Scânteia Tineretului, mai 1953 (Anul 8, nr. 1253-1277)

1953-05-03 / nr. 1253

Sărbătorirea zilei de 1 Mai în ţară Tg. MureșMeetingul de 1 Mai de la Târgul Mureş a fost deschis de tov. Ludovic Csupor, prim secretar al comitetului de partid al Regiunii Autonome Maghiare. Cu nestăvilit entuziasm au primit cei peste 30.000 oameni care au venit să raporteze partidului şi guvernului în această măreaţă zi de Alai succesele obţinute în lupta pentru îndeplinirea în patru ani a cincinalului, vestea că în mijlocul lor se află tovarăşul Adrian Constantinescu, secretar al C.C. al P.M.R., preşedintele Comitetului de Stat al Planificării. Cuvântarea tovarăşului Miron Constantinescu a fost primită cu puternice aplauze, care s'au transformat într’o manifestare a dragostei şi ataşamentului de neclintit al oamenilor muncii din centrul administrativ al Regiunii Autonome Maghiare faţă de partid şi Comitetul său central, în frunte cu tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej. Tov. Miron Constantinescu a subliniat succesele oamenilor muncii din Regiunea Autonomă Maghiară în lupta dusă pentru îndeplinirea cincinalului în patru ani. Atuncitorii Atelierelor de Reparaţii Auto din Tg. Mureş lucrează în prezent în contul lunii iunie a anului 1954. 86,80 la sută din numărul total al muncitorilor din Regiunea Autonomă Maghiară s-au încadrat în întrecerea socialistă în cinstea zilei de 1 Mai. Planul producţiei industriale pe regiune a fost îndeplinit în proporţie de 101,5 la sută. In Regiunea Autonomă AAagrhială au fost înfiinţate până acum 168 gospodării colective şi întovărăşiri agricole, cuprinzând peste 12.000 familii, iar până la 1 Mai planul însămânţărilor de primăvară a fost realizat şi chiar depăşit. Tov. Miron Constantinescu a arătat apoi că datorită grijei deosebite a partidului şi guvernului faţă de dezvoltarea economică şi culturală a Regiunii Autonome Maghiare, în această regiune se desfăşoară lucrări de mare importanţă printre care construirea centralei termoelectrice de la Sângeorgiu de Pădure care va intra parţial în funcţiune încă în acest an, etc. Participanţii la meeting au trimis telegrame de salut C.C. al P.M.R. şi C.C. al P.C.U.S. A început apoi demonstraţia de Alai a oamenilor muncii din Tg. Mureş. Colectivul Atelierelor de Reparaţii Auto din Tg. Mureş raportează cu mândrie că în cinstea zilei de 1 Mai planul de producţie al întreprinderii pe luna Aprilie a fost realizat în proporţie de 157,3 la sută. Printre muncitorii din această întreprindere care au obţinut cele mai mari realizări găsim români, maghiari, saşi şi evrei, stahanovişti şi fruntaşi în producte, ca Ion Turcu, Arnold Vender, Jakabovits Iosif, Soos Sándor şi alţii care lucrează cot la cot, într-o deplină înţelegere şi colaborare, însufleţiţi de dorinţa comună de a contribui cât mai mult la construirea socialismului, la întărirea patriei noastre. Muncitorii fabricii de zahăr „Bernat Andrei“ poartă cu mândrie Drapelul Roşu de Producţie de întreprindere fruntaşă, pe ţară, cucerit pentru a doua oară. Defilează apoi rând pe rând cadrele didactice şi studenţii Institutului Medico-Farmaceutic cu limba de predare maghiară, elevi ai şcolilor medii tehnice profesionale, etc. Manifestaţia de 1 Mai din Tg. Mureş a constituit o puternică demonstraţie a unităţii de luptă şi a prieteniei de nezdruncinat dintre oamenii muncii români şi cei din rândul minorităţilor naţionale, a hotărîrii lor de a lupta unu forte înzecite pentru apărarea păcii, pentru rezolvarea pe cale paşnică a problemelor internaţionale. Oraşul Stalin Oraşul Stalin are un aspect sărbătoresc. Spre locul defilării se îndreaptă coloanele oamenilor muncii. La tribună se urcă conducătorii