Sălajul European, ianuarie-martie 2008 (Anul 2, nr. 1-61)

2008-01-07 / nr. 1

Sălajul European SOCIAL - EVENIMENT LUNI - 7 ianuarie 2008 pagina 2 Transurbis majorează prețul biletelor De la 1 ianuarie, Dările către stat se achită numai în contul unic Națională de Administrare Fiscală în ultimele luni ale lui 2007, iar de la 1 ianuarie 2008 va deveni practic pentru toată lumea. Avantajul este că în loc de 9 ordine de plată, agenții comerciali vor face unul singur, întrun cont unic", ne-a declarat Laurențiu Butiri, director executiv DGFP Sălaj. DGFP atrage atenția asupra faptului că nu toate taxele se vor plăti din ianuarie în contul unic. Următoarele contribuții se vor plăti și după această dată în vechile conturi de trezorerie: accize; taxă jocuri de noroc; taxă exploatare resurse minerale; taxă autorizare activități nucleare; vărsăminte din profitul net. Contul unic a fost simulat în ultimele luni ale anului 2007, fiind vărsată către bugetul de stat suma de 609.424 lei, iar în contul unic al bugetului asigurărilor sociale de stat, asigurări sociale și bugetul asigurărilor pentru șomaj s-a încasat 2.404.379 lei. Aceste sume s-au încasat în 2007 numai pe baza de fost experimentată de Agenția virament bancar. • Mihaela OROS Zălăuanii vor plăti din această lună mai mulți bani pentru un bilet de autobuz, în ultima ședință din 2007, Consiliul Local al municipiului Zalău a decis, la propunerea conducerii SC Transurbis SA, majorarea tarifelor pe mijloacele de transport public local. Astfel, începând de joi, 10 ianuarie, o călătorie va costa 1.5 lei, cu 0.25 bani mai mult decât în prezent. Cum însă la Zalău se vând doar bilete cu două călătorii, pentru un drum cu autobuzul vom fi obligați să scoatem din portofel, fie că vrem ori ba, 3 lei noi (30.000 lei vechi). în ce privește abonamentele pe mijloacele de transport urban, ele s-au majorat încă din prima zi a noului an. Astfel, de la 1 ianuarie, pentru un abonament lunar zălăuanii plătesc 53 de lei noi în loc de 45 de lei cât era anterior. Abonamentele pentru elevi s-au scumpit și ele cu 6 lei, ajungând să coste 41 de lei, în timp ce prețul unui abonament nepersonalizat ajunge la suma de 100 de lei. Actualizarea tarifelor la transportul public de călători se poate face periodic, prin indexarea cu indicele de creștere a prețurilor de consum, cu aprobarea consilierilor locali. Conducerea SC Transurbis SA Zalău motivează decizia de majorare a prețului biletelor prin faptul că, din noiembrie 2005, când a fost modificat ultima dată prețul biletelor pe mijloacele de transport în comun, indicele prețurilor de consum a crescut cu 118%. Din păcate, nu se poate afirma același lucru despre nivelul salariilor care, în ultimii doi ani, au crescut cu un procent mult mai mic. Astfel că majorarea prețului biletelor nu reprezintă decât un nou "cui" bătut în "coșciugul" nivelului nostru de trai. Să trăiți bine! • Florin MINTAȘ începând cu 1 ianuarie 2008, firmele își vor plăti impozitele, taxele, contribuțiile și alte sume datorate bugetului general consolidate contul unic și printr-un singur ordin de plată pentru trezoreria statului, conform pervederilor articolului 114 din OG 92/ 2003. Veronica Șandor, trezorier șef în cadrul Direcției Generale a Finațelor Publice (DGFP) Sălaj, ne-a explicat că agenții economici care plătesc în numerar vor trebui să completeze o foaie de vârsământ întocmită cu ajutorul programului ordine de plată/foi de vărsământ (în relație cu trezireria statului). Cei care vor să-și ușureze munca și să nu intre în atenția Fiscului, suspectați de evaziune fiscală, pot să plătească sumele datorate la stat prin virament bancar. Avantajul pentru reprezentanții firmelor este că nu vor mai sta la cozi interminabile - de obicei la sfârșit de lună și la mai multe ghișee, ci doar la unul. " Este o acțiune de debirocratizare, spunem noi, care a început de an incendiar Două incendii puternice au avut loc în Sălaj în prima zi a noului an. Primul a izbucnit în municipiul Zalău, la locuința familiei F.C.. Potrivit purtătorului de cuvânt al Inspectoratului pentru Situații de Urgență (ISU) Sălaj, slt. Lucian Jacobi, incendiul a avut drept cauză un aragaz uitat deschis. Detașamentul de pompieri Zalău, din cadrul ISU Sălaj, a intervenit în jurul orei 05.21, cu o autospecială cu apă și spumă, pentru stingerea incendiului. Intervenția promptă a pompierilor a împiedicat propagarea focului și a salvat de la distrugere bunuri în valoare de peste 50.000 lei. Celălalt incendiu a avut loc la Jibou, în jurul orelor 16.20. Incendiul a izbucnit la locuința lui C.T., din localitate. Secția de pompieri Jibou din cadrul ISU Sălaj a intervenit la ora 16.27 cu două autospeciale pentru stingerea focului. Pompierii sau luptat cu flăcările minute bune până au reușit să pună capăt incendiului. După primele cercetări la fața focului pompierii au stabilit că focul a izbucnit din cauza întreținerii necorespunzătoare a coșului de evacuare a fumului din locuință. Intervenția echipelor specializate ale pompierilor a dus la salvarea de la distrugere a unor bunuri în valoare de peste 80.000 RON. • Florin MINTAȘ e-mail: salarul european Cayahoo.com