Sălajul European, aprilie-iunie 2009 (Anul 3, nr. 62-122)

2009-06-25 / nr. 119

Sălajul European SOCIAL • amănunte din pagina 1 Centrele de permanent (serial SF): Consultații . Ministerul Sănătății și-a exprimat marți intenția de a înființa noi centre de permanență sub formă de call-center unde medicii de familie să acorde recomandări și informații medicale telefonice 24 de ore pe zi. Presa centrală informează că activitatea cadrelor medicale ar urma să se desfășoare în afara orelor de program, în baza unui contract separat cu Casa de Asigurări de Sănătate. Medicii care vor asigura permanența în call-center vor fi instruiți și vor utiliza în comunicarea cu pacienții protocoale standard, pe care Ministerul le va elabora în perioada următoare. Proiectul ministerului presupune funcționarea în paralel a call-centerelor și a centrelor de permanență care funcționează (dacă!?) în prezent. Oportunitatea unei asemenea inițiative va fi testată în prealabil, a anunțat ministrul Ion Bazac, prin două proiecte pilot, unul în mediul urban, iar altul în cel rural, înființarea centrelor de permanență telefonică se va face prin modificarea (din nou?) a cadrului legislativ și elaborarea normelor metodologice, realizate de către o comisie mixtă a medicilor de familie și a reprezentanților Ministerului Sănătății, în opinia lui Ion Bazac, reorganizarea centrelor de permanență va aduce beneficii atât pacienților, care vor avea posibilitatea consultării unui medic la orice oră din zi și din prin telefon noapte, cât și spitalelor și serviciilor de ambulanță, care vor fi degrevate astfel de rezolvarea unor cazuri simple, care nu sunt urgente sau nu necesită tratament de specialitate. Sisteme similare funcționează în Anglia, Portugalia, țări baltice, în Suedia și Danemarca, potrivit ministrului Sănătății. Pentru proiectul centrelor de permanență, Ministerul de resort a alocat un buget de aproximativ 26 milioane lei pentru 2009. Cine răspunde la capătul firului? Reamintim cititorilor că în Sălaj nu funcționează în prezent niciun centru de permanență. Motivul este că DSP Sălaj, Casa Județeană de Asigurări de Sănătate (CJAS) Sălaj, medicii de familie și autoritățile locale nu au reușit să ajungă la un acord în privința înființării unităților în baza OUG 32/2009. Așa cum am menționat în articole precedente, decizia determinantă aparține medicilor de familie care trebuie să se asocieze pentru a asigura permanența asistenței primare în comunele și satele sălăjene, în afara orelor de program... O altă întrebare, pertinentă am spune, este cine își va asuma un diagnostic dat "în lipsa in 1 iulie? pacientului" sau care ar fi incidența riscului de malpraxis. Oricum se va transpune în practică prescrierea rețetelor? Cum se va evalua complexitatea unui caz în baza informațiilor, mai mult sau mai puțin relevante sau complete, furnizate de pacient sau de aparținători? Cum se va face "triajul" codurilor roșu, verde, galben albastru sau alb? Gabriela BARBUR Duminică, sfințirea Bisericii Ortodoxe din Mirșid » "în afara slujbelor bisericii, nu există scară către cer. (...) în biserică afli că exiști" - afirma Petre Țuțea. Adevărul acesta face ca în ultimii ani, prin preocuparea preoților parohi și cu sprijinul credincioșilor și al unor generoși sponsori și, nu în ultimul rând, cu sprijinul Ministerului Culturii, Cultelor și Patrimoniului Național să se construiască și să se restaureze numeroase locașuri de cult. "Biserica este o corabie, iar creștinii care merg la Sfânta Biserică și intră în ea sunt izbăviți din furtuna păcatelor", ne învață și Sfântul Nicodim. Construită în anul 1888 de către 35 de familii, Biserica din Mirșid, cu hramul "Sfinții Arhangheli Mihail și Gavril", a fost împodobită, de-a lungul timpului, de mai multe ori, în anii 1985 - 1986 la biserică s-a făcut o reparație capitală. Pictura, în tempera grasă, a fost executată de pictorii Ștefan Teodor și Victor Tistu. La 28 iunie 1987, biserica a fost sfințită de Prea Sfințitul Dr. Vasile Coman, Episcopul Oradiei, preot paroh fiind Ioan Ciutre. Iată că după 22 de ani, biserica din Mirșid a fost din nou înnoită, de data asta în exterior, prin preocuparea aceluiași părinte paroh și a credincioșilor din Mirșid. Duminică, 28 iunie a.c., biserica ortodoxă din Mirșid va fi binecuvântată de Prea Sfinția Sa Dr. Petroniu Florea, Episcopul Sălajului. La slujba de sfințire va participa un sobor de preoți. Sunt invitați și așteptați la această sărbătoare creștină fiii satului, oficialități și toți credincioșii care doresc să trăiască momente de înaltă spiritualitate și să urce, cum spunea Petre Țuțea, câteva trepte pe scara spre cer... Ileana Petrean-Păușan, consilier la Direcția pentru Cultură, Culte și Patrimoniu Cultural Sălaj JOI - 25 iunie 2009 • pagina 2 BNR a emis 500 de monede aniversare începând de ieri, colecționarii de monede vechi din județ au ocazia de a-și completa colecțiile cu o nouă monedă aniversară. Banca Națională a României (BNR) a pus ieri în circulație, în scop numismatic, o monedă de argint dedicată aniversării a 650 de ani de la întemeierea Mitropoliei Țării Românești. Sălăjenii pasionați de numismatică pot achiziționa moneda de la sucursala din Cluj-Napoca a BNR. Moneda are o valoare nominală de 10 lei, este realizată din argint și are o greutate de 31.103 grame. Forma este circulară, cu diametrul de 37 mm, iar marginea este zimțată, potrivit datelor BNR. Tirajul emisiunii este de 500 de exemplare. Aversul monedei prezintă, în partea centrală, stema României și portretul domnitorului de la aceea vreme a Țării Românești, Nicolae Alexandru, iar dedesubt, valoarea de emisiune de 10 Lei. Reversul monedei prezintă, în partea stângă, portretul primului mitropolit al Țării Românești - Iachint de Vicina, imaginea bisericii domnești "Sfântul Nicolae" de la Curtea de Argeș și inscripția "650 de ani de la întemeierea Mitropoliei Țării Românești". Monedele sunt însoțite de broșuri de prezentare a tematicii emisiunii, redactate în limba română, engleză și franceză. Broșurile includ certificatul de autenticitate al emisiunii, pe care se găsesc semnăturile guvernatorului Băncii Naționale a României și casierului central. Florin MINTAȘ wyww.salaruleuropean.ro