Sălajul European, aprilie-iunie 2008 (Anul 2, nr. 62-121)

2008-06-11 / nr. 108

Sălajul European SOCIAL MIERCURI -11 iunie 2008 • pagina 2 Alege! Este dreptul tău Elevele Ioana Chiș de la Colegiul Tehnic "Alesandru Papiu Ilarian” Zalău și Ardelean Mona de la Colegiul Național "Iuliu Maniu" Șimleul Silvaniei vor participa în perioada 17-21 iunie 2008, la faza națională a concursului "Alege! Este dreptul tău". Ediția a VI-a a concursului este organizată de Ministerul Educației, Cercetării și Tineretului împreună cu Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Consumatorilor (ANPDC) și se va desfășura la Năvodari, pe teme de protecție a consumatorilor. Cele două eleve care reprezintă Sălajul s-au clasat pe primul loc la faza județeană a concursului, organizat în data de 15 martie 2008, de către Oficiul Județean pentru Protecția Consumatorului (OJPC) Sălaj, la sărbătorirea Zilei Mondiale a Drepturilor Cosumatorilor. "Alege! Este dreptul tău" adună la start 86 de elevi din toate județele țării și din municipiul București, calificați pentru faza națională, clasele IX-XII. Etapa finală a concursului va avea trei module : Expoziție - concurs de desene pe tema protecției consumatorilor (clasele I-IV și V-VIII). Faza individuală - cu participarea Analiștilor la nivel de județ, pentru clasele IX-X și XI-XII ; Concurs pe echipe la care vor participa Analiștii județeni corespunzători celor 12 Inspectorate Regionale de Protecție a Consumatorilor. "Informarea și educarea tinerilor consumatori constituie priorități ale Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, scopul find acela de a-i învăța regulile de bază la cumpărarea unui produs, dar și de a-i familiariza cu drepturile pe care le au în calitate de consumatori", a precizat Dorina Rednic, inspector șef adjunct OJPC Sălaj. Anul 2008 aduce alături de ANPC, în pregătirea concursului, Fundația "Orizonturi Tinere", organizație neguvernamentală care desfășoară proiecte în domeniul protecției consumatorilor, dar și al promovării copiilor talentați din România. • Mihaela PEȘTEȘTI Pieton accidentat grav la Zalău Luni după-amiază, în jurul orei 17.30, un pieton a fost accidentat grav de o mașină, pe bulevardul "Mihai Viteazul" din municipiul Zalău. Inspectorul Tincuța Dumuța, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Sălaj, ne-a declarat că P. Ioan, de 27 ani, din Zalău, conducea autoturismul său pe bulevard. La un moment dat, șoferul s-a trezit în fața mașinii cu un pieton care încerca să traverseze strada, prin loc nemarcat, în fugă și fără să se asigure. Pietonul, G. Cătălin Emanuel, de 18 ani, din localitatea Pria, a fost accidentat grav. O altă escrocherie prin SMS s-a derulat după următorul scenariu: proprietarul telefonului mobil primea un mesaj fals de la Compania Orange. Persoana era felicitată că a câștigat un premiu de Adelitate, în valoare de 10.000 Euro. După primirea mesajului, naivul era contactat de o altă persoană, care se recomanda drept reprezentant al companiei și care confrma câștigul. Nu uita însă să precizeze că urmează să fie sunat de către un reprezentant al BCR, pentru a-și deschide un cont la bancă, unde va virat premiul. "Reprezentantul BCR" suna și cerea toate datele de identificare necesare deschiderii contului. De asemenea, îl înștiința pe "beneficiarul premiului" că urmează să primească un nou mesaj care va conține numărul contului și parola de acces; între timp, "câștigătorul" trebuia să cumpere cartele de reîncărcare pre-pay, de o anumită valoare; în cursul aceleiași zile, era sunat din nou de "reprezentantul BCR". El solicita conturile de reîncărcare de pe cartele și crearea unui nou cont bancar pentru validarea premiului și virarea banilor, ceea ce nu se mai întâmpla. Așadar, nu dați crezare oricăror oferte de câștig, prea frumoase pentru a A adevărate! • Florin MINTAȘ Atenție! S-au înmulțit cu escrocheriile prin telefon Inspectorul de poliție Tincuța Dumuța, din cadrul IPJ Sălaj, ne-a declarat că, în ultima perioadă, a crescut numărul înșelătoriilor prin telefon. Escrocii trimit abonaților Armelor de telefonie mobilă mesaje SMS prin care oamenii sunt anunțați că au posibilitatea obținerii unor câștiguri importante. Astfel, mai multe persoane din județ au fost sunate pe mobil de către un bărbat, care îi anunța că au câștigat un premiu în valoare de 1000 Euro, deoarece sunt clienți Adeli ai rețelei Orange. Pentru a putea intra în posesia premiului, "fericiții câștigători" trebuiau să încarce cu o anumită sumă de bani, de pe telefoanele personale, un număr de cartelă pre-pay. Escrocul le trimitea numărul cartelei iar după încărcarea ei, nu mai era de găsit; într-un alt caz, mai mulți sălăjeni au primit pe telefonul mobil un mesaj expediat de SC Automobile Dacia SA, prin care proprietarul abonamentului era anunțat că, "în urma unui sondaj efectuat de către firmă, numărul de telefon a ieșit câștigător, premiul find un autoturism Dacia Logan". Pentru a intra în posesia premiului, persoana trebuia să apeleze numărul de telefon de pe care mesajul a fost expediat. La celălalt capăt al "Anului", escrocul îl sfătuia pe "câștigător" că trebuie să trimită prin poștă, confdențial, suma de 1.000 Euro, urmând ca apoi să primească premiul. Bogdan Olteanu ajunge în Sălaj Dacă zălăuanii s-au ales cu un primar din primul tur, alegerile locale continuă în celelalte orașe ale județului Sălaj. Astfel, campania electorală se desfășoară încă. Joi, președintele Camerei Deputaților și vicepreședintele PNL, Bogdan Olteanu, își îndreaptă atenția spre sălăjeni. "Va fi prezent de joi seara la Șimleul Silvaniei. Vizita lui constă în participarea la festivitatea de închidere a anului școlar, vineri, de la ora 9.00, la Liceul Agricol Șimleul Silvaniei și, de la ora 11.00, la Liceul Teoretic din Jibou. "Va fi prezent pentru câteva ore în județul Sălaj, după care pleacă la Oradea și apoi la București" a declarat Cătălin Micula, președintele PNL Sălaj. Vizitele oficialităților, care se adună în județe în anumite momente, au un singur scop: de a îndemna oamenii să voteze partidul din care "preamăriții lor" fac parte: De ce nu vin și atunci când oamenii au nevoie?! • Mihaela OPREA e-mail, salarul europeann yahoo. com