Satul Socialist, mai 1972 (Anul 4, nr. 928-952)

1972-05-03 / nr. 928

PAGINA 4 Filme mai multe şi mai bune, inspirate din viaţa satului (Urmare din pag. I) liste a locuitorilor satelor, în special, pentru educarea ateist-ştiinţifică a masei largi de oameni ai muncii ? — Avem în vedere şi acest lucru. Dar mai întîi vreau să spun că vom produce mai multe filme, mai ales începînd din anul 1973, pentru că vom aplica în viaţă indicaţiile secretarului general al partidului adresate creatorilor de artă, la Conferinţa primarilor şi secretarilor de partid din comune, din anul trecut. Pentru educaţia ateist-ştiinţifică a oamenilor muncii, sperăm că scenariul semnat de Eleftere Voiculescu „Satul în care a coborît Dumnezeu" va răspunde unor asemenea cerinţe. Se vorbeşte aici despre dezvoltarea unui sat din Oltenia — Maglavit, — în timp de douăzeci de ani, despre nivelul de cunoaştere şi de conştiinţă a locuitorilor din acest sat din zilele noastre. Este un film foarte ambiţios. — De ce aţi accentuat cuvîntul „ambiţios" ? — In primul rînd mă gîndesc la tematică, apoi la efectele pe care le va produce o dată ce asemenea film va fi prezentat publicului. — Pentru obţinerea unor succese şi mai ales a unor efecte pe care le aminteaţi mai înainte, sunt necesare anumite condiţii. Care sunt condiţiile unei bune realizări a filmului românesc de inspiraţie rurală ? — Ca să realizăm acest lucru e nevoie ca scenariştii, regizorii, artiştii să-şi propună. — şi îşi propun, desigur, astăzi mai mult ca oricînd , să dea viaţă unor opere cinematografice de un înalt nivel artistic şi cu un bogat conţinut educativ, adică să răspundă cerinţelor oamenilor cărora li se adresează. Şi faptul că unii dintre cei mai valoroşi regizori se apropie cu încredere de tematica unor filme de inspiraţie rurală, că scriitori de seamă semnează astfel de scenarii sunt premise care vor duce cu siguranţă la realizarea unor filme bune nu numai ca tematică, dar şi ca valoare artistică. Prin planul nostru de comenzi pe care l-am încheiat cu scriitorii importanţi încercăm să abordăm cele mai arzătoare probleme ale vieţii satului. Mai există un lucru, care se află, de asemenea, în atenţia noastră, anume faptul că cinematografele de la sate nu oferă condiţii optime de rulare, că aparatajul este uzat. Dar vom lua măsurile care se impun pentru ca satul nostru să nu mai fie vitregit faţă de oraş. Căutăm să promovăm mai mult filmul documentar în aşa fel încît fiecare cinematograf sătesc să aibă şi programul de completare. Mai este o problemă pe care oamenii din sate o vor rezolva că — ei vor să vadă şi filme în culori, pentru că în alb-negru văd la televizor. De aceea, vom reintroduce caravanele cinematografice care le vor satisface şi asemenea cerinţe. — Care sunt, după părerea dv., problemele de mai mare interes pentru cinematografia noastră naţională ? — Ne interesează cu precădere filmul realităţii actuale. — Deci, interesul dv., cu cel al iubitorilor de film din ţara noastră, coincide. Consemnăm cu satisfacţie acest fapt. Combinatul siderurgic Calaţi recrutează IMEDIAT muncitori necalificaţi cu stagiul militar satisfăcut, pentru calificare, astfel : 1. absolvenţi de liceu (cu sau fără bacalaureat) în meseria de electrician întreţinere. 2. absolvenţi de şcoală generală (7 sau 8 ani) în meseria de lăcătuş mecanic. 