Scânteia Tineretului, iunie 1953 (Anul 8, nr. 1278-1302)

1953-06-02 / nr. 1278

Peste 2 luni — Festivalul Peste două luni, se va desfăşura la Bucureşti unul din cele mai importante evenimente mondiale din cadrul luptei pentru pace — Festivalul Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie. Organizarea Festivalului în patria noastră e o dovadă de înaltă preţuire dată de tineretul lumii tineretului din R.P.R. Această încredere impune din partea tineretului nostru o activitate mai entuziastă şi mai plină de răspundere ca oricând. Un ţel înalt te îndeamnă la fapte mari. Deaceia popularizarea în rândurile tineretului a ideilor care stau la baza Festivalului şi a manifestaţiilor din timpul sărbătorii tinereţii are o mare valoare mobilizatoare. Tineretul nostru trebue să muncească cu înflăcărare în cinstea Festivalului având conştiinţa că pregăteşte unul din cele mai însemnate evenimente din acest an, în cadrul luptei mondiale pentru pace şi colaborare internaţională. Festivalul va prilejui o grandioasă trecere în revistă a forţelor tinerei generaţii luptătoare pentru pace, o demonstraţie puternică a unităţii, prieteniei şi solidarităţii internaţionale a tinerilor de diferite naţionalităţi, opinii, credinţe religioase, uniţi prin dorinţa comună de a contribui la asigurarea păcii în întreaga lume. Festivalul Mondial al Tineretului care prin programul său variat care prevede mari demonstraţii de masă ale tineretului, întâlniri şi discuţii prieteneşti, spectacole şi concursuri de muzică populară şi cultă, corală şi instrumentală, dansuri populare şi balet, vizionări de filme, expoziţii, competiţii sportive şi alte manifestări, va fi un minunat prilej de cunoaştere reciprocă, de întărire a unităţii şi prieteniei tineretului iubitor de pace din întreaga lume. Acest program trebue bine cunoscut de fiecare tânăr. In această privinţă „Coltul Festivalului” care în aceste zile se organizează în zeci de întreprinderi şi instituţii, este menit să joace un puternic rol agitatoric în popularizarea Festivalului în rândurile tineretului, să-l mobilizeze la pregătirile ce se fac în întreaga ţară Tradiţiile de ospitalitate ale poporului nostru ne învaţă că a fi gazdă primitoare înseamnă a te comporta astfel cu oaspeţii încât ei să se simtă apropiaţi, să simtă dragostea pe care le-o porţi. Tineretul nostru va dovedi şi cu prilejul Festivalului Mondial al Tineretului, prin grija, politeţea, atenţia şi căldura prietenească pe care le va purta delegaţilor la Festival, frăţia cu tinerii din întreaga lume, dorinţa de a închega legături cât mai strânse cu tinerii din toată lumea. Este şi firesc să fie mândru tânărul cetăţean al Republicii noastre. El se poate mândri că în patria sa liberă visurile sale cele mai avântate devin fapte . De aceea tineretul din R. P. R. participă cu însufleţire la construirea socialismului în patria noastră, la lupta pentru izbânda păcii. Tineretul din uzine şi fabrici a răspuns cu entuziasm la Apelul C.C. al U.T.M. care îl cheamă să participe cu însufleţire la dezvoltarea întrecerii socialiste şi a mişcării stahanoviste, la întărirea disciplinei socialiste a muncii, la realizarea de noi economii. Tinerii din fabrici şi uzine trebue să lărgească iniţiativa tinerilor muncitori care în cinstea Festivalului trec să lucreze la mai multe maşini. Fiecare tânăr care va participa ca delegat la Festival are îndatorirea de onoare să-şi îndeplinească în întregime planul şi pentru zilele pe care şi le va petrece la Bucureşti. Tinerii care lucrează în aceiaşi brigadă, atelier, sau secţie cu tinerii care pleacă la Festival să treacă să lucreze la mai multe maşini, pentru a înlocui pe tovarăşii lor care vor lipsi. Tineretul muncitor de la sate trebue să întâmpine Festivalul cu noi victorii în lupta pentru pregătirea recoltării și colectărilor, să contribue activ la consolidarea continuă a gospodăriilor agricole colective, gospodăriiloragricole de stat, să intensifice munca de lămurire pentru atragerea tinerilor ţărani muncitori şi a familiilor acestora pe baza liberului consimţământ în gospodăriile agricole colective şi în întovărăşiri. Elevii şi studenţii vor trebui să dovedească profesorilor lor paşii făcuţi pe calea însuşirii ştiinţei şi culturii celei mai avansate, să ridice la maximum procentul de promovaţi