organizaţiei de partid şi ai organizaţiilor de massă, precum şi numeroşi stahanovişti şi fruntaşi în producţie. Tov. Gh. Vidraşcu, vicepreşedinte al Consiliului de A miniştri, luând cuvântul a vorbit despre realizările deosebite obţinute în producţie de muncitorii din Regiunea Stalin în întâmpinarea zilei de 1 Mai. Demonstraţia a fost deschisă de o coloanăde pionieri. Ei poartă drapele roşii şi tricolore care încadrează tablourile marilor dascăli ai proletariatului şi portretele conducătorilor partidului nostru. Trec apoi prin faţa tribunei tinerii brigadieri de pe şantierul tineretului din Oraşul Stalin îmbrăcaţi în haine de sărbătoare. In fruntea lor păşesc tinerii fruntaşi în producţie. Iată printre ei pe utemiştii Linteş Alexandru, Cune Alexandrina şi Drăgan Ştefan, mândria şantierului. După coloana de brigadieri urmează coloana stahanoviştilor şi fruntaşilor din producţie din Oraşul Stalin. Se perindă apoi pe rând prin faţa tribunei coloanele muncitorilor feroviari, constructorilor de tractoare, muncitorii de la fabrica „Partizanul Roşu“ care dau acum produse în contul lui 11 Februarie 1954, coloana studenţilor şi elevilor din Oraşul Stalin. Demonstraţia este încheiată de coloana sportivilor. Prin faţa tribunei defilează loturile naţionale de box şi ski ,aflate în cantonament la Oraşul Stalin. Vin apoi asociaţiile sportive, elevii de la şcoala de aviaţie sportivă. Ultimii trec stegarii, care poartă fluturând drapele roşii şi tricolore. Ploeşti PLOEŞTI (Deja corespondentul nostru). Luând cuvântul în cadrul meetingului care a avut loc în ziua de 1 Alai la Ploeşti tovarăşul Dumitru Coliu, membru supleant al Biroului Politic al C.C. al P.M.R. a felicitat în numele partidului şi guvernului pe muncitorii, tehnicienii şi inginerii, pe toţi oamenii muncii din regiunea Ploeşti pentru importantele succese obţinute in cinstea zilei de 1 Alai. A început apoi demonstraţia oamenilor muncii. Primii au trecut pionierii purtând un uriaş medalion cu chipurile lui Lenin şi Stalin. După aceea au defilat muncitorii şi tehnicienii de la uzina „Sovrompetrol“ Teleajen, deţinătorii drapelului roşu de producţie aleinisterului Industriei Petrolului. Au trecut apoi constructorii de utilaj petrolifer de la uzinele „1 AAai“ Ploeşti, ducând portretele marilor dascăli ai clasei muncitoare şi ale conducătorilor iubiţi ai partidului nostru. Graficul purtat de ei arată că in cinstea zilei de 1 Aai, muncitorii, inginerii şi tehnicienii acestei uzine au depăşit planul în proporţie de 112 la sută. Au trecut prin faţa tribunei şi au raportat despre realizările lor partidului, delegaţii colectiviştilor şi ţăranilor muncitori din raionul Urziceni care în cinstea zilei de 1 Mai şi a Congresului fruntaşilor din gospodăriile agricole colective au îndeplinit înainte de termen planul însămânţărilor de primăvară, raionul Urziceni fiind fruntaş pe regiune. Cluj Peste 35.000 de oameni ai muncii au participat cu entuziasm la meetingul şi demonstraţia ce au avut loc în marea piaţă Malinovschi, cu prilejul sărbătoririi zilei de 1 Alai. In tribuna din piaţa Atalinovschi, drapată în roşu, pe fundalul căreia se înălţau portretele membrilor Biroului Politic al C.C. al P.M.R., se aflau tovarăşii: Leonte Râutu, membru al C.C. al P.M.R., membri ai comitetului regional şi orăşenesc de partid, reprezentanţi ai organelor locale ale puterii de stat, ai armatei, numeroşi stahanovişti şi fruntaşi în producţie, oameni ai ştiinţei, artei şi culturii, fruntaşi ai organizaţiilor de masă, etc. De asemeni se aflau în tribună membrii consulatului general al U.R.S.S. la Cluj, în frunte cu L. P. Aculov, consul general. Meetingul a fost deschis de tov. Ion