3. absolvenţi a cel puţin 4 clase, în meseriile — maşinist la maşini de transport — manevranţi, acari — topitori minereuri — pegătitor şarjă 4. absolvenţi şcoală profesională, cu vechime de 1,5 ani în meseria de mecanic agricol, în meseria de mecanic ajutor locomotivă. Candidaţii, avînd asupra lor următoarele acte: — copie legalizată de notariat de pe actul de studii; — copie nelegalizată a actului de naştere; — cerere de înscriere. Se pot prezenta pentru preselecţie începînd cu data de 3 mai a.c. In timpul şcolarizării se asigură : — o indemnizaţie lunară egală cu media salariului tarifar realizat pe ultimele trei luni premergătoare admiterii la cursuri sau pe ultimele 12 luni pentru muncitorii din construcţii. — o indemnizaţie de 400 lei lunar dacă la data admiterii la cursuri solicitanţii nu au avut calitatea de angajați cu minim trei luni stagiu în muncă. scurte similiii • RAWALPINDI — Preşedintele Pakistanului, Zulfikar An Bhutto, şi primul ministru al Indiei, Indira Gandhi, se vor întilni la sfîrşitul lunii mai, sau la începutul lunii iunie, pentru a discuta problemele interesînd cele două ţări — se afirmă în comunicatul comun, publicat la încheierea convorbirilor desfăşurate în localitatea pakistaneză Muree, între reprezentanţii speciali ai şefului statului pakistanez şi ai premierului indian. • HAVANA — în capitala Cubei s-a anunţat oficial că Fidel Castro, prim-secretar al C.C. al P.C. din Cuba, primul ministru al Cubei, va face o vizită oficială de prietenie în Republica Guineea, în prima jumătate a lunii mai, la invitaţia preşedintelui Guineei, Ahmed Seku Taré. • TUNIS — Preşedintele R.A. Egipt, Anwar Sadat, va face o vizită oficială în Tunisia, in zilele de 6 şi 7 mai. Şeful statului egiptean va vizita, de asemenea, Algeria, între 4 şi 6 mai, împreună cu preşedintele Libiei, Moamer El Gedafi. (TAP şi MEN) • PEKIN — Delegaţia guvernamentală sovietică la tratativele chino-sovietice cu privire la reglementarea problemelor de frontieră, condusă de Leonid Iliciov, ministru adjunct al afacerilor externe al U.R.S.S., a făcut, la invitaţia delegaţiei guvernamentale chineze la tratative, o vizită într-o serie de oraşe şi provincii din R. Pi Chineză. (China Nouă). • MOSCOVA — în conformitate cu tratatul sovieto-egiptean de prietenie şi colaborare, părţile au examinat, intr-o atmosferă de deplină încredere şi înţelegere reciprocă, un cerc vast de probleme legate de situaţia creată în prezent în regiunea Orientului Apropiat, se arată în comunicatul sovieto-egiptean, publicat la încheierea vizitei preşedintelui R.A.E., Anwar Sadat, in Uniunea Sovietică (TASS). • SOFIA — Duminică s-au deschis la Varna lucrările sesiunii Federaţiei Democrate internaţionale a femeilor. La sesiune sunt reprezentate 109 organizaţii şi mişcări de femei din toate continentele. Delegaţia română este condusă de Suzana Gâdea, preşedinta Consiliului Naţional al Femeilor. • TANANARIVE — Guvernul Republicii Malgaşe a demisionat pentru a două oară în decurs de trei luni. Preşedintele Republicii, Philibert Tsiranana, a respins această demisie, care a intervenit cu numai o zi înainte de expirarea mandatului guvernamental, informează postul de rado Madagascar. • CAIRO — Adunarea Populară a Republicii Arabe Egipt a aprobat punerea în aplicare a proiectului conductei Suez- Alexandria. (A.F.P.) • ROMA — Comitetul interguvernamental al Programului Alimentar Mondial (P.A.M.), organism al F.A.O., a hotărît să contribuie la dezvoltarea economică și socială a Zairului, Nigeriei, Indoneziei și Braziliei, cu un ajutor alimentar în valoare de 22 milioane dolari. • OTTAWA — Sub semnul participării active a României la manifestările prilejuite de Anul internaţional al cărţii, precum şi în cadrul schimburilor culturale şi ştiinţifice româno-canadiene, a avut loc, la Biblioteca naţională a Canadei deschiderea unei expoziţii de carte şi discuri din Republica Socialistă România. • BUJUMBURA — Postul de radio burundez „Vocea Revoluţiei" din Bujumbura a anunţat că forţele fidele preşedintelui statului Burundi, Michel Micombero, au zădărnicit o încercare de lovitură de stat antiguvernamentală. In cursul luptelor, purtate în diverse zone între trupele guvernamentale şi rebeli, mai mulţi militari şi civili au fost ucişi. Un comunicat al cancelariei preşedintelui informează că „forţele armate, credincioase Revoluţiei din anul 1966, controlează în mod deplin situaţia