Scânteia Tineretului, ianuarie 1953 (Anul 8, nr. 1150-1174)

1953-01-03 / nr. 1150

ORGAN CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI MUNCITOR Seria ll-a Anul IV Nr. 1150 4 PAGINI — 20 BANI Sâmbătă 3 Ianuarie 1953 Munceşte bine de la început, tovarăşe! La ora când zorile zilei de 2 ianuarie rabia dacă se ghiceau din noapte, străzile marilor oraşe şi ale centrelor muncitoreşti, şoselele recent construite care duc spre marile şantiere, uliţele satelor de mult nu mai erau pustii. In sute de miide case se aprinsese lumina, sute de mii de uşi se deschideau, şi ca în fiecare dimineaţă milioane şi milioane de oameniai muncii din patria noastră se îndreptau harnici şi plini de bucurie spre locurile lor de muncă. Peste puţină vreme sirenele au sunat. Muncitorii din uzine, din mine şi de pe şantiere, elevii şi studenţii din şcoli şi facultăţi, oamenii muncii de pe ogoare au întâmpinat răsunetul lor puternic ,aplecaţi asupra uneltelor lor de muncă sau de învăţătură. Aşa cum ziua bună se cunoaşte de dimineaţă, la fel anul cel nou, an de noi victorii în munca noastră paşnică, noi îl facem să se cunoască din felul în care muncim încă de la începutul anului 1953. Tineretul muncitor, ca şi toţi oamenii muncii din patria noastră, are toate motivele să-şi înceapă munca în anul 1953 cu zâmbetul pe buze, cu încredere în viitorul său fericit. Răspunsurile tovarăşului Stalin date acum câteva zile corespondentului ziarului „New York Times“ au arătat încă o dată lumii întregi puterea forţelor păcii pe care se sprijină posibilitatea menţinerii păcii. Oamenii muncii din ţara noastră încep noul an de muncă cu încredere, pentru că în patria noastră liberă, în care este stăpân poporul muncitor, anul nou ne deschide perspectiva unor noi succese în construcţia paşnică a ţării. Şi în 1952 noi am obţinut mari succese. Anul trecut industria noastră a produs de 3 ori cât în 1948 şi de 2 ori mai mult decât înainte de război. S’a produs în R.P.R. de 2,5 ori rr. mult oţel şi energie electrică şi de 3 ori mai mult ciment decât în anul 1938. Fără burghezie şi împotriva ei, noi am întrecut cu mult tot ce a putut ea să creeze. înapoierea seculară a ţării, noi am lăsat-o cu mult în urmă. Anul 1953 va fi însă un an de și mai mari victorii, un an săpat cu litere adânci în istoria patriei noastre libere. El este anul hotărîtor al cincinalului. Așa cum arată sarcinile planului de stat pe 1953, prevederile sale întrec cu mult sarcinile hotărîte anterior în planul cincinal pentru acest an. Nivelul producţiei anului 1953 se va apropia de nivelul prevăzut pentru anul 1954. Prin realizarea acestui obiectiv, poporul nostru muncitor va căpăta posibilitatea să îndeplinească sarcina măreaţă trasată de către tovarăşul Gheorghiu-Dej, îndeplinirea cincinalului în patru ani. Ce ne aduce noul an ? Anul cel nou, 1953, este pentru noi anul unor mari realizări, al intrării în funcţiune a unor noi construcţii, care vor contribui la schimbarea înfăţişării patriei, care o vor face mai frumoasă, mai puternică. In dimineaţa zilei de 2 ianuarie, deodată cu tine, cititorule, au păşit spre locurile lor de muncă constructorii şi montorii care vor face în acest an ca termocentrala „Gh. Gheorghiu-Idej“ să intre în funcţiune ■cu întreaga sa putere instalată, s-au îndreptat spre termocentralele pe care le construiesc sau le măresc muncitorii dela Ovidiu II, dela Sângeorgiu de Pădure şi dela Comăneşti Hunedoara noastră minunată s’a trezit în zori şi dânsa. Tinerii brigadieri au păşit cântând spre uzina cocsochimică, a cărei primă baterie va intra în funcţiune în 1953, iar mii de muncitori tineri şi vârstnici şi-au început lucrul lor măreţ şi obişnuit la centrala termoelectrică sau la fabrica de minereu a combinatului siderurgic „Gh. Gheorghiu-Dej“. In Moldova fabrica de rulmenţi se înalţă cu repeziciune. In 11 locuri din ţara noastră se ridică stafii de flotaţii pentru minereu iar în 5 locuri se ridică fabrici noi de ciment. Casa