Gavriş, prim secretar al comitetului regional P.M.R. A luat cuvântul tov. Leonte Răutu, membru al C.C. al P.M.R., care după ce a felicitat pe oamenii muncii din Cluj cu prilejul sărbătorii, a subliniat măreaţa semnificaţie a zilei de 1 Mai, care se sărbătoreşte sub semnul luptei celor ce muncesc în întreaga lume pentru victoria cauzei păcii. In limba maghiară a vorbit apoi tov. Alexandru Balogh, secretar al comitetului regional P.M.R. Participanţii la meeting au hotarît trimiterea unei telegrame către tovarăşul Gh. Gheorghiu-Dej, prin care oamenii muncii din oraşul şi regiunea Cluj şi-au luat angajamentul, faţă de partid, de a nu precupeţi nicio sforţare pentru îndeplinirea primului nostru plan cincinal in 4 ani. A urmat demonstraţia oamenilor muncii din oraş şi împrejurimi. Puternica unitate, bucuria şi entuziasmul care însufleţeau zecile de mii de cetăţeni români, maghiari şi de alte naţionalităţi, defilând în coloane compacte, oglindea clar justeţea politicii naţionale a regimului nostru democrat-popular, politică bazată pe măreaţa învăţătură stalinistă. Demonstranţii strigau lozinci care exprimau puternic dorinţa lor de pace, devotamentul lor faţă de partid şi Comitetul său Central în frunte cu tovarăşul Gh. Gheorghiu- Dej, recunoştinţa lor faţă de marea Uniune Sovietică, eliberatoare, dragostea lor fierbinte pentru gloriosul popor sovietic. La hidrocentrala ,,V.I. Lenin“ dela Bicaz BICAZ (Dela corespondentul nostru). — Cu mult entuziasm au defilat în ziua de 1 Mai brigadierii muncii voluntare, ziditorii avântaţi ai cetăţii luminei şi energiei electrice. Dinrândul lor s’au ridicat constructori fruntaşi ca stahanovistul dela sectorul tunel intrare, Ştefan Uhatz, fruntaşul în producţie Borzea Mihai, Ursache Gheorghe, care au obţinut împreună cu brigăzile lor îndeplinirea şi depăşirea planului in proporţie de peste 300 la sută în cinstea măreţei sărbători a celor ce muncesc. Purtând pe braţele lor tablourile conducătorilor partidului nostru iubit, constructorii ovaţionează prelung numele celui mai iubit fiu al poporului nostru muncitor, tovarăşul Gheorghe Gheorghiu-Dej. Cu urale nesfârşite, cu lozinci scandate minute în şir au manifestat constructorii pentru dragii noştri prieteni, minunaţii oameni sovietici care ne ajută cu maşini şi materiale, cu experienţa lor avansată, să construim socialismul. Muncitorii din sectorul construcţii şi instalaţii păşesc având în frunte pe stahanoviştii şi fruntaşii decoraţi, care poartă cu ei portretele conducătorilor Partidului Comunist al Uniunii Sovietice în frunte cu tovarăşul G. M. Malencov. Hunedoara. DEVA. (De la corespondentul nostru). — Cu mult entuziasm au demonstrat în ziua de 1 Mai oamenii muncii din Hunedoara, oţelarii, jurnaliştii, muncitorii de la marile construcţii. In primele rânduri ale demonstranţilor păşesc muncitorii, inginerii, tehnicienii şi funcţionarii de la Combinatul siderurgic „Gheorghe Gheorghiu-Dej" Ei raportează cu mândrie partidului, că au îndeplinit planul pe luna Aprilie, dând patriei mai multa fontă și mai mult otel. Iată trecând acum brigada atenistă de furnalisti de la furnalul nr. 6 condusa de tov. Adespi Constantin. Se apropie apoi de tribună coloana miilor de brigadieri voluntari de pe Şantierul tineretului. Pe brate, ei poartă machete ale construcţiilor pe care le înalţă, in centru se poate vedea macheta uzinei Cocso-chimice. Canalul Dunăre Marea ISeagra CANALUL DUNARE-MAREA NEAGRA (De la corespondentul nostru). Mii si mii de constructori ai Canalului se grăbeau să vină la meeting în dimineaţa zilei de 1 Mai pentru a-şi manifesta cu prilejul acestei măreţe zile dragostea lor faţă de regimul nostru de democraţie populară şi faţă de