Satul Socialist, februarie 1974 (Anul 6, nr. 1470-1492)

1974-02-01 / nr. 1470

PAGINA 4 Timpul probabil pentru 1 februarie , vremea se menţine în general frumoasă, cu cer variabil, mai mult senin noaptea. Vîntul va sufla slab pînă la potrivit. Temperaturile minime vor fi cuprinse între —12 şi —2 grade, local mai coborite în estul Transilvaniei, iar maximele între —2 şi +8 grade, mai ridicate în Banat. Dimineaţa şi seara, pe alocuri se va semnala ceaţă. Timpul probabil pentru 2, 3 şi 4 februarie , cerul va fi variabil, cu înnourări mai accentuate în nord-vestul ţării, unde, izolat, vor cădea precipitaţii. Vîntul va sufla slab pînă la potrivit. Temperaturile minime vor oscila între —13 şi —3 grade, iar maximele între —2 şi +8 grade, local mai ridicate în Banat Dimineaţa şi seara pe alocuri se va produce ceaţă. m încheierea vizitei in tara noastră a Maiestăţii Sale , regele Hussein ihn Talai al Regatului Haşemit al Iordaniei (Urmare din pag. 1) Numeroşi bucureşteni prezenţi la ceremonia plecării au salutat cu multă căldură pe preşedintele Consiliului de Stat şi pe suveranul haşemit, manifestîndu-şi satisfacţia şi deplina aprobare faţă de rezultatele atît de fructuoase ale acestei prime întîlniri dintre cei doi şefi de stat, moment cu profunde şi pozitive implicaţii atît în domeniul relaţiilor bilaterale, cit şi în sfera vieţii internaţionale. La scara avionului, regele Hussein şi-a luat rămas bun de la Emil Bodnaraş, vicepreşedinte al Consiliului de Stat, Ilie Verdeţ, prim-vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, Ion Păţan, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, ministrul comerţului exterior, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, George Macovescu, ministrul afacerilor externe, Mihai Levente, ambasadorul ţării noastre în Regatul Haşemit al Iordaniei. Preşedintele Nicolae Ceauşescu salută persoanele iordaniene care Lau însoţit pe suveran în vizita sa : Zaid Al-Rifai, prim-ministru, general Amer Khammash, consilier politic al Maiestăţii Sale Regale, Zuhair Mufti, ministru de Maiestatea Sa regele Hussein Ibn Talal al Regatului Haşemit al Iordaniei a avut, miercuri dimineaţa, prilejul de a cunoaşte, în mod nemijlocit, aspecte semnificative ale dezvoltării economiei româneşti, nivelul atins de unele ramuri prioritare ale industriei noastre, fiind oaspetele unor mari unităţi petrochimice şi constructoare de utilaj petrolier de pe cuprinsul judeţului Prahova. Suveranul haşemit a fost însoţit în această călătorie de Ion Păţan, vicepreşedinte al Consiliului de Miniştri, ministrul comerţului exterior, Constantin Stătescu, secretarul Consiliului de Stat, de alte persoane oficiale române, iar din partea iordaniană de Zaid Al- Rifai, prim-ministru, general Amer Khammash, consilier politic al Maiestăţii Sale Regale, Zuhair Mufti, ministrul de stat pentru afacerile externe, Khalil Salem, preşedintele Consiliului Naţional al Planificării, general Zaid Bin Shaker, şeful Statului Major al Forţelor Armate, brigadier Abboud Salem, comandantul Forţelor Aeriene Regale. Vizita a început la Combinatul petrochimic Brazi, aflat în apropierea municipiului Ploieşti. In întîmpinare au venit Ion Catrinescu, preşedintele consiliului popular judeţean, Mihail Florescu, ministrul industriei chimice, Vasile Popescu, directorul general al combinatului. Chimiştii şi rafinarii au ţinut la rîndul lor să-l salute cu cordialitate pe înaltul sol al poporului iordanian prieten. Pe frontispiciul clădirii centrale erau arborate, în semn de sărbătoare, drapelele de stat ale României şi Iordaniei, în limbile română şi arabă se puteau citi urări de bun venit. In faţa unei machete sunt prezentate date sugestive privind profilul complexului Brazi, care cuprinde o mare rafinărie şi o uzină petrochimică. Un scurt popas are loc la instalaţia de piroliză, unde se produc materii prime pentru industria de mase plastice. Pe parcurs sunt