Satul Socialist, ianuarie 1972 (Anul 4, nr. 826-849)

1972-01-04 / nr. 826

ss ANUL 1972 -AN DE HĂRNICIE, BELŞUG ŞI FERICIRE Peste tot oamenii s-au adunat în jurul meselor îmbelşugate, cu sufletul plin de lumina bucuriei şi a optimismului. O urare stă pe buzele tuturor: LA MULŢI ANI! La mulţi ani ţării şi oamenilor săi care au hotărit să facă din fiecare an o treaptă de lumină pentru ţară, pentru viaţa ei nouă. Prin cei 12 milioane de locuitori ai săi, satul românesc contemporan rosteşte de tot atitea ori tradiţionala urare: LA MULŢI ANI! 1 11 Satede cîmpie, de deal, de munte... Pretutindeni, ferestre luminate, îndărătul lor chipuri pe care reporterul le-a întilnit primăvara, vara, toamna, pe cimp în bătălia pentru recolta ţării...Mline anul se-nnoieşte"... Da, totul confirmă acest lucru. Un nou început de drum. Un nou an de muncă. De avînt şi satisfacţii. Satul sărbătoreşte revelionul .Cu fruntea sus. Cu bucurie şi cu demnitate. Cu bucuria tradiţiei sale şi cu demnitatea pe care i-au dat-o anii socialismului. ,,19H a fost un an bun, 1972 va fi un an şi mai roditor !“ Cum să nu îndemne acest gind, această (Continuare in pag a 3-a) CUVÎNTAREA TOVARĂŞULUI NICOLAE CEAUŞESCU rostită la posturile de radio şi televiziune — cu prilejul Anului Nou Stimaţi tovarăşi şi prieteni, Cetăţeni ai României socialiste, A devenit o tradiţie ca de Anul Nou să trecem în revistă munca pe care am desfăşurat-o, cu roadele şi bucuriile ei, împlinirile şi neajunsurile din anul încheiat şi, totodată, să scrutăm viitorul cu hotărîrea de a trăi şi munci şi mai bine, de a da viaţă altor şi altor năzuinţe de progres şi prosperitate. Anul pe care îl vom încheia peste cîteva minute va rămîne în istoria patriei ca anul în care am intrat într-o nouă etapă a revoluţiei,noastre economico-sociale — etapa făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Prevederile primului an al cincinalului 1971—1975 au fost îndeplinite şi depăşite. Producţia industrială a continuat să se dezvolte în ritm înalt, cunoscînd o puternică diversificare şi modernizare. Agricultura noastră socialistă a dat anul acesta cea mai înaltă recoltă de cereale din istoria ţării. Au fost luate noi măsuri pentru dezvoltarea învăţămîntului, ştiinţei şi culturii , factori de seamă ai făuririi noii civilizaţii socialiste în România. Dezvoltarea ascendentă a economiei noastre se reflectă sintetic în creşterea venitului naţional — care în acest an este cu circa 12 la sută mai mare decit în 1970 — ceea ce a permis trecerea la realizarea hotărîrilor Congresului al X-lea privind ridicarea nivelului de trai material şi cultural al întregului popor. Anul care a trecut s-a caracterizat printr-o intensă şi multilaterală activitate de perfecţionare a relaţiilor socialiste de producţie, a organizării societăţii. S-a amplificat şi s-a îmbunătăţit cadrul instituţional care permite participarea tot mai activă a maselor de muncitori, ţărani şi intelectuali la conducerea întreprinderilor şi instituţiilor, a întregii ţări. A fost adoptat un şir de noi legi menite să reglementeze mai bine normele de bază ale activităţii economice şi sociale, drepturile şi îndatoririle oamenilor muncii în calitatea lor de producători şi proprietari ai mijloacelor de producţie, de membri ai societăţii socialiste, să întărească ordinea şi legalitatea în întreaga noastră viaţă publică. Programul adoptat de plenara din 3—5 noiembrie a.c. a trasat jaloanele ridicării nivelului muncii ideologice, dezvoltării cunoaşterii şi îmbunătăţirii educaţiei socialiste a maselor, formării omului nou, afirmării eticii şi echităţii socialiste în întreaga viaţă socială, deschizînd o perspectivă largă de participare tot mai activă, conştientă, a întregului popor la făurirea propriei sale istorii, a destinului său luminos. Marile succese obţinute în realizarea grandiosului program elaborat