Satul Socialist, mai 1972 (Anul 4, nr. 928-952)

1972-05-14 / nr. 938

Nr. 938 Duminică 14 mai SATUL SOCIALIST PAGINA 3 MITINGUL PRIETENIEI ---- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------—————■——————1 Cuvintarea tovarășului Nicolae Ceauşescu Urmare din pag. I) discuţiilor din aceste zile, am căzut de acord să iniţiem noi acţiuni de cooperare în producţie, realizarea unor investiţii comune care să contribuie la înfăptuirea prevederilor programului adoptat acum un an la Bucureşti privitor la dezvoltarea colaborării între ţările membre ale C.A.E.R. In acest fel, ţările noastre vor aduce o contribuţie de mare însemnătate atît la asigurarea progresului lor reciproc, cît şi la cauza colaborării între toate ţările socialiste. (Aplauze puternice). Evoluţia pozitivă a prieteniei şi colaborării noastre este în mod hotărîtor înrîurită de relaţiile de solidaritate frăţească dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Socialist Unit din Germania, care se dezvoltă pe baza stimei şi respectului reciproc, a marxism-leninismului şi internaţionalismului proletar. Tratatul semnat astăzi deschide noi perspective pentru adîncirea prieteniei, colaborării şi alianţei dintre Republica Socialistă România şi Republica Democrată Germană, în interesul atît al celor două popoare, cît şi al cauzei socialismului, colaborării şi păcii în întreaga lume. (Aplauze prelungite). Stimaţi tovarăşi, Vizita dumneavoastră în România — deşi foarte scurtă — v-a dat prilejul să cunoaşteţi mai îndeaproape aspecte din munca şi preocupările poporului nostru, să veniţi în contact nemijlocit cu unele din realizările sale. Sub conducerea Partidului Comunist Român, întregul nostru popor desfăşoară o intensă activitate pentru realizarea obiectivelor stabilite de Congresul al X-lea al partidului în vederea făuririi societăţii socialiste multilateral dezvoltate. Eforturile partidului, ale întregii ţări sunt concentrate în direcţia dezvoltării în ritm susţinut a economiei, înfloririi ştiinţei şi culturii, adîncirii democraţiei socialiste şi promovării largi a principiilor eticii şi echităţii comuniste, perfecţionării continue a tuturor laturilor vieţii noastre sociale, încheierea cu succes a primului an al actualului cincinal, sporirea producţiei industriale pe primele patru luni ale anului în curs cu 12,4 la sută faţă de perioada corespunzătoare a anului trecut constituie o vie dovadă a hotărîrii cu care întregul nostru popor înfăptuieşte prevederile Congresului al X-lea, a dinamismului pe care îl cunoaşte economia, întreaga viaţă socială din România. (Vii aplauze). In ţara noastră sunt cunoscute realizările de seamă obţinute de oamenii muncii din Republica Democrată Germană, sub conducerea Partidului Socialist Unit din Germania, pe calea făuririi noii orînduiri. Poporul român urmăreşte cu interes şi caldă simpatie activitatea desfăşurată de clasa muncitoare, ţărănimea şi intelectualitatea din Republica Democrată Germană pentru făurirea unei industrii puternice, a unei agriculturi moderne, pentru ridicarea nivelului de trai material și spiritual al tuturor celor ce muncesc. Toate aceste realizări au dus la creșterea prestigiului Republicii Democrate Germane, la afirmarea sa tot mai largă pe arena mondială. Adresăm cele mai calde felicitări oamenilor muncii din Republica Democrată Germană pentru rezultatele remarcabile obţinute pe calea edificării socialismului şi le urăm noi şi noi succese în activitatea lor. (Aplauze puternice). Pornind de la învăţătura marxist-leninistă că principala îndatorire a unui partid comunist aflat la putere este de a asigura făurirea cu succes a noii orânduiri sociale, progresul şi prosperitatea patriei, noi considerăm că înfăptuirile celor două ţări ale noastre reprezintă un aport de seamă la întărirea forţelor mondiale ale socialismului, la sporirea