prezentate mai multe produse obţinute în aceste instalaţii foarte moderne, creaţii integrale româneşti, multe cu caracter de noutate tehnică pe plan mondial. Regele Hussein manifestă interes faţă de procesele tehnologice folosite, cere amănunte privind caracteristicile unor agregate, se interesează îndeaproape de calitatea produselor, de perspectivele dezvoltării combinatului. Exprimînd calde felicitări colectivului pentru succesele importante obţinute, suveranul haşemit îi urează noi realizări, după care semnează în cartea de onoare. In continuare se vizitează o altă întreprindere reprezentativă a industriei ploieştene — „1 Mai“ — a cărei prestigioasă marcă, UPETROM, este bine cunoscută în întreaga lume. Şi aici regăsim aceeaşi primire de caldă ospitalitate făcută şefului statului iordanian. Ministrul industriei construcţiilor de maşini grele, Ioan Avram, şi directorul întreprinderii, Gheorghe Dinu, fac o succintă prezentare a stat pentru afacerile externe, Khalil Salem, preşedintele Consiliului Naţional al Planificării, general Zaid Bin Shaker, şeful Statului Major al Forţelor Armate, brigadier Abboud Salem, comandantul Forţelor Aeriene Regale. Un grup de pionieri oferă celor doi şefi de stat buchete de flori. Preşedintele Nicolae Ceauşescu şi regele Hussein Ibn Talal îşi iau, apoi, un cordial rămas bun, se îmbrăţişează. Adresînd urări de călătorie plăcută înaltului oaspete, preşedintele Nicolae Ceauşescu şi-a exprimat încă o dată satisfacţia faţă de rezultatele deosebite ale vizitei, convingerea că va avea din nou prilejul de a se întîlni cu suveranul haşemit. Regele Hussein a mulţumit călduros preşedintelui Nicolae Ceauşescu pentru ospitalitatea cu care a fost întîmpinat în tot cursul şederii sale în România, subliniind la rîndul său caracterul rodnic al convorbirilor avute, însemnătatea lor pentru dezvoltarea relaţiilor dintre cele două ţări şi popoare. Din uşa avionului, suveranul Iordaniei răspunde îndelung saluturilor celor prezenţi. La ora 16:00 avionul regal a decolat de pe aeroportul Otopeni, unităţii, în jurul căreia gravitează viguroasa noastră ramură a construcţiei de utilaj petrolier. Cîteva machete, grafice şi hărţi înfăţişează elocvent stadiul actual de dezvoltare a întreprinderii, care se numără astăzi printre cele mai mari şi mai moderne unităţi industriale de acest fel din lume. Peste 80 la sută din instalaţiile fabricate aici sunt exportate în ţări de pe toate continentele. Sunt evidenţiate largile posibilităţi de colaborare economică, reciproc avantajoasă, în acest domeniu, performanţele unora dintre instalaţiile de foraj. în ideea prezentării concrete a acestor utilaje perfecţionate, itinerarul prin uzină înscrie una din secţiile mecanice, în care se „nasc“ instalaţiile de foraj. Aici se poate vedea cum se conturează, de-a lungul fluxului tehnologic, subansamblele unor tipuri de instalaţii de foraj, rod al gîndirii tehnice româneşti. Regele Hussein se opreşte adesea, urmăreşte cu interes procesul de fabricaţie, se întreţine cu specialiştii. Oaspeţii sunt invitaţi, in încheierea vizitei, la standul de montaj şi probe generale, unde gazdele au organizat o cuprinzătoare expoziţie cu produse de bază ale industriei noastre constructoare de maşini şi de utilaj petrolier, între altele, sunt prezentate diverse instalaţii petroliere, tractoare, autocamioane, autoutilitare, autoturisme de teren etc. Se asistă la o demonstraţie de ridicare a turlei instalaţiei de foraj F-200 DH, pentru adîncimi de 4 000 de metri, un adevărat colos, care se înalţă cu propriile sale motoare în numai 2—3 minute. Colectivul uzinei este felicitat de suveranul haşemit pentru performanţele obţinute în munca sa. înaltului oaspete i se oferă, în dar, din partea muncitorilor, tehnicienilor şi inginerilor, macheta unei instalaţii de foraj. Regele Hussein consemnează apoi în cartea de onoare : „Multe mulţumiri, ca expresie a admiraţiei mele