la examene. In cele 2 luni care ne mai despart de sărbătoarea tinereţii, păcii şi prieteniei, tineretul nostru trebue să depună eforturi deosebite, să pregătească toate condiţiile pentru buna desfăşurare a Festivalului. Este de înţeles entuziasmul tineresc care cuprinde mase tot mai largi de tineri din patria noastră. Tineretul consideră că a contribui cu însufleţire prin muncă voluntară la înălţarea importantelor construcţii ale Festivalului este o sarcină de onoare pentru fiecare tânăr. Alături de tineretul din capitală participă la înfrumuseţarea patriei noastre tineretul din toate colţurile ţării. Cu fiecare zi care trece trebue să se lărgească mai mult mişcarea pentru înfrumuseţarea şi amenajarea oraşelor şi satelor, pentru confecţionarea de daruri pentru oaspeţi. In aceste două luni care ne mai despart de Festival, în întreaga ţară se va desfăşura cu o putere sporită o intensă activitate artistică şi culturală. Peste tot, în uzine şi fabrici, în gospodării agricole colective şi de stat, în S.M.T.-uri, în facultăţi şi şcoli, în instituţii de stat, se aud glasurile tinere ale artiştilor amatori, echipele artistice îşi definitivează repertoriul, formaţiile muzicale învaţă cântece noi, recitatorii şi soliştii repetă. Pe locurile pe unde vor trece delegaţii, cu neasemuită dragoste tinerii înfrumuseţează oraşele, satele, gările. Tinerii şi vârstnicii muncesc cu dragoste pentru ca nicio casă să nu fie fără flori, niciun sat fără grădini. Tineretul întâmpină prin pregătiri intense „Decada cântecului şi jocului în cinstea Festivalului” care se va desfăşura între 16-20 iulie şi „Săptămâna trecerii în revistă a formaţiunilor artistice de amatori ale caselor de cultură raionale, parcurilor de cultură şi odihnă, căminelor culturale, caselor de citit şi colţurilor roşii din gospodăriile colective” care se va desfăşura între 21-28 iunie. In această perioadă trebuesc intensificate pregătirile sportivilor pentru întâlnirile sportive internaţionale prieteneşti. Un număr cât mai mare de tineri să-şi treacă normele pentru insigna G.M.A. pregătindu-se astfel în vederea cuceririi insignei sportive a Festivalului. In această perioadă a început în toate colţurile patriei constituirea comitetelor regionale, raionale şi pe unităţi, pentru pregătirea Festivalului. Tinerii vor trebui să aleagă în comitetele pentru pregătirea Festivalului din întreprinderi şi instituţii pe cei mai buni — tineri şi vârstnici — care s-au distins în producţie şi învăţătură, în acţiunile desfăşurate sub semnul luptei pentru pace. In întreaga ţară au început alegerile tinerilor delegaţi care vor participa la sărbătoarea Festivalului Mondial al Tineretului. Aceştia trebue să fie tineri fruntaşi în producţie preţuiţi de tovarăşii lor, care să reprezinte cu demnitate tineretul patriei noastre şi să aducă o contribuţie de preţ la desfăşurarea Festivalului. Un uriaş aparat organizatoric şi administrativ este antrenat în activitatea de pregătire a Festivalului. Sutele şi miile de tineri însoţitori, translatori, muncitori din transporturi, aprovizionare, cazare, etc. vor trebui să muncească cu avânt pentru asigurarea tuturor condiţiilor necesare pentru buna desfăşurare a Festivalului. In antrenarea tineretului în aceste acţiuni de cea mai mare importanţă pentru reuşita Festivalului, comitetele regionale, raionale şi orăşeneşti U.T.M. precum şi organizaţiile U.T.M. au un cuvânt greu de spus. El trebue să pună în centrul activităţii iar popularizarea temeinică a Apelului C.C. al U.T.M., educarea tineretului în spiritul mândriei patriotice de gazde ale Festivalului şi al internaţionalismului, în spiritul ospitalităţii faţă de oaspeţii ce vor veni la Festival, antrenarea masselor largi de tineri la pregătirea concretă a Festivalului, înainte pentru îndeplinirea cu succes a sarcinilor de pregătire a celui de al IV-lea Festivalondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie. --------------------------Plecarea delegaţiei femeilor din ţara noastră la Congresul Mondial al Femeilor Luni din vneaţa a părăsit Capitala delegaţia femeilor din ţara noastră care va participa la Congresul Mondial al Femeilor, ce se va deschde la 5 iunie la Copenhaga. Delegaţia este condusă de Iov Liuba Chişirevschi, secretar al Consiliului Central al Sindicatelor, membră