influenţei şi prestigiului său pe arena mondială. (Vii aplauze). Noi ştim că prestigiul şi autoritatea ţărilor socialiste cresc tocmai ca urmare a succeselor pe care ele le obţin pe calea progresului economic şi social, a ridicării bunăstării popoarelor lor, în promovarea unei politici de colaborare şi pace în lume. (Aplauze puternice). Stimaţi tovarăşi, Lumea contemporană este astăzi arena unor profunde prefaceri politico-sociale, a unor mari schimbări în raportul de forţe internaţional. Popoarele, forţele progresiste înaintate se ridică cu hotărîre împotriva politicii imperialiste de agresiune şi dominaţie, de amestec în treburile interne, de dictat. Se afirmă tot mai puternic dorinţa tuturor naţiunilor — fie ele mari sau mici — de a participa activ la viaţa internaţională, la soluţionarea problemelor care confruntă omenirea, în interesul conlucrării dintre state, al întăririi păcii. (Aplauze îndelungate). In cadrul politicii sale externe, România acordă o atenţie deosebită dezvoltării relaţiilor de prietenie şi solidaritate cu toate ţările socialiste. Ţara noastră promovează o largă colaborare şi cooperare în cadrul Consiliului de Ajutor Economic Reciproc, în spiritul Programului complex adoptat în iulie anul trecut la Bucureşti, dezvoltă relaţiile sale cu ţările participante la Tratatul de la Varşovia. In acelaşi timp, extindem colaborarea, pe diverse planuri, cu toate celelalte state socialiste, considerând că aceasta corespunde intereselor întăririi unităţii ţărilor socialiste, cauzei socialismului în lume. (Vii, puternice aplauze). Noi pornim de la faptul că ceea ce uneşte ţările socialiste este precumpănitor şi fundamental, iar deosebirile de păreri asupra unor probleme sau soluţionarea diferită a unor aspecte concrete ale construcţiei socialiste nu trebuie să umbrească colaborarea dintre ele. Trebuie făcut totul ca, în spiritul marxismleninismului, al internaţionalismului proletar, să se dezvolte colaborarea şi unitatea, pe baza stimei şi respectului reciproc, a dorinţei de colaborare, pentru triumful cauzei socialismului şi păcii. (Aplauze îndelungate). România a sprijinit şi sprijină cu fermitate cauza dreaptă a popoarelor care luptă împotriva imperialismului, a colonialismului şi neocolonialismului, pentru eliberare naţională şi pentru consolidarea independenţei cucerite. Vizita pe care am făcut-o nu de mult în opt ţări africane a fost o puternică şi elocventă manifestare a politicii României de prietenie, solidaritate şi colaborare cu popoarele care au păşit pe calea dezvoltării independente. In acelaşi timp, acţionînd în spiritul coexistenţei paşnice, România dezvoltă relaţii cu toate statele, fără deosebire de orânduire socială, considerînd că participarea la diviziunea internaţională a muncii este o cerinţă fundamentală a progresului fiecărei ţări, a dezvoltării colaborării şi înţelegerii între popoare. (Aplauze puternice). La baza raporturilor internaţionale ale ţării noastre aşezăm principiile independenţei şi suveranităţii naţionale, egalităţii în drepturi, neamestecului în treburile interne, avantajului reciproc, renunţării la forţă sau ameninţarea cu forţa în relaţiile dintre state. Viaţa demonstrează că în lumea contemporană aceste principii constituie unica bază pe care se pot dezvolta raporturi normale între ţări, se pot evita noi conflicte şi tensiuni, se poate instaura o largă cooperare internaţională, se pot asigura condiţii pentru ca fiecare popor să se dezvolte corespunzător voinţei şi intereselor sale. (Aplauze prelungite). România militează activ pentru înfăptuirea securităţii europene, pentru instaurarea pe acest continent a unor relaţii noi, care să asigure dezvoltarea liberă şi nestînjenită a fiecărei naţiuni — la adăpost de orice fel de act de forţă şi presiune — conlucrarea fructuoasă între toate statele. Considerăm că