pentru muncitorii uzinei“. In cuvintele de înaltă apreciere ale suveranului haşemit s-au vădit, încă o dată, cu pregnanţă, interesul şi admiraţia de care se bucură realizările poporului nostru în edificarea vieţii sale noi. Atît la Combinatul petrochimic de la Brazi cît şi la întreprinderea „1 Mai“, regele Hussein a ţinut să releve nivelul calitativ deosebit al produselor, pregătirea temeinică a cadrelor de muncitori şi de specialişti, capacitatea lor creatoare, eficienţa ridicată a organizării producţiei şi a învăţămîntului de specialitate. Şeful statului iordanian a subliniat, în acelaşi timp, faptul că progresele importante obţinute de România în toate domeniile de activitate deschid ample perspective colaborării și cooperării româno-iordaniene. La amiază, Maiestatea Sa regele Hussein Ibn Talal s-a înapoiat în Capitală. REDACŢIA ŞI ADMINISTRAŢIA Bucureşti, Piaţa Cititorii din străinătate pot face abonamente IScInteii", Telefon 17 60 10. 17 60 20. Abonamentele se fac prin factorii poştali, dîfurori procentuali, oficiile şi agenţiile poştale. Tiparul Combinatul Poligrafic „Casa Scinteii* la ziarul .Satul socialist1 adresîndu-se întreprinderii „ROMPRESFILATELIA“ — Serviciul Import — Export presă —Bucureşti Calea Griviţei nr. 64—66, P.O.B. — 2000 Kfll SATUL SOCIALIST PE MERIDIANELE TRIJBULUI La Conferinţa pentru securitate şi cooperare in Europa A început formularea şi redactarea documentelor finale privind cooperarea economică, tehnico-ştiinţifică şi protecţia mediului înconjurător GENEVA — Corespondentul Agerpres, Corneliu Vlad, transmite : în organele de lucru ale Comisiei pentru problemele economice ale Conferinţei pentru securitate şi cooperare în Europa s-a trecut la procesul de formulare şi redactare a secţiunilor corespunzătoare din documentele finale ale conferinţei privind schimburile comerciale, cooperarea industrială, cooperarea tehnico-ştiinţifică, protecţia mediului înconjurător etc. Luînd cuvîntul, delegatul român Niţă Constantin a subliniat importanţa pe care o are pentru dezvoltarea schimburilor comerciale adoptarea unor prevederi clare şi precise referitoare la rolul comerţului internaţional în accelerarea procesului de dezvoltare a fiecărei ţări. Vorbitorul a argumentat necesitatea adoptării de măsuri pentru eliminarea tuturor obstacolelor care stinjenesc schimburile comerciale, pentru generalizarea clauzei naţiunii celei mai favorizate, pentru încheierea de acorduri comerciale bilaterale care să fixeze cadrul schimburilor între state. Totodată, delegatul român s-a pronunţat pentru reflectarea, în documentele conferinţei, a nevoilor şi preocupărilor specifice tuturor ţărilor în curs de dezvoltare din Europa, indiferent de sistemul lor socialeconomic. Problemele cooperării industriale sunt analizate ţinîndu-se seama de efectele pozitive ale acestora asupra consolidării şi diversificării cooperării economice între state. Ca şi în subcomisia pentru schimburile comerciale delegaţia ţării noastre, alături de alte delegaţii, s-a pronunţat pentru elaborarea de prevederi precise şi cuprinzătoare care, pornind de la interesele specifice ale statelor participante şi ţinîndu-se seama de experienţa acumulată pînă în prezent, să constituie un sprijin real şi constant al eforturilor proprii de creştere economică şi progres social ale statelor continentului. O nouă amînare a deciziei în problema fondului de dezvoltare regională al C.E.I. BRUXELLES 31 (Agerpres) — După mai multe ore de dezbateri, miniştrii afacerilor externe din ţările membre ale Pieţei comune au amînat, încă o dată, luarea deciziei finale în problema creării fondului de ajutorare a regiunilor considerate defavorizate din punct de vedere economic. Ministrul britanic al afacerilor externe, Alec Douglas-Home, a declarat, în acest sens, că , s-au realizat unele progrese pe calea atingerii acestui obiectiv în reuniunea de miercuri, dar că este „o problemă