstrare se impune executarea unor lucrări menite să asigure condiții optime pe timpul păstrării. în anii cu atac de mană se recomandă recoltarea mai timpurie pentru a evita pătrunderea ciupercii în bulbi. înainte de depozitare se vor curăța și dezinfecta spațiile de depozitare și ambalajele. Pe timpul recoltării și manipulării se va evita rănirea și/sau vătămarea bulbilor. Solarizarea este un factor hotărâtor pentru păstrarea în bune condiții a producției. Se face în câmp, timp de 6-7 zile, urmată de încă o perioadă de uscare în spații acoperite, dar bine aerisite, timp de 1- 2 săptămâni,în momentul sortării pentru depozitare, bulbii trebuie să prezinte următoarele caracteristici: frunzele sunt uscate, la fel și coletul, substanțele de rezervă din frunze fiind migrate în bulbi, tunicile de protecție sunt bine uscate, pergamentoase, de culoare caracteristică, rădăcinile și discul sunt bine uscate. în această perioadă se manifestă intens și un eventual atac mai puternic a unor boli provenite din câmp, motiv pentru care se impune sortarea. Sortarea se face cât mai riguros, înlăturându-se toți bulbii care nu sunt perfect sănătoși. Aceștia se vor depozita separat și se vor consuma cu prioritate. Bulbii nesănătoși se recunosc prin faptul că prezintă urme de atac de boli și dăunători, au altă culoare, foliole moi, etc. La bulbii sănătoși se execută operația de înlăturare a tunicilor superficiale, murdare, se taie codițele la cca 4 cm și se scurtează rădăcinile. Păstrarea bulbilor de ceapă se face în lăzi, lădițe sau saci, în spații bine aerisite, uscate. Lumina este dăunătoare, stimulând încolțirea bulbilor și scăderea rezistenței la păstrare. Ceapa se depozitează pe soluri și proveniență, pe grătare din șipci, la 15-20 cm înălțime de la pardoseală, cu spații de aerare longitudinale, mai ales în dreptul ferestrelor. Temperatura optimă de păstrare este în jur de 0 ° C , în primele faze ale păstrării recomandându-se o aerare cât mai puternică. Acest lucru, precum și păstrarea temperaturilor scăzute se poate face în modul cel mai simplu prin deschiderea ușilor și a ferestrelor, în timpul nopții când temperatura exterioară este scăzută, și închiderea lor pe timpul zilei. Controlul Modul de păstrare și calitatea bulbilor se verifică săptămânal iar în caz că apar focare de infecție se va face resortarea bulbilor, cei afectați se dau în consum sau se distrug. Unitatea Fitosanitară ing. Vasile CUCEUAN Tehnologia recoltării, condiționării ți păstrării cepei în gospodăriile populației Boli de scoarță la pomii fructiferi în cazul în care în plantații nu se efectuează lucrări de combatere a bolilor și dăunătorilor după un program stabilit după criterii științifice, sau în cazul când, din diferite motive, acestea au încetat pentru o anumită perioadă (cazul livezilor fostelor CAP și IAS) producția (chiar și viața) pomilor este pusă în pericol de o serie de boli ale scoarței. Acestea sunt produse de ciuperci și bacterii care se instalează cu precădere pe rănile mecanice ale scoarței pomilor, dar și pe rănile rămase după căderea frunzelor, toamna, precum și prin altoire - dacă această lucrare este făcută de către amatori dornici să se „dea“ pepinieriști. O dată instalate acestea sunt mult mai păgubitoare decât cele care afectează frunzele, florile sau fructele, care pot fi anihilate în 1 - 2 ani. Agresivitatea crescândă a agenților fitopatogeni care produc bolile scoarței este favorizată prin debilitarea pomilor ca urmare a neefectuării, în mod corespunzător, a lucrărilor de igienizare și întreținere. Datorită faptului că diagnosticarea acestor boli este destul de greoaie chiar și pentru specialiști, multe din ele recunoscându-se numai după analize de laborator, mă voi limita la expunerea simptomelor și a metodelor de combatere (care sunt general valabile, cu mici diferențe pe care le poate stabili specialistul pomicultor sau protecționist). Atacul se exteriorizează prin necrozarea scoarței, veștejirea lăstarilor, cancere, putrezirea lemnului, etc. De multe ori scoarța afectată se exfoliază lăsând la vedere țesuturile din profunzime brutv negricioase și moarte. Măsuri Procurarea de puieți de la unități autorizate, care garantează sănătatea pomilor precum și autenticitatea și valoarea soiurilor. Realizarea întregului program de combatere a bolilor și dăunătorilor conform tehnologiilor specifice fiecărei specii. Controlul, depistarea și identificarea leziunilor în fazele incipiente, până atacul nu se generalizează. Extirparea organelor (lăstari, ramuri, șarpante) atacate până la lemn sănătos și protejarea rănilor cu un fungicid de contact (Folpan, Dithane, Captadin). Tratarea organelor predispuse infecției, toamna la căderea frunzelor cu zeamă bordelezăl%, sau alt produs cupric. în cazul în care atacul este generalizat se va renunța la pomii respectivi, distrugându-se prin ardere pe loc. Ing. Vasile CUCEUAN PUBLICITATE_________________________________________________________________________________________ PUBLICITATE SPALATORIA AUTO CRIS str. Andrei Șaguna, nr.13-A VĂ OFERĂ URMĂTOARELE SERVICII: I spălat exterior I interior, aspirat I siliconat, spălat parbriz I spălare tapițerie I spălat pentru izolat I polish- băfuire I spălat covoare I spălat calorifere Tel. 0260 617 011 VINO ȘI TU LA ȘTRANDUL TINERETULUI! Te așteptăm în fiecare zi începând de la ora 9.00 să te relaxezi și de ce nu să te distrezi. Bazinul de înot pentru copii, și restaurantul din incinta ștrandului sunt doar câteva noutăți cu care Verozal te așteaptă. Cât stăm? Până se lasă seara... Editat de SC MEDIA GRUP SRL Zalău str. Andrei Șaguna nr. 6. tal.: 0260 - 618622 fan. 0360 - 810500. mobil: 0728 - 302685 e-mail: medin grupOzalau.astral.ro. daniel saucaasalajeeml.ro www.Mlajeanul.ro director Diana Roate? redactor șef Daniel Său ca secretar general de redacție Andrei Brișcan redactor social Cristina Pop redactor economic Adrian Lungu redactor administrație Gina Bicăzan redactori Cristian Debraczy, Augusta Tesinschi, Silvia Prodan corector Sorin Rusu agent marketing Cosmina Hendea responsabil de număr: Gina Bicăzan mmmmmmmmmmmmmMmmmmmmmmmmmmmmmtmm Tiparul executat la SC GARAMOND TIPOGRAFIE SRL Cluj - Napoca Potrivit art. 205 și 206 CP responsabilitatea pentru conținutul articolelor aparține autorului, In cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Pentru orice nereguli privind difuzarea vă rugăm sunați la 0260 - 030822.