de Congresul al X-lea constituie o nouă confirmare a justeţei politicii creatoare marxist-leniniste a Partidului Comunist Român — al cărui semicentenar glorios a fost sărbătorit anul acesta de întregul nostru popor — a consecvenţei şi capacităţii cu care el îşi îndeplineşte rolul de forţă politică conducătoare a societăţii, a tuturor domeniilor activităţii economice şi sociale. Aceste realizări sunt rodul muncii pline de eroism şi abnegaţie a clasei muncitoare, a ţărănimii şi intelectualităţii, a tuturor oamenilor muncii, fără deosebire de naţionalitate, care traduc în viaţă cu fermitate politica partidului nostru corespunzătoare intereselor vitale ale întregii naţiuni. Acum, la sfîrşitul unui nou an de avintată construcţie economică şi socială, care a ridicat patria noastră pe noi trepte de progres, adresez, în numele conducerii partidului şi statului, al meu personal, cele mai calde felicitări cetăţenilor Republicii Socialiste România. Intrăm în noul an cu un program precis conturat, care deschide orizonturi largi de muncă, de creaţie, de noi şi mari înfăptuiri pe calea dezvoltării economice, sociale şi culturale a României, pe calea îmbunătăţirii condiţiilor de viaţă materiale şi spirituale ale tuturor celor ce muncesc. Planul pe 1972 prevede continuarea în ritm înalt a industrializării, diversificarea şi modernizarea şi mai accentuată a producţiei, creşterea eficienţei economice, ridicarea calităţii produselor şi sporirea productivităţii muncii. Se prevede, de asemenea, întărirea bazei tehnico-materiale a agriculturii, îmbunătăţirea organizării muncii în vederea dezvoltării intensive a producţiei, în special a zootehniei. Va trebui să se intensifice participarea activă a oamenilor muncii la gospodărirea avutului socialist, la conducerea unităţilor economice şi a instituţiilor, la efortul pentru întărirea ordinii şi disciplinei în producţie. Va continua dezvoltarea ascendentă, pe toate planurile a orînduirii noastre, se vor perfecţiona planificarea şi conducerea vieţii sociale, se vor afirma tot mai puternic principiile socialismului în întreaga societate, se vor lua noi măsuri pentru satisfacerea cerinţelor materiale şi spirituale ale maselor. Realizarea planului în anul care vine va avea un rol hotărîtor pentru înfăptuirea cu succes a întregului cincinal, îndeplinirea prevederilor sale cere din partea noastră, a tuturor, eforturi sporite, o înaltă conştiinţă revoluţionară, patriotică, un profund spirit de răspundere în realizarea sarcinilor ce ne revin fiecăruia în postul, în locul de muncă pe care ni l-a încredinţat partidul, societatea. Dispunem de toate condiţiile necesare pentru a obţine în anul ce vine noi şi importante progrese în toate domeniile de activitate. Sunt pe deplin convins că bravul nostru popor, sub conducerea încercată a partidului comunist, va merge neabătut înainte, va face ca anul 1972 să înscrie în cronica contemporană a României noi şi mari victorii pe calea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Dragi tovarăşi, In anul 1971 s-au produs noi şi profunde schimbări în viaţa internaţională, în raportul de forţe mondial. Politica imperialistă de forţă şi dictat, de amestec în treburile interne ale altor popoare a suferit noi eşecuri. S-a afirmat cu tot mai multă putere voinţa popoarelor de a deveni stăpîne pe propriile lor bogăţii naţionale, pe rodul muncii lor, de a-şi asigura dezvoltarea de sine stătătoare pe calea progresului material şi social. Anul care a trecut a adus noi confirmări justeţei politicii marxist-leniniste promovate de partidul şi statul nostru pe arena internaţională, a înregistrat o nouă şi puternică afirmare a României în lupta pentru progres şi pace, a adus noi prieteni poporului român pe toate meridianele globului. S-au dezvoltat şi adîncit colaborarea multilaterală şi prietenia noastră frăţească cu