Sălajul European, aprilie-iunie 2009 (Anul 3, nr. 62-122)

2009-04-01 / nr. 62

Sălajul European Copiii sălăjeni cu părinți plecați în străinătate au probleme la școală Un studiu realizat de Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Sălaj arată că lipsa părinților de la domiciliu, majoritatea plecați la muncă în străinătate, este cauza principală a dificultăților de învățare și comportament deviant al elevilor de gimnaziu și de liceu. Conform aceluiași studiu, realizat în școlile din județul nostru, elevii din clasele I-IV întâmpină cel mai adesea probleme de învățare, de atenție/concentrare și de natură economică. Cele mai frecvente probleme depistate la elevii de gimnaziu sunt dificultăți de învățare și plecare a părinților în străinătate. în cazul elevilor de liceu, rezultatele studiului au scos în evidență un absenteism ridicat, motivație școlară scăzută și, din nou, foarte mulți părinți plecați în străinătate. Am putea spune că lipsa părintelui de acasă pe perioade lungi de timp este cauza principală a dificultăților de învățare, a absenteismului și a motivației scăzute pentru studiu. Studii numeroase au demonstrat că absența părintelui de acasă are efecte indirecte asupra copilului. Copiii cu părinți plecați în străinătate și lăsați la familia extinsă sunt mai vulnerabili, iar efectele vizibile sunt scăderea interesului pentru școală, dificultăți de concentrare, întârzieri în dezvoltarea psihică etc. Trebuie să ne imaginăm că despărțirea dintre copil și părinte are două consecințe majore: lipsa de atașament sau dorul de părintele ocrotitor și lipsa autorității, a supravegherii, de unde toate celelalte implicații reflectate în activitatea de bază a copilului: școala. Anca Ardelean, directorul CIRAE Sălaj, a declarat că, pe baza rezultatelor studiului efectuat în școli, se vor căuta metode de intervenție pentru diminuarea celor mai frecvente probleme cu care se confruntă elevii. CJRAE este subordonat metodologic Inspectoratului Școlar Județean și financiar Consiliului Județean Sălaj și monitorizează activitatea consilierilor școlari și logopezilor din școlile sălăjene. Personalul specializat vine în sprijinul membrilor comunității, elevilor și părinților în vederea îmbunătățirii strategiei didactice, includerea copiilor cu probleme în învățământul de masă etc. prin consiliere gratuită, la cerere. Mihaela PEȘTEAN Concediu de lăuzie și pentru tătici Atât mama cât și tatăl copilului ar putea sta în concediu o lună de zile, imediat după nașterea copilului. Secretarul de stat din Ministerul Muncii, Mariana Nedelcu, a declarat, luni, la întâlnirea organizată de Autoritatea Națională pentru Protecția Drepturilor Copilului (ANPDC), că în Uniunea Europeană se lucrează la o lege europeană prin care să se poată acorda concediu maternal, plătit, și pentru tată. Concediul pe care îl va putea lua tatăl copilului este oarecum similar cu concediul de lăuzie al mamei, obligatoriu, timp de 40 de zile după nașterea copilului. Legea nr. 19 / 2000 privind sistemul public de pensii și alte drepturi de asigurări sociale asigură mamelor dreptul pe o perioadă de 126 de zile calendaristice, la concediu pentru sarcină și lăuzie, perioadă în care beneficiază de indemnizație de maternitate, reprezentând 85% din baza de calcul ce se determină ca medie a veniturilor lunare din ultimele 6 luni de contribuție individuală la asigurările sociale. Potrivit aceleiași legi, concediul pentru sarcină se acordă pe o perioadă de 63 de zile înainte de naștere, iar concediul pentru lăuzie pe o perioada de 63 de zile după naștere. Concediile pentru sarcină și lăuzie se compensează între ele, în funcție de recomandarea medicului și de opțiunea persoanei beneficiare. Mihaela PEȘTEAN SOCIAL MIERCURI - 1 aprilie 2009 • pagina 2 Primele premii la concursurile naționale, pe semestrul II în această perioadă se desfășoară fazele județene ale olimpiadelor școlare la disciplinele rămase din primul semestru, ne-a comunicat Ioan Abrudan, inspector școlar general, în vacanța de Paște sunt programate fazele naționale ale olimpiadelor școlare, la care sperăm să fim reprezentați într-un număr cât mai mare prin elevii eminenți din județ. Totodată, sesiunile de comunicări științifice și referate sunt în plină desfășurare. Elevii sălăjeni care vor obține rezultate deosebite la concursurile naționale și internaționale vor fi elogiați în două etape: prin intermediul mass-mediei, imediat după finalizarea olimpiadelor și cu ocazia sărbătoririi Zilelor învățământului Sălăjean, în luna noiembrie 2009, când premiile vor fi și de ordin material nu numai verbal. Momentan, felicităm elevii și profesorii sălăjeni care s-au întors cu premii de la două concursuri naționale de matematică desfășurate la Râmnicu Vâlcea, după cum urmează: La Concursul Național de matematică "La Școala cu Ceas", desfășurat în perioada 27-29 martie, dintr-un lot de 21 elevi participanți, au obținut mențiuni elevii: Lesușan Vlad, clasa a V-a, Șc. Gimn "M. Eminescu" Zalău, prof. Grec Bianca, Lucaciu Cătălin, clasa a V-a, Ș. Gimn. "S. Bărnuțiu" Zalău, prof. Pop Maria, Macovei Diana, clasa a V-a, Șc. Gimn. "Silvania" Șimleu Silvaniei, prof. Mastan Ioan, și Matei Mihai, clasa a V-a, Șc.Gimn.” Lucian Blaga" Jibou, prof. Pop Ștefan. Premiul III și medalie de bronz a fost câștigat de Faluvegi Agota, clasa a VIII- a, Șc. Gimn. "S. Bărnuțiu" Zalău, prof. Faluvegi Melania, iar premiul II și medalie de argint i-a revenit elevului Mureșan Horea, clasa a VllI-a Șc. Gimn. "Mihai Eminescu", prof. Ciocan Olga, în data de 28 martie 2009, tot la Râmnicu Vâlcea, a avut loc a VII-a ediție a Concursului Național de Matematică "Tehnici Matematice" adresat elevilor din grupurile școlare, filiera tehnologică profilele tehnic și servicii, precum și liceelor teoretice cu profil real. Din 8 elevi participanți din partea liceelor sălăjene, 4 s-au întors cu premii, după cum urmează: mențiune pentru Pocul Laura, clasa a IX-a profil Servicii, C.T. "Al. Papiu Marian" Zalău, prof. Alecuțan Klara, premiul III pentru Lucaris Anett, clasa a X-a, profil Servicii, C.N. "Simion Bărnuțiu" Șimleu Silvaniei, prof. Crișan Teodor, premiul special pentru Macarie Larisa, clasa a XI-a, profil Servicii, C.T. "Al. Papiu Ilarian" Zalău, prof. Sîrb Vasile, și premiul special pentru Bălăjel Andreea Larisa, profil Tehnic, clasa a XII-a, C.T. "Al. Papiu Ilarian" Zalău, prof. Alexuțan Klara, Mihaela PEȘTEAN www.salaruleuropean.ro