iubitul nostru partid, care ne conduce cu mână sigură pe drumul unei vieţi noi şi fericite, să se angajeze că vor lupta cu toată dârzenia lor pentru a traduce în fapte angajamentele luate — terminarea construcţiei Canalului cu mult mai devreme. La tribună se afla tov. Gh. Hossu ministrul construcţiilor şi materialelor de construcţie, reprezentanţi ai comitetului regional de partid, numeroşi stahanovişti şi fruntaşi în producţie. Luând cuvântul, tov. Gh. Hossu a vorbit despre ziua de 1mai, zi de trecere în revistă a forţelor oamenilor muncii iubitori de pace din lumea întreagă precum şi despre realizările deosebite obţinute de oamenii muncii din patria noastră şi de constructorii Canalului Dunăre-Marea Neagră cu acest prilej. Constructorii de la sectorul 11 stâncă, sector care poartă drapelul de fruntaş pe construcţia Canalului au deschis demonstraţia şi raportau cu mândrie că lucrează la escavaţii de pe acum în contul lunii iunie. Printre ei au defilat cunoscuţii stahanovişti, comunistul Pintilie, stahanovistul utemist Uzum Gheorghe şi tinerii fruntaşi în producţie Bumbac Vasile, Maroş Maxim şi alţii. In aplauze furtunoase au trecut prin faţa tribunei tinerii constructori ai uzinei Ovidi II care până la această dată şi-au depăşit planul de producţie cu 25 la sută. Defilarea a fost închisă de coloanele tinerilor sportivi, şi aviatori sportivi de la construcţia Canalului care au executat diferite figuri şi demonstraţii sportive. Craiova CRAIOVA (De la corespondentul nostru). Meetingul de „I Alai" din oraşul Craiova a fost deschis de către tov. Rolea Alexandru prim secretar al comitetului regional de partid Craiova, care a vorbit despre măreaţa zi iie 1 Mai şi despre succesele obţinute de oamenii muncii din fabrici şi de p ogoare în întâmpinarea acestei măreţe zile Plini de mândrie a trecut prin faţa tribunei colectivul de muncitori ai fabricii „Electroputere”, care luptă pentru a da patriei tot mai mult utilaj electric. In fruntea coloanei au păşit stahanoviştii, mândria fabricii, ca Teodorovici Constantin, Cucu Virgil responsabilul brigăzii utemiste stahanoviste de bobinatori şi alţii. In schimbul de onoare organizat în cinstea zilei de 1 Mai, întregul colectiv al fabricii a depăşit planul cu 88 la sută. Participanţii la demonstraţie şi-au manifestat puternica dragoste ce o poartă mari! Uniuni Sovietice pentru ajutorul dat pentru desvoltarea industriei şi agriculturii noastre Au urmat apoi studenţii Institutului Agronomic, ţăranii muncitori din comunele Bucovăţ, Podari, Bariera Vâlcii şi altele care au venit să raporteze partidului şi guvernului că şi-au îndeplinit angajamentele în campania de însămânţări de primăvară. S-a îndreptat apoi spre tribună coloana nesfârşită a ceferiştilor în fruntea căruia mergeau mecanicii cinci sutişti Mânu Vasile, Fluture Valeriu şi alţii. O coloană de manifestanți la sărbătorirea zilei de 1 Mai din Orașul Stalin. Cuvântarea tov. Chivu Stoica (Urmare din pagina l-a) . . . . „ , , ba înregistrează un avânt nemaivăzut al economiei şi culturii lor, puse in slujba păcii şi a ridicării nivelului de trai al poporului. Tovarăşi şi tovarăşe, trai In întreaga lume se fenalţa tot mai putertnic, sub conducerea partidelor comuniste şi muncitoreşti, lupta de eliberare a oamenilor , muncii şi a popoarelor oprimate, pentru pace, independenţă naţională şi democraţie. n- Să trimitem salutul nostru înflăcărat Uniunii Sovietice, eliberatoarea noastră, factorul v de bază al menţinerii şi consolidării păcii, tuturor ţărilor surori din lagărul democraţiei şi m socialismului oamenilor muncii şi popoarelor din lumea întreagă care luptă împotriva ex- SI1 ploatării capitaliste şi a jugului