Sălăjeanul, iulie-septembrie 2015 (Anul 12, nr. 2664-2727)

2015-09-15 / nr. 2718

Ordonanță Norme In silvicultură Guvernul a aprobat, miercuri, 26 august, prin Ordonanță, o serie de reglementări care asigură continuarea măsurilor de stimulare a formelor asociative în domeniul agricol și silvic prin Programul Național De Dezvoltare Rurală.Ordonanța modifică și completează ordonanța privind recunoașterea și funcționarea grupurilor și organizațiilor de producători, pentru comercializarea produselor agricole și silvice, precum și pentru stabilirea unor măsuri de aplicare a acesteia. Implementarea măsurilor cuprinse în actul normativ vine în sprijinul sectorului agricol și silvic având în vedere faptul că prin asociere se poate consolida puterea de negociere, se facilitează accesul la utilaje și tehnologii agricole performante, crește gradul de acces la creditare și se stimulează inovarea. Se introduce posibilitatea înființării grupurilor și organizațiilor de producători în domeniul agricol și silvic cu sprijin financiar disponibil prin Fondul European pentru Agricultură și Dezvoltare Rurală. Totodată, se introduc noi criterii pentru recunoașterea grupurilor și organizațiilor de producători. Criterii generale: - Să fie constituită din cel puțin cinci membri care au calitatea de producători agricoli și/sau silvici; - Să dețină un sistem centralizat de contabilitate, facturare, înregistrare și urmărire cantitativă, calitativă și valorică a producției membrilor; - Să dispună de personal calificat, corespunzător grupei de produse și/sau produselor pentru care este recunoscută sau să își prevadă în actul constitutiv ca în primul an de la recunoaștere să dispună de acest personal sau să contracteze servicii de specialitate. Adrian LUNGU salajeanul Editat de SC MEDIA GRUP SRL ZALĂU str. Cloșca, nr. 56, tel: fax: 0260660133, mobil: 0757074153 e-mail: office@salajeanul.ro, redacția@salajeanul.ro www.salajeanul.ro ISSN 1584 -7047 director Cristina PUIE teL 0757074153, e-mail: cristina.puie@salajeanul.ro redactor Adrian LUNGU tel 0757 063459, e-mail: adrian:lungu@salajeanul.ro redactor Cristina POP tel. 0757 074153, e-mail: cristina.pop@salajeanul.ro tehnoredactor: Ioana HOLHOȘ www.facebook.com/salajeanu www.facebook.com/salajeanulTV Tiparul executat la SC GARAMOND TIPOGRAFIE SRL Cluj-Napoca Potrivit art 205 și 206 CP responsabilitatea pentru conținutul articolelor aparține autorului, în cazul unor agenții de presă și personalități citate, responsabilitatea juridică le aparține. Pentru orice nereguli privind difuzarea vă rugăm sunați la telefon 0260 660133. ACTUALITATE/EVENIMENT Sălăjeanul Marți, 15 septembrie 2015 www.salajeanul.ro Finanțare Bani pentru femeile antreprenor Femeile de afaceri din sectorul IMM-urilor pot primi ajutor nerambursabil de la stat de până la 50.000 de lei, prin Programul „Femeia Antreprenor 2015". Sprijinul financiar poate merge până la 90 la sută din cheltuielile de investiție. Adrian LUNGU utoritățile au anunțat că femeile manager se vor putea înscrie în program de joi, 17 septembrie, ora 10:00, pe site-ul Direcției Politici Antreprenoriale din cadrul Ministerului Energiei, Mediului de Afaceri și IMM-urilor; înscrierile vor rămâne deschise până pe 21 septembrie. Bugetul total pentru acest an este de 1 milion de lei și se estimează că cel puțin 20 de femei vor putea beneficia de acest program. Prin acest program, statul spune ca va acorda pana la 50.000 de lei ajutor financiar nerambursabil, reprezentând 90 la sută din valoarea investiției pe care firma beneficiara trebuie sa o faca. Restul de 10 la sută din investiție trebuie acoperit de beneficiar. Cine poate accesa finanțarea de la stat. Pot lua banii de la stat microintreprinderile, persoanele fizice autorizate care desfășoară activități economice în mod independent și întreprinderile individuale din România. A Cu bune, cu rele Ce prevede noul Cod Fiscal Scăderea cotei generale de TVA de la 24 la 20 la sută începând de anul viitor, aplicarea unei cote speciale de 5 la sută pentru cărți, manuale, ziare, reviste, competiții sportive, evenimente culturale, dar și o serie de majorări de taxe, precum impozitul pe locuințele deținute de persoane fizice, dar folosite în scop comercial - acestea sunt câteva dintre modificările pe care le aduce noul Cod Fiscal. Actul normativ stipulează și eliminarea taxei pe construcțiile speciale și a supra accizei la carburanți, însă nu din 2016, ci din 2017. Și reducerea impozitului pe dividende de la 16 la 5 la sută s-a amânat pentru 1 ianuarie 2017, în varianta inițială termenul fiind 1 ianuarie 2016, însă impozitul nu se aplică pentru dividendele plătite de o firmă alteia, dacă cea din urmă deține la prima mai mult de 10 la sută din capitalul social pe o perioadă mai mare de 1 an, în cazul microîntreprinderilor, impozitul pe venit va fi de 3 la sută, iar pentru o firmă nou înființată, cu cel puțin un angajat, cota de impozit va fi de 1 la sută pentru primele 24 de luni de activitate, dacă asociații sau acționarii nu au mai deținut titluri financiare la alte persoane juridice. Impozitul pe profit rămâne la 16 la sută, deși inițial se propusese reducerea la 14 la sută de la 1 ianuarie 2019, în cazul firmelor care desfășoară activități din domeniul barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor sau cazinourilor, impozitul va fi de 16 la sută, dar nu mai puțin de 5 la sută din totalul veniturilor realizate. în ceea ce privește scutirea de impozit pe profitul reinvestit, aceasta rămâne valabilă până la finalul anului 2006, așa cum era prevăzut în momentul acordării facilității. Reducerea contribuțiilor sociale a fost eliminată din Codul Fiscal, deși inițial erau prevăzute scăderi atât la angajat, cât și la angajator, mai întâi din 2017, apoi din 2018. Pentru veniturile din drepturi de proprietate intelectuală, la care impozitul pe venit se reține prin stopaj la sursă, cota de cheltuieli forfetare crește de la 20 la 40 la sută. Aceste venituri scapă și de plata contribuției de asigurări de sănătate, în 2016, dacă persoana respectivă realizează și alte venituri supuse deja contribuției la sănătate, cum ar fi veniturile din salarii. Nici pentru veniturile din dividende nu se datorează asigurări de sănătate, în 2016, dacă cel care le primește realizează alte venituri supuse contribuțiilor sociale. La impozitarea clădirilor intervin modificări importante, în primul rând, procentele de impozitare pentru clădirile rezidențiale sunt cuprinse între 0,08 la sută și 0,2 la sută, valoarea aplicabilă întrun an fiind stabilită de consiliul local; în plus, se vor impozita diferențiat locuințele în funcție de scopul în care sunt folosite. Pentru locuințele folosite în scop comercial (sediu de firmă, locul în care își desfășoară activitatea o persoană fizică ce practică o activitate independentă sau este sediul declarat pentru un PFA), impozitele stabilite de primărie sunt cuprinse între 0,2 la sută și 1,3 la sută. La accize se păstrează structura produselor accizabile existente și în 2015. (A.L.)