Sălăjeanul, ianuarie-decembrie 2022 (Anul 19, nr. 3738-3765)

2022-05-04 / nr. 3751

ACTUALITATE/EVENIMENT 4-12 mai 2022 Sălăjeanul www.salajeanul.ro ilit Profesorii care dau meditații elevilor, vânați de ANAFI Statul vrea să scoată la lumină fenomenul meditațiilor. Profesorii care oferă meditații trebuie să anunțe fiscul și să depună o declarație pe venit până la data de 25 mai. Un elev român din trei face meditații la cel puțin o materie, arată un studiu realizat de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie și de Societatea Academică din România. Fiscul publică ghidul profesorului care dă meditații. Cei care încasează bani în numerar sau cu cârdul au obligația de a avea casă de marcat document. Declarația de venit trebuie depusă până pe 25 mai. Ghidului privind tratamentul fiscal aplicabil veniturilor obținute din meditații acordate în particular de persoanele fizice a fost publicat de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF). Documentul de 14 pagini explică pas cu pas ce trebuie să facă profesorii în cazul în care iau bani de la copii pentru aceste meditații. Printre obligațiile amintite de Fisc sunt cele de a declara veniturile, de a depune formularele prevăzute de lege în termenul stabilit și de a deține casă de marcat. Primul pas pe care trebuie să-l facă profesorii care acordă meditații pe bani este să se autorizeze la Registrul Comerțului. Apoi, după autorizarea funcționării, persoanele fizice au obligația de a depune la organul fiscal Declarația unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice (formular 212). Persoanele fizice care realizează venituri din meditații au obligația de a depune Declarația unică până la data de 25 mai, se arată în document. .Meditațiile acordate în particular de cadre didactice din domeniul învățământului școlar, preuniversitar și universitar reprezintă operațiuni scutite de taxa pe valoare adăugată, se arată în actul oficial: „în situația în care contribuabilul care obține venituri din activități independente încasează integral sau parțial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutei de numerar, contravaloarea prestărilor de servicii efectuate direct către populație, acesta are obligația de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale”, se arată în ghid, în Declarația de venit contribuabilii au două opțiuni pentru determinarea venitului net anual, fie pe baza normelor de venit, fie în sistem real, pe baza datelor din contabilitate. Ghidul publică și un exemplu pentru calculul normei de venit: „O persoană fizică își începe activitatea la data de 01.01.2022 și va desfășura această activitate, în mod continuu, până la finele anului. în acest caz, pentru stabilirea impozitului pe venit este avută în vedere norma de venit de la locul de desfășurare a activității. Norma anuală de venit, publicată pe site-ul ANAF, este în cuantum de 27.600 lei. Astfel, impozitul pe venit aferent venitului net anual se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului, impozitul datorat fiind 2.760 lei (27.600 lei x 10% = 2.760 lei)”. Dacă activitatea se desfășoară pe perioade mai mici decât anul calendaristic, norma de venit aferentă activității se reduce proporțional, astfel încât să reflecte perioada de an calendaristic în care s-a desfășurat activitatea respectivă. Profesorul care dă meditații poate ajusta norma anuală de venit prin completarea Declarației unice privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice, dacă e și salariat. De exemplu, o persoană fizică își începe activitatea la data de 01.01.2022, activitate ce se va desfășura în mod continuu până la finele anului. Norma anuală de venit este de 27.600 lei. Contribuabilul este și salariat, cu normă întreagă, caz în care beneficiază de reducerea normei de venit potrivit coeficienților de corecție, în cotă de 50%. Stabilirea normei anuale de venit prin ajustare se va calcula astfel: 27.600 lei x 50% = 13.800 lei (venitul net anual recalculat). Impozitul pe venit aferent se calculează prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net annual recalculat, astfel: 13.800 lei x 10% = 1.380 lei (impozit). Plata impozitului se efectuează la bugetul de stat până la data de 25 mai inclusiv a anului următor celui de realizare a venitului, în cazul în care contribuabilul optează pentru determinarea venitului net pe bază de norme de venit, acesta are obligația să completeze Registrul de evidență fiscală, numai în partea referitoare la venituri și nu are obligații privind evidența contabilă, în situația în care contribuabilul a optat