toate ţările socialiste. S-a întărit solidaritatea internaţională a partidului nostru cu celelalte detaşamente ale mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale. S-au intensificat contactele, schimburile şi convorbirile cu reprezentanţii mişcărilor de eliberare naţională, ai forţelor politice democratice şi progresiste de pretutindeni. Anul 1971 a marcat extinderea colaborării României cu toate ţările lumii, fără deosebire de orînduire socială, a conlucrării sale cu toate statele şi popoarele iubitoare de pace în efortul general pentru destindere, pentru însănătoşirea vieţii internaţionale. Am pornit şi pornim neabătut în politica noastră externă de la premisa că cerinţa actuală vitală, fundamentală, a tuturor popoarelor, condiţia esenţială de care depinde salvgardarea păcii pe pămînt este respectarea neştirbită a independenţei şi suveranităţii naţionale a tuturor popoarelor, a dreptului lor de a trăi liber, de a-şi organiza viaţa aşa cum o doresc, respectarea egalităţii depline între naţiuni şi neamestecul în treburile interne, eliminarea totală din relaţiile interstatale a folosirii forţei şi a ameninţării cu forţa. Fie ca anul 1972 să ducă la afirmarea şi mai fermă în viaţa internaţională a acestor principii, care constituie singura cale pentru instaurarea unor relaţii de colaborare şi pace în întreaga lume ! Concluzia de bază care se desprinde şi la acest început de an este necesitatea intensificării eforturilor tuturor statelor — fie ele mari sau mici — pentru a apăra şi impune principiile dreptului şi legalităţii internaţionale, creşterea răspunderii maselor largi populare, a tuturor forţelor politice progresiste, a Organizaţiei Naţiunilor Unite şi a celorlalte organisme internaţionale în promovarea unei politici de colaborare şi pace între popoare. Unul din imperativele cele mai urgente care trebuie să prevaleze în politica tuturor statelor este stingerea focarelor de război, lichidarea conflictelor, a factorilor de încordare şi animozitate. Să se oprească războiul dus de Statele Unite împotriva popoarelor din Indochina ; popoarele vietnamez, cambodgian şi laoţian să fie lăsate să-şi hotărască singure destinul ! Să se lichideze conflictul din Orientul Apropiat pe baza rezoluţiei Consiliului de Securitate din 1967 ! Mai mult ca oricînd este necesar să se facă totul pentru ca diferendele dintre state să se soluţioneze pe cale politică, paşnică, pentru a nu se ajunge la ciocniri militare armate, pentru a se evita războiul! Un obiectiv de seamă căruia îi vom consacra şi în viitor efortul nostru este înfăptuirea dezarmării, eliberarea omenirii de coşmarul unui război termonuclear, reducerea uriaşelor cheltuieli militare. Trăind în Europa şi avînd încă proaspătă în memorie experienţa tristă a celor două războaie mondiale ale acestui secol, poporul nostru acordă un loc central în politica sa internaţională înfăptuirii securităţii europene, organizării unei conferinţe general-europene, stabilirii unor relaţii de bună vecinătate şi convieţuire paşnică între toate popoarele acestui continent. In acest cadru, acordăm o atenţie permanentă dezvoltării colaborării fructuoase între toate ţările din Balcani, transformării acestei regiuni într-o zonă a păcii şi cooperării paşnice. Fie ca anul 1972 să ducă la consolidarea colaborării şi păcii în Europa, punîndu-se bazele instaurării trainice a securităţii pe continentul nostru ! Desigur, destinderea internaţională, dezvoltarea nestingherită a colaborării între popoare necesită încă multe eforturi, multe strădanii, dar sîntem convinşi că forţele sociale şi politice antiimperialiste, de o amploare fără precedent în istorie, pot împiedica politica imperialistă de agresiune şi dictat, pot asigura înfăptuirea aspiraţiilor de pace şi progres ale umanităţii. România, partidul şi guvernul nostru sînt ferm hotărîte să