imperialist, p, pentru libertăţi democratice, pentru indepen- |,- denţă naţională, pentru pace şi colaborare in- internaţională I ne Tovarăşi şi tovarăşe, ^Şi Poporul nostru, până nu de mult rob trus trurilor străine, capitaliştilor şi moşierilor re români, este azi un popor liber, stăpân pe te soarta sa Ziua de 1mai 1953. o sărbătorim ţi( în condiţiile unei entuziaste munci creatoare, concentrându-ne toate puterile, toate gându- tăriie, toate capacităţile noastre transformării mândrii noastre patrii într’o ţară industrială şi înaintată, cu o agricultură mecanizată şi cu a un înalt nivel de cultură. ni Nu a fost uşor să ajungem aici. Astăzi în vilă, poporul român începe să culeagă roadele şi grelelor lupte care le-a dus pentru indepen-denţă naţională şi o adevărată democraţie, cu roadele sacrificiilor şi jertfelor de sânge pe care le-a dat, roadele muncii sale pline de neabnegaţie. tă Cu ajutorul puternic şi multilateral al g. Uniunii Sovietice, economia noastră înregis- to trează un avânt inaccesibil chiar celor mai c? dezvoltate ţări capitaliste. In patru ani pro- bl ducţia industrială s’a întreit; agricultura noastră realizează însemnate progrese. Mere reu apar pe întinsul patriei noastre noi fabrici şi uzine, noi întovărăşiri şi gospodăriiii agricole colective, noi şcoli, cămine culturale ci şi instituţii de ocrotire a sănătăţii. In ciuda greutăţilor ce mai întâmpinăm, facem mereu pe noi paşi înainte pe calea ridicării nivelului de trai a masselor muncitoare, căci toate strădaniile noastre, toată activitatea partidului şi a statului democrat popular sunt puse , în slujba oamenilor muncii, a satisfacerii tot şi mai largi a nevoilor materiale şi spirituale. De aceea, fiecare fabrică nouă, fiecare cenntrală electrică, fiecare institut ştiinţific pe la care le înălţăm, umplu de bucurie şi de cătri dură inimile oamenilor muncii, le întăreşte încrederea în propriile lor forţe şi în viitorul îi fericit pe care şi-l clădesc. n. Oameni ai muncii din ţara noastră — bărci şi femei, tineri şi vârstnici, muncitori, ani muncitori şi intelectuali — Partidul şivernul vă felicită pentru succesele obţite, pentru devotamentul şi entuziasmul partic de care aţi dat şi daţi dovadă întoile meniile de activitate şi vă dramă la luppentru noi succese, pentru a scurta dulii nostru spre socialism, pentru înfăptuirea iinalului în patru ani. Desfăşuratî larg întrecerea socialistă, spoi neîncetat productivitatea muncii în instrip şi în agricultură, luptaţi pentru a ridica necontenit nivelul cultural şi protonal, însuşiţi-vă şi aplicaţi cu pricepere minata experienţă sovietică. Statul nostru democrat popular este cheia independenţei naţionale a Republicii pulare Române, al marilor drepturi şi irtăţi ale poporului, este cel mai puternic firument al făuririi vieţii noi. Să întărim lonjenit statul democrat-popular, Ipgalia I socialistă, unitatea dintre partid, guvern popor. Să consolidăm zi de zi alianţa dinclasa muncitoare şi ţărănimea muncii la baza puterii populare şi colaborarea Făişcă între poporul român şi minorităţile natale La baza succeselor noastre stă politica rusa Partidului Muncitoresc Român, condutor încercat al poporului munciim. — pocăi inspirată din atotbiruîtoarea învăţătură lui Lenin şi Siglin, din experiena Moaşă a Partidului Comunist al Iunimii So■Fee. Oameni ai muncii strâmeţi şi mai terme rândurile în jurul Partidului, lupta pentru aplicarea în viaţă a politicii Partiduşi Guvernului ! Trecându-şi în revistă marile lor realizări, menii muncii din ţara noastră îşi îndreapcu nemărginită dragoste şi recunoştinţă nodurile către măreaţa Uniune a Republici Sovietice Socialiste, hotăriţi să întăreasmereu prietenia şi