Sălajul European, aprilie-iunie 2007 (Anul 1, nr. 12-56)

2007-04-06 / nr. 12

OV, 'X y . 'S */* » Sălajul European 6-12 aprilie • pagina 2 Pensia privată - o opțiune pentru o bătrânețe fără griji? V . Din ce în ce mai multe țări din Europa se confruntă cu problema pensiilor din sistemul național, situație care, în cazul în care nu va fi dezamorsată cât de curând, ar putea duce la un blocaj al bugetului de asigurări sociale. Sociologii explică această criză printr-un simplu rezultat demografic, respectiv îmbătrânirea populației, care se petrece în pași mai repezi decât natalitatea. în plus, în ecuație mai intră și problema pensionărilor timpurii sau pe caz de boală, deci an după an se poate vorbi de o scădere drastică a numărului contribuabililor la sistemul asigurărilor sociale, față de creșterea numărului pensionarilor, ajungându-se la o criză a bugetului asigurărilor sociale, care nu mai face față cererilor plății pensionarilor. Soluția - fondul privat de pensii Căutând soluții de dezamorsare a acestei situații, România merge pe urma altor țări din Europa care se confruntă cu aceeași problemă începând să aplice administrarea privată a unei părți din contribuția plătită pentru pensie, de către angajatori. Programul a fost lansat în cursul săptămânii trecute, la sediul Ministerului Muncii, într-o conferință de presă susținută de ministrul Muncii, Gheorghe Barbu, de ministrul Finanțelor Publice, Sebastian Vlădescu, de președintele Casei Naționale de Pensii și Alte Drepturi de Asigurări Sociale, Mihai Șeitan, și de Președintele Comisiei de Supraveghere a Pensiilor Private, Mircea Oancea (miniștrii care au fost pe posturi în cursul săptămânii trecute), conferință care a avut ca temă centrală prezentarea modului de autorizare a administratorilor fondurilor private de pensii, măsură prevăzută în Calendarul de aplicare a Legii nr. 411/2004. Scopul declarat al sistemului fondurilor de pensii administrate privat este asigurarea unei pensii private suplimentare, care să completeze veniturile obținute din pensia acordată de sistemul public, pe baza colectării și investirii, în interesul participanților, a unei părți din contribuția individuală de asigurări sociale. Baza legislativă pentru implementarea sistemului de pensii administrate privat o constituie Legea nr. 411/2004 cu modificările și completatările ulterioare, inclusiv cele introduse de Legea 23/2007, care reglementează înființarea, organizarea și funcționarea sistemului fondurilor de pensii administrate privat și organizarea și funcționarea administratorilor fondurilor de pensii administrate privat, precum și coordonarea activității altor entități implicate în acest domeniu. Analizele financiare și estimările efectuate apreciază că în anul 2008 urmează să participe la fondurile de pensii obligatorii un număr de cca. 2.345.000 persoane, numărul acestora ajungând la 3.435.000 persoane în anul 2011. Creșterea numărului de contributori s-a înregistrat ca urmare a extinderii prevederilor asupra tuturor persoanelor angajate și asigurate, în vârstă de până la 35 ani, precum și datorită existenței unei noi structuri a cheltuielilor suportate din fondul de pensii. Se estimează că în anul 2008, totalul contribuțiilor la fondurile de pensii obligatorii va fi de cca. 5.100 miliarde lei (137,9 milioane EURO ) reprezentând 0,14 % din PIB. Potrivit legii, administratorii unui fond de pensii pot fi societățile comerciale pe acțiuni constituite în conformitate cu dispozițiile legislației în vigoare, care au ca obiect exclusiv de activitate administrarea fondurilor de pensii. De la data aderării României la Uniunea Europeană, poate fi administrator orice entitate autorizată pentru această activitate într-un alt stat membru al Uniunii Europene sau aparținând Spațiului Economic European. Consiliul de administrație decide asupra politicii de investiții și asupra politicii financiare a fondului de pensii, precum și asupra oricăror alte atribuții prevăzute în regulamentul de organizare și funcționare avizat de Comisie și prevăzut în legislația în vigoare privind societățile comerciale. Participanții sunt informați, la semnarea actului de aderare, asupra condițiilor schemei de pensii private, mai ales în ceea ce privește: drepturile și obligațiile părților implicate în schema de pensii private, riscurile financiare, tehnice și de altă natură, precum și despre natura și distribuția acestor riscuri Contribuția la fondul de pensii este parte din contribuția individuală de asigurări sociale datorată la sistemul public de pensii, se evidențiază distinct și se deduce din venitul brut realizat de asigurat, în mod similar cu contribuția obligatorie datorată conform Legii nr. 19/2000. Supravegherea administrării fondului Supravegherea specială se realizează de Autoritatea de Reglementare și Supraveghere și are drept scop aplicarea unor măsuri suplimentare pentru limitarea riscurilor și asigurarea redresării fondului de pensii, în vederea protejării intereselor participanților și ale beneficiarilor, în situația în care se constată e-mail: salarul europeana yahoo. com