prea complicată“ pentru a fi rezolvată în actuala etapă. „Comisia Pieţei comune va trebui să lucreze asupra diferitelor formule de compromis care ne sunt propuse“, a adăugat el. Alegeri anticipate în Belgia BRUXELLES 31 (Agerpres) — Tentativa eşuată a vicepremierului guvernului demisionar, Leo Tindemans (social-creştin flamand), de a forma un guvern minoritar şi de a împiedica dizolvarea Parlamentului, semnată marţi seara de regele Baudouin, a des- chis campania electorală în Belgia. Alegerile legislative şi provinciale au fost fixate pentru 10 martie. Declanşată la 18 ianuarie, prin demisia coaliţiei guvernamentale, condusă de Edmond Leburton, criza ministerială se va prelungi în Belgia pînă spre sfîrşitul lunii martie, întrucît după noile alegeri va fi necesară o perioadă de consultări în vederea formării viitorului guvern. Practic, criza guvernamentală a fost generată de vechile divergenţe existente între socialcreştinii flamanzi şi socialişti. Pentru a scoate ţara din impas, după eşecul numeroaselor runde de consultări iniţiate de Tindemans cu liderii principalelor partide politice în vederea formării unui nou guvern, regele Baudouin a hotărit dizolvarea parlamentului şi organizarea de noi alegeri. NEW YORK — La 29 ianuarie a.c., la Sediul O.N.U. a fost difuzată, ca document oficial al Adunării Generale, Declaraţia solemnă comună a Republicii Socialiste România şi a Republicii Ecuador, semnată de preşedinţii celor două ţări, la 14 septembrie 1973, cu prilejul vizitei preşedintelui Consiliului de Stat al Republicii Socialiste România, tovarăşul Nicolae Ceauşescu, în Ecuador. Declaraţia a fost prezentată în legătură cu punctul „Aplicarea Declaraţiei asupra întăririi securităţii internaţionale“, aflat pe ordinea de zi a viitoarei sesiuni a Adunării Generale. NAŢIUNILE UNITE — La sediul Naţiunilor Unite se desfăşoară lucrările sesiunii Comitetul Prezenţe româneşti lui O.N.U. pentru rapoarte periodice asupra drepturilor omului. Mandatul Comitetului constă in studierea şi evaluarea rapoartelor periodice şi altor informaţii furnizate de către statele membre, instituţiile specializate ale O.N.U. şi organizaţiile neguvernamentale asupra diferitelor aspecte ale drepturilor omului şi modului cum sunt transpuse in viaţă documentele internaţionale pertinente. In prima şedinţă, la propunerea delegaţiilor Statelor Unite, Uniunii Sovietice şi Indiei, reprezentantul României, Nicolae Ropoteanu, a fost ales, in unanimitate, preşedinte al actualei sesiunii a Comitetului. CAIRO — Secretarul general al Ligii Arabe, Mahmud Riad, l-a primit pe Petru Burlacu, ambasadorul Republicii Socialiste România la Cairo. Cu această ocazie, s-a trecut în revistă stadiul relaţiilor dintre România şi ţările arabe. Secretarul general al Ligii Arabe şi-a exprimat profunda satisfacţie pentru cursul ascendent al acestor relaţii şi dorinţa ca ele să se dezvolte in toate domeniile. A fost subliniată totodată existenţa a numeroase posibilităţi pentru dezvoltarea cooperării economice şi tehnice dintre România şi ţările arabe, întrevederea s-a desfăşurat într-o atmosferă cordială, prietenească. LONDRA — O delegaţie a Consiliului Naţional al Organizaţiei Pionierilor din Republică Socialistă România, condusă de Virgiliu Radulian, preşedintele Consiliului Naţional, preşedinte al Comitetului naţional român pentru UNICEF, a făcut o Vizită în Marea Britanie. Terenuri arabile şi păşuni din şapte state ale SIU, inundate de apele umflate ale fluviului Mississippi WASHINGTON 31 (Agerpres) — Apele fluviului Mississippi şi afluenţilor săi au inundat o suprafaţă de peste 2,5 milioane acri de păşuni, terenuri arabile şi însămînţate cu grîu de iarnă în 7 stateie S.U.A. Serviciul meteorologic naţional anunţă noi inundaţii ca urmare a topirii zăpezilor din nordul ţării. Inundaţiile nu au atins însă proporţiile înregistrate anul trecut, cînd au provocat pagube materiale de peste un