alianţa dintre Replica Populară Română şi Uniunea Sovietică, izvor nesecat de victorii pentru poporul mân. Trăiască 1 Mai, ziua solidarităţii internamale a celor ce muncesc, ziua frăţiei minoritor din toate ţările ! Trăiască pacea şi colaborarea între poate ! Trăiască scumpa noastră patrie, Republica mulară Română ! Trăiască Partidul Muncitoresc Român şi imitetul său Central, în frunte cu tovară- 1 Gheorghe Gheorghiu-Dej ! Trăiască Uniunea Sovietică, bastionul de clintit al păcii şi frăţiei între popoare, trăiră poporul sovietic, constructor al comuismului ! Sub steagul lui Marx-Engels-Lenin-Stain,ainte spre victoria socialismului în patria lastră ! Un an dela apariţia revistei „Flacăra“ La 1 Mai s’a împlinit un an dela apariţia primului număr al revistei ilustrate „Flacăra”. Folosind cu pricepere diferitele forme gazetăreşti, dela reportaje şi articole satirice până la caricaturi şi reproduceri după picturi renumite, revista „Flacăra“ oglindeşte într’un mod viu şi atrăgător viaţa şi munca însufleţită a constructorilor socialismului din patria noastră. Publicând articole, reportaje şi fotografii din viaţa minunată a constructorilor comunismului, revista ilustrată „Flacăra” contribuila educarea masselor de oameni ai muncii din ţara noastră în spiritul dragostei pentru marea Uniune Sovietică, bastionul păcii în lume, în spiritul internaţionalismului proletar. Revista „Flacăra“ a înfăţişat prin articole şi fotografii viaţa de mizerie a oamenilor muncii din ţările capitaliste şi coloniale; deasemeni au fost popularizate acţiunile duse de către massele populare din aceste ţări pentru apărarea păcii, pentru o viaţă mai bună. Colectivul redacţional al „Scânteii tineretului“ transmite colectivului redacţional al revistei „Flacăra“ salutul său tovărăşesc şi îi urează noi succese în munca pentru multizarea oamenilor muncii din ţara noastră în opera de construire a socialismului, pentru apărarea păcii. Răspunsul Guvernului Republicii Cehoslovace la scrisoarea Comisiei Congresului popoarelor pentru apărarea păcii PRAGA 2 (Agerpres). CETERA transmite : Vilem Siroký, primul ministru al Republicii Cehoslovace, a adresat membrilor Comisie Congresului popoarelor pentru apărarea păci, o telegramă în care se spune: „Guvernul Republcii Cehoslovace a luat cunoştinţă cu deplină satisfacţie de scrisoarea dvs. în care anunţaţi că din însărcinarea Congresului popoarelor pentru apărarea păcii aui trimis celor cinci mari puteri mesajul în care se propune încheierea unui Pact al Păcii şi in care cereţi totodată ca acest mesaj să fie sprijinit. Politica guvernului Republicii Cehoslovace care apără ferm interesele poporului cehoslovac iubitor de pace şi care insistă cu consecvenţă pentru colaborarea democrată , paşnică între popoare, corespunde întru totul revendicărilor mişcării mondiale a apărătorilor păcii. Guvernul Cehoslovac sprijină întru totul propunerea ca cele cinci mari puteri cărora, potrivit Chartei Naţiunilor Unite, le revine principala răspundere pentru menţinerea păcii, să se întâlnească şi pe baza tratatelor internaţionale în vigoare şi în spiritul respectării dreptului internaţional şi a drepturior democratice ale tuturor popoarelor, să reglementeze problemele internaţionale litigioase. Guvernul cehoslovac este ierm convns că încheierea unui Pact al Păcii ar însemna un pas eficient pe calea spre întărirea păcii , întreaga lume şi în felul acesta ar traduce în viaţă dorinţa generală a întregii omeniri iubitoare de pace. Primul ministru al Republicii Cehoslovace, VILEM SIROKY“ O declaraţie a preşedintelui Eisenhower După cum se transmite din Washington, la 30 Aprilie, preşedintele Eisenhower a luat cuvântul în cadrul