desfăşoare şi în anul ce vine o intensă activitate pentru întărirea unităţii ţărilor socialiste, a mişcării comuniste şi muncitoreşti, a forţelor antiimperialiste, să-şi aducă contribuţia la cauza colaborării, progresului şi păcii în lume. Stimaţi tovarăşi şi concetăţeni, Peste cîteva clipe va răsuna prima bătaie de orologiu a noului an, începem anul nou cu deplină încredere în forţele creatoare ale poporului nostru, în capacitatea lui de a ridica, sub conducerea partidului, patria socialistă pe noi culmi de civilizaţie şi progres. Totodată, inaugurăm noul an cu convingerea că luptînd unite, popoarele vor şti să-şi apere existenţa, să salvgardeze pacea şi securitatea internaţională, să creeze condiţiile pentru făurirea unei lumi mai bune, mai drepte. Cu aceste gînduri, ridic paharul în sănătatea şi fericirea poporului român ! Pentru pace şi colaborare internaţională ! Toastez pentru împlinirea celor mai nobile năzuinţe ale fiecăruia dintre dumneavoastră ! Vă urez tuturor un an nou, rodnic, plin de satisfacţii în activitatea socială şi în viaţa personală ! Multă sănătate şi fericire ! La mulţi ani, dragi prieteni şi tovarăşi ! CELE MAI CALDE URĂRI ADRESATE CONDUCĂTORILOR DE PARTID ŞI DE STAT de câtre reprezentanţii organizaţiilor de masâ şi obşteştii ai unor instituţii centrate, ai oamenilor muncii, intelectualităţii, naţionalităţilor conlocuitoare In cursul după-amiezii de joi, 30 decembrie 1971, tovarăşul NICOLAE CEAUŞESCU, secretar general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, împreună cu tovarăşii Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraş, Manea Mănescu, Paul Niculescu-Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Janos Fazekas, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ştefan Voitec, Miron Constantinescu, Mihai Gere’Vasile Patilineţ, a primit la sediul Comitetului Central al Partidului Comunist Român, pe reprezentanţii unor organizaţii de masă şi obşteşti, ai unor instituţii centrale, muncitori, tehnicieni şi ingineri din marile unităţi industriale ale Capitalei, oameni de ştiinţă, cultură şi artă, membri ai conducerii consiliilor oamenilor muncii de naţionalitate maghiară şi germană, membri ai gărzilor patriotice şi tineri din detaşamentele de pregătire pentru apărarea patriei, care au venit să adreseze tovarăşului Nicolae Ceauşescu, celorlalţi conducători de partid şi de stat, felicitări şi urări de „La mulţi ani!“, sănătate, fericire şi noi succese în munca de conducere a destinelor patriei. In numele Consiliului Central al Uniuniii Generale a Sindicatelor, al muncitorilor, inginerilor şi tehnicienilor, al tuturor oamenilor muncii, a vorbit tovarăşul Virgil Trofin, preşedintele Consiliului Central al U.G.S.R., care a spus : Adresez, cu prilejul aniversării Zilei Republicii şi a Anului Nou, un salut muncitoresc, plin de devotament şi recunoştinţă Comitetului Central al partidului, tovarăşului Nicolae Ceauşescu. Oamenii muncii din patria noastră, muncind cu abnegaţie şi eroism sub conducerea Partidului Comunist Român, au obţinut în acest an rezultate remarcabile în dezvoltarea industriei, agriculturii, în ridicarea nivelului de trai. Toate aceste rezultate se datoresc, în primul rînd, justeţei politicii P.C.R., fermităţii cu care partidul nostru, Comitetul său Central, în frunte cu secretarul general al partidului nostru, conduce poporul pe drumul luminos al socialismului şi comunismului. Sindicatele din ţara noastră şi-au adus o contribuţie la toate aceste rezultate. Ele au început să aplice în viaţă hotărîrile partidului cu privire la rolul şi sarcinile sindicatelor în etapa actuală a construcţiei socialismului în patria noastră. Cu prilejul Noului An, sindicatele se angajează în faţa Comitetului Central al partidului, a Consiliului de Stat, a guvernului, că vor face totul pentru a aduce o contribuţie şi mai