Sălăjeanul, octombrie-decembrie 2013 (Anul 10, nr. 2403-2463)

2013-11-25 / nr. 2442

Sălăjeanul www.sclajeanul.ro Luni, 25 noiembrie 2013 ADMINISTRAȚIE Zalăul, campion la reabilitări termice prin fonduri europene. Opt contracte de finanțare, semnate deja Primăria Municipiului Zalău a semnat deja contractele de finanțare pentru opt pachete de proiecte depuse prin Programul Operațional Regional, domeniul de intervenție „Sprijinirea investițiilor în eficiența energetică a blocurilor de locuințe". Olimpia MAN După cum au precizat vineri, într-o conferință de presă, reprezentanții municipalității, în total au fost depuse 11 cereri de finanțare, care vizează reabilitarea termică a 25 de blocuri din Zalău, ce numără nu mai puțin de 1.176 de apartamente. Pentru opt dintre aceste cereri au fost semnate deja contractele de finanțare, ceea ce înseamnă că opt blocuri, cu 850 de apartamente, situate în zona centrală a orașului, vor intra, în primăvară, în reabilitare termică. Primarul Radu Căpîlnașiu a vorbit în conferința de presă despre două dintre cele opt contracte semnate. Primul a fost semnat în 25 octombrie, fiind vorba despre un contract pentru reabilitarea termică a blocurilor Lira, N3, D115. A fost și primul contract de acest gen semnat în regiunea de Nord-Vest. Potrivit lui Căpîlnașiu, durata proiectului este de 10 luni, din care cinci luni reprezintă perioada de execuție a lucrărilor. Valoarea estimată a proiectului este de 1.963.957,49 lei. Din aceasta, valoarea eligibilă nerambursabilă din Fondul European pentru Dezvoltare Regională este de 841.054,47 lei, iar valoarea eligibilă nerambursabilă din bugetul național este de 184.621,71 lei. Co-finanțarea eligibilă a beneficiarului local este de 683.784,12 lei, din care jumătate reprezintă contribuția asociațiilor de proprietari, iar jumătate contribuția din bugetul local. Valoarea neeligibilă a proiectului este de 254.497,19 lei, sumă ce va fi acoperită din bugetul local și de către asociațiile de proprietari. Prin proiect vor fi realizate lucrări de reabilitare termică a blocurilor de locuințe, respectiv izolarea termică a fațadei blocurilor prin aplicarea unui strat de polistiren de 15 cm, înlocuirea tâmplăriei exterioare a ferestrelor și ușii de acces în bloc, acolo unde această lucrare se impune, închiderea balcoanelor și a logiilor cu tâmplărie termoizolantă, izolarea termică a planșeului peste ultimul nivel și a planșeului peste subsol, dacă blocul nu a fost prevăzut din proiectarea inițială cu spații comerciale sau cu altă destinație la parter. Cel de-al doilea contract a fost semnat în 12 noiembrie și vizează reabilitarea termică a blocurilor de locuințe 01, 02 și OM. Valoarea estimată a cererii de finanțare este, în acest caz, ceva mai mare, de 2.816.212,11 lei. Din aceasta, valoarea eligibilă nerambursabilă din fonduri europene este de 1.294.502,84 de lei, iar valoarea eligibilă nerambursabilă din bugetul național este de 284.159,16 lei. Co-finanțarea, ce va fi împărțită, în mod egal, între proprietari și bugetul local, este de 1.052.441,34 de lei, iar valoarea neeligibilă a proiectului este de 185.108,77 lei. Centrul Zalăului va fi colorat în crem și cărămizi. Potrivit reprezentanților municipalității, majoritatea blocurilor din zona centrală a orașului, în special cele de pe Bulevardul Mihai Viteazu, au intrat în acest program de finanțare, astfel că fața zonei centrale se va schimba radical odată cu finalizarea lucrărilor. Vorbim despre o față în crem și cărămiziu, acestea fiind culorile alese pentru blocurile în cauză. Cât despre suma pe care o vor avea de plătit locatarii acestor blocuri, primarul