Sălăjeanul, iulie 2008 (Anul 5, nr. 1096-1118)

2008-07-01 / nr. 1096

2 SĂLĂJEANUL politică - administrație marți, 1 iulie 2008 Alunecările de teren transformă Dealul Ortelecului în zonă calamitată Ana TUDORAN o nouă falie de trei metri, aproximativ 11 hectare de teren afectat, alunecare de teren la 50 de metri de drumul județean și, mai ales, 19 familii afectate. Acesta este bilanțul fenomenului de alunecare al Dealului Ortelecului, care îl transformă în zonă calamitată. Vineri, 27 iunie, Primăria municipiului Zalău a fost sesizată că a avut loc, din nou, o alunecare de teren, în urma căreia au apărut falii, din care una este de trei metri. Această falie s-a format în apropierea rezervorului de apă din Porolissum, recent renovat prin Samud, la o distanță de 50 de metri de drumul județean. Situația nou creată de alunecările de teren a determinat autoritățile județene să organizeze o întâlnire, la care au participat Compania de Apă, Consiliul Județean Sălaj, Inspectoratul de Construcții, Primăria Zalău, Inspectoratul pentru Situații de Urgență și societatea comercială Cemacon; în urma acestei întâlniri de urgență s-a hotărât realizarea demersurilor juridice pentru declararea Dealului Ortelecului zonă calamitată. De asemenea, Primăria Zalău va dispune efectuarea unui studiu de fezabilitate care să includă și o expertiză asupra a ceea ce trebuie făcut pentru remedierea situației și oferirea unor soluții pe termen lung. Prefectul Andrei Todea a declarat, într-o conferință de presă la care a participat și primarul Radu Căpîlnașiu, că va solicita finanțare de la Guvern pentru soluționarea acestei probleme. Cauzele dezastrului Această alunecare de teren nu este singulară. Primarul municipiului Zalău, Radu Căpîlnașiu, a subliniat că “alunecările au deja un istoric lung, au început după primele exploatări ale carierei, în 1973. S-au făcut studii mai vechi, care arătau cauzele apariției acestor alunecări, s-au stabilit și câteva măsuri”. Pentru noua alunecare de teren se pare că este de vină conducta veche, dezafectată, de alimentare a rezervorului de apă din Porolissum. Primarul Zalăului a arătat că, datorită vechilor alunecări de teren, această conductă, a suferit defecțiuni și, prin curgerea apei, s-a format un strat mocirlos, care a contribuit la agravarea situației. Asta, în ciuda lucrărilor de consolidare a dealului efectuate de firma Cemacon, prin taluzare, implementare de micropiloni și întărire prin ziduri de sprijin. Radu Căpîlnașiu a arătat că vinovăția pentru situația Dealului Ortelecului nu se poate stabili cu precizie, datorită faptului că exploatarea carierei a început în 1973, pe un teren aparținând statului, de către o întreprindere de stat. Cert este că, prin continuarea exploatării carierei Tunari de către Cemacon, situația s-a agravat, contribuind la amploarea alunecărilor de teren și traficul greu din zonă, până și ploaia fiind un factor agravant. Soluții pentru rezolvarea situației în afară de declararea Dealului Ortelecului zonă calamitată, pentru ameliorarea situației s-a hotărât înlăturarea totală a traficului greu. Dacă anul trecut s-a luat hotărârea de a se limita traficul greu la un tonaj de 7,5 tone, de acum înainte se va interzice în totalitate folosirea drumului județean de către mașinile mari. Pentru cele 19 familii afectate s-a alocat teren în Grădina Onului, pentru strămutare. Există și promisiuni că Cemacon va asigura acestora materiale de construcție, au declarat atât Radu Căpîlnașiu, cât și prefectul Andrei Todea. Radu Căpîlnașiu spune însă că oamenii „solicită să li se facă aceste case și ei să fie proprietari, dar această cale nu este legală. Le-am pus la dispoziție acele terenuri, pe care pot să construiască. Cemacon-ul dă materialele de construcție și vom avea ajutor financiar de la guvern. Se va trece la case strict funcționale, cu două camere, baie și bucătărie”. De asemenea, Andrei Todea a arătat că lucrările pentru consolidarea terenului au fost îngreunate chiar de către proprietarii din zonă. „Au existat niște proprietari care n-au permis Demacon-ului să facă lucrările de taluzare. Dacă se va declara zonă calamitată, nu va mai fi nevoie de acordul lor”, a declarat prefectul județului. Cât costă securizarea zonei? „Există un studiu de prefezabilitate vechi în care s-a luat în calcul stabilizarea totală a versantului. Costurile se ridică la 100 de miliarde de lei vechi, în care intră și strămutarea familiilor afectate”, a declarat Andrei Todea, însă, se pare că acum Dealul Ortelecului reprezintă un pericol mai mare. „Versantul alunecă pe toate părțile”, a subliniat și Radu Căpîlnașiu, care a arătat că este afectată și partea de Sărmaș din vecinătate. PSD și PD-L în topul preferințelor electoratului Conform unui sondaj de opinie realizat de Asociația pentru Transparență și Libertate de Expresie (ATLE), PSD și PD-L sunt pe primele locuri în preferințele electoratului, dacă ar fi organizate alegerile parlamentare în perioada imediat următoare. De asemenea, același sondaj îl arată pe Traian Băsescu în topul preferințelor românilor pentru mandatul de președinte (37,40 la sută), urmat de Mircea Geoană (PSD), cu 10,30 la sută. Sondajul a fost realizat în perioada 17-25 iunie 2008, în cadrul programului ATSE - Barometrul Politic, pe un eșantion