esenţial pentru realizarea securităţii şi colaborării în Europa este recunoaşterea realităţilor statornicite pe continent în perioada postbelică. In acest cadru, o importanţă deosebită prezintă recunoaşterea, pe baza dreptului internaţional, a Republicii Democrate Germane de către toate statele, inclusiv de către Republica Federală a Germaniei. România militează pentru primirea ambelor state germane în Organizaţia Naţiunilor Unite şi în alte organizaţii internaţionale, pentru crearea tuturor condiţiilor ca aceste state să poată participa cu drepturi depline la viaţa internaţională. (Aplauze puternice). Pronunţîndu-se pentru instaurarea unor relaţii normale între ţările europene, România şi-a dezvoltat larg raporturile de colaborare cu acestea, inclusiv cu Republica Federală a Germaniei — ceea ce a influenţat pozitiv procesul îmbunătăţirii raporturilor interstatale pe continentul nostru, cursul destinderii. Dăm o înaltă apreciere aportului deosebit de important adus de Uniunea Sovietică la procesul destinderii în Europa , prin politica sa externă, prin autoritatea sa internaţională, Uniunea Sovietică reprezintă un factor de seamă al luptei pentru securitate, colaborare şi pace în lume. (Aplauze puternice). România apreciază, de asemenea, eforturile depuse de celelalte ţări socialiste pentru netezirea drumului spre realizarea securităţii în Europa. Ratificarea tratatelor sovieto— vest-german şi polono—vest-german ar reprezenta un pas important pe calea lichidării reziduurilor celui de-al doilea război mondial, a destinderii, a întăririi păcii şi securităţii. Realizarea acordului cvadripartit în problemă Berlinului occidental, precum şi tratativele Republicii Democrate Germane cu Republica Federală a Germaniei, cu Senatul Berlinului occidental deschid calea obţinerii de noi progrese în normalizarea relaţiilor dintre cele două state germane. Considerăm că în Europa s-au creat condiţiile necesare pentru trecerea cît mai grabnică la acţiuni practice, la contacte multilaterale în vederea organizării şi ţinerii conferinţei consacrate colaborării şi securităţii, cu participarea tuturor statelor interesate. Ar fi deosebit de pozitiv dacă în cadrul conferinţei s-ar ajunge la o înţelegere privind renunţarea la forţă şi la ameninţarea cu forţa, la dezvoltarea unei largi şi neîngrădite colaborări între toate statele, precum şi la constituirea unui organism permanent, format din reprezentanţi ai tuturor ţărilor, care să asigure dezvoltarea în continuare a consultărilor şi pregătirea unor noi reuniuni. Pe linia preocupării pentru îmbunătăţirea climatului în Europa se înscriu şi eforturile României pentru dezvoltarea largă a relaţiilor cu toate statele balcanice, pentru statornicirea în această zonă a unor raporturi de înţelegere şi bună vecinătate, pentru transformarea Balcanilor într-o regiune a păcii şi colaborării, lipsită de arme atomice. Poporul român se pronunţă, în modul cel mai ferm, pentru înfăptuirea securităţii generale, pentru lichidarea focarelor de război şi încordare din diferitele regiuni ale lumii care periclitează pacea internaţională. România dezaprobă noile măsuri ale Statelor Unite ale Americii în Vietnam menite să prejudicieze navigaţia şi comerţul internaţional, măsuri care reprezintă o nouă escaladare a războiului împotriva Republicii Democrate Vietnam şi constituie o gravă primejdie pentru pacea lumii. Sprijinim activ lupta eroică a popoarelor vietnamez, laoţian şi khmer pentru libertate şi apărarea fiinţei lor naţionale, ne pronunţăm cu hotărîre pentru încetarea imediată a războiului dus de Statele Unite ale Americii în Vietnam. Calea pentru stingerea conflictului este calea tratativelor, găsirea unei soluţii politice care să ducă la retragerea totală a trupelor americane, astfel ca popoarele din Indochina să-şi poată rezolva problemele fără nici