Scânteii a atins înălţimea ei finală, şi de lângă steguleţul roşu din vârf sudorii pot vedea, odată cu apariţia zorilor, întreaga Capitală a patriei. In sala uriaşă a Teatrului Muzical încă nu se aud melodiile marilor orchestre dar răsună puternic cântecul ciocanelor şi al misticilor care grăbesc terminarea acestei mândre construcţii. Cu gândul la aceşti sute de mii de tovarăşi de muncă, care odată cu tine şi-au început lucru în noul an, pregăteşte-te de noi succese tinere muncitor, ţăran muncitor, tinere tehnician, inginer, elev, student ! încă din primele zile ale anului pregăteşte-ţi bine maşina, uneltele, comenzile, planşele : în 1953 producţia industriei trebue să atingă un nivel de 124% faţă de realizările obţinute în 1952. Iar această producţie trebue atinsă printr’o activitate susţinută, ritmică, fără „asalturi”. Pregăteşte-te, tovarăşe, ca încă din primele zile ale anului cel nou să foloseşti metode înaintate în munca ta. Utilizează experienţa stahanoviştilor sovietici, dă viaţă mai puternică brigăzii în care lucrezi, întăreşte disciplina la locul tău de muncă : productivitatea muncii trebue să crească în anul cel nou cu 14,2% în industrie, cu 13,8 % în construcţii şi cu 14,4% în agricultură faţă de 1952. Fă economii, tinere tovarăş! Priveşte în jurul tău : nu cumva se risipeşte metal, nu cumva printre angrenajele maşinilor curge uleiul, nu cumva pentru proiectul ingineresc pe care-l creezi s’ar putea găsi o soluţie şi mai pufin costisitoare ? Preţul de cost — nu uita — trebuie să scadă în 1953 cu cel pufin 6%în industrie, 7,5% în industria construcţiilor, şi cu 2,4% în transport. Munceşte bine dela început, tinere prieten ! Toată munca ta, în patria noastră liberă se întoarce în folosul tău propriu, al familiei tale, al tovarăşilor tăi, al poporului muncitor. Sarcinile planului pe 1953 au ca scop final satisfacerea într’o măsură tot mai mare a nevoilor materiale şi culturale în permanentă creştere ale celor ce muncesc. Depinde de munca fiecăruia dintre noi realizarea marilor obiective trasate de partid şi guvern în domeniul îmbunătăţirii în 1953 a nivelului de trai al oamenilor muncii. Prin munca noastră vom face ca în 1953 să crească volumul total al desfacerilor de mărfuri cu 21 % faţă de 1952. Prin munca noastră vom realiza îmbunătăţirea simţitoare a calităţii sortimentelor bunurilor de larg consum. Prin munca noastră vom face să se desvolte schimbul între oraş şi sat, ca oamenii muncii să primească cu 27% mai multe produse alimentare, iar ţărănimea muncitoare cu 24% mai multe produse industriale decât în 1952. Cum să nu munceşti cu drag pentru realizarea acestor perspective?. Un an măreţ aşteaptă patria noastră. Anul 1953 va fi nu numai anul intrării în funcţiune al unor mari lucrări, dar şi anul începerii unor construcţii de şi mai mare amploare. Va începe reconstrucţia socialistă a Capitalei şi oraşelor ţării, vor începe lucrările pentru metrou. Nu numai în oraşe şi în apropierea lor, dar şi în regiuni îndepărtate, înapoiate încă, peste 365 de zile, soarele de iarnă va lumina șantiere în plin avânt. Ce va fi oare în regiunea noastră ? Noul centru siderurgic ? Combinatul de aluminiu ? Fabrica de autocamioane ? Fabrica de penicilină? Oricare dintre acestea va fi, un lucru e sigur , și aici, ca în toată patria, se vor ridica în prima zi a lui 1954 construcţii socialiste, noi focare ale culturii şi ale bunei stări. Cu gândul la acestea să înteţim munca harnică în noul an ! Cu gândul la marile noastre perspective să păşim înainte. Avem alături un mare prieten, care ne ajută să construim socialismul. Acesta este măreaţa Uniune Sovietică, în frunte cu tovarăşul Stalin. Avem un detaşament de frunte care ne conduce în luptă cu hotărîre şi fermitate. Acesta este Partidul Muncitoresc Român, în frunte cu tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej. La începutul anului 1953, cea mai frumoasă urare pe care o poţi face unui prieten drag este aceasta : „Munceşte, tovarăşe, atât de bine încât să îndeplineşti cu cinste sarcinile planului pe 1953, încât să contribui din plin la realizarea cincinalului în patru ani !