de 1.142 de persoane cu vârsta de peste 18 ani. Marja de eroare este de plus/minus 3 la sută. Pentru ocuparea locurilor în Parlament, românii optează pentru PSD (30,50 la sută), care este urmat îndeaproape de PD-L (30,20 la sută), iar pe locul trei ar fi PNL, cu 14 procente. Celelalte partide, conform aceluiași studiu realizat de către ATLE, nu ar întruni pragul electoral de cinci la sută. Astfel, dacă ar avea loc alegerile parlamentare acum, am avea un parlament format din trei partide, fără jucători politici minori, precum UDMR, PRM, PNN, PC sau PNG-CD. Tot ATLE relevă faptul că alianța creditată de români pentru a forma un guvern este PSD-PDL (20 la sută). O alianță între PSDPNL este creditată cu 17,80 la sută, iar una pe tiparul vechii Alianțe DA, între PNL și PD-L, inspiră încredere pentru numai 14,10 la sută dintre repondenți.ar Potrivit sondajului ATSE, dacă fi organizate alegeri prezidențiale în perioada următoare, Traian Băsescu ar câștiga un nou mandat, cu 37,4% din voturi. Pe locul doi s-ar clasa Mircea Geoană, cu 10,3%, iar pe locul trei este preferat Sorin Oprescu, cu 10,1% din voturi. în topul preferințelor românilor se mai găsesc Adrian Năstase, Ion Țiriac, Gigi Becali, Corneliu Vadim Tudor și Dan Voiculescu. Ana TUDORAN Sălăjeanul Editat de SC MEDIA GRUP SRL ZALĂU str. Cloșca, nr. 56 tel.: 0360 106160; fax: 0360 106159 e-mail: mediagrup@zalau.astral.ro www.salajeanul.ro ISSN 1584 - 7047 director Cosmina ARDELEAN cosmina.ardelean@salajeanul.ro redactor șef loan SELUȚAN secretar general de redacție Cristina PUIE redactori Adrian LUNGU, Silvia PRODAN, Bianca BĂICAN, Ana TUDORÁN reprezentant vânzări Georgiana NICOARA responsabil de număr Ana TUDORAN Tiparul executat la SC GARAMOND TIPOGRAFIE SRL Chy-Napoca Potrivit art. 205 și 206 CP responsabilitatea pentru conținutul articolelor aparține autorului, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Pentru orice nereguli privind difuzarea vă rugăm sunați la tel. 036Ș 106160. Consilierilor pentru afaceri europene li se măresc salariile Guvernul a adoptat, printr-o Ordonanță de urgență, reformarea sistemului de salarizare aplicabil consilierilor pentru afaceri europene din instituțiile și autoritățile publice, astfel încât să se asigure o diferențiere rezonabilă a salarizării acestora, având în vedere natura, importanța și complexitatea atribuțiilor, față de nivelul salarizării funcției de secretar general și a altor categorii de personal contractual. Salariul de bază al consilierilor pentru afaceri europene din autoritățile și instituțiile publice va fi situat între limita minimă de 2.154 lei și limita maximă de 3.232 lei. în cazul consilierilor pentru afaceri europene aflați în funcție la intrarea în vigoare a acestui act normativ, salariul de bază este de 3.232 lei, așa cum a fost stabilit până la această dată, prin O.G. nr. 10/2008. în celelalte cazuri, stabilirea salariilor de bază individuale ale consilierilor pentru afaceri europene se face prin ordin al conducătorului autorității sau al instituției publice în care aceștia își desfășoară activitatea, pe baza unor criterii și cote procentuale de majorare a salariului de bază prevăzut la limita minimă. Criteriului .Adecvarea la cerințele postului” îi va corespunde o cotă procentuală între 0-30%, stabilită pe baza rezultatelor obținute în urma evaluării performanțelor profesionale individuale, potrivit Metodologiei pentru stabilirea normelor de evaluare a performanțelor profesionale individuale și de aplicare a criteriilor de stabilire a salariilor de bază între limite, aprobată prin HG nr. 749/1998. Pentru consilierii pentru afacri europene debutanți cota se stabilește pe baza evaluării făcute de comisia de examinare, în funcție de rezultatele obținute la concursul pentru ocuparea postului. Pentru criteriul „Experiență în specialitate minim 2 ani”, cota de majorare a salariului de bază este de 10%. La criteriul I,Specializări postuniversitare în domeniul afacerilor europene sau în domeniul specific de activitate al instituției de încadrare”, cota de majorare a salariului de bază este de 10%. De asemenea, consilierii pentru afaceri europene beneficiază de sporurile, de majorările și de alte elemente salariale prevăzute de reglementările legale aplicabile personalului contractual din autoritățile și instituțiile publice în care își desfășoară activitatea. Ordonatorii de credite din cadrul autorităților și instituțiilor publice în care își desfășoară activitatea consilierii pentru afaceri europene pot acorda premii lunare în limita a 10% din cheltuielile cu salariile, aferente funcțiilor de consilieri pentru afaceri europene prevăzute în statul de funcții, cu încadrarea în fondurile aprobate anual prin buget cu această destinație. Premiile se pot acorda consilierilor pentru afaceri europene care au realizat sau care au participat direct la obținerea unor rezultate în activitate, apreciate ca valoroase. Premiile individuale se stabilesc de către ordonatorii de credite din cadrul autorităților și instituțiilor publice în care ei își desfășoară activitatea. La plecarea în concediu de odihnă, consilierii pentru afaceri europene au dreptul, pe lângă indemnizația de concediu, la o primă egală cu salariul de bază brut din luna anterioară plecării în concediu.