mare la înfăptuirea planului de stat pe anul 1972, pentru înfăptuirea politicii interne şi externe a partidului şi statului nostru, pentru înfăptuirea programului de educaţie socialistă a oamenilor muncii de la oraşe şi sate. Clasa muncitoare, oamenii muncii organizaţi în sindicat sunt mai puternic uniţi ca întotdeauna în jurul partidului nostru, al Comitetului său Central în frunte cu tovarăşul Nicolae Ceauşescu. Permiteţi-mi, dragi tovarăşi, ca o dată cu asigurările noastre să vă urez din toată inima „La mulţi ani“ şi să conduceţi poporul nostru cu succes pe drumul luminos al socialismului şi comunismului. Luînd cuvîntul, în numele Uniunii Tineretului Comunist, tovarăşul Gheorghe Stoica, secretar al C.C. al U.T.C., a spus : Folosim acest plăcut prilej al întîlnirii cu dumneavoastră, la sfîrşitul unui an rodnic de înfăptuiri în toate domeniile de activitate, pentru a exprima profunda noastră gratitudine pentru grija deosebită pe care o manifestaţi în mod constant faţă de tînăra generaţie, faţă de organizaţia sa revoluţionară. Anul 1971 s-a înscris ca o etapă de o mare însemnătate în procesul de înfăptuire a programului elaborat de Congresul al X-lea al partidului, pentru dezvoltarea multilaterală a patriei, obiectiv căruia tineretul nostru, organizaţiile U.T.C. i se consacră cu pasiune, dăruire şi înalt spirit de responsabilitate socială. In prezent U.T.C. desfăşoară o intensă activitate în vederea realizării programului partidului iniţiat de dumneavoastră, stimate tovarăşe Nicolae Ceauşescu, pentru îmbună(Continuare în pag. a 2-a) (Continuare in pag. a 2-a) Recunoştinţă fierbinte partidului, sănătate şi fericire conducătorilor ,1osat 30 Decembrie. In această zi din prag de An Nou, pionieri şi şcolari din Capitală au venit, cu inimile pline de bucurie, să ureze, după datină, conducătorilor partidului şi statului sănătate şi fericire, să-şi exprime — în vers de Pluguşor — recunoştinţa fierbinte faţă de Partidul Comunist Român, pentru tot ceea ce a făcut şi face, cu dragoste de părinte, ca toţi copiii ţării — români, maghiari, germani şi de alte naţionalităţi — să crească fericiţi şi să înveţe laolaltă într-o strînsă frăţie, pentru a deveni constructorii de mîine ai socialismului şi comunismului. In sunetul buhaielor, în pocnetul bicelor şi în clinchetul vesel al clopoţeilor, alaiul micilor urători se opreşte, la ora amiezii, în faţa sediului Comitetului Central al partidului. Sunt peste 200 de băieţi şi fete, în frumoase costume populare ori în veşminte caracteristice obiceiurilor strămoşeşti. Au sosit cu tradiţionalul plug — dar şi cu un tractor, simbol al industrializării patriei — cu sorcove meşteşugit lucrate, cu crenguţe de brad, cu „steluţe" şi alte „flori" de iarnă. Tinerii colindători, cu obrajii îmbujoraţi de emoţie, sunt întîmpinaţi cu dragoste şi căldură de tovarăşii Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, Emil Bodnaraş, Manea Mănescu, Paul Niculescu- Mizil, Gheorghe Pană, Gheorghe Rădulescu, Virgil Trofin, Ilie Verdeţ, Florian Dănălache, Emil Drăgănescu, Janos Fazekaş, Dumitru Popa, Dumitru Popescu, Leonte Răutu, Gheorghe Stoica, Ştefan Voitec, Iosif Banc, Petre Blajovici, Miron Constantinescu, Mihai Dalea, Miu Dobrescu, Mihai Gere, Ion Ioniţă, Vasile Patilineţ, Ion Stănescu, precum şi Mircea Malija, ministrul învăţămîntului, şi Virgiliu Radulian, preşedintele Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor. Mesagerii celor mai tinere vlăstare ale ţării îşi încep urarea, simplă şi emoţionantă : Aho, aho, iubiţi conducători, Au venit pionierii cu cravate roşii şi flori, Au venit plini de cintece, de bucurie şi vise Prin porţile viitorului larg deschise Şi au venit cu inima plină de dor şi iubire Ca să vă ureze sănătate, mulţi ani, fericire. Ne-au trimis cu pluguşorul nostru Pe toate Un milion și șase sute de mii de roșii cravate.