un amestec din afară. România se pronunţă, de asemenea, pentru soluţionarea conflictului din Orientul Apropiat pe cale politică , în conformitate cu rezoluţia Consiliului de Securitate din noiembrie 1967 — care să ducă la retragerea trupelor israeliene din teritoriile arabe ocupate, la asigurarea integrităţii şi suveranităţii fiecărui stat, la soluţionarea problemei populaţiei palestinene potrivit intereselor ei naţionale. Un rol de cea mai mare importanţă în lupta împotriva politicii imperialiste, pentru înfăptuirea aspiraţiilor popoarelor de colaborare şi progres, are mişcarea comunistă şi muncitorească internaţională. Partidul Comunist Român, consecvent tradiţiilor sale internaţionaliste, intensifică colaborarea şi solidaritatea cu toate partidele comuniste şi muncitoreşti, militează activ pentru întărirea unităţii dintre toate detaşamentele mişcării comuniste, pe baza egalităţii, stimei şi respectului reciproc, a dreptului fiecărui partid de a-şi elabora de sine stătător linia politică, pe baza marxism-leninismului şi internaţionalismului proletar. (Vii aplauze). Dezvoltăm, de asemenea, legăturile de solidaritate cu partidele socialiste şi organizaţiile progresiste, democratice, cu mişcările de eliberare naţională, cu toate forţele antiimperialiste. Sîntem ferm hotărîţi să acţionăm şi în viitor pentru dezvoltarea relaţiilor de colaborare între partidele comuniste, între toate forţele antiimperialiste, pentru întărirea unităţii mişcării comuniste şi muncitoreşti, a frontului antiimperialist, pentru desfăşurarea cu succes a luptei împotriva imperialismului, pentru progres social şi pace. (Aplauze puternice). Dragi tovarăşi şi prieteni, Vizita delegaţiei de partid şi guvernamentale a Republicii Democrate Germane, convorbirile fructuoase cu tovarăşul Honecker, cu tovarăşul Stoph, încheierea Tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală deschid noi perspective legăturilor multilaterale dintre Republica Socialistă România şi Republica Democrată Germană. Slujind intereselor popoarelor noastre şi, totodată, cauzei generale a socialismului, colaborării şi păcii.(Aplauze puternice). Rezultatele acestei vizite, ale convorbirilor avute sunt incluse şi în Comunicatul comun semnat astăzi, care constituie o expresie a dorinţei partidelor şi popoarelor noastre de a acţiona cu toată fermitatea pentru dezvoltarea colaborării internaţionale, pentru triumful cauzei socialismului şi păcii în întreaga lume. (Aplauze puternice). Ingăduiţi-mi, stimaţi oaspeţi, ca în numele poporului român, al comuniştilor din patria noastră, să adresez comuniştilor, tuturor oamenilor muncii din Republica Democrată Germană, cele mai bune urări de succes, fericire şi prosperitate, pe calea socialismului şi comunismului. (Aplauze puternice, îndelungate). Puteţi fi siguri, dragi tovarăşi — şi să transmiteţi aceasta şi comuniştilor, poporului dumneavoastră — că poporul român, comuniştii români, îşi vor îndeplini neabătut datoria de detaşament al mişcării comuniste internaţionale, vor face totul pentru construirea socialismului în România, pentru cauza socialismului şi păcii în lume ! (Vii aplauze). De asemenea, vă rugăm să fiţi siguri — şi să asiguraţi de aceasta şi pe comuniştii şi poporul din Republica Democrată Germană — că poporul român, comuniştii români vă vor sprijini întotdeauna în lupta dumneavoastră dreaptă, vor fi alături de fraţii lor din Republica Democrată Germană. (Aplauze puternice). Trăiască prietenia şi colaborarea dintre Republica Socialistă România şi Republica Democrată Germană, dintre Partidul Comunist Român şi Partidul Socialist Unit din Germania ! (Aplauze puternice). Să se dezvolte şi să se întărească unitatea ţărilor socialiste, a partidelor comuniste şi muncitoreşti, a tuturor forţelor antiimperialiste şi democratice ! (Aplauze prelungite). Trăiască pacea şi