Sălajul European, iulie-septembrie 2009 (Anul 3, nr. 123-188)

2009-07-22 / nr. 138

Sălajul European SOCIAL MIERCURI - 22 iulie 2009 • pagina 2 Consiliul Județean descentralizează tot ce poate Prima măsură de descentralizare luată de Consiliul Județean (CJ) Sălaj a fost legată de atribuirea către comune a procedurii de achiziție a produselor lactate și de panificație pentru preșcolari și elevi în programul național "Cornul și Laptele". Scopul urmărit, conform declarațiilor de ieri, 21 iulie, a președintelui CJ, Tiberiu Marc, a fost încurajarea producătorilor locali care au încheiat contracte cu primăriile pentru furnizarea de produse lactate și de panificație în unitățile de învățământ. Astfel, produsele ajung mai repede la copii, existând siguranța că ele sunt de bună calitate, iar banii rămân în județ. "înainte, licitațiile de atribuire erau organizate de Consiliul Județean, fiind câștigate de firme din afara județului, care distribuiau produse chiar și din străinătate", a afirmat Marc. Atribuirea serviciilor "mai aproape de beneficiari" a fost o decizie bună în acest caz, motiv pentru care administrația județeană s-a hotărât să-și mai degreveze din responsabilități. Tot la capitolul descentralizare se înscrie parteneriatul dintre CJ și primării privind igienizarea și ecologizarea drumurilor județene. Prima etapă s-a încheiat deja, urmând ca administrația județeană să facă recepția lucrărilor și să deconteze banii. Dacă se constată că primăriile lucrează "ca la carte", Consiliul Județean le va "pasa" și lucrările de deszăpezire. "Intenționăm să descentralizăm și lucrările de deszăpezire pe drumurile de categoriile II și III, în condițiile în care anii trecuți am încercat mai multe formule pentru eficientizarea acestei operațiuni, dar pe drumurile secundare s-a reușit să se intervină doar după topirea zăpezii... Credem Anul acesta, la capitolul asfaltări de drumuri am putea rămâne doar cu "speranțe". Potrivit lui Tiberiu Marc, cu excepția unui tronson, s-au finalizat lucrări de reparații la aproximativ 140 de kilometri de drumuri județene (asfaltate) și 80 de kilometri drumuri pietruite. "Există patru tronsoane pe care facem lucrări de asfaltare prin covor, iar la două suntem cu rezolvarea a două contestații de licitații. De asemenea, mâine (azi, n.r.) se va începe consolidarea versantului de la Sărmășag", a declarat Marc. Totodată, Consiliul Județean Sălaj așteaptă semnarea a trei proiecte de finanțare prin Programul Operațional Sectorial (POS) pentru reabilitarea de drumuri județene, pe tronsoanele Românași- Creaca-Jibou-Benesat, Nușfalău-Boghiș-Valcău, Nușfalău-Crasna-Zalău- Creaca. Marc a adăugat că așteaptă ca Guvernul să aloce banii promiși pentru reabilitarea drumurilor județene. La nivel național s-a promis reabilitarea, în 2009, a 10 mii km de drumuri județene, din care, în primele 7 luni ale anului, nu s-au alocat fonduri nici pentru un kilometru. Speranța pentru reabilitarea celor 600 de km de drumuri județene din Sălaj rămâne pe seama banilor care vor veni... _____________________________________________Mihaela PEȘTEAN că există la nivelul comunelor condiții tehnice, astfel încât, prin alocare de fonduri, intervenția lor să fie mai rapidă" susține președintele CJ Sălaj. Sunt bani doar pentru peticiri de drumuri Sălajul în șapte proiecte de ocupare și formare profesională Directorul Agenției Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă (AJOFM) Sălaj, Romeo Sârca, a prezentat ieri, în cadrul unei conferințe de presă, proiectele finanțate din fonduri europene derulate de către Agenția Națională în care este cuprins și județul nostru, în total au fost lansate opt proiecte vizând ocuparea forței de muncă, formarea profesională etc., în Sălaj impelementându-se șapte dintre ele. Primul proiect, preferat de directorul AJOFM Sălaj care apreciază că va ajuta beneficiarii serviciilor oferite de instituție, este PROSELF - Promovarea serviciilor de tip self-service. Se propune modernizarea și flexibilizarea sistemului de furnizare a serviciilor publice de ocupare, prin înființarea unui centru de self-service în fiecare agenție, în regim de "autoservire". Șomerii vor putea afla tot ceea ce-i interesează cu privire la oportunitățile de orientare, formare, dezvoltare profesională și de integrare socio-profesională pe piața muncii. Dotarea tehnică trebuie amplasată până la sfârșitul anului, a declarat Sârca, urmând ca pe parcursul a trei ani durata de implementare a proiectului să fie atins obiectivul ca minim 20% dintre persoanele aflate în căutarea unui loc de muncă să utilizeze sistemul. Ambiții mari . Al doilea proiect în care este cuprins județul Sălaj este cel de specializare a consilierilor de orientare profesională. La nivel național, obiectivul este instruirea a cel puțin 100 de consilieri, dintre care 10 să devină la rândul lor formatori. Ambiția directorului AJOFM Sălaj este ca, dintre cei doi consilieri de orientare profesională care se vor instrui în județ, unul să devină formator pentru regiune. Analiza deficitului de forță de muncă calificată în domeniul construcțiilor reprezintă unul dintre sectoarele pentru care au fost atrase fonduri structurale. Potrivit lui Sârca, proiectul se va desfășura în perioada de criză, astfel încât la finalul recesiunii să existe soluții pentru ramura de activitate în cauză. ANOFM are în vedere și problemele muncitorilor români din Italia și, ca atare, pentru consilierea și orientarea lor la întoarcerea în țară a fost dezvoltat un model de cooperare transnațională, în fiecare agenție teritorială, inclusiv în Sălaj, vor exista cel puțin doi angajați care să vină în întâmpinarea problemelor de ocupare a forței de muncă pentru muncitorii întorși din străinătate. Previziune și anticipare Alte două proiecte importante vizează construirea și consolidarea capacității de analiză a personalului și anticiparea evoluțiilor pe termen scurt și mediu a pieței muncii: SAPeRe - Studii, analize și previziuni asupra pieței muncii și ASPM - Anticiparea schimbărilor pe piața muncii. Prin primul se urmărește elaborarea unor instrumente teoretice și metodologice pentru studierea și monitorizarea pieței muncii pentru grupuri țintă specifice. Prin ASPM se va urmări anticiparea tendințelor de dezvoltare sau regres ale unor companii, a numărului de locuri de muncă, a caracteristicilor posturilor, a nevoilor de formare și de sprijin, a barierelor în dezvoltarea afacerilor/ producției și prospectarea pieței muncii. în prezent, în județul Sălaj există 8391 de șomeri și o rată a șomajului de 7,86% în luna iunie cea mai ridicată în toată regiunea de Nord-Vest. Grupa de vârstă defavorizată din punctul de vedere al ocupării forței de muncă este cea de 40-50 ani, urmată de cea a persoanelor între 30 și 40 de ani. www.salaruleuropean.ro Gabriela BARBUR