a spus că o valoare exactă va fi cunoscută abia după finalizarea licitațiilor, însă a estimat că este vorba despre o sumă cuprinsă între 3.000 și 6.000 de lei pe apartament. Banii vor fi achitați, în primă fază, din bugetul local, urmând ca Primăria să recupereze sumele de la proprietari printr-o taxă de reabilitare, ce va fi achitată pe o durată de până la doi ani. Valoarea lunară a taxei nu va depăși - susține edilul 200 - 300 de lei. Instituțiile publice ar putea avea asistenți responsabili de relația cu vârstnicii Deputatul conservator Ovidiu Raețchi a inițiat o propunere legislativă care vizează instituirea asistentului responsabil de relația cu cetățenii vârstnici în instituțiile publice, în expunerea de motive formulată de către acesta se arată că rolul asistentului este de a asigura egalitatea de tratament a persoanelor în vârstă în fața autorităților și instituțiilor publice și de a se asigura că persoanele în vârstă sunt tratate cu demnitate, respect și nu sunt expuse situațiilor care ar putea să le afecteze sănătatea ori interesele. Trebuie spus, de asemenea, că asistentul va asigura, la cerere, consultanță gratuită persoanelor vârstnice, va raporta cazurile în care persoanele vârstnice sunt expuse la situații care ar putea să le afecteze viața, sănătatea sau interesele și va întocmi și prezenta conducătorului instituției sau autorității publice, anual, un raport de activitate ce va cuprinde problemele semnalate de persoanele vârstnice, în vederea îmbunătățirii și eficientizării activității instituției sau autorității publice, precizează deputatul. Cristina PUIE 3 Rectificare Bani pentru cinci primării O nouă rectificare a bugetului județului va fi supusă, săptămâna aceasta, aprobării consilierilor județeni. Printre beneficiarii acestei rectificări se numără și cinci primării din județ, care vor primi, în total, 233,87 mii de lei. Astfel, primăriile din Bobota, Zalha și Năpradea vor primi câte 50.000 de lei ca și susținere de către Consiliul Județean a derulării programelor de dezvoltare locală, primăria din Crasna va primi tot 50.000 de lei pentru investiția în extinderea sistemului de alimentare cu apă și canalizare din comună, iar pentru Meseșenii de Jos Consiliul Județean a prevăzut suma de 33.870 de lei, cu titlul de susținere de către Consiliul Județean a derulării programelor de dezvoltare locală. Sponsorizare Parc sponsorizat de Petrom Un spațiu de joacă pentru copii a fost dat în folosință zilele trecute pe strada Torentului din cartierul Dumbrava, în apropiere de Liceul de Artă „Ioan Sima”. Potrivit reprezentanților municipalității, noul spațiu de joacă a fost realizat cu sprijinul OMV Petrom, care a asigurat, printr-o sponsorizare, mobilierul din parc. Valoarea sponsorizării se ridică la 3.880,70 de lei. Spațiul a fost predat Direcției Generale de Administrare a Domeniului Public Zalău, care se va ocupa de întreținerea lui. Facilitate Scutire de impozit Locatarii unui bloc de locuințe din Zalău ar putea beneficia de scutirea de la plata impozitului pe apartamente după ce aceștia au finalizat, pe cheltuiala proprie, lucrările de reabilitare termică a imobilului. Este vorba despre blocul H25 de pe strada BP Hașdeu, facilitatea, prevăzută de Codul Fiscal, urmând să fie acordată în situația în care consilierii locali vor aproba, săptămâna aceasta, proiectul de hotărâre propus în acest sens - pe o perioadă de șapte ani. Ar fi cel de-al patrulea bloc din Zalău care beneficiază de această facilitate fiscală, după blocul A17 de pe strada Kiss Karoly, blocul B5 de pe strada Sfânta Vineri și blocul MV6 de pe Bulevardul Mihai Viteazul. Olimpia MAN