miliard de dolari. Vineri 1 februarie nr. 1470 Activitatea diplomatică în legătură cu situaţia din Orientul Apropiat CAIRO (Agerpres) Ministrul afacerilor externe al R.A. Egipt, Ismail, Fahmy, a avut o întrevedere cu ambasadorul Herman Eilts, şeful misiunii diplomatice a S.U.A. la Cairo, la cererea acestuia — a anunţat agenţia M.E.N. ★ ADEN 31 (Agerpres) — Abdallah Al Khamery, trimis special al preşedintelui Consiliului Prezidenţial al Republicii Democratice Populare a Yemenului, s-a întors la Aden după o vizită de opt zile efectuată la Sanaa, capitala Republicii Arabe Yemen, unde a fost primit de preşedintele acestei ţări, Abdul Rahman Al Ihani. Intr-o declaraţie făcută agenţiei Ina, el a subliniat că a conferit cu oficialităţile nord-yemenite asupra unor probleme privind coordonarea dintre cele două ţări in diferite probleme interesînd lumea arabă, precum şi asupra relaţiilor bilaterale în diferite alte domenii. CAIRO 31 (Agerpres) — O delegaţie a Organizaţiei pentru Eliberarea Palestinei va face, luna viitoare, o vizită la Vatican — a anunţat un purtător de cuvînt al OEP. Convorbirile pe care delegaţia le va avea cu oficialităţile de la Vatican vor fi consacrate îndeosebi statutului oraşului Ierusalim — a precizat purtă-rorul de cuvînt. CAIRO (Agerpres) — Ahmed Khatib, prim-ministru al Confederaţiei Republicilor Arabe, l-a primit pe Hassan Sabri El Kholy, reprezentant personal al şefului statului egiptean, cu care a conferit asupra situaţiei actuale din Orientul Apropiat. Potrivit agenţiei M.E.N., întrevederea a avut loc după recentul turneu întreprins de Sabri El Kholy printr-o serie de capitale arabe, in cursul căruia acesta a expus poziţia ţării sale faţă de acordul privind dezangajarea forțelor egiptene și israeliene la Canalul Suez. ★ Inaugurarea şoselei Transamazonia BRASILIA 31 (Agerpres) — Una din cele mai impresionante căi rutiere ale lumii — Transamazonia — a fost inaugurată oficial miercuri de preşedintele Braziliei, Emilio Garrastazu Medici. Avind o lungime totală de 5 400 kilometri, această şosea proiectată şi realizată în inima America de Sud, în zonele junglei Amazonului, a necesitat un mare volum de muncă şi investiţii. Construcţia şoselei a început în august 1970, lucrindu-se pe tronsoane ce porneau din direcţii diferite — de la Cruzeiro Do Sol, în apropierea lanţului Cordilierilor, spre partea estică a ţării şi de pe coasta Atlanticului, spre inima junglei. Joncţiunea s-a realizat la 15 decembrie anul trecut, în plină junglă, la 300 kilometri sud de oraşul Manaus. Aici au fost organizate, de altfel, festivităţile prilejuite de inaugurare. In ciuda numelui său, șoseaua nu intîlnește apele fluviului, care curg la o distantă medie de 300 km de ruta transamazoniană. De notat că Transamazonia — care are o lărgime de 75 de metri, dintre care numai șapte reprezintă partea carosabilă — a fost amenajată din pămînt bătut, asfaltarea ei sau numai a unor porţiuni urmînd să se facă atunci cind traficul va depăşi 600 de vehicule zilnic. Terminarea acestei lucrări va permite amenajarea altor cinci şosele la nord de fluviu, care vor urma linia Ecuatorului şi vor lega, la rîndul lor, Pacificul de Atlantic. Această reţea de şosele urmează să devină o punte spre importantele resurse (adesea doar bănuite) aflate in zonele apropiate. Studenţi ai facultăţii de agronomie din Hanoi (R.D. Vietnam), surprinşi de aparatul fotografic in timpul unei ore de practică pe lotul experimental al institutului Astăzi, în fara de la confluenţa celor doua Distanta dintre Bucureşti şi Khartum, prin Cairo, se acoperă azi intr-un timp record : 9 ore de zbor continuu la bordul unei nave moderne de pasageri. In acest scurt răstimp se schimbă profund nu numai condiţiile de climă, dar şi peisajul cotidian. După traversarea Mediteranei, de la înălţimea avionului încerci zadarnic să distingi o oază de verdeaţă sau un semn al existenţei umane pe întinderile