din ţară". • ANKARA — Premierul desemnat al Turciei, Suad Hayri Urguplu, a declarat că intenţionează să constituie un nou guvern turc care să beneficieze de o majoritate parlamentară şi să cuprindă un număr minim de miniştri din afara Parlamentului şi a partidelor politice. • BEIRUT — Alegerile parlamentare pentru reînnoirea celor 99 de mandate în Parlamentul libanez, începute la 16 aprilie, au luat sfîrşit, o dată cu etapa desfăşurată în regiunile centrale ale ţării. curte SATUL SOCIALIST Nr. 928 Miercuri 3 mai U. R. S. S. MOSCOVA (Agerpres). In Piaţa Roşie din Moscova a avut loc demonstraţia oamenilor muncii, consacrată Zilei solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc. La tribuna mausoleului au luat loc Leonid Brejnev, secretar general al C.C. al P.C.U.S., Nikolai Podgornîi, preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., Alexei Kosîghin, preşedintele Consiliului de Miniştri al U.R.S.S., alţi conducători de partid şi de stat sovietici. In tribunele rezervate oaspeţilor din străinătate se aflau delegaţiile sosite la sărbătorirea zilei de 1 Mai în Uniunea Sovietică, printre care şi o delegaţie a Consiliului Central al U.G.S.R. In cuvîntarea rostită de la tribuna mausoleului Lenin, N. V. Podgornîi, membru al Biroului Politic al C.C. al P.C.U.S., preşedintele Prezidiului Sovietului Suprem al U.R.S.S., a adresat călduroase felicitări participanţilor. Vorbitorul a subliniat marile succese cu care oamenii sovietici au întîmpinat sărbătoarea muncii. El a transmis, de asemenea, salutul P.C.U.S. şi al poporului sovietic popoarelor din ţările socialiste, partidelor comuniste şi muncitoreşti, clasei muncitoare din ţările capitaliste, popoarelor care luptă pentru eliberarea naţională şi progres social din întreaga lume. R. D. VIETNAM HANOI 2 (Agerpres) La Hanoi a avut loc, luni, un miting consacrat Zilei de 1 Mai, la care au participat reprezentanţi ai C.C. al Partidului celor ce Muncesc din Vietnam, ai Adunării Naţionale, ai guvernului, ai Frontului Patriei, ai organizaţiilor de masă şi ai unităţilor militare distinse cu titlul de Erou, transmite agenţia V.N.A. In prezidiu au luat loc Truong Chinh, preşedintele Comitetului Permanent al Adunării Naţionale, Fam Van Dong, primul ministru al R.D. Vietnam, Vo Nguyen Giap, vice-primministru şi ministru al apărării naţionale, Nguyen Duy Trinh, vice-primministru şi ministru al afacerilor externe, Le Thanh Nghi, vice-prim-ministru, alte personalităţi. Luind cuvîntul, Hoang Quoc Viet a evocat marile succese obţinute de poporul vietnamez şi de celelalte popoare ale Indochinei in lupta împotriva agresiunii imperialiste. Participanţii la miting au adoptat o rezoluţie, în care îşi exprimă hotărirea de a continua construirea cu succes a socialismului în R.D. Vietnam şi de a intensifica lupta împotriva intervenţiei Statelor Unite, pînă la victoria finală. R. P. BULGARIA SOFIA (Agerpres). Cu ocazia sărbătoririi zilei de 1 Mai, la Sofia a avut loc, în Piaţa 9 Septembrie, manifestaţia oamenilor muncii din capitala bulgară. La tribuna oficială erau prezenţi Todor Jiivkov, prim secretar al C.C. al P.C. Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat al R. P. Bulgaria, ceilalţi conducători de partid şi de stat bulgari. Tot aici se aflau şi delegaţiile de peste hotare invitate de Consiliul Central al Uniunii Sindicatelor Bulgare, printre care şi o delegaţie a Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România. R. S. F. IUGOSLAVIA BELGRAD 2 (Agerpres) Sărbătorirea zilei de 1 Mai a prilejuit o mare diversitate de manfestări în capitala Iugoslaviei, ca şi în întreaga ţară. Pentru rezultatele remarcabile obţinute în producţie, numeroase colective şi lucrători din domeniile economiei, ştiinţei, culturii şi tehnicii au fost distinşi cu diferite premii. Manifestările de 1 Mai au fost inaugurate de tradiţionalul concert-spectacol