Sălăjeanul, martie 2008 (Anul 5, nr. 1004-1024)

2008-03-03 / nr. 1004

2 SĂLĂJEANUL Tiberiu Marc, despre votul uninominal pentru președinția C. J: „Aș prefera, pentru simetrie, varianta care se aplică primarului, cu două tururi” Cristian DEBRECZY Potrivit informațiilor centrale, câțiva președinți de consilii județene ai P.S.D. și-au manifestat nemulțumirea vizavi de lipsa de susținere a ideii de vot uninominal din primul tur pentru consiliile județene, vizați fiind reprezentanții P.S.D. în Comisia de cod electoral. Nemulțumirile au ieșit la iveală săptămâna trecută, în cadrul unei întâlniri între conducerea partidului și președinții social-democrați de la consiliile județene. De altfel, lideri precum Marian Oprișan i-au solicitat direct lui Mircea Geoană ca P.S.D. să-și condiționeze sprijinul pentru votul uninominal de aplicare a sa și președinților de consilii județene. La nivelul conducerii P.S.D., opiniile sunt împărțite. Mircea Geoană le-a promis „baronilor” că va susține propunerea lor. El a precizat însă că P.S.D. nu va condiționa susținerea uninominalului de aplicarea sa și la președinții de C.J. Nici Ion Iliescu nu s-a arătat foarte încântat de alegerea „baronilor” pe sistemul uninominal. Mai tranșant s-au exprimat însă liderii din Transilvania, care consideră că acest sistem i-ar dezavantaja, deoarece în cel puțin cinci-șase județe ar câștiga U.D.M.R.. Adrian Năstase, în schimb, a apreciat că „partidul ar avea de câștigat de pe urma acestei decizii, și le-a promis sprijin „baronilor”. Conform informațiilor centrale, aceeași opinie au avut-o majoritatea președinților de consilii județene, cu excepția celor din Ilfov, Sălaj și Suceava, care consideră că nu au șanse să fie aleși pe vot uninominal. Varianta de vot uninominal solicitată este aceea cu un singur tur de scrutin; în aceste condiții, câștigător este desemnat cel care obține cel mai mare număr de voturi, chiar dacă nu are majoritatea de 50 la sută plus unu. „Eu nu am exprimat o părere contrară votului uninominal pentru Consiliul Județean” Președintele P.S.D. Sălaj, Tiberiu Marc, a declarat că informațiile din media centrale sunt eronate, el neparticipând la întâlnirea de la București. Mai mult, „eu nu am exprimat o părere contrară votului uninominal pentru Consiliul Județean. Mi-am exprimat opinia potrivit căreia aș prefera, pentru simetrie, varianta care se aplică primarului, cu două tururi sau, dacă se câștigă cu 50 la sută plus unu, nu mai e nevoie de al doilea tur”. Dintre motivele invocate, pot fi amintite acela că orice președinte are nevoie de o majoritate în consiliu, majoritate care se realizează în urma unor negocieri. Și asta, pentru că „nu ai nicio șansă să treacă proiectele de hotărâri fără o majoritate constantă”, a mai spus Marc. Acesta a mai spus că Legea administrației publice locale 215/2001 trebuie, la rândul ei, modificată. Și asta pentru că actul normativ în cauză conține o serie de prevederi care pot determina o serie de blocaje. De exemplu, prevederile privind schimbarea președintelui consiliului județean care, în momentul de față, se poate face fără a exista un temei. „Există o situație nedorită în care orice majoritate, creată ad-hoc, își poate propune și schimba un președinte de consiliu județean fără un motiv întemeiat”, a adăugat Marc. Acesta a precizat că, personal, este de acord cu votul uninominal. „Noi vom susține amendamentul nostru” Primvicepreședintele P.S.D. Sălaj, deputatul Iuliu Nosa, a precizat că în comisia de cod electoral amendamentul propus de P.S.D. prin care președinții consiliilor județene să fie aleși prin vot uninominal a fost respins. „Raportul Comisiei va fi cu toate amendamentele, în ședință, în cadrul dezbaterilor pe lege, noi vom susține amendamentul nostru și vom vedea plenul Camerei Deputaților ce va decide la vot”, a adăugat sursa citată, precizând că legea urmează să intre în dezbatere zilele acestea. P.R.M. Sălaj, în plină pregătire pentru alegerile locale ,înfierează «curvăsăria» politică”. P.R.M. Sălaj se pregătește pentru alegerile locale din acest an, listele cu candidați urmând să fie definitivate în perioada următoare. De altfel, pregătirile au început sub supravegherea senatorului P.R.M. de Bihor Virginia Vedinaș, membru în comisia de cadre a P.R.M., care a afirmat, în cadrul unei conferințe de presă, că membrii comisiei se vor deplasa prin toate județele țării „pentru a sta de vorbă cu birourile județene, inclusiv cu candidații la alegeri”. Președintele P.R.M. Sălaj, senatorul Petru Stan, a declarat că listele nu au fost încă finalizate, manifestându-și speranța că P.R.M. va obține un scor chiar mai bun decât în 2004. „Se știe, că față de 2004, P.R.M. a pierdut primari, chiar și un viceprimar la Zalău. Cred că de această dată vom face un scor mai bun decât în 2004 și putem face o figură frumoasă”, a adăugat Stan. Acesta a afirmat că în cazul a 31 de localități listele sunt complete, pentru municipiul Zalău lista trebuind să fie aprobată în Biroul Permanent al partidului. „Prost stăm în comunele cu pondere mare a populației maghiare, precum și în câteva