Sălajul European, aprilie-iunie 2008 (Anul 2, nr. 62-121)

2008-04-01 / nr. 62

Sălajul European SOCIAL MARTI - 1 aprilie 2008 • pagina 2 Adevărul despre "realizările" primarului din Lozna Situată la 50 km de Zalău, pe malul Someșului, cu un potențial de dezvoltare deosebit în domeniul turismului și nu numai, locul natal al Vărului Săndel (Alexandru Pop), comuna Lozna a fost lăsată în paragină de propriul conducător, timp de 17 ani de când domnia sa, primarul -că despre el este vorba- s-a instalat comod în "papucii statului". Am văzut cu stupoare cum au apărut în media locală numeroase articole despre "realizările" lui Augustin Sabou, unul dintre ele referindu-se la drumurile comunei. "Spune-mi ce drumuri construiești, ca să-ți spun ce primar ești!" Cunoscând realitățile locului, nu am putut rămâne indiferenți și ne permitem să vorbim în numele locuitorilor comunei, mințiți pe față. Ei știu cel mai bine că drumul Lozna-Preluci a fost asfaltat în toamna anului 2006 de firma "Săgeata" Suplacu de Barcău și în două luni gropile au apărut mai mari decât erau înainte. Anul acesta domnul primar a contractat o nouă lucrare de reabilitarea a drumului construit cu un an în urmă (și degradat după cum spuneam) și susține că va continua construirea drumului ce leagă satele Preluci -Valea Loznei. Firma care a câștigat licitația pentru lucrare este "Tramar" Baia Mare. După spusele lui Sabou, lucrările de reabilitare au început din noiembrie 2007 și ar fi trebuit să se finalizeze în 3 luni, conform contractului... Poate pe hârtie așa scrie, dar, din câte am văzut noi, pe tronsonul respectiv nu a fost mutată nici o lopată de nisip. Primarul se mai lăuda prin presă (pe banii cetățenilor) de ulițele satelor, pietruite "după standarde europene", când de fapt, la prima ploaie sau ninsoare, locuitorii din zonă pot ajunge la poartă doar cu tractorul... Nu mai vorbim de cabinetul medical din comună care se află în administrația primăriei și care a fost singurul din județ a cărui stare de degradare nu a putut fi trecută cu vederea de reprezentanții Inspecției Sanitare de Stat. Ne-a părut bine când am văzut că sesizarea noastră în presă l-a determinat pe domnul Sabou să "pună mâna pe lopată" și să asigure apă curentă Dispensarului rămas fără personal medical. Uite podul...nu e podul... Ajungem la mult visatul pod peste Someș, care ar asigura legătura dintre comunele Lozna și Letca. în luna noiembrie 2007 Sabou ne spunea -și noi scriam pe prima pagină- că podul va fi gata până la Crăciun, iată că vin și sărbătorile de Paște și podul tot nu e gata. Am incercat și noi să trecem podul per pedes, dar nu am mers bine nici un metru că podulețul pe care ar trebui să circule mașini a început să se clatine de ne-a luat cu călduri. Am constatat că mai este mult de lucru până când vom putea traversa liniștiți. La cum se clatină masivul pod la prima atingere de picior, mare ne-a fi mirarea să nu fi fost construit "ca la carte". Despre inaugurarea lui nici nu se va putea vorbi în 30 aprilie, cum susține primarul. La fel se întâmplă cu serviciul de salubrizare al comunei. Consiliul local încasează taxă anuală de 35 ron pe gospodărie pentru că vine cineva cu tractorul și le ia deșeurile menajere de la poartă, în fiecare marți a săptămânii și le aruncă pe pășunea Loznei, așa zisa "groapă de gunoi" fără autorizație de funcționare. Unii săteni, cunoscând traseul deșeurilor, refuză să scoată gunoiul la poartă, pe motiv că este mai potrivit să le distrugă prin aceleași metode cunoscute de când se știu, decât să contribuie la focarul de infecție care se construiește la marginea satului. Și nerealizările, suportate cu bani grei din bugetul local, mai pot continua. Dar nimic nu mai miră pe nimeni. Primarul Loznei este cunoscut pentru incompetența sa. Ba chiar a primit și amendă pentru incompetență, fiind grațiat în cele din urmă... Unii știu cum și de ce! Sătenii l-au ales pentru că, spun majoritatea, "nici nu strică, nici nu domnește...și altul mai bun nu este". Dacă o fi sau nu un contracandidat mai bun pentru comună, noi nu știm. Ce știm este că o lucrarea plătită cu vârf și îndesat din bani publici poate fi realizată la o anumită calitate și nu de mântuială și de ochii lumii. • Remus MUREȘATI e-mail: salatuleuropean@yahoo.com