în aer liber, desfăşurat la intrarea în Palatul Adunării Federale, unde mari formaţii orchestrale, solişti vocali şi instrumentali au prezentat un program de cîntece revoluţionare, de muzică populară şi clasică, iar ansambluri folclorice au interpretat dansuri din toate republicile Iugoslaviei. Ca in fiecare an, în ziua de 1 Mai, la Belgrad şi în celelalte oraşe şi localităţi iugoslave au avut loc totodată manifestări artistice, reuniuni populare şi competiţii sportive. R. P. UNGARĂ BUDAPESTA (Agerpres). Oraşele şi satele Ungariei, îmbrăcate în haine festive, au cunoscut luni animaţia marilor sărbători populare, în mai toate localităţile ţării, în ziua de 1 Mai au avut loc manifestaţii, mari adunări şi serbări populare, numeroase manifestări cultural-artistice şi sportive de masă. La Budapesta a avut loc o mare demonstraţie a oamenilor muncii, la care au asistat tovarăşii Janos Kadar, Losondzi Pal, Jenő Fock şi alţi conducători de partid şi de stat ungari. R. P. MONGOLĂ ULAN BATOR (Agerpres). In capitala R. P. Mongole a avut loc la 1 Mai un mare miting şi o demonstraţie a oamenilor muncii, desfăşurată cu prilejul sărbătoririi Zilei solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii. La tribuna oficială se aflau Jumjaaghiin Tedenbal, prim-secretar al C.C. al P.P.R.M., preşedintele Consiliului de Miniştri al R. P. Mongole, şi alţi conducători de partid şi de stat. La mitingul din Piaţa Sune- Bator a luat cuvîntul S. Luvsan, membru al Biroului Politic al C.C. al P.P.R.M., prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, care a evocat succesele obţinute de oamenii muncii în îndeplinirea planului cincinal de dezvoltare a economiei naţionale. R. P. POLONĂ VARŞOVIA (Agerpres). Intr-o atmosferă de însufleţire, optimism şi bucurie a fost sărbătorită la Varşovia şi în alte oraşe poloneze ziua Internaţională a Muncii. Au avut loc demonstraţii, in cursul cărora s-a exprimat hotărirea întregului popor de a munci in vederea dezvoltării dinamice, continue a Poloniei socialiste. La Varşovia, în tribuna oficială, instalată in fata Palatului culturii şi ştiinţei, au luat loc tovarăşii Edward Gierek, Henryk Jablonski şi Piotr Jaroszewicz, alti conducători de partid şi de stat, care au asistat la manifestaţia locuitorilor capitalei poloneze, veterani ai mişcării revoluţionare şi muncitoreşti, tineri muncitori, studenţi şi elevi, reprezentanţi ai unităţilor de producţie din Varşovia. In cuvîntarea rostită cu acest prilej, Edward Gierek, prim-secretar al C.C. al P.M.U.P., a scos în evidență participarea activă, entuziastă a întregului popor la realizarea neabătută și consecventă a sarcinilor trasate de congresul al 6-lea al partidului în vederea întăririi și dezvoltării continue a Poloniei socialiste. R. D. GERMANĂ BERLIN (Agerpres), în marea Piaţă Marx-Engels din Berlin, a avut loc demonstraţia de 1 Mai a locuitorilor capitalei R.D.G. In tribuna oficială au luat loc Erich Honecker, prim-secretar al C.C. al P.S.U.G., Walter Ulbricht, preşedintele Consiliului de Stat al R.D.G., Willi Stoph, preşedintele Consiliului de Miniştri al R.D.G., şi alţi conducători ai R. D. Germane, precum şi delegaţiile sindicale de peste hotare, printre care o delegaţie a Consiliului Central al Uniunii Generale a Sindicatelor din România. Herbert Warnke, membru al Biroului Politic al C.C. al P.S.U.G., preşedintele Uniunii Sindicatelor libere germane, a rostit o cuvîntare. R. S. CEHOSLOVACĂ PRAGA (Agerpres). Ziua solidarităţii internaţionale a celor ce muncesc a găsit poporul cehoslovac angajat pe frontul larg al activităţii de îndeplinire a directivelor actualului plan cincinal. Tradiţionala demonstraţie a populaţiei capitalei cehoslovace a avut loc în Piaţa Vaclavske. In tribuna oficială se aflau Gustav Husak, Ludvik Svoboda, Lubomir Strougal şi ceilalţi conducători de partid şi de stat. La mitingul oamenilor