Sălajul European, aprilie-iunie 2010 (Anul 4, nr. 63-123)

2010-05-04 / nr. 83

Sălajul European ACTUALITATE MARȚI - 4 mai 2010 • pagina 2 • urmare din pagina 1 Zalăul se duce la vale... * PUG 2010 nu vă spune unde, autoritățile nici atât Municipiul Zalău nu extinde, granițele intravilanului se prelungesc, extindere înseamnă și dezvoltare... iar dezvoltare te duce cu gândul la tranzacții imobiliare - terenuri, case, blocuri de locuințe (la modul ■U real, făcând abstracție de recesiune ori criză). Prudență, însă, în cazul în care vă permiteți să investiți în achiziția unei parcele, fiindcă s-ar putea să vă confruntați cu imposibilitatea de a obține certificat dar urbanism și autorizație de construcție, din cauza riscului permanent de alunecare de teren. Dacă sunteți deciși să întrebați la Primărie, s-ar putea să vă îndrume spre harta publicată pe site-ul wwwjtalausj.ro... Unde nici o șansă să identificați vreo zonă după Anul 2010 este termenul la care multe din administrațiile publice locale din județ trebuie să își actualizeze Planul Urbanistic General (PUG). Un PUG se actualizează - obligatoriu odată la maxim 10 ani și reprezintă baza legală pentru realizarea programelor și acțiunilor de dezvoltare a unei administrații locale. Potrivit Legii 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul, completată și modificată, PUG-ul cuprinde reglementări pe termen scurt, dar și pe termen mediu și lung; în principal, aspectele la care se referă un plan urbanistic general sunt: stabilirea și delimitarea teritoriului intravilan în relație cu teritoriul administrativ al localității, modul de utilizare a terenurilor din intravilan, zonificarea funcțională în corelație cu organizarea rețelei de circulație, delimitarea zonelor afectate de servituți publice, modernizarea și dezvoltarea infrastructurii tehnico-edilitare, stabilirea zonelor protejate și de protecție a monumentelor istorice și a siturilor arheologice reperate, zonele care au instituite un regim special de protecție, formele de proprietate și circulația juridică a terenurilor, precizarea condițiilor de amplasare și conformare a volumelor construite, amenajate și plantate, zonele de risc natural delimitate și declarate astfel, conform legii, precum și măsurile specifice privind prevenirea și atenuarea riscurilor, utilizarea terenurilor și realizarea construcțiilor, zonele de risc datorate unor depozitări istorice de deșeuri. Un PUG se elaborează - spune legea - în baza strategiei de dezvoltare a localității și se corelează cu bugetul și programele de investiții publice. PUG Zalăug în lucru din 2007 Municipalitatea a început pregătirile pentru reactualizarea PUG în 2007, conform informațiilor furnizate de Biroul de presă al Primăriei Zalău. Deoarece, așa cum stipulează ghidul privind metodologia de elaborare și conținut-cadru al PUG, la baza planului stau studii de fundamentare ce pot fi realizate anterior, dar nu cu mai mult de doi ani, sau concomitent. Scopul studiilor de fundamentare îl reprezintă analiza și formularea reglementărilor unor probleme sectoriale. Prin lege, rolul PUG este de a identifica zone pentru care se pot institui reglementări ce nu pot fi modificate prin planuri urbanistice zonale (PUZ) sau planuri urbanistice de detaliu (PUD) și de la care nu se pot acorda derogări. în momentul de față, PUG Zalău este aproape de a fi prezentat spre aprobare Consiliului Local, despărțit de momentul respectiv doar de avizul Direcției Județene de Cultură, Culte și Patrimoniu Cultural Național, de cel al Consiliului Județean Sălaj, dar și de "consultarea" publicului. Prevederile PNG se aplică în mod obligatoriu zonelor asupra cărora este instituit un regim special de protecție. De exemplu, în zonele cu riscuri naturale permanente de inundații, de alunecare de teren etc. se instituie interdicție de construire. Zonele cu riscuri naturale sunt inventariate și delimitate în baza cercetării pe teren, a studiilor geotehnice, a altor studii de specialitate, a detalierilor din Planul de Amenajare a Teritoriului Național -secțiunea zone de risc natural și al informațiilor pe plan local. Primul răspuns din partea Primăriei Municipiului Zalău (PMZ) referitor la zonele care prezintă risc de alunecare de teren permanent sau temporar, a fost că "vor fi cuprinse în documentația aprobată de Consiliul Local". Am insistat să aflăm cel puțin care era situația în PUG 2000, ceea ce ne-a adus un minuscul răspuns: zona Porolissum. La cea de a treia tentativă, ni s-a "cedat" informația (sugerată, de altfel) că "zonele inventariate au fost în general zonele unde s-au întocmit documentații de urbanism", iar ca metodă "cercetarea pe teren, studiile de fundamentare a PUG 2000 și ale planșei privind riscurile geotehnice, întocmite de SC Proconsal SA". Dacă vă imaginați că, întrebând a patra oară, care sunt zonele cu risc de alunecare de teren, să nu vă imaginați că termenul nominal a fost translatat corect; drept urmare, am fost îndrumați spre siteul Primăriei Municipiului Zalău, www.zalausi.ro, secțiunea informații publice/urbanism - Alternativa finală al Planului Urbanistic General 2010". Pentru a vă convinge de relevanța "datelor furnizate", vezi foto. Investiții fără cap? Pentru că PUG publicat pe pagina de web a Primăriei Zalău nu conține date de identificare a zonelor cu risc natural (în speță denumire), informația că zona de deasupra Grădinii Poporului va avea interdicție de construire nu o putem da decât "pe surse". Reamintim cititorilor că municipalitatea a licitat parcele în tarlaua respectivă în anul 2005, acțiune în urma căreia au intrat în bugetul local 36.160 de lei, în plus, ca administrație preocupată de contributorii la visteria locală, Primăria Municipiului Zalău a investit peste 7,07 milioane de lei în infrastructura noului cartier (drumuri, rețele de utilități). Gabriela BARBUR Ce terenuri se duc la vale? w ww.salaj uleuropean. ro