fără sfirşit ale Saharei. Ochiul priveşte mereu acelaşi şi acelaşi tablou : munţi şi dune de nisip, adevărate valuri neînsufleţite ale unei vaste mări încremenite de milenii. Clipele de meditaţie se prelungesc între un cer albastru, cu soare dogoritor, şi deşertul monoton, pe suprafeţele căruia aleargă ca o nălucă umbra fantastică a avionului. Din atmosfera de „basm“, călătorul este trezit brusc de vocea stewardesei... „in cîteva minute vom ateriza la Khartum, capitala Sudanului, vă rugăm legaţi-vă centurile de siguranţă". Aşezată la confluenţa Nilului Alb cu Nilul Albastru, în plin centru al Sudanului şi al Africii, capitala Republicii Democrate Sudan, formată din trei oraşe propriu-zise - Khartum, Khartum Nord şi Omdurman reprezintă din punct de vedere geografic o aglomerare umană unitară, in ciuda faptului că fiecare dintre ele au administraţie proprie şi o personalitate distinctă. Existenţa unei reţele de poduri moderne, construite îndeosebi după obţinerea independenţei, facilitează oricui o trecere rapidă între aceste sectoare ale capitalei, ceea ce face ca, adesea, călătorul neavizat să nu-şi poată da seama cînd purcede dintr-unul un altul. Şi totuşi, străbătind străzile aglomerate ale celor trei oraşe ce compun capitala sudaneza, cu o lume pestriţă, alcătuită din arabi, negri şi metişi, vei constata, , desigur, destule elemente comune, dar şi mai multe deosebiri. Khartumul se distinge prin renumitul Palat al Poporului, reşedinţa şefului statului, prin clădirile şi edificiile publice, de un colorit alb imaculat, in care stilul vechi colonial al epocii victoriene face tot mai mult loc elementelor arhitectonice autohtone. O notă aparte pentru parcurile şi grădinile sale, pline de vegetaţie luxuriantă, pentru străzile sale drepte, pe care, în ciuda căldurii toride, asişti la un du-te-vino fără sfirşit, Khartum Nord se caracterizează prin vocaţia sa nouă, industrială, conjugată cu eforturile admirabile ale acestui popor pentru depăşirea subdezvoltării, a înlăturării rămăşiţelor epocii dominaţiei coloniale. Existenţa unui mare număr de uzine, fabrici, ateliere, filaturi de bumbac■ întreprinderi de ciment, de materiale de construcţii şi alimentare reprezintă elementul dominant al peisajului local, mîndria justificată a locuitorilor săi. Aici se află cea mai mare întreprindere textilă din Sudan şi din Africa, „Sudan Textil", simbol al strădaniilor acestui popor de a deveni stăpin pe propriile sale bogăţii, de a-şi făuri economia independentă, de a-şi valorifica resursele in interes propriu. Cei aproape 8 000 de salariaţi ai acestei întreprinderi au învăţat să mînuiască utilaje de inaltă tehnicitate şi productivitate, folosind cu pricepere renumitul bumbac cu fibra lungă, care asigură peste 60 la sută din veniturile ţării. ţesăturile policrome, ieşite din miinile lor, sunt tot atît de căutate pe piaţa mondială ca şi materia primă din care sînt fabricate. Cea de a treia componentă a capitalei Sudanului — Omdurmanul, mai bogat un pitoresc şi mai puternic ancorat la vechile tradiţii, a rămas in inimile sudanezilor drept simbolul de luptă împotriva dominaţiei şi asupririi străine, pentru independenţă şi suveranitate naţională, ceea ce face ca şi azi să fie considerat capitala spirituală şi naţională a ţării. Această binemeritată faimă rezidă in trecutul glorios de luptă al poporului. Capitală a Sudanului în timpul dominaţiei coloniale britanice, aici a avut loc memorabila răscoală antiimperialistă de la sfîrşitul secolului trecut■ considerată una din cele mai importante şi curajoase mişcări de eliberare de sub jugul asupririi străine. Oricît de bogate ar fi impresiile pe care ţi le lasă capitala cu cele trei oraşe-sector ale sale, aceasta nu este nici pe departe în măsură să-ți ofere întregul inedit al Sudanului. Adesea se spune că Sudanul, ca și Egiptul, de altfel, este un dar al Nilului. Dar această metaforă nu ar exprima