muncii din Praga, a luat cuvîntul Gustav Husak, secretar general al C.C. al P.C. din Cehoslovacia. Cu acest prilej, el a felicitat clasa muncitoare, ţărănimea, intelectualitatea ţării pentru succesele repurtate în muncă şi şi-a exprimat convingerea că şi în viitor poporul cehoslovac va înscrie în cronica bogată a construcţiei Cehoslovaciei socialiste noi şi noi înfăptuiri. R. P. ALBANIA TIRANA 2 (Agerpres) In întreaga Albanie au avut loc numeroase manifestări consacrate Zilei de 1 Mai, transmite agenţia ATA. La Tirana, pe Bulevardul Martirilor Naţiunii s-a desfăşurat o mare manifestaţie a oamenilor muncii. In tribuna centrală au luat loc Enver Hodja, prim-secretar al C.C. al Partidului Muncii din Albania.’ Hadji Lleshi, preşedintele Prezidiului Adunării Populare. Mehmet Shehu, preşedintele Consiliului de Miniştri. Alţi conducători de partid şi de stat albanezi, delegaţii sindicale de peste hotare. A fost prezentă o delegaţie a Uniunii Generale a Sindicatelor din România. R. A. EGIPT CAIRO (Agerpres), în oraşul Alexandria a avut loc, cu prilejul Zilei internaţionale a oamenilor muncii, un mare miting, la care a luat cuvîntul Anwar Sadat, preşedintele Republicii Arabe Egipt şi preşedinte al Uniunii Socialiste Arabe, informează agenţia M.E.N. Şeful statului a declarat, în faţa celor 50 000 de participanţi la miting, că poporul egiptean a obţinut succese mari pe plan economic şi social. Evocînd situaţia din Orientul Apropiat, preşedintele Anwar Sadat a criticat Administraţia S.U.A., care — a spus el — a zădărnicit eforturile pentru traducerea în viaţă a rezoluţiei Consiliului de Securitate din 22 noiembrie 1967, activitatea misiunii Jarring şi a împiedicat alte iniţiative de soluţionare paşnică a situaţiei din zonă. Şeful statului a reafirmat, în încheiere, hotărirea Republicii Arabe Egipt de a continua lupta pentru lichidarea urmărilor conflictului arabo-israelian din 1967. ALGERIA ALGERIA (Agerpres). Aniversarea zilei de 1 Mai a fost marcată în Algeria de manifestaţii şi demonstraţii ale oamenilor muncii in capitală, la Oran, Constantine şi în alte oraşe ale ţării, desfăşurate sub semnul hotărîrii de a continua lupta pentru consolidarea independentei politice si economice a tării, pentru dezvoltarea ei multilaterală, împotriva colonialismului, neocolonialismului si imperialismului. La Alger, în fata a peste 15 000 de oameni ai muncii, care au defilat apoi in fata tribunei oficiale, a luat cuvîntul preşedintele Houari Boumediene. R. F. A GERMANIEI BONN 2 (Agerpres) Tradiţionala sărbătoare a solidarităţii celor ce muncesc, 1 Mai, s-a desfăşurat în R.F.G. sub semnul afirmării puternice a sprijinului pentru ratificarea tratatelor cu Uniunea Sovietică şi Polonia, a dorinţei exprimate de largi pături ale populaţiei vest-germane de continuare a procesului de normalizare a relaţiilor R.F.G. cu alte ţări. La Essen, Hamburg, Köln, München, Dortmund şi în alte numeroase oraşe ale R.F.G. au avut loc mari manifestaţii, la care au luat parte mii de oameni ai muncii din întreprinderi şi instituţii, intelectuali, tineri. La Dortmund, în cadrul unei manifestări de mari proporţii, au luat cuvîntul cancelarul Willy Brandt, care a subliniat că interesele R.F.G. cer ca, în legătură cu „tratatele răsăritene", să se ia în scurt timp o hotărire pozitivă. Willy Brandt a participat, de asemenea, la o manifestaţie organizată la Essen. SUEDIA STOCKHOLM 2 (Agerpres) In cadrul acţiunilor organizate in Suedia cu prilejul Zilei de 1 Mai, ministrul de externe Krister Wockman a rostit o cuvîntare in localitatea Eskilstuna. Referindu-se la războiul din Vietnam, Wickman a criticat bombardamentele efectuate de aviaţia americană, care „au lovit din plin populaţia civilă". Ministrul a făcut cunoscut că „guvernul suedez a hotărît să sporească cu 10 milioane de coroane ajutorul pe care îl acordă R.D. Vietnam". Cu acelaşi