alte localități, cum ar fi Cehu Silvaniei, Năpradea, Plopiș, Poiana Blenchii sau Halmășd. în acestea din urmă însă problemele urmează să fie rezolvate”, a mai spus Stan. P.R.M. a pierdut câțiva aleși locali ca urmare a intrării în vigoare a Legii 393/2004 privind statutul aleșilor locali, când unii șiau declarat apartenența la alte partide politice. Senatorul Virginia Vedinaș a afirmat că „P.D. a jucat atunci o carte de apreciat din punct de vedere politic, dar dezgustătoare din punct de vedere moral”, apreciind că declararea acestei legi ca neconstituțională de către Curtea Constituțională pentru că ea va produce efecte doar din mandatul următor. Despre informațiile conform cărora există posibilitatea ca în timp P.R.M. să dispară de pe scena politică, Virginia Vedinaș a opinat că „e greu de conceput ca P.R.M. să dispară de pe scena politică românească”. „Noi vrem să mai stopăm din abuzurile puterii, așa cum am făcut cu legea minorităților, cea mai neconstituțională lege, sau cu privatizările frauduloase care au fost scoase la lumină de P.R.M.”, a mai spus sursa citată, precizând că P.R.M. are un proiect legislativ privind anularea privatizării Petrom, tot prin contribuția partidului fiind sistată și privatizarea C.E.C.-ului. „Sperăm ca cetățenii să înțeleagă că trebuie să fim prezenți atât în Parlament, cât și în plan local”, a adăugat Virginia Vedinaș. (C.D.) ălăjeanul Editat de SC MEDIA GRUP SRL ZALĂU str. Cloșca, nr. 56 tel.: 0360 106160; fax: 0360 106159 e-mail: mediagrup@zalau.astral.ro www.salajeanul.ro ISSN 1584 - 7047 director Cosmina ARDELEAN cosmina.ardelean@salajeanul.ro redactor șef loan SELUȚAN secretar general de redacție. Cristina PUIE redactori Adrian LUNGU, Cristian bEBRECZY, Silvia PRODAN, Bianca BĂICAN, Alexandru DUMITRESCU responsabil de număr Adrian LUNGU Tiparul executat la SC GARAMOND TIPOGRAFIE SRL Cuj - Napoca Potrivit art. 205 și 206 CP responsabilitatea pentru conținutul articolelor aparține autorului. în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Pentru orice nereguli privind difuzarea vă rugăm sunați la tel. 0360 106160. politică administrație luni, 3 martie 2008 A.T.O.P. și-a prezentat bilanțul pe 2007 Președintele Autorității Teritorială de Ordine Publică (A.T.O.P.) Sălaj, Viorel Stanca, a prezentat la finele săptămânii trecute, în cadrul unei ședințe de lucru, activitatea desfășurată de Autoritate în cursul anului trecut, precizând că scopul principal al A.T.O.P. este acela de a reprezenta și promova interesele comunității într-un climat de siguranță și securitate publică. Astfel, în Comisia de coordonare, situații de urgență și petiții au fost dezbătute aspecte cum ar fi pregătirea Referendumului din luna mai 2007 și a alegerilor europarlamentare, pregătirea Zilelor Cetății, propuneri privind modificarea atribuțiilor A.T.O.P. în relațiile cu reprezentanții Poliției sau paza pe timp de noapte și iluminatul public, în Comisia de planificare, stabilire și evaluare a indicatorilor de performanță s-au dezbătut probleme legate de prevenirea și combaterea faptelor antisociale comise prin violență, fenomenului infracțional juvenil , precum și a cerșetoriei și vagabondajului. Viorel Stanca a prezentat și problemele dezbătute în Comisia pentru probleme sociale, standarde profesionale, consultanță și drepturile omului, spunând că problemele dezbătute în fiecare comisie au fost mult mai multe. „Ne-am bucurat să constatăm că la bilanțul final al polițiștilor au fost făcute referiri la evoluția relațiilor dintre instituțiile noastre”, a mai spus președintele A.T.O.P. Sălaj. Plan pentru 2008 Dintre nerealizări, Viorel Stanca a amintit slaba eficiență în combaterea consumului de alcool în rândul tinerilor, gestionarea stărilor conflictuale în comunitățile cu un procent mare de etnie romă, dialog cu rezultate slabe cu structurile care gestionează infrastructura rutieră a județului și asigurarea spațiilor de parcare sau existența unor păreri diferite privind aplicarea legii între reprezentanții primăriilor și cei ai posturilor de poliție. Stanca a propus ca pentru 2008 activitatea A.T.O.P. să fie orientată spre activități cum ar fi amplificarea raporturilor între polițiștii de proximitate și cetățeni, selectarea grupurilor țintă pentru derularea acțiunilor preventiv-educative în rândul tinerilor, prevenirea infracționalității stradale, dar și alocarea de fonduri bănești necesare funcționării A.T.O.P. pentru promovarea imaginii instituției. Viorel Stanca a ținut să mulțumească tuturor instituțiilor pentru buna conlucrare avută în cursul anului trecut și pentru implicarea lor în rezolvarea problemelor apărute, în perioada următoare se intenționează organizarea unei întâlniri cu primarii din județ pentru discutarea aspectelor legate de desfășurarea, în condiții optime, a alegerilor din acest an, precum și a problemelor legate de circulația pe drumurile publice a animalelor sau a atelajelor, lucru interzis de lege. Totodată, au fost luate în discuție și aspectele privind asocierea A.T.O.P. Sălaj la Asociația Națională a A.T.O.P.-urilor (A.N.A.T.O.P.). (C.D.)