colaborarea între popoare ! Trăiască socialismul ! (Aplauze puternice, prelungite , urale şi ovaţii ; asistența, în picioare, aclamă îndelung). (Urmare din pag. 1) prim-adjunct al ministrului forţelor armate şi şef al Marelui Stat Major, Vasile Gliga, adjunct al ministrului afacerilor externe, Vasile Vlad, ambasadorul României la Berlin, Eduard Eisenbürger, preşedintele Consiliului oamenilor muncii de naţionalitate germană, George Ciucu, rectorul Universităţii Bucureşti, Constantin Iordache, maistru la uzinele „23 August", şi Nicoleta Petrovanu, studentă la Institutul de arhitectură „Ion Mincu“. Sunt intonate imnurile de stat ale Republicii Socialiste România şi Republicii Democrate Germane. Mitingul este deschis de tovarăşul Gheorghe Cioară, membru al Comitetului Executiv al C.C. al P.C.R., prim-secretar al Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., primarul general al Capitalei. Reprezentanţii oamenilor muncii din Bucureşti — a spus vorbitorul — au deosebita bucurie de a saluta pe distinşii oaspeţi din Republica Democrată Germană : tovarăşii Erich Honecker, prim-secretar al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, Willi Stoph, membru al Biroului Politic al Comitetului Central al Partidului Socialist Unit din Germania, preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Democrate Germane, pe ceilalţi membri ai delegaţiei de partid şi guvernamentale a Republicii Democrate Germane. Salutăm, de asemenea, cu deosebită căldură şi stimă pe secretarul general al Partidului Comunist Român, preşedintele Consiliului de Stat, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, pe ceilalţi conducători de partid şi de stat ai ţării noastre. Primirea caldă, plină de ospitalitate pe care locuitorii Capitalei au făcut-o pretutindeni oaspeţilor noştri este o expresie a sentimentelor de prietenie şi solidaritate frăţească ce leagă Partidul Comunist Român şi Partidul Socialist Unit din Germania, Republica Socialistă România şi Republica Democrată Germană. Vizita de prietenie în ţara noastră a delegaţiei de partid şi guvernamentale a R. D. Germane, convorbirile pe care conducătorii de partid şi de stat din cele două ţări le-au purtat în aceste zile. Tratatul de prietenie, colaborare si asistentă mutuală intre Republica Socialistă România şi Republica Democrată Germană, semnat în urmă cu cîteva minute, reprezintă un moment deosebit de important în dezvoltarea rodnică a raporturilor de colaborare multilaterală dintre partidele şi tarde noastre, în interesul ambelor popoare, al cauzei socialismului şi păcii în Europa şi în întreaga lume. Au luat apoi cuvîntul Iordache Constantin, maistru la uzinele „23 August", studenta Nicoleta Petrovanu, de la Institutul de arhitectură „Ion Mincu“, şi prof. univ. dr. George Ciucu, rectorul Universităţii din Bucureşti. Intimpinaţi cu vii aplauze si urale, la miting au luat cuvîntul tovarăşii NICOLAE CEAUŞESCU * ERICH HONECKER. Ascultate cu deosebită atenţie, cuvintările rostite de cei doi conducători au fost subliniate de asistentă, in repetate rînduri, cu puternice aplauze. După ce si-a încheiat cuvintarea, tovarăşul Erich Honecker, în numele C.C. al P.S.U.G., a oferit ixi dar Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R. un drapel al Partidului Socialist Unit din Germania, ca simbol al fixăţiei şi prieteniei dintre comuniştii din cele două ţări. In numele Comitetului municipal Bucureşti al P.C.R., tovarăşul Gheorghe Cioară a mulţumit călduros pentru acest semnificativ dar. La sfîrşitul mitingului, în aclamaţiile entuziaste ale celor prezenţi, tovarăşii Nicolae Ceauşescu şi Erich Honecker îşi string călduros mîinile, se îmbrăţişează, salută asistenta. Participanţii îşi exprimă deplina satisfacţie pentru rezultatele întîlnirii dintre conducătorii celor două ţări şi partide, pentru semnarea Tratatului