“ Această urare v-o facem astăzi şi vouă, dragi cititori, tineri şi tinere, utemişti şi utemiste ! A apărut în limbile: rusă, română, franceză, germană, englezi şi spaniolă ,,Pentru pace trainică, pentru democraţie populară“ Bucureşti. Organ al Biroului Informativ al Partidelor comuniste şi muncitoreşti. Nr. 1 (217) cuprinde : ARTICOL DE FOND : Spre noi victorii ale socialismului, democraţiei şi păcii . DIMITR DIMOV: Sfaturile Populare din Bulgaria. MARGOT PFANNSTIEL: Aleea Stalin din Berlin. KAROL BADILER : Un complot demascat al spionilor americano-englezi. J. B. : Anul care a trecut. JEAN MAREK: Note politice. Informaţii de vânzare la magazinele „Librăria noastră” și la toate chioșcurile. Proletari din toate ţările, uniţi-vă! Preşedintelui Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române Tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej Bucureşti Rog guvernul Republicii Populare Române şi pe Dvs. personal, tovarăşe preşedinte, să primiţi mulţumirile mele pentru felicitările prieteneşti exprimate cu prilejul zilei mele de naştere. I. STALIN Preşedintelui Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române, Tovarăşului Petru Groza Bucureşti Rog Prezidiul Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române şi pe Dvs. personal, tovarăşe preşedinte, să primiţi mulţumirile mele pentru bunele urări exprimate cu prilejul zilei mele de naștere. ISTALEN Urarea tovarăşului dr. Petru Groza adresată poporului muncitor din R. P. R. cu ocazia Anului Nou In noaptea de 31 Decembrie 1952, orele 24, posturile noastre de radio au transmis urarea de Anul Nou a tovarăşului dr. Petru Groza, preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale, către poporul muncitor din R.P.R. Tovarăşul dr. Petru Groza a felicitat pe oamenii muncii şi le-a urat pentru anul ce vine noi şi strălucite victorii în lupta pentru construirea socialismului şi apărarea păcii. Cu justificată mândrie patriotică privim noi spre minunatele realizări ale anului care se încheie acum, a spus tovarăşul dr. Petru Groza. Suntem hotărîţi să ducem mai departe aceste realizări. Aşa cum a arătat tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej, voim să realizăm cincinalul în 4 ani. Regimul de democraţie populară îşi pune ca scop să asigure satisfacerea maximală a necesităţilor materiale şi culturale mereu crescânde ale celor ce muncesc. Poporul nostru păşeşte cu încredere în noul an pentru că în fruntea sa se află Partidul Muncitoresc Român, pentru că el simte în fiecare clipă imensul ajutor pe care ni-l acordă neclintitul bastion al păcii, marea Uniune Sovietică, şi personal părintele şi învăţătorul oamenilor muncii din lumea întreagă, cel mai bun prieten al poporului român, tovarăşul Stalin. Vă urez, dragi prieteni şi prietene, spor la muncă şi multe succese în anul care începe ! La mulţi ani ! GALAŢI (deja corespondentul nostru), încă nu se luminase de ziuă când utemista Coman Maria porni de acasă către filatură. Când sirena filaturii „Filimon Sârbu" a vestit începerea lucrului, tinerele filatoare, printre care şi utemistele Coman Maria, Ilievici Lenuţa, Stanciu Paraschiva, Burlacu Maria şi altele, se aflau în faţa ringurilor lor. Graficul orar din secţia ringuri era pregătit pentru a arăta realizările din prima zi de lucru a anului 1953. La ora 9 dimineaţa, se şi înregistraseră următoarele realizări : atimista Coman Maria depăşise planul pe patru ore cu 28 la sută, utemista Chelţ Valeria depăşise planul în patru ore cu 14 la sută, iar tov. Stanciu Paraschiva, responsabilă de brigadă realizase în primele patru ore de lucru 10 kg. fire de bumbac peste normă. ★ La mulţi ani! Aşa s’au salutat în ziua de 2 ianuarie 1953 cei doi tineri : utemistul Tepeluş Dumitru, fruntaş în producţie, responsabilul brigăzii utemiste de strungari