prilej, la Stockholm s-a desfăşurat o puternică demonstraţie de protest împotriva războiului dus de S.U.A. în Vietnam, la care au participat aproximativ 50 000 de persoane. . NORVEGIA OSLO 2 (Agerpres). Cu ocazia zilei de 1 Mai, organizaţiile norvegiene de luptă împotriva aderării Norvegiei la Piaţa comună au organizat la Oslo o demonstraţie, la care au participat peste 20 000 persoane. MAREA BRITANIE LONDRA (Agerpres). Zeci de mii de oameni ai muncii din numeroase oraşe ale Angliei au participat, duminică şi luni, la adunări, mitinguri, demonstraţii şi marşuri, organizate cu prilejul Zilei de luptă a proletariatului de pretutindeni, 1 Mai. Cu acest prilej, ei s-au pronunţat împotriva politicii de înrăutăţire continuă a nivelului de trai, de creştere a şomajului şi a preţurilor, pentru pace şi progres social. INDIA DELHI (Agerpres). Cu prilejul Zilei de 1 Mai, Consiliul Naţional al Partidului Comunist din India a adresat poporului indian chemarea de a-şi intensifica eforturile în vederea înfăptuirii unor transformări socialeconomice profunde, menite să ducă la progresul ţării. S. U. A. WASHINGTON (Agerpres). Intr-un apel adresat poporului american cu prilejul zilei de 1 Mai, Henry Winston, preşedintele naţional al P.C. din S.U.A., şi Gus Hali, secretar general al partidului, au relevat că, în momentul de faţă,, este necesară intensificarea luptei oamenilor muncii din S.U.A. pentru a determina guvernul american să pună capăt agresiunii împotriva poporului vietnamez. SPANIA MADRID 2 (Agerpres). Luni după amiază a avut loc, în mai multe cartiere ale capitalei spaniole, manifestaţii ale oamenilor muncii, tineretului şi studenţilor. Demonstranţii purtau drapele roşii şi scandau lozinci în favoarea democraţiei. Poliţia a intervenit, operind arestări. Potrivit agenţiei France Presse, peste 100 de tineri au fost arestaţi, întregul cartier Atocha din centrul Madridului — unde, prin tradiţie, se desfăşoară demonstraţii la chemarea organizaţiilor sindicale şi partidelor politice nerecunoscute de oficialităţi — a fost împinzit de forţele de poliţie. Un grup de manifestanţi a pornit, însă, chiar din acest cartier. PE MERIDIANELE eitBULUI 1 Mai, sărbătorit în întreaga lume, sub semnul luptei antiimperialiste, pentru progres, prosperitate şi pace Vizita in R.P. Chineză a delegaţiei guvernamentale militare române, conduse de tovarăşul Emil Bodnaraş PEKM (Agerpres). Delegaţia guvernamentală militară română, condusă de tovarăşul Emil Bodnaraş, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C. C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat, care a participat la festivităţile organizate cu prilejul celei de-a 40-a aniversări a Armatei Revoluţionare Populare Coreene se află de sîmbătă la Pekin, într-o vizită de prietenie, la invitaţia C.C. al P. C. Chinez şi a guvernului chinez. Ciu En-lai, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic al C.C. al P. C. Chinez, premierul Consiliului de Stat al R. P. Chineze, a oferit o recepţie în cinstea delegaţiei guvernamentale militare române, condusă de tovarăşul Emil Bodnaraş, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat. In cadrul recepţiei, desfăşurate într-o atmosferă de caldă prietenie, premierul Ciu En-lai şi Emil Bodnaraş au rostit toasturi. In numele C.C. al P. C. Chinez, al guvernului şi poporului chinez. Ciu En-lai a adresat un călduros bun venit ,membrilor delegaţiei guvernamentale militare române, precum şi delegaţiei Gărzilor patriotice române şi Băncii Naţionale Române, care se află în R. P. Chineză, în cei aproape doi ani care au trecut de la ultima vizită a tovarăşului Bodnaraş în ţara noastră, a spus Ciu En-lai, situaţia internaţională a cunoscut transformări foarte mari. Lupta revoluţionară a popoarelor lumii a cunoscut o nouă dezvoltare. Ne bucurăm de faptul că în această perioadă relaţiile de prietenie chino-române