de prietenie, colaborare şi asistenţă mutuală între Republica Socialistă România şi Republica Democrată Germană, pentru dezvoltarea continuă a relaţiilor de prietenie frăţească între Partidul Comunist Român şi Partidul Socialist Unit din Gemmania, între cele două ţări, spre binele ambelor popoare, al cauzei socialismului şi păcii în lume. L.V S5S Cuvintarea tovarăşului Erich Honecker (Urmare din pag. 1) partid şi guvernamentale, aş vrea să vă felicit, stimaţi tovarăşi şi prieteni, în modul cel mai cordial, pentru bunele rezultate obţinute în munca dumneavoastră. (Aplauze îndelungi). Dragi prieteni, După cum ştiţi, Congresul al VIII-lea al Partidului nostru Socialist Unit din Germania a stabilit programul pentru construirea în continuare a societăţii socialiste dezvoltate în republica noastră. De atunci a trecut aproape un an. Putem să spunem, cu conştiinţa împăcată, că, datorită iniţiativelor şi realizărilor clasei muncitoare, ale ţăranilor cooperatori, ale intelectualilor şi tuturor oamenilor muncii, se constată progrese îmbucurătoare în diferite domenii. Economia naţională a republicii noastre se dezvoltă în mod continuu şi stabil, conform planurilor, se îmbunătăţesc condiţiile pentru o eficienţă sporită a muncii, pentru un ritm de dezvoltare economică mai dinamic. Toate acestea sunt foarte importante şi foarte valoroase pentru îndeplinirea sarcinii principale stabilite de congresul nostru — şi anume, ridicarea permanentă a nivelului de trai material şi cultural al oamenilor muncii şi crearea premiselor necesare pentru aceasta. Noi vedem în întărirea multilaterală a republicii noastre, ca stat socialist al muncitorilor şi ţăranilor, răspunderea noastră internaţionalistă faţă de comunitatea tuturor ţărilor socialiste. Dragi tovarăşe şi tovarăşi, Tratatul de prietenie şi asistenţă mutuală, pe care l-am semnat astăzi, ne aminteşte de acele tradiţii de solidaritate de clasă ale proletariatului în lupta pentru ţeluri comune, care sunt vii şi în relaţiile dintre popoarele şi statele noastre socialiste. Odinioară, politica criminală de agresiune a imperialismului german, politica regimului reacţionar burghezo-moşieresc român şi a dictaturii militare au adus popoarelor noastre nemăsurate suferinţe şi pierderi. In focul luptei de rezistenţă s-a născut şi s-a afirmat alianţa de luptă a clasei muncitoare germane şi române. Ne amintim de acele timpuri grele, cînd fasciştii l-au pus în lanţuri pe conducătorul Partidului Comunist al Germaniei, neuitatul nostru tovarăş Ernst Thălmann. Ne amintim de numeroasele acţiuni curajoase cu care oamenii muncii din România, la chemarea partidului lor comunist, şi-au afirmat solidaritatea lor, pentru a-l apăra şi salva pe Ernst Thălmann de călăii săi. Tradiţia proletară s-a afirmat, de asemenea, şi în sprijinul acordat Partidului Comunist din România de către comuniştii germani în lupta lui eroică, ilegală, împotriva terorii burghezo-moşiereşti. In anul 1928, cînd tovarăşul Constantin Ivănuş, membru al conducerii de atunci a Partidului Comunist din România — eliberat din închisoare şi grav bolnav, în drum spre Uniunea Sovietică, a închis ochii pentru totdeauna la Berlin, 40 000 de muncitori berlinezi l-au condus pe ultimul drum. Despărţirea de curajosul revoluţionar român a fost o demonstraţie puternică împotriva duşmanilor clasei muncitoare, o expresie a încrederii în victoria cauzei socialismului. (Vii aplauze). Dragi prieteni, Pe baza tratatului semnat acum, putem păşi în dezvoltarea pe mai departe a relaţiilor prieteneşti dintre ţările noastre socialiste, de la premisele favorabile şi solide existente pînă în prezent. In acelaşi timp, se deschid noi posibilităţi pentru colaborarea noastră multilaterală. Avantajul ce rezultă din aceasta este reciproc. Spiritul şi litera tratatului corespund atît intereselor directe ale celor