Sălajul European, aprilie-iunie 2009 (Anul 3, nr. 62-122)

2009-05-04 / nr. 82

Sălajul European SOCIAL - POLITIC Luni - 4 mai 2009 • pagina 2 e amănunte din pagina 1 Doi "pețitori" pentru Două firme au cumpărat caietele de sarcini, în vederea achiziției pachetului majoritar de acțiuni al Uzinei Electrică Zalău. Manuela Ghiuruțan, purtătorul de cuvânt al primăriei municipiului, ne-a declarat că una dintre firme este din București iar cealaltă chiar din Zalău. Numele firmelor interesate de cumpărarea uzinei nu pot fi făcute public decât după finalizarea depunerii ofertelor. Municipalitatea "coace" de multă vreme vânzarea activelor SC Uzina Electrică SA Zalău, care a ajuns, în ultimii ani, o povară pentru bugetul local, din cauza datoriilor acumulate. Prin Hotărârea nr. 35, din 23.02.2009, Consiliului Local al municipiului Zalău (acționarul unic al uzinei) a decis vânzarea, prin negociere directă, a 85% din acțiunile societății, în urma unei evaluări realizate în vara anului trecut, valoarea de piață a Uzinei Electrică a fost estimată la suma de 20,4 milioane lei (aproximativ 5 milioane euro). SC Uzina Electrică a fost înființată în anul 2001, în urma reorganizării vechiului CET; în 2002, pachetul de acțiuni a fost trecut în proprietatea privată a municipiului, acționar unic fiind Consiliul Local. Societatea are în administrare sistemul centralizat de alimentare cu energie termică din municipiu. în prezent, Uzina Electrică mai are aproximativ 1.000 de abonați racordați la sistemul centralizat de încălzire. Din anul 2002, uzina a contractat credite în valoare de circa 8 milioane de euro, pentru modernizare. Societatea nu a reușit să-și achite datoriile, motiv pentru care Ministerul de Finanțe l-a pus sechestru pe o parte din bunuri. Anul trecut, datoriile însumate acumulate de SC Uzina Electrică se ridicau la câteva milioane de euro. Pentru a reduce cheltuielile, conducerea uzinei a fost obligată, în ultimul an, să concedieze zeci de angajați; în 2008, Consiliul Local a hotărât că singura soluție pentru a readuce uzina "pe linia de plutire" o constituie privatizarea, în ultimii patru ani, municipalitatea a încercat tot felul de soluții pentru a repune uzina pe picioare. Una dintre ele presupunea Uzina Electrică Zalău retehnologizarea ei, pentru a putea folosi biomasă drept combustibil utilizat la producerea agentului termic. Inițiativa nu a fost însă dusă la bun sfârșit astfel că autoritățile locale au fost nevoite să se gândească la privatizarea uzinei. Potrivit Manuelei Ghiuruțan, la licitația pentru cumpărarea acțiunilor pot participa numai firmele care au minim 5 ani experiență în activități specifice domeniului principal de activitate al societății sau în domeniul energiei și/sau resurselor energetice precum și o cifră de afaceri de cel puțin 30 milioane euro. Cumpărătorul activelor uzinei se obligă ca, în maxim 3 ani, să realizeze un program de investiții pentru modernizarea și dezvoltarea societății. Ofertele de cumpărare a acțiunilor pot fi depuse la sediul Primăriei Zalău, până la data de 26 mai. Florin MINTAȘ UDMR critică acțiunile guvernului Seres Denes, deputat de Sălaj al UDMR, a organizat joi, 30 aprilie, o conferință de presă în care a atacat în termeni duri acțiunile guvernului din ultima perioadă și a făcut referire la rectificarea bugetă, impozitul forfetar sau mai bine zis impozitul minim obligatoriu și problema conducătorilor instituțiilor deconcentrate. Pentru început Seres Denes a acuzat guvernul de incompentență spunând că "guvernul lucrează pompieristic și încearcă să iasă din situația de criză crescând impozitele și taxele" și acuză actuala guvernare că nu-și respectă nici măcar promisiunile electorale. în plus, Seres a afirmat că "actuala guvernare nu are un program coerent prin care să încerce să scoată România din criză": în ceea ce privește introducerea impozitului minim obligatoriu, deputatul Seres a susținut că "măsura nu aduce nimic bun și, mai mult de atât, se declară total împotriva măsurii care, în opinia sa, va determina doar la creșterea numărului de șomeri nu și creșterea bugetului României". Ultimul punct al conferinței de presă a vizat schimbarea directorilor din instituțiile deconcentrate. Seres a precizat că "acțiunile de schimbare a directorilor din deconcentrate demonstreză că actuala guvernare se ocupă numai de ciolomadă iar schimbările se fac pentru a-i mulțumi pe cei care au lipit afișe și au susținut financiar campaniile electorale de anul trecut". Odată încheiate cele trei puncte de pe ordinea zi, deputatul Seres Denes a vorbit presei și despre necesitatea congresului de acum nouă zile de la Cluj-Napoca. "Chiar dacă nu a fost un congres la care să se urmărească alegerea de noi conducători s-a considerat necesar organizarea lui pentru a se dezbate situația actuală, pentru că, după patru ani în care s-a aflat la guvernare, UDMR este acum într-o situație nouă și era necesară o analiză a situației", a declarat Seres. în încheiere am ținut să aflăm și câteva aspecte privind pregătirile UDMR pentru alegerile europarlamentare. Deputatul Seres Denes a afirmat că, "deși Laszlo Toekes reprezintă Consiliul Național al Maghiarilor din Transilvania el este candidat al UDMR și, conform protocolului încheiat, cele două părți se vor susține reciproc la alegerile europarlamentare făcând campanie electorală împreună", dar a precizat faptul că încă populația nu înțelege importanța importanța acestor alegeri. De asemenea, Seres Denes a precizat că Laszlo Toekes va fi susținut total de către UDMR care îi va fi alături în toate demersurile sale și a declarat că "și UDMR luptă pentru anumite tipuri de autonomie teritorială, dar că aceasta este prost înțeleasă și asta ar trebui explicată de cei din secuime". Conform celor afirmate de către deputatul Seres, UDMR crede și susține autonomia teritorială, autonomie care ar permite anumitor zone să se dezvolte mai mult. Mai mult de atât, deputatul UDMR a declarat că trebuie să se realizeze regiuni de dezvoltare. "Sigur că și în România, zicem noi că suntem stat național unitar, dar până la urmă suntem un stat interetnic și nu văd de ce ar veni cei de la București să-mi spună mi-e ce trebuie făcut la Crasna", a declarat Seres, care crede că entitățile compacte trebuie să aibă autonomie teritorială. M.S. www.salajuleuropean.ro