din secţia sculărie a şantierului „Sovromnaval“Galaţi şi utemistul stahanovist Saghin Petru, membu al aceleiaşi brigăzi. Membrii brigăzii lui Tepeluş Dumitru au început apoi lucrul. Fiecare, aplecat deasupra strungului, dădea zor cu confecţionarea pieselor. Folosirea metodelor de tăiere rapidă a metalelor Bâcov şi Bortchevici şi a metodei Voroşin i-a ajutat pe membrii brigăzii să înscrie chiar din prima zi succese frumoase. Astfel, la sfârşitul zilei de muncă, întreaga brigadă de strungari obţinuse o depăşire a normei de peste 30 %! FOCŞANI (prin telefon de la corespondentul nostru). Ora 6 dimineaţa. Sirena combinatului forestier Gugeşti suna puternic. Grupuri de muncitori plini de veselie intrau pe poarta fabricei. Când sirena a sunat ora începerii lucrului, toate halele au fost cuprinse de un puternic freamăt. Gaterele au început să taie din plin buşteni. La gaterul Nr. 1 lucrează tânărul Şerban Constantin. Organizându-şi bine locul de muncă în prima zi de lucru a anului 1953 el a obţinut o depăşire a normei de 102 la sută. Gateristul Călin Ştefan a depăşit norma cu 36 la sută iar Gros Andrei cu 58 la sută. În secţii erau lozinci: „Porniţi cu avânt în întrecerile socialiste pe anul 1953 !”. îndeplinind cerinţa acestei lozinci, din prima zi muncitorii s’au chemat la întrecere. In frunte se găseau tinerii S. Croitoru care lucrând la o foarfecă de picior a depăşit norma cu 60 la sută, Carp Alexandru, care a depăşit norma cu 45 la sută, şi utemista Ghinea Elena care a obţinut o depăşire de 40 la sută. Muncitorii şi tehnicienii combinatului forestier Gugeşti, raionul Focşani şi-au manifestat astfel dragostea şi hotărîrea de a lupta din prima zi a anului 1953 pentru îndeplinirea cincinalului în patru ani. La lupta pentru realizarea planului pe 1953 Pentru îndeplinirea cincinalului în patru ani In primele ore din întâia zi Succesele gateriștilor Utemişti şi tineri! Planul pe anul 1953 constituie un nou pas înainte pe calea construirii bazei economice a socialismului în patria noastră. Luptând pentru îndeplinirea înainte de termen a sarcinilor de plan pe anul 1953, luptaţi pentru realizarea planului cincinal în patru ani! Prima zi de întrecere în anul 1953 Eff la UZina „Dinamo“ Abia mijise de ziuă când tânărul stahanovist Neagu Constantin se îndrepta spre poarta fabricii „Dinamo”. Sus, deasupra porţii, era prinsă o lozincă : „Bine aţi venit tovarăşi ! In anul 1953 să muncim cu eforturi sporite pentru îndeplinirea cincinalului, în patru ani!“ E prima zi de lucru din anul acesta — se gândi Neagu Constantin. Să-mi felicit prietenii ! De la poartă s’a îndreptat spre strungărie. Tânărul stahanovist Iordan Lazăr îi este un bun prieten şi de aceea, de cum intră în secţie, se îndreptă spre maşina lui să-i ureze „la mulţi ani!“. Iordan nu era însă acolo. Pe strungul lui erau aşezate flori. Neagu se uită în jur. Peste tot numai flori. Nu-şi putu opri admiraţia când văzu flori şi pe maşina lui. N’avu timp să privească prea bine buchetul căci tânărul stahanovist Radu Marin îi strigă : — La mulţi ani, tovarăşe responsabil! — La mulţi ani, la mulţi ani, Marinică ! Şi-au strâns puternic mâinile. Neagu îi iubeşte mult pe tinerii din brigada sa, iar ei îi dau multă ascultare. Brigada pe care o conduce este de aceea de mult timp stahanovistă. Peste puţin timp directorul fabricii a venit să felicite personal întreaga brigadă şi să-i ureze spor la muncă în anul cel nou. După aceasta, toţi membrii brigăzii au început să se sfătuiască asupra sarcinilor pe luna ianuarie. — E prima noastră consfătuire din anul acesta — spuse „Neagu. Brigada noastră tre- Cuvântul ( Noul an, 1953, pune în faţa colectivului fabricii „Dinamo" sarcini ce întrec prin amploarea lar realizările obţinute în anul 1952. In noul an, fabrica „Dinamo“ va livrai economiei naţionale produse în serii mult maii mari. De aceea conducerea uzinei a luat o serie de măsuri tehnico-organizatorice. Astfel în curând se va instala o staţie