pentru stabilirea venitului net anual din activități independente, în sistem real, venitul net anual din activități independente se determină pe baza datelor din contabilitate, ca diferență între venitul brut și cheltuielile deductibile efectuate în scopul realizării de venituri, în acest caz „impozitul se determină de către contribuabil prin aplicarea cotei de 10% asupra venitului net anual estimat considerat venit impozabil”. în De altfel, 73% dintre elevii chestionați cadrul studiului consideră că performanțele școlare se îmbunătățesc considerabil odată cu participarea la aceste ore în particular. Cei mai mulți dintre cei care fac ore suplimentare o fac la matematică, peste 80%, o treime la limba română și 29% la o limbă străină. în ceea ce privește bugetul alocat pentru meditații, acesta poate varia între 50 și 100 de lei pe ședință, arată datele studiului IRES. Efortul financiar trece de 300 de lei pe lună și se poate dubla sau tripla, dacă elevul ia lecții particulare la mai multe materii: "120 de lei pe săptămână, ori patru, 480 de lei pe lună. E necesar dacă vrei note mai bune.” Elevii din România au și alternativa programului “Școală după școală. Cadrele didactice sunt plătite din banii veniți de la asociațiile de părinți. „Concluzia studiului este că astfel de ore remediate sunt necesare și în cazul copiilor care provin din medii sociale defavorizate. Iar acest lucru s-ar putea face prin acordarea de vouchere educaționale, printre extinderea programului „Școală după școală” și prin înființarea de centre educaționale în mediul rural.” Reinscrierea la grădiniță începe pe 16 mai înscrierea începe din 30 mai înscrierea copiilor la grădiniță începe pe data de 30 mai. De asemenea, reînscrierea celor mici la grădinița pe care o frecvenează va începe din 16 mai, anunță Ministerul Educației. Datele celor mici pot fi comunicate de către părinți online, dar dosarele se vor depune personal. Programul înscrierilor va fi stabilit de conducerea grădiniței și va fi afișat la loc vizibil în fiecare grădiniță. Reînscrierea copiilor la grădiniță începe pe 16 mai, iar înscrierea celor “nou-veniți” se va face începând din 30 mai, a informat, miercuri, Ministerul Educației. Părinții pot comunica unității de învățământ și prin fax, poștă electronică sau telefonic, datele necesare date privind solicitantul, date privind copilul, pentru a se realiza planificarea pentru depunerea dosarelor. Ocuparea locurilor libere, după finalizarea etapei de reînscrieri, se va face, de regulă, în ordinea descrescătoare a grupelor de vârstă: grupa mare, grupa mijlocie și grupa mică, cu respectarea prevederilor din legislația în vigoare, se arată întro notă a Ministerului Educației transmisă Inspectoratelor școlare județene, în situația în care într-o unitate de învățământ numărul cererilor de înscriere a copiilor primite este mai mare decât numărul de locuri libere vor fi aplicate, succesiv, criterii de departajare generale și criterii de departajare specifice. Criteriile generale de departajare presupun: existența unui document care dovedește că este orfan de ambii părinți (situația copilului care provine de la o casă de copii ) un centru de plasament/plasament familial se asimilează situației copilului orfan de ambii părinți); existența unui document care dovedește că este orfan de un singur părinte; existența unui frate/a unei surori înmatriculat/înmatriculate, în anul școlar următor, în unitatea de învățământ respectivă; existența unui document medical eliberat de medicul specialist/certificat de orientare școlară și profesională/certificat de încadrare în grad de handicap a copilului. Conform notei ministerului, în cazul în care numărul cererilor de înscriere primite de la părinți este mai mare decât numărul de locuri libere, repartizarea copiilor se face în ordinea descrescătoare a numărului de criterii generale de departajare cumulate de către fiecare copil, respectiv, se repartizează la început copiii care îndeplinesc trei dintre criteriile menționate anterior, apoi copiii care îndeplinesc două dintre criterii și, în final, copiii care îndeplinesc doar unul dintre criteriile menționate. Criteriile specifice de departajare sunt elaborate de fiecare unitate de învățământ preșcolar sau cu grupe de preșcolari, sunt aprobate de consiliul de administrație al acesteia și avizate de către consilierul juridic al Inspectoratului școlar județean al municipiului până la data de 27 mai 2022. Criteriile specifice de departajare sunt aplicate după epuizarea departajării pe baza criteriilor generale menționate anterior.