s-au dezvoltat considerabil, a adăugat premierul Consiliului de Stat. S-a întărit continuu prietenia noastră , schimburile în domeniile politic, economic, militar și cultural cresc pe zi ce trece. In lupta pentru cauza comună a construirii socialismului, împotriva imperialismului, nutrim sentimente de simpatie reciprocă şi ne sprijinim reciproc. Vizita în ţara noastră, anul trecut, a delegaţiei de partid şi guvernamentale române, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, a contribuit foarte mult la dezvoltarea relaţiilor de prietenie chino-române. Suntem convinşi, a arătat Ciu En-lai, că vizita delegaţiei guvernamentale militare, condusă de tovarăşul Emil Bodnaraş, va aduce o nouă contribuţie la întărirea relaţiilor de prietenie şi colaborare dintre cele două ţări. Ciu En-lai a toastat pentru prietenia revoluţionară şi unitatea militantă dintre cele două partide, ţări, armate şi popoare, pentru înflorirea şi prosperitatea Republicii Socialiste România, în sănătatea tovarăşilor Nicolae Ceauşescu, Ion Gheorghe Maurer, a tovarăşului Emil Bodnaraş. Luind cuvintul, tovarăşul Emil Bodnaraş a exprimat mulţumiri profunde pentru cuvintele calde de apreciere la adresa partidului şi poporului român exprimate de premierul Ciu En-lai. Aceasta, a spus el, demonstrează încă o dată sentimentele de stimă şi respect reciproc pe care le nutresc popoarele român şi chinez, rezultat al relaţiilor de prietenie şi solidaritate internaţionalistă statornicite trainic între partidele, ţările şi popoarele noastre. Aceste relaţii se dezvoltă zi de zi pe temelia de nezdruncinat a principiilor marxism-leninismului, a comunităţii de orânduire şi de ţeluri, a luptei pentru socialism, împotriva imperialismului, pentru pace între popoare. Aducem Comitetului Central al P.C. Chinez, tovarăşului Mao Tzedun — încercatul conducător al poporului chinez, — Consiliului de Stat şi tovarăşului Ciu En-lai, întregului popor chinez un fierbinte salut tovărăşesc din partea Comitetului Central al Partidului Comunist Român, a tovarăşilor Nicolae Ceauşescu şi Ion Gheorghe Maurer, a guvernului român, din partea oamenilor muncii din România socialistă. Deşi in vizită neoficială, suntem mesagerii sentimentelor de profundă prietenie pe care poporul român le manifestă faţă de poporul chinez frate. Acelaşi mesaj îl aduce şi delegaţia Gărzilor patriotice din România, prezentă aici. Constatăm cu satisfacţie deosebită că relaţiile dintre partidele şi tarile noastre cunosc o dezvoltare continuu ascendentă pe toate planurile — politic, economic, tehnico-ştiinţific şi militar — a arătat vorbitorul, subliniind că vizita delegaţiei de partid şi guvernamentale române, condusă de tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în iunie anul trecut, primirea deosebit de caldă de care s-a bucurat pretutindeni, rezultatele acestei vizite, izvorâte din schimbul reciproc de păreri, rămîn în cronica relaţiilor ro- mâno-chineze ca o etapă de însemnătate crucială. Referindu-se la situaţia internaţională, vorbitorul a relevat că frontul de luptă împotriva imperialismului s-a întărit considerabil, avind drept componentă de bază marea forţă a socialismului victorios. Popoarele cer tot mai hotărit răsturnarea imperialismului, abolirea relaţiilor colonialiste şi neocolonialiste, aşezarea relaţiilor dintre ele pe baza principiilor egalităţii în drepturi, independenţei şi suveranităţii naţionale, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc. China socialistă, marea ţară a unui popor de peste 800 milioane de oameni, a intrat în arena internaţională ca membră de frunte a O.N.U. România socialistă militează neabătut pentru cauza prieteniei şi a unităţii, pe baza marxism-leninismului, dintre toate ţările socialiste, pentru prietenia şi colaborarea internaţională paşnică cu toate popoarele, pentru coeziunea trainică , în condiţiile diversificatei