în Comitetul Femeilor Democrate din R.P .. Din delegaţie fac parte tovarăşele Dida Malcea, Elena Stoia, Ana Lungu, Florica Şelmaru, Maria Ciocan, Elena Chişiu şi Tinea Anton. La plecarea de pe aeroportul Băneasa, delegaţia a fost salutată de tov. Stelian Adoraru, preşedintele Consiliului Central al Sindicatelor, precum şi de membre ale Comitetului Femeilor Democrate din R.P.R. în frunte cu tov Ileana Răceanu, şi de numeroase femei muncitoare din Capitală (Agerpres). O întâlnire la Palatul Pionierilor La palatul Pionierilor a avut loc Duminică dimineaţa întâlnirea tov. Traian Moraru, decanul Facultăţii de Pedagogie de la Universitatea „C . Parhon“, cu pionierii. Tov. Traian Moraru care a vizitat Uniunea Sovietică, a povestit pionierilor despre viaţa fericită a şcolarilor sovietici, expresie vie a grijii pe care o poartă Partidul Comunist al Uniunii Sovietice pentru creşterea şi educarea tineretului. Pionierii au pus apoi diferite întrebări pentru a cunoaşte mai bine preocupările şcolarilor sovietici. Ei au arătat totodată că pionierii sovietici constitue un exemplu minunat în munca lor de fiecare zi, în disciplină și învățătură . Proletari din toate ţările, uniţi-vă !1 ORGAN CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI Anul IX Seria II-a Nr. 1278 4 PAGINI — 20 BANI Marţi 2 Iunie 1953 Creştem recolte bogate patriei ★ ★ Pentru a merita preţuirea conducătorului iubit CONSTANŢA (de la corespondentul nostru Ghiţuică Ion). Membrii gospodăriei colective „Olga Bande“ din Palazu Alare-Constanţa dau multă atenţie aplicării agrominimului pentru a smulge pământului rod mereu mai bogat. Sarcinile puse în faţa agriculturii noastre prin cuvântarea tov. Gh. Gheorghiu-Dej la Congresul fruntaşilor din gospodăriile colective îi însufleţeşte şi mai mult în lupta pentru recoltă. Organizându-şi temeinic munca pe brigăzi şi echipe, membrii gospodăriei au terminat la vreme potrivită plivitul a 300 hectare grâu de toamnă, 30 hectare orz de toamnă, 20 hectare ovăz şi au prăşit 120 hectare de porumb, 45 hectare floarea soarelui, 15 hectare fasole, 10 hectare porumb pentru siloz şi 10 hectare bostană, terminând astfel praşila I-a la toate culturile prăşitoare. In întrecerea socialistă pe brigăzi, fruntaşă pe gospodărie s’a situat brigada I de câmp, condusă de comunistul Popescu Traian, urmată de brigada Ii, care este condusă de utemistul Tincu Anton, secretarul organizaţiei de bază U.T.AL din gospodărie. Această brigadă şi-a depăşit permanent sarcinile de plan cu 20—30 la sută, la plivit şi prăşit. Paralel cu acţiunea de plivit şi prăşit colectiviştii au terminat prăşitul a 34 hectare de grădină semănată cu cartofi, ceapă, varză, de toamnă şi altele. La această lucrare s’au evidenţiat în mod deosebit utemiştii : Veceleanu Maria, Maria Calo şi Stela Creta din brigada legumicolă, care şi-au depăşit sarcinile de plan cu 40—50 la sută. Colectiviştii din Palazu Atare vor să merite preţuirea dată de tov. Gh. Gheorghiu- Dej, care în cuvântarea sa a dat drept pildă bună munca colectiviştilor din Palazu Atare. Asigurarea transporturilor în campania de recoltare Pe baza sarcinilor trasate prin Hotărîrea Consiliului de Miniştri al R.P.R. şi a C.C. al PJUR, cu privire la îngrijirea culturilor, pregătirea şi executarea la timp a strângerii recoltei desmiriştitului, treerişului şi colectărilor pe anul 1953., conducerea Aministerului Căilor Ferate a luat o serie de măsuri în scopul de a asigura transportul şi manipularea produselor agricole în condiţiunile cele mai bune pentru asigurarea integrităţii transporturilor de cereale au fost luate măsuri pentru etanşarea, repararea, şablonarea şi curăţirea, până la 30 iunie, a întregului parc de vagoane acoperite aflate în depozi, în circulaţie sau în atelierele de reparaţii. In acest scop, în cadrul reviziilor de vagoane şi al atelierelor de reparaţii au fost constituite echipe speciale, dotate cu sculele şi materialele necesare. Tot în atelierele de reparaţii va fi confecţionat, până la 15 iunie a.c., un număr de obloane mobile pentru înzestrarea vagoanelor la care lipsesc. In acelaş timp, au fost luate măsuri pentru verificarea şi punerea în perfectă stare de funcţionare a cântarelor şi podurilor bascule din staţiile C.F.R., aprovizionarea cu materialele necesare etanşării vagoanelor, verificarea