Sălajul European, octombrie-decembrie 2009 (Anul 3, nr. 189-249)

2009-10-01 / nr. 189

Sălajul European SOCIAL a urmare din pagina 1 Bugetarii sălăjeni protestează o delegație formată din 40-50 de persoane din Alianța bugetarilor, compusă din 10 federații sindicale ale sectoarelor bugetare, a pichetat ieri, 30 septembrie 2009, sediile organizațiilor județene ale partidelor aflate la guvernare, PSD și PD-L. Protestatarii au lăsat câte o petiție comună în care și-au manifestat nemulțumirile legate de "inechitățile care vor apărea în rândul salariaților bugetari după aplicaraea Legii cadru privind salarizarae unitară a personalului plătit din fonduri publice". Ei mai acuză Guvernul de modul în care a adoptat și promrovat Legea salarizării, cu încălcarea regulilor elementare ale dialogului social. Sindicaliștii din sistemul bugetar solicită renegocierea "de urgență" a prevederilor legii salarizării unitare, stoparea disponibilizărilor în sectorul bugetar renunțarea la concediul fără plată timp de 10 zile. Referitor la acțiunea sindicală de miercuri, Eusebiu Lehene, președintele Ligii Sindicatelor din învățământ Sălaj, a declarat că este doar începutul, urmând ca în 16 noiembrie să se treacă la grevă generală în învățământ: "Am depus o petiție comună referitoare la Legea salarizării unice a bugetarilor și un Referendum legat de problemele din învățământ. Reluăm conflictul suspendat în luna mai a.c., în perioada tezelor cu subiect unic, în data de 5 octombrie, timp de o zi, se va sista activitatea în toate unitățile de învățământ, iar în data de 16 noiembrie vor declanșa grevă pe perioadă nedeterminată. De astăzi (n.r. ieri) am început să strângem semnături pentru declanșarea grevei generale, programate pe 16 noiembrie" a explicat Lehene. Sanitas a depus lista de revendicări... "prin sondaj" Reprezentanții "Sanitas" au lipsit de la pichetarea sediilor partidelor aflate în coaliția de guvernare. Liderul filialei Sălaj a Sindicatului "Sanitas", Chelement Hodiș, a declarat că au depus o listă de revendicări pentru președintele PSD Sălaj. Pentru cel al PD-L nu. Motivul pentru care sindicaliștii din sănătate au lipsit la pichetare a fost acela că "nimeni nu a scos autorizație pentru pichet, din câte știu", a explicat Hodiș. De asemenea, au existat neînțelegeri între sindicate, cei din administrație neluând nicio decizie, cei din învățământ făcându-și un alt calendar. Cu toate acestea, a adăugat Hodiș, în data de 7 octombrie o delegație de 20 de reprezentanți ai Sanitas din Sălaj vor participa la mitingul național din Piața Victoriei, iar în 5 octombrie îi vor susține pe cei din învățământ într-o grevă de solidaritate, fără întreruperea activității însă. Gabriela BARBURU Mihaela PEȘTEAN Șofer prins fără permis legal . Polițiștii din cadrul posturilor de poliție Boghiș și Nușfalău au identificat în trafic, pe raza localității Nușfalău, un șofer care conducea fără permis de conducere valabil. Potrivit declarației Nadiei Șerban, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului de Poliție Județean (IPJ) Sălaj, G. Petru, în vârstă de 46 ani, din Huseni, conducea un autoturism prin localitate, fără a poseda permis de conducere, corespunzător categoriei din care face parte autovehiculul. Polițiștii i-au întocmit șoferului dosar penal, pentru săvârșirea infracțiunii prevăzute de OUG 195Æ002. Conform legislației în vigoare, "conducerea pe drumurile publice a unui autovehicul de către o persoană al cărei permis de conducere este necorespunzător categoriei sau subcategoriei din care face parte vehiculul respectiv se pedepsește cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu amendă". Florin MINTAȘ \ JOI - 1 octombrie 2009 • pagina 2 Topul firmelor sălăjene, ediția a XVI-a , în cadrul celei de-a XVI-a ediție a Topului Firmelor Sălăjene ieri, în Sala "Avram Iancu" a Primăriei Municipiului Zalău, au fost decernate diplomele pentru primele trei clasate în fiecare domeniu și subdomeniu de activitate. Clasamentul celor mai bune firme este realizat anual de către Camera de Comerț și Industrie (CCI) Sălaj, în baza datelor de bilanț. Vasile Pădureanu, președintele CCI Sălaj, a afirmat că au fost premiate 284 de firme pe ****■ [UNK]2008, circa 11% din numărul celor înscrise în competiție. Criteriul de bază pentru participare a fost profitul brut pe anul 2008, cărora s-au adăugat criterii de departajare precum cifra de afaceri netă, rata profitului, eficiența utilizării resurselor umane etc. Domeniile majore de activitate din care sunt selectate anual firme de toate categoriile - foarte mari, mari, mijlocii, mici și microîntreprinderi - sunt: cercetare, dezvoltare, high-tech, industrie, agricultură, pescuit, piscicultură; construcții; servicii, comerț, export, turism. în deschiderea ceremoniei, președintele CCI Sălaj a prezentat cifre concrete despre starea economică a județului, din care au rezultat efectele imprimate de criza economică pe care o traversăm. Numărul angajaților a scăzut cu șase procente în al doilea semestru al lui 2009, raportat la aceeași perioadă a anului precedent, a scăzut cu 20% numărul agenților economici înmatriculați, crescând în schimb numărul radierilor cu 45% și numărul societăților care și-au întrerupt temporar activitatea; în condițiile date, numărul persoanelor neîncadrate în muncă s-a dublat aproape. Un top al supraviețuirii Subprefectul județului, Claudiu Bârsan, a apreciat că ediția curentă a topului nu este una "a performanței, ci a capacității de supraviețuire", cu toate că criza economică s-a instalat abia la sfârșitul perioadei de referință (2008). Tocmai de aceea, subprefectul i-a felicitat pe aceia care au "ținut motorul pornit, deși la turație mai mică". Similar a fost mesajul secretarului general al Consiliului Județean Sălaj, Cosmin-Radu Vlaicu: "Felicit învingătorii, felicit competitorii". El a subliniat oportunitatea unei discuții atât cu mediul politic, cât și cu cel de afaceri, pentru "reinventarea parteneriatului pubic-privat", mijlocul prin care o societate poate avansa. Primarul municipiului, Radu Căpîlnașiu, a adus în discuție nevoia de un "balon de oxigen", pe care l-ar putea constitui sprijinul autorităților publice locale și județene pentru mediul de afaceri. "Constat că este extrem de dificil să menținem locurile de muncă, să ne plătim angajații și dările către stat și în aceste condiții, atât cât putem din punct de vedere al pârghiilor legale, administrația publică trebuie să sprijine mediul de afaceri", a opinat Căpîlnașiu. Camera de Comerț și Industrie Sălaj a avut ca parteneri în organizarea Topului Primăria Municipiului Zalău, Direcția Generală a Finanțelor Publice Sălaj și Oficiul Județean al Registrului Comerțului. Topul firmelor, faza județeană, constituie un mijloc eficient de a face cunoscute pe plan național și internațional firmele sălăjene cu rezultate deosebite. Gabriela BARBAR CAMERA OI țORESISI »»»«Sa mm. rw„ut topul firmelor: Ediția a XVI a Zalau 30.sej»*e«nl»r» www.salaruleuropean.ro