Sălajul European, octombrie-decembrie 2008 (Anul 2, nr. 187-247)

2008-10-01 / nr. 187

Sălajul European EVENIMENTE - POLITIC MIERCURI - 1 octombrie 2008 • pagina 2  continuare din pag 1 Spitalul Județean de Urgență Zalău - 30 de ani de viață pentru viață La eveniment, au fost premiați personalul care a lucrat în spital timp de 30 de ani (110 cadre medicale), 126 de pensionari care și-au dedicat viată activității medicale, autoritățile și firmele locale, pentru sprijinul acodat de-a lungul anilor pentru modernizarea spitalului și mass-media sălăjeană, pentru colaborare în folosul informării cetățenilor. Mureșan Ioan, managerul general al spitalului, a prezentat și realizările din ultimii ani. "30 septembrie reprezintă un moment de bucurie, privind în urmă la ceea ce a fost și la ce avem în prezent. Au fost făcute investiții de amploare care au conferit, prin aparatură, prin personal și prin reabilitarea clădirilor, servicii medicale de calitate în Spitalului Județean de Urgență Zalău. 2007 a reprezentat, de altfel, un an important, fiind făcute investiții de aproximativ 250 de miliarde de lei, situația economică a spitalului s-a echilibrat, reușind să acoperim datoriile. Am avut parte și de ajutorul unor companii și fundații, dar și de colaborare cu alte spitale din străinătate. De altfel, 30 septembrie 2008 reprezintă pentru spital o zi încununată de un real succes: avem un răspuns favorabil din partea MSP, care a alocat pentru spital, în urma unui studiu de fezabilitate, suma de 5 miliarde de lei pentru 2009-2016. Astfel, dorim ca modernizarea și dotarea Spitalului Județean de Urgență Zalău, realizate cu fondurile primite de la minister, să-i confere, pe viitor, statutul de spital de talie mondială" a declarat Mureșan. Manifestarea s-a încheiat cu o expoziție de fotografii, în care toți cei prezenți au putut să urmărească evoluția spitalului în timp, de la medicii care se confruntau cu lipsa de aparatură, până la clădirea spitalului din ziua de astăzi, cu aparatură modernă. • Mihaela OPREA Acciza pe țuică și rachiu a fost "scoasă din uz" După ce a fost dat la o parte timp de un an și jumătate, proiectul legislativ de modificare a Codului Fiscal, privind scutirea de la plata accizei pe țuica și rachiurile din fructe destinate consumului propriu, a fost aprobat, ieri, în Camera Deputaților. Astfel, pentru producția a 250 de litri de 100% alcool, adică 500 de l de țuică, oamenii nu vor mai trebui să plătescă nicio taxă la stat. Din februarie 2007, a fost inițiată prima propunere legislativă pentru modificarea legii, fără nici un rezultat. Motivele invocate de către Ministerul Sănătății Publice în respingerea moțiunii nu aveau o bază reală, să nu se supere Comisia Europeană și pentru siguranța cetățenilor, să nu consume prea mult alcool. Inițiatorii proiectului legislativ, deputații PSD de Sălaj, Iuliu Nosa și Chiș Filonaș, susțin că un produs poate fi accizat doar în cazul destinației lui spre comerț. Astfel, la insistențele inițiatorilor, propunerea de modificare a legii a ajuns, în septembrie 2008, în Camera Deputaților, iar după aproape o lună, a fost aprobată. "După un lung traseu și plin de piedici, Parlamentul României a adoptat cu 210 voturi "pentru" și două abțineri, proiectul de modificare a legii privind scoaterea accizei pe țuica și rachiurile din fructe destinate consumului propriu. Astfel, producătorii agricoli pot săși înceapă activitatea în gospodărie. E un lucru extraordinar, în primul rând pentru cetățeni. După mai bine de un și jumătate, am reușit. Guvernul nu a fost de acord cu proiectul de modificare legislativă, dar, paradoxal, a "luat" toate voturile parlamentare. Sunt sigur că va bucura sute de mii de gospodari individuali, din întreaga țară. Aprobarea proiectului înseamnă, de fapt, o relansare: în următoarea perioadă va trebui să facem din țuica și rachiul românesc un brand, care să ajungă cunoscut în întreaga Uniune Europeană, la fel ca și alte țări." a declarat deputatul de Sălaj, Chiș Filonaș. Atât Chiș, cât și Nosa au susținut că țuica și rachiurile naturale din fructe sunt produse tradiționale, iar accizarea lor, nu numai că ar aduce pierderi la bugetul de stat, dar ar determina și grave prejudicii proprietarilor individuali de pomi fructiferi și viță de vie. Astfel, prin măsuri legislative și guvernamentale, va trebui stipulată producția de țuică, prin încurajarea agricultorilor: "Vom face din pălinca de Ardeal un brand pe care-l vom "trimite" spre export în toată Uniunea Europeană" a încheiat Chiș Filonaș. • Mihaela OPREA www.salaruleuropean. ro