poate totul, dacă nnu am aminti regiunea Gezira, un mare complex agrar, in formă de triunghi, între cele două Niluri, care porneşte de la Khartum, pe o distanţă de aproape 7OO de km spre nord. Construirea barajului de la Sennar a permis adunarea apelor Nilului Albastru in mari rezervoare■ distribuite, apoi, prin păienjenişul canalelor de irigaţii, pe o suprafaţă de aproape 1 milion de hectare. La acest mare complex se produc trei pătrimi din vestitul bumbac sudanez cu fibră lungă, precum şi numeroase alte produse, cum ar fi : griul (jumătate din producţia totală a ţării), arahidele, sorgul, diferite legume şi fructe. Trecerea acestui mare complex în miinile statului a contribuit la transformarea nomazilor de odinioară in lucrători agricoli stabili; s-a introdus asistenţa sanitară ; s-au construit şcoli, menite să lichideze neştiinţa de carte, în condiţiile cind procentul analfabeţilor reprezenta, doar cu cîţiva ani în urmă, peste 80 la sută din totalul populaţiei ţării. Toate acestea nu puteau, desigur, să nu influenţeze în bine, să nu dea un şi mai mare imbold populaţiei rurale in acţiunea întreprinsă de autorităţile de la Khartum de exploatare in beneficiul propriu a resurselor unei ţări cu cel mai bogat potenţial agricol din Africa. în oricare parte a Sudanului vei călători, întilneşti universul plin de enigme al oamenilor, împletit parcă cu un crez al bunei cuviinţe şi amabilităţii. In urma bărbaţilor îmbrăcaţi în cămăşi albe, lungi pînă la călciie, denumite „galabia" şi cu turbane pe cap, păşesc femeile, de o frumuseţe majestuoqsă■ in pitoreşti salturi, sau ,„tob"-uri colorate, gata in orice moment să-ţi dea o mină de ajutor. Arabi, negri sau metişi, de o religie sau alta, sudanezii trăiesc şi azi în spiritul tradiţiei de secole, cu nostalgia basmelor şi legendelor, ce au înaripat fantezia atîtor generaţii străvechi, dar animaţi de o vie dorinţă de a-şi păstra personalitatea şi fiinţa lor naţională neştirbite, de a depăşi numeroasele obstacole care se mai află în calea lor spre progres şi o viaţă mai bună. ŞT. IANCU Însemnări de călătorie din Sudan Scurte SURI • HAVANA — Cu prilejul vizitei oficiale de prietenie in Cuba a lui Leonid Brejnev, secretar general al C.C. al P.C.U.S., în Piaţa Revoluţiei din Havana a avut loc un miting al prieteniei cubanezo-sovietice, în cadrul căruia au luat cuvîntul Fidel Castro, prim-secretar al C.C. al P.C. din Cuba, primul ministru al Guvernului Revoluţionar, şi Leonid Brejnev. • SOFIA — La Sofia a avut loc o consfătuire naţională a activului de partid, de stat şi economic, la care au fost abordate unele probleme ale dezvoltării socialeconomice a R.P. Bulgaria, inclusiv aspecte ale dezvoltării agriculturii. In cuvintarea pe care a rostit-o cu acest prilej, Todor Jivkov, prim-secretar al C.C. al P.C. Bulgar, preşedintele Consiliului de Stat, a făcut o analiză a principalelor momente ale dezvoltării ţării şi a relevat principalele sarcini ale activităţii economice şi ale muncii politice de partid in cursul acestui an. • CAMBODGIA — Forţele patriotice cambodgiene şi-au continuat acţiunile în vecinătatea capitalei. La sud de Pnom Penh, s-au înregistrat angajamente militare pe şoseaua nr. 1, in zona localităţii Veal Shau, la nouă kilometri de centrul capitalei. Alte acţiuni militare au fost semnalate la Tuol Key, Wat Sleng, Chamcar Dong şi Bakou, localităţi situate la aproximativ 10 kilometri de Pnom Penh. • NICOSIA — Biroul Politic al C.C. al Partidului Progresist al Oamenilor Muncii din Cipru (AKEL) a dat publicităţii o declaraţie în care sprijină hotărîrea preşedintelui Makarios privind amnistierea tuturor membrilor EOKA , şi suspendarea proceselor intentate unor adepţi ai generalului Grivas. Hotărîrea, se spune în declaraţie, are o mare însemnătate politică şi constituie o nouă expresie a bunăvoinţei guvernului şi a necesităţii de a se pune capăt violenţei şi terorismului. Scurte ŞTIRI