Sălajul European, ianuarie-martie 2009 (Anul 3, nr. 1-61)

2009-01-06 / nr. 1

Sălajul European SOCIAL MARȚI - 6 ianuarie 2009 • pagina 2 S-au scumpit amenzile de circulație Șoferii sălăjeni trebuie să fie mult mai atenți când se urcă la volan, dacă nu vor să rămână fără banii în buzunar. Asta deoarece, de la 1 ianuarie, s-au majorat amenzile aplicate celor care încalcă regulile de circulație. Astfel, valoarea unui punct de amendă a crescut de la 54 de lei la 60 de lei. Dacă șoferii achită amenda în 48 de ore, valoarea ei se reduce la jumătate. Scumpirea amenzilor vine ca urmare a majorării salariului minim brut pe economie. Un punct de amendă reprezintă 10% din cuantumul salariul minim. Potrivit Codului Rutier, pentru contravențiile încadrate în clasa I de sancțiuni, printre care se numără și refuzul de a purta centura de siguranță, șoferii sunt penalizați cu 2 sau 3 puncte. După noile norme, ei vor fi nevoiți să scoată din buzunar între 120 și 180 de lei. De asemenea, pentru contravențiile din clasa a II-a de sancțiuni, cum ar fi trecerea pe culoarea roșie a semaforului. Codul Rutier prevede o amendă de 5 puncte penalizate, care, de la 1 ianuarie, reprezintă echivalentul unei amenzi de 300 de lei. Codul Rutier mai prevede următoarele sancțiuni: 6-8 puncte-amendă (între 360 - 480 lei) pentru conducerea autovehiculelor cu permis expirat, nerespectarea regulilor privind circulația pe benzi sau dacă deschideți ușile autovehiculului staționar, fără a vă asigura 920 puncte-amendă (între 540 -1.200 lei) pentru abateri care vizează conducerea unei mașini cu inspecția tehnică periodică expirată sau fără plăcuțe de înmatriculare, ori folosirea în trafic a aparatelor care perturbă radarele, în plus, șoferilor care conduc sub influența alcoolului, celor care depășesc cu mai mult de 50 km/h viteza legală sau conduc mașini cu defecțiuni grave li se suspendă permisul de conducere pentru 90 de zile. Florin MINTAȘ www.salaruleuropean.ro BOC cea de criză, învățământ fără salarii majorate și fără pensionari Profesorii pensionari nu vor mai putea fi reangajați în învățământ și vor fi plătiți cu ora, în ultimele zile ale anului trecut, Guvernul a decis să scoată pensionarii din instituțiile publice. Executivul a adoptat o Ordonanță de Urgență care interzice cumulul pensiei cu salariul din sistemul bugetar, parese pentru a limita cheltuielile. Măsura afectează în primul rând sistemul de învățământ. Ministrul educației, Ecaterina Andronescu, susține că măsura nu va aduce beneficii la bugetul învățământului, dar nici nu va afecta posturile profesorilor pensionari. "Școlile nu vor rămâne fără cadre didactice, deoarece pensionarii nu sunt prea mult afectați. Ceea ce pierd pensionarii sunt doar banii de concediu, pentru că acesta era singurul avantaj la cumul. Măsura nu a fost luată împotriva profesorilor, ci împotriva celor cu pensii foarte mari, care au beneficiat de plăți compensatorii, lucru pe care eu nu l-am știut până acum, și care ulterior s-au reangajat ca profesori". Legea mai stabilește ca persoanele care au beneficiat de plăți compensatorii să returneze banii când se angajează în sistemul public. Pe de altă parte, sindicaliștii din învățământ susțin că noua măsura va determina retragerea pensionarilor din sistem. Ei susțin că, în condițiile în care salariile profesorilor nu se vor majora cu 50 de procente, catedrele riscă să ajungă pe mâna profesorilor necalificați. în Sălaj, aproximativ 50 de posturi au fost preluate, la începutul anului școlar, de profesori pensionari, angajați cu normă întreagă, însă numărul lor este și mai mare deoarece directorii unităților de învățământ puteau decide angajarea cu jumătate de normă a unor cadre didactice pensionate în ultimii trei ani. Se preconizează că, în urma noii hotărâri a Guvernului Boc, jumătate din profesorii pensionari vor pleca de la catedră, iar alte 135.000 de posturi din sistemul de stat vor fi blocate, ceea ce ar produce un haos de necontrolat în rândul angajaților bugetari. Mihaela PEȘTEAN Peste 500 de consultații la Urgență Unitatea de Primire Urgențe (UPU) a Spitalului Județean de Urgență Zalău a avut o activitate intensă la început de an. Astfel, conform purtătorului de cuvânt al instituției, Codruța Pușcaș, la UPU au solicitat îngrijiri medicale, în perioada 1-4 ianuarie 2009, peste 500 de pacienți. Așa cum ne-am obișnuit, din cele 501 consultații acordate de medicii Spitalului Județean de Urgență, doar 139 de cazuri au fost urgențe reale, restul fiind pacienți care ar fi putut foarte bine să se adreseze medicilor de familie. Conform purtătorului de cuvânt, 122 de pacienți au fost internați în cele patru zile. Cei mai mulți pacienți s-au prezentat la UPU cu fracturi, entorse și contuzii, fiind urmați în clasament de bolnavii care au acuzat dureri abdominale, gastrite și enterocolite, datorate probabil exceselor alimentare din timpul sărbătorilor. Nu au fost puțini nici pacienții care au cerut ajutorul medicilor din cauza stărilor de ebrietate. De asemenea, au fost înregistrate cazuri numeroase de hipertensiune arterială, pneumonii, bronșite și viroze. D.F.