modernă de impregnat pentru satisfacerea în bune condiţiuni a nevoilor secţiei de bobinat. Se va instala deasemeni un compresor central de mare capacitate care va deservi toate locurile de muncă. Pentru descongestionarea halelor, în anul acesta este prevăzută construirea unui depozit central de produse finite care va fi prevăzut cu mijloace de transport moderne. „Se vor mecaniza o serie de bue să facă în luna ianuarie tole pentru 173 de transformatori. Nu uitaţi că până acum noi n’am avut aşa sarcini. Niciodată brigada noastră n’a lucrat tole pentru atâţia transformatori. Şi discuţia a continuat pe această temă. Membrii brigăzii sunt curajoşi. Nu-i sperie sarcinile. — Oricum, brigada noastră e o brigadă stahanovistă — începu, Răbuca Vasile. Aşa că trebue să realizăm sarcinile nu la sfârşitul lunii ci chiar mai înainte. Când Răbuca a spus cuvintele acestea, Neagu ar fi vrut să-l strângă în braţe. Dar s-a stăpânit. Erau doar în consfătuire... Tinerii au mai discutat câtva timp metodele pe care le vor întrebuinţa pentru a-şi putea duce la îndeplinire sarcinile. Apoi, toţi s’au apucat de treabă. Minutele treceau. Ghilotina — maşina de tăiat tole, mergea parcă tot mai repede iar mâinile dibace ale lui Neagu şi ale celorlalţi introduceau sub ascuţişul cuţitului tabla cu atâta pricepere şi iuţeală încât ţi-era greu să-i urmăreşti. In zilele de 2 şi 3 ianuarie brigada avea de realizat capete şi intermediare pentru doi transformatori. Brigada stahanovistă condusă de Neagu n’a desminţit însă titlul ce-l poartă. In prima zi de lucru a anului 1953 ea a lucrat în mod stahanovist. La sfârşitul schimbului brigada avea o depăşire a normei de 200 la sută. Sarcinile celor două zile au fost împlinite într-una singură. GH. CARSTEA lucrări prin construirea unor benzi rulante pentru transport, etc. Anul acesta, utilajul fabricii va fi îmbogăţit cu noi maşini moderne. Aceste maşini cât şi cele existente vor fi deservite de muncitori cu o calificare profesională superioară. Pentru aceasta în cursul anului 1953 vom da o extindere mai mare cursurilor şi şcolilor de calificare. Luând măsuri tehnico-organizatorice din timp, noi vom putea îndeplini sarcina trasată de iubitul nostru conducător, tovarășul Gh. Gheorghiu-Dej, aceea de a îndeplini planul cincinal în patru ani. GHEORGHE DASCALESCU director al fabricii „Dinamo". Cuvântul secretarului Pentru a mobiliza tineretul din fabrica noastră la o luptă mai activă în îndeplinirea sarcinilor sporite ale anului acesta — anul hotărîtor pentru îndeplinirea planului cincinal în patru ani — comitetul organizaţiei de bază U.T.M. şi-a propus printre altele reorganizarea brigăzilor utemiste conduse de tovarăşii Moise Gh., Budulici Gh. şi alţii, care în cursul anului 1952 au lucrat în mod defectuos. In vederea asigurării unei calităţi superioare în secţia de bobinaj-motoare, se vor crea 3 brigăzi atemiste care să lupte pentru titlul de brigăzi de calitate. In cursul lunii ianuarie, comitetul organizaţiei de bază U.T.M., va organiza o adunare organizaţiei U. T. M. cu tineretul din întreaga fabrică pentru discutarea activităţii tineretului în întrecerea în vederea îndeplinirii planului cincinal în patru ani. Deasemeni, pentru a sprijini mişcarea i inovatorilor şi a raţionalizatorilor, comitetul nostru a hotărît crearea unei brigăzi complexe a inovatorilor şi raţionalizatorilor. Acestea sunt câteva din primele măsuri ce vor fi luate imediat pentru ca aportul tinerilor muncitori ai uzinei „Dinarmo“ la îndeplinirea planului cincinal în patru ani să fie din ce în ce mai mare. DUMITRU COJOCARU secretarul comitetului organizaţiei de bază U.T.M. a fabricii „Dinamo" Prima zi de lucru din noul an la „Dinamo“. In fotografie, membrii brigăzii utemiste stahanoviste condusă de tov. Gânscă Niculae de la secț la bobinaj în timpul lucrului. Asemenea lozinci ca cea din fotografie se găseau la 2 ianuarie în toate locurile de muncă ale stahanoviştilor şi fruntaşilor în producţie.