unei conferinţe de presă. El a declarat că intenţionează să propună Congresului reducerea cu 8.500 milioane de dolari a cheltuielilor prevăzute în bugetul pe 1953—1954. Președintele a arătat că cea mai mare parte a economiilor va fi realizată prin reducerea cheltuielilor pentru nevoile militare și pentru ajutorul acordat statelor străine El nu a precizat suma ce va fi economisită din ajutorul acordat statelorstrăine. Potrivit declaraţiei preşedintelui, aceste economii „nu vor slăbi forţa militară efectivă a S.U.A. şi a aliaţilor lor”. Evenmentele din Coreea KAISUNG 2 (Agerpres). Corespondentul agenţiei China Nouă anunţă că delegaţia coreeano-chineză la tratativele de armistiţiu în Coreea a dat publicităţii la 1 Mai următorul comunicat: „In ziua de 30 Aprilie cealaltă parte a repatriat 500 de prizonieri de război bolnavi şi răniţi, aparţinând armatei populare coreene”. Aviaţia americană a bombardat oraşul Phenian în ziua de 1 Mai PHENIAN 2 (Agerpres). — TASS transmite : In Ziua de 1 Mai, sărbătoarea internaţională a oamenilor muncii, la ora 11 a.m. aviaţia americană a bombardat sălbatic paşnicul oraşt Phenian. Sburând la mare înălţime, la adăpostul norilor,, escadrile de avioane americane de luptă şi asalt de cel mai recent model s’au apropiat de oraşul în care populaţia sărbătorea in mod paşnic ziua muncii. Una după alta, formaţiuni de zeci de avioane coborau în picaj aruncând un mare număr de bombe brizante asupra cartierelor de locuit din Phenian şi mitraliind străzile oraşului. Cartierele cele mai populate din Vestul oraşului au fost supuse unui bombardament deosebit de barbar şi mitraliate cu sălbăticie. Potrivit ştirilor sosite la Phenian, in ziua de 1 Mai aviaţia americană a bombardat şi mitraliat o serie de alte centre locuite din Coreea de Nord. Membri ai parlamentului englez cer extinderea comerţului între Răsărit şi Apus LONDRA 30 (Agerpres). — TASS transmite : In cursul desbaterilor care s’au desfăşurat la 28 Aprilie în cele două camere ale parlamentului englez, o serie de vorbitori au formulat cererea de a se extinde comerţul între Răsărit şi Apus. Membrii Camerei Comunelor şi-au exprimat nemulţumirea în legătură cu atitudinea de discriminare manifestată de S.U.A. faţă de firmele engleze care s-au oferit să livreze utilaj destinat centralei hidroelectrice „Chief Joseph Dam” După cum se ştie, propunerilefirmelor engleze au fost respinse, deşi erau mult mai avantajoase decât cele făcute de cele şase firme americane concurente. Laburistul Elbe a cerut să se ia măsuri pentru a se asigura independenţa Angliei faţă de dolar. După cum anunţă agenţia Press Association, In Camera Lorzilor au fost exprimate regrete în legătură cu faptul că Anglia respectă cu strictele excesivă interdicția privitoare la exportul de mărfuri in China. Lordul Charly a chemat la lărgirea comerțului anglo chinez în vederea întăririi păcii in întreaga lume. .) A apărut în limbile rusă, română, francfceză, germană, engleză şi spaniolă I „Pentru pace trainică, II pentru democraţie populară!” , Bucureşti — Organ al Biroului Informativ al Partidelor comuniste şi muncitoreşti. Nr. ÎS (234) Cuprinde ARTICOL DE FOND : Măreaţa zi a solidarităţii internaţionale a oamenilor muncii , * * * : In legătură cu discursul preşedintelui Eisenhower I CIUDE : Marea prietenie dintre popoarele I lagărul democraţiei şi sitalismului I JACQUES DUCLOS : 1 Mai în Franţa , ANTONIN NOVOTNY : Pe drumul măreţ a! construirii socialismului I HARRY POLLITT Leaderii socialişti de I dreapta — duşmani ai Internationalismului proletar I B WAN A Y A MONGO • Mişcarea de elibe- r rare din Congo belgian , HERMANN MATERN : Lupta popmrului german pentru o Germanie