şi repararea liniilor de garare din staţii, a celor ce deservesc silozurile şi magaziile de cereale şi a drumurilor de acces din staţii. Până la data de 15 iulie vor fi, de asemenea, revizuite şi puse în stare de perfectă funcţionare, toate aparatele de telecomunicaţie, semnalizare şi bloc, iar locomotivele aflate în parc ca „bune-reci“ vor fi revizuite, astfel încât să se poată satisface toate cerinţele necesitate de sporul de trafic pentru transportul recoltei. In vederea prevenirii şi combaterii incendiilor, măsurile Ministerului Căilor Ferate prevăd verificarea, completarea şi repararea parascânteilor, cenuşarelor şi stropitoarelor din camerele de fum la toate locomotivele care se dau in circulaţie, astfel că, după data de 10 iunie nici o locomotivă nu va mai circula fără a avea asigurată funcţionarea perfectă a acestor instalaţii. In acelaş scop, s-a trecut la instruirea personalului de locomotivă şi din staţii, precum şi la dotarea unităţilor C.F.R. şi a trenurilor cu materiale şi aparate de prevenire şi stingere a Incendiilor. Pe lângă măsurile pregătitoare ale transportului recoltei, alte măsuri prevăd, de asemenea, urmărirea zilnică şi informarea conducerii Ministerului asupra desfăşurării acestor lucrări, astfel încât transportul recoltei să se execute la timp fără nici o pierdere şi în cele mai bune condiţiuni. Combaterea manei viilor Temperaturile scăzute înregistrate între 1—20 Mai în cele mai multe regiuni ale ţării, precum şi precipitaţiile reduse înregistrate în unele părţi ale ţării, au fost nefavorabile pentru apariţia petelor de mană la viţa de vie Stropitul a putut fi deci economisit. La sfârşitul lunii mai condiţiune pentru infectarea cu mană au fost favorabile în multe regiuni viticole din ţară, aşa încât ne putem aştepta la apariţia primelor pete de mană în primele zile ale liniei Iunie. In acelaş timp, vegetaţia viilor în urma creşterii temperaturii a început să se desfăşoare cu repeziciune. Pentru a apăra viile de mană în timpul înfloritului, se recomandă aplicarea stropitului de siguranţă cu zeamă bordeleză în concentraţie de 500 gr. piatră vânătă şi 100 gr. piatră acră la 100 litri apă şi var până la neutralizare. Viile vor trebui să fie stropite până la începutul înfloritului. Lămuriri suplimentare se pot cere .Staţiunilor de avertizare a manei din podgorii şi Staţiunilor Experimentale Viticole. Ingineri şi tehnicieni agronomi, muncitori din gospodăria de stat, colectivişti şi ţărani muncitori ! Stropiţi la timp viile împotriva manei ! Economisiţi piatra vânătă aplicând stropirile cu îngrijire şi in special pe partea dedesubt a frunzei şi ciorchine . Să folosim prilejul Congresului şi al Festivalului pentru a arăta în faţa tineretului lumii întregi viaţa nouă care înfloreşte sub soarele regimului de democraţie populară, voinţa noastră de neclintit de a apăra pacea şi viitorul nostru fericit. Din Apelul C.C. al U.T.M. către tineretul din R.P.R., în legătură cu convocarea la Bucureşti a celui de al lll-lea Congres Mondial al Tineretului şi a celui de al IV-lea Festival Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie. In întâmpinarea Festivalului Mondial al Tineretului ★ ★ * Studenții Institutului de Teatru „Szent Györgyi István" — Cluj Şi-au ales comitetul de pregătire a manifestaţiilor din cadrul Festivalului Sala de festivităţi a fabricii „Textila Griviţa“. Sute de muncitori, tineri şi vârstnici s-au adunat pentru a alege comitetul de pregătire a manifestaţiilor din cadrul Festivalului. La începutul şedinţei a luat cuvântul tovarăşul Vlăduţ Ştefan, secretar al comitetului raional U.T.M. „Griviţa Roşie“, care a vorbit despre însemnătatea ce o reprezintă pregătirea manifestaţiilor din cadrul Festivalului. In timpul Festivalului — a arătat el — vor avea loc întâlniri sportive, cultural-artistice, serate, etc., între tinerii din lumea întreagă. Aceste manifestaţii vor afirma voinţa dârză a tineretului din lumea întreagă pentru pace şi prietenie. S’a trecut apoi la alegerea comitetului depregătire pentru manifestaţiile din cadrul Festivalului. In aplauzele celor prezenţi s’a ales comitetul. Din el fac parte tineri şi vârstnici fruntaşi în producţie, funcţionari, tehnicieni şi reprezentanţi ai organizaţiilor de massă din fabrică. După alegerea comitetului a cerut cