Sălajul European, octombrie-decembrie 2010 (Anul 4, nr. 190-248)

2010-11-25 / nr. 229

ACTUALITATE JOI - 25 noiembrie 2010 • pagina 2 Sălajul European Directorii de școli au discutat ieri despre comasare . Inspectoratul Școlar Județean Sălaj a întrerupt în cursul zilei de ieri programul de derulare al inspecțiilor tematice din școlile din teritoriu. Motivul a fost ședința de lucru la care au fost convocați toți directorii de școli în vederea discutării planului de școlarizare pentru anul viitor precum și a noutăților referitoare la metodologia privind mișcarea personalului didactic. Principalul subiect de discuție în cadrul planului de școlarizare pentru anul viitor a fost spinoasa problemă a comasării: "Suntem preocupați în continuare de învățământul simultan. Cred că prin comasare se poate elimina această fază a sistemului educațional de la noi. Deși ne temem de ea, paradoxal, comasarea poate aduce o creștere semnificativă a calității învățământului", a precizat inspectorul școlar general Ioan Abrudan. Colapsul demografic, grevările economice și finanțarea per capita vor împinge spre neființă tot mai multe școli cu număr mic de elevi. Inspectoratul poate miza acum și pe colaborarea consiliilor locale și a primăriilor din comune care încep să înțeleagă că finanțarea per capita poate susține doar școlile cu un efectiv mare de elevi. "Vom avea sprijin și de la consiliile locale care se văd în situația de a face față provocării finanțării per elev iar propunerea nu va mai veni de la noi. Din păcate, comunitățile locale vor realiza pe propria piele că nu-și permit să susțină financiar o școală și atunci vor cere singure comasarea", a mai punctat Ioan Abrudan. 30% din primar, captiv în învățământul simultan , în învățământul primar există 250 de clase care funcționează în condiții de simultaneitate. Acestea se regăsesc cu precădere în localitățile izolate din mediul rural, cazurile din urban fiind extrem de izolate. Dintre cei 10.178 de elevi, câți sunt înscriși în momentul de față în învățământul primar din Sălaj, aproape 3000 studiază în clase simultane. Procentual, vorbim de circa 30% dintre copii. "în anumite școli, avem două, trei sau chiar patru clase care vin simultan la ore. De multe ori vorbim despre nici cinci elevi, aflați în clase diferite, dar pentru care există un singur învățător sau educator", detaliză inspectorul școlar general. La nivelul educației gimnaziale lucrurile stau simțitor mai bine. Din numărul total de elevi de clasele V - VIII (10.025) în jur de 6% sunt captivi în învățământul simultan. Astfel, în 30 de clase provenite din 27 % dimensionare justă? în urma ședinței, directorii sunt chemați să întocmească un proiect care să asigure fundamentarea riguroasă a rețelei unităților de învățământ. Mai marii educației își doresc realizarea unei dimensionări juste din punct de vedere demografic a grădinițelor și școlilor din județ însă, până la a scăpa de învățământul simultan și a construi școli capabile să se susțină financiar este o cale întortocheată și anevoioasă. Practic, pe lângă situația statistică, trebuie ținut cont de multe alte detalii, majoritatea de ordin economic. Cei din învățământ dar și autoritățile locale trebuie să se asigure că, în cazul unei comasări, dispun de infrastructura necesară pentru ca noile unități de învățământ să funcționeze optim. Aici vorbim în primul rând de o clădire care să aibă spații suficiente pentru un număr mai mare de elevi și cadre didactice dar și de asigurarea transportului elevilor. Totuși, toate acestea ar fi oricum inutile în condițiile în care drumurile dintre sate și comune nu sunt practicabile. Așadar se va comasa tot acolo unde se poate, restul școlilor cu număr mic de elevi având toate șansele să cadă în capcana finanțării per capita. A.P. de școli, învață concomitent copii de vârste diferite. Permisele de conducere deținute doar de cei "învățați" 5 5 Inițiativa legislativă a senatorului UDMR Fekete Andras Levente, de modificare a Ordonanței 195/2002 referitoare la circulația pe drumurile publice, a trecut de Senat. Proiectul a fost adoptat cu 91 de voturi "pentru", 3 "împotrivă" și 2 "abțineri" și prevede că toți cei care doresc să obțină permisul de conducere să fie măcar absolvenți ai școlii gimnaziale. Senatorul sălăjean își motivează inițiativa prin prisma a trei factori: "la un moment dat au apărut în presă, inclusiv în cea sălăjeană, informații privind obținerea permiselor de conducere în mod fraudulos", fiind implicate mai multe persoane, inclusiv din județele învecinate, caz în care se fac cercetări și la ora actuală de către DNA Cluj, fiind o întreagă rețea de operare în cazul permiselor deținute de persoane care nu știu să scrie și să citească. Apoi, se precizează că această inițiativă poate fi privită și din perspectivă educațională, deoarece " se știe că abandonul școlar există destul de frecvent în rândul tinerilor care fac parte dintr-un anumit segment al populației dar care ajung mai târziu să își dorească să conducă o mașină". Pentru a descuraja parțial abandonul școlar, i se pare un lucru normal să nu dea voie analfabeților să conducă, indiferent ce tip de mașină. Nu în ultimul rând, senatorul UDMR de Sălaj ne amintește faptul că România este o țară europeană, iar actualul Cod Rutier permite cetățenilor să obțină permisul auto "printr-un certificat medical care să ateste că ești apt să conduci și un examen, care de multe ori se transformă în tehnici neortodoxe". "Nu este admis ca noi să permitem cetățenilor să circule, de multe ori cu camioane, pe drumurile europene, când nici măcar nu știu să scrie și să citescă", ne-a explicat senatorul. Proiectul de lege urmează să fie supus votului final în Camera Deputaților. Raluca GIREADĂ www.salaruleuropean.ro