unită I independentă, democratică şi iubitoare , de pace , STEFAN JENDRYCHOWSCHI : Dezvoltarea economică şi creşterea venitului naţional in Polonia , GIUSEPPE DI VITTORIO: Pentru condiţii de viaţă mai bune, pentru independenţă naţională, pentru pace ! ,IAN MAREK: Note politice ( informaţii ) De vânzare la magazinele „Librăria Noastră“ şi la toate chioşcurile. ) Preţul 40 bani Azi se desfăşoară Ştafeta „Scânteii tineretului’* Astăzi se va da plecarea tradiţionalei competiţii sportive „Ştafeta Scânteii tineretului”, care se va desfăşura în cinstea zilei Victoriei şi în cinstea celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie. Cea de a VII-a ediţie a Ştafetei „Scânteii tineretului“ organizată de ziarul „Scânteia tineretului“, organ central al Uniunii Tineretului Muncitor, se va bucura anul acesta de o şi mai largă popularitate în rândurile sportivilor din ţara noastră. Sportivii participanţi din majoritatea asociaţiilor sportive au făcut antrenamente ca multă vreme în urmă, oţelindu-şi forţele în vederea acestei mari competiţii de massă. Printre echipele participante vor fi cele aparţinând asociaţiilor sportive „Locomotiva“, „Flamura Roşie“, „Metalul“, „Dinamo“ şi altele. Plecarea în cadrul competiției se va da azi la ora 7 de la kilometrul 100 din Breaza, iar sosirea va fi în jurul orei 17, în fața Combinatului Poligrafic Casa Scânteii „I. V. Stalin“. Cronică Printr’un decret al Prezidiului Marii Adunări Naţionale, tovarăşul Ion Patrichi a fost numit trimis extraordinar şi ministru plenipotenţiar al R.P.R. în Republica Populară Albania. (Agerpres) Clica lui Cian Cai şi poarta răspunderea agresiunii în Birmania DELFH 1 (Agerpres) — TASS transmite: Dan Rangoon se anunţă că U Cio Nein, ministru ad-interim al afacerilor externe al Birmaniei, U Tun Vin, ministrul informaţiilor, Tui So, reprezentantul statului major, şi Tachin Cu Maung, secretar parlamentar al ministerului apărării, au ţinut o conferinţă de presă în cadru! căreia au prezentat fotocopiile tuturor documentelor anexate la plângerea guvernului birman la ONU, şi caii dovedeşte că clica lui Cian Cai-şi poartă răspunderea agresiunii în Rrmania. La conferinţa de presă , Cio Nein a subliniat că „deşi rezoluţia mexicană adoptată la O.N.U. nu declară autorităţile din Taiwan (adică clica ciancaisistă) drept agresoare, pot afirma că prin această rezoluţie am obţinut tot ceea ce am urmărit prin propria noastră rezoluţie. Chiar dacă cianca îşi ştie nu au fost declaraţi in mod făţiş agresori, rezoluţia mexicană confirmă totuşi justeţea absolută a plângerii noastre împotriva lor întreaga, iunie este acum informată despre agresunea Gomindanului şi despre justeţea plângeri noastre’1. Răspunzând întrebărilor puse de corespondenţi, U Cio Nein a declarat: „Întrucât între Statele Unite şi Taiwan există legături strânse, guvernul Birmaniei duce tratative intense cu americanii în vederea retragerii agresorilor gomundanişti..." „Armata noastră a spus U Cio Nein, continuă operaţiunile împotriva agresorilor gomindanişti şi dacă aceştia nu se vor supune hotăririi O.N.U. prin care li se cere să se retragă din Birmania, vom întreprinde noi acţiuni până ce teritoriul ţării noastre va fi eliberat de agresori...“. U Cio Nein a adăugat că Guvernul Birmaniei ar putea cere înlăturarea agenţilor gomndanişti din O.N.U. dacă aceştia nu se vor conforma directivelor date de această organizaţie. U Cio Nein a declarat in încheiere că dacă Cian Cai şi nu se va supune hotăririi O.N U„ guvernul birman va ridica din nou la cea de a 8-a sesiune a Adunării Generale ONU, chestiunea agresiunii gomindaniste şi va cere condamnarea guvernului lui Cian Cal şi şi sancţiuni împotriva lui.