sale dezvoltări , a mişcării comuniste şi muncitoreşti internaţionale, a forţelor progresiste din lume. în încheiere, vorbitorul a toastat pentru prosperitatea R. P. Chineze şi a marelui popor chinez, pentru gloriosul Partid Comunist Chinez, în frunte cu încercatul său conducător, tovarăşul Mao Tzedun, in sănătatea tovarăşului Ciu En-lai şi a celorlalţi conducători de partid şi de stat chinezi prezenţi, pentru prietenia indestructibilă dintre cele două partide, popoare şi ţări. ★ Tovarăşul Emil Bodnaraş, membru al Comitetului Executiv, al Prezidiului Permanent al C.C. al P.C.R., vicepreşedinte al Consiliului de Stat, a avut, duminică, o convorbire cu tovarăşul Ciu En-lai, membru al Comitetului Permanent al Biroului Politic al C.C. al P. C. Chinez, premierul Consiliului de Stat al R. P. Chineze. Înlăturarea din comerţul internaţional a practicilor restrictive — condiţie a accelerării progresului ţărilor in curs de dezvoltare Cuvintul reprezentantului român in Comisia U.N.C.T.A.D. pentru produsele manufacturate SANTIAGO DE CHILE. — Corespondentul Agerpres, Eugen Pop, transmite : Comisia U.N.C.T.A.D. care dezbate problema produselor manufacturate a trecut la examinarea problemei practicilor comerciale restrictive, utilizate de întreprinderile din ţările capitaliste dezvoltate, la exportul de Licenţe, patente, mărci de fabrică etc. — şi care au o influenţă nefavorabilă asupra exporturilor din ţările în curs de dezvoltare. Luind cuvîntul în plenara comisiei, reprezentantul român, Vasile Dracea, a subliniat că înlăturarea din comerţul internaţional a practicilor comerciale restrictive constituie o condiţie indispensabilă pentru facilitarea transferului de tehnologie din ţările dezvoltate către cele în curs de dezvoltare, pentru accelerarea ritmului progresului economic al acestora din urmă. Vorbitorul a propus ca ţările capitaliste dezvoltate să adopte proceduri în vederea eliminării acestor practici, subliniind că este necesar ca problema să fie reglementată pe plan internaţional. „Delegaţia română — a spus el — consideră că este necesar şi posibil să se accelereze lucrările in această direcţie, astfel ca să fie obţinute, cit mai curind posibil, rezultate concrete". VIETNAMUL DE SUD Oraşele Quang Tri şi Tam Quan, ocupate de forţele patriotice SAIGON (Agerpres). — Forţele patriotice sud-vietnameze au ocupat luni oraşul Quang Tri, capitala provinciei cu acelaşi nume. De asemenea, patrioţii sud-vietnamezi au preluat controlul asupra oraşului Tam Quan, din provincia Binh Dinh. Cercul ofensivei Frontului National de Eliberare se stringe acum din ce în ce mai mult in jurul importantelor localităţi — capitale provinciale — Kontum, Da Nang, Pleyku şi al fostei capitale imperiale Hue, de unde consilierii americani şi întreg personalul american au primit ordinul să se retragă, pentru a se instala la baza aeriană a S.U.A. de la Phu Bai, transmite agenţia Franca Presse. Situaţia — relata duminică seara aceeaşi agenţie — a evoluat rapid, în cursul ultimelor zile, după căderea şi evacuarea succesivă a unui mare număr de baze şi podiii saigoneze : luni şi marţi — Tan Chanh şi Dak To, apoi toate bazele avansate de pe Platourile înalte din jurul Kontumului. vineri — căderea capitalei districtuale Don Ha, din apropiere de Quang Tri, şi evacuarea bazei Bravo, de lingă Kontum. simbătă — evacuarea bazei Bastogne și Check Mate din apropiere de Hue și căderea orașului Bong Son din provincia Binh Dinh. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA : Bucureşti, Piaţa „Scînteii", Telefon 17 6010, 17 60 20. Abonamentele se fac prin factorii poştali, difuzorii procentuali, oficiile şi urentaiie . nk. 15 Cititorii din străinătate pot face abonamente la ziarul „Satul socialist" adresîndu-se întreprinderii „ROMPRESFILATELIA" — Serviciul Import — Export p rest — Bucure;» ^^oa* GiMtol^ n ** 61^CCS?Q°b"C—m