două state ale noastre, cît şi intereselor tuturor celorlalte ţări socialiste frăţeşti. Aş vrea să remarc faptul că s-au extins întîlnirile, schimburile de păreri şi de experienţă între organele de stat şi obşteşti ale Republicii Democrate Germane şi ale Republicii Socialiste România. Şi acesta este un lucru bun ce contribuie la soluţionarea comună a unor probleme ce se cer a fi rezolvate, la înţelegerea şi unitatea de acţiune a partidelor şi statelor noastre. Dacă ne referim la relaţiile economice, putem constata şi în acest domeniu rezultate bune. In decursul ultimilor ani, schimbul nostru de mărfuri a crescut în medie cu 14 la sută. Corespunzător planurilor de perspectivă puse de acord, ale ţărilor noastre, s-a încheiat Acordul comercial pe termen lung pe 1971—1975. Deja, în anul 1972, volumul de mărfuri convenit depăşeşte volumul stabilit în acest acord, şi considerăm că acest ritm în dezvoltarea schimbului de mărfuri va continua. Noi considerăm că ar trebui să punem un accent deosebit pe relaţii efective de cooperare, aşa cum sunt prevăzute în Programul complex al integrării economice socialiste. Consiliul de Ajutor Economic Reciproc şi Comisia mixtă economică reprezintă instrumente de colaborare verificate şi care şi-au dovedit utilitatea. Ele ne permit să îmbinăm într-un mod armonios revoluţia tehnico-ştiinţifică cu avantajele orînduirii socialiste, pe scară largă, internaţională. Fără îndoială, integrarea economică socialistă va da roade cu atît mai bogate, cu cît vom reuşi mai bine să pornim de la necesităţile tuturor ţărilor participante şi ale întregii comunităţi. Dragi tovarăşi, dragi prieteni, Noi sîntem comunişti, sîntem constructorii lumii noi, fără exploatare şi subjugare capitalistă, şi de aceea milităm cu aceeaşi pasiune şi consecvenţă pentru coexistenţa paşnică a popoarelor. Ce înseamnă un război imperialist, ce înseamnă suferinţele şi moartea pe care le aduce, aceasta o ştiu foarte bine, în special, popoarele continentului european din experienţa a două războaie mondiale sîngeroase din secolul nostru, împreună cu Uniunea Sovietică şi cu celelalte state ale Tratatului de la Varşovia, Republica Socialistă România şi Republica Democrată Germană îşi aduc contribuţia constructivă la întărirea păcii şi la asigurarea securităţii europene. (Aplauze puternice). In impetuoasa ei ofensivă de pace, ale cărei ţeluri au fost formulate în mod programatic de cel de-al XXIV-lea Congres al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice, comunitatea ţărilor socialiste a obţinut însemnate succese datorită politicii ei comune şi armonizate. Aceste succese conduc în direcţia transformării Europei într-o regiune cu o pace stabilă şi durabilă, într-o regiune a colaborării rodnice între state suverane şi egale în drepturi, într-un factor al stabilităţii şi înţelegerii în lumea întreagă. O deosebită importanţă ar avea ratificarea tratatelor de la Moscova şi Varşovia de către Bundestagul R.F.G. Aceasta ar constitui un însemnat pas înainte, o dovadă convingătoare că şi R. F. a Germaniei tinde cu seriozitate să-şi aducă contribuţia la o îmbunătăţire radicală a situaţiei din Europa. Pe bună dreptate, statele Tratatului de la Varşovia au subliniat în Declaraţia de la Praga că intrarea în vigoare a Tratatului dintre U.R.S.S. şi R.F.G., cît şi dintre Republica Populară Polonă şi R.F.G., corespunde nu numai intereselor partenerilor direcţi, ci şi intereselor tuturor statelor europene. Ratificarea tratatelor ar duce la consolidarea bazelor păcii europene. După ratificarea acestor tratate, vor putea căpăta deplină eficienţă şi vor putea influenţa cu atît mai favorabil desfăşurarea evenimentelor în Europa şi Acordul cvadripartit cu privire la Berlinul occidental, Acordul privind tranzitul intervenit între guvernele Republicii Democrate Germane şi Republicii Federale a Germaniei, Convenţiile republicii noastre cu Senatul Berlinului occidental, precum şi Tratatul privind traficul între R.D.G. şi R.F.G. Ratificarea tratatelor oferă tuturor o şansă în vederea unei cooperări spre bine în Europa. Pentru Republica Democrată Germană s-ar crea astfel posii- vtatea de a iniţia cu guvernul Brandt un schimb de opinii privitor la stabilirea de relaţii normale între R. D. Germană şi R. F. a Germaniei, şi de a încheia convenţiile în conformitate cu dreptul internaţional. Ar putea fi iniţiată o evoluţie spre o coexistenţă paşnică între R.D.G. şi R.F.G., spre relaţii normale, de bună vecinătate, cu perspectiva spre o convieţuire în interesul păcii, în interesul cetăţenilor ambelor state. Putem constata cu satisfacţie că propunerile conţinute în Declaraţia de la Praga au netezit şi mai mult calea spre soluţionarea practică a problemelor europene actuale. Pregătirile în vederea unei conferinţe europene de securitate progresează. Din ce în ce mai multe state ţin seama de realităţi şi se pronunţă în mod activ pentru convocarea acestei conferinţe. în ceea ce priveşte Republica noastră Democrată Germană, ea va sprijini şi în viitor lupta pentru ca pe continentul nostru trecutul nefast al războaielor imperialiste să nu se mai repete, pentru ca popoarele să poată trăi în pace astăzi, mîine şi întotdeauna. (Aplauze). Pentru aceasta, stimaţi prieteni şi tovarăşi, este necesară recunoaşterea din partea R.F.G. a nevalabilităţii Acordului de la München, de la bun început. Dragi tovarăşi şi prieteni, Solidari cu eroicul popor vietnamez şi cu lupta sa curajoasă, cerem şi noi cu toată hotărîrea ca S.U.A. să pună capăt terorii cu bombe, să ridice blocada împotriva R.D. Vietnam, care contravine dreptului internaţional, care supune foamei femeile, bărbaţii şi copiii paşnici, şi să-şi retragă complet şi fără condiţii trupele din Indochina. (Aplauze puternice). Sprijinim pe deplin propunerile Republicii Democrate Vietnam şi propunerile în 7 puncte ale Guvernului Revoluţionar Provizoriu al Republicii Vietnamului de Sud. Republica Democrată Germană se află de partea statelor arabein lupta lor pentru o soluţionare politică a conflictului din Orientul Apropiat pe baza Rezoluţiei Consiliului de Securitate al Organizaţiei Naţiunilor Unite din 22 noiembrie 1967. Noi sprijinim eforturile care se întreprind în acest scop atît în cadrul O.N.U., cît şi în afara acestei organizaţii. Salutăm iniţiativele Republicii Arabe Egipt în vederea unei soluţionări drepte a conflictului, ceea ce corespunde intereselor păcii şi intereselor statelor şi popoarelor arabe. Dragi tovarăşi şi prieteni, Optimismul şi încrederea în victorie cu care muncesc şi luptă partidele, clasa muncitoare şi toţi oamenii muncii din ţările socialiste au o bază solidă. Această bază o constituie învăţătura marxist-leninistă revoluţionară, forţa alianţei noastre cu puternica Uniune Sovietică şi cu toate celelalte state frăţeşti, faptul incontestabil, dovedit de istorie, că viitorul aparţine socialismului. (Aplauze puternice). Primiţi, dragi prieteni şi tovarăşi români, urările noastre cele mai bune pentru noi şi mari succese în edificarea României socialiste. (Vii aplauze). Trăiască prietenia frăţească dintre poporul Republicii Democrate Gentiane şi poporul român ! (Aplauze puternice). Trăiască unitatea statelor comunităţii socialiste ! (Aplauze puternice). Trăiască marxism-leninismul şi internaţionalismul proletar ! (Aplauze îndelungi). Trăiască socialismul şi pacea ! (Aplauze prelungite). Dragi prieteni şi tovarăşi, Permiteţi-mi, în numele Comitetului Central al partidului nostru, să transmit organizaţiei comuniştilor din Bucureşti un drapel al partidului nostru, ca semn al unităţii noastre în lupta pentru pace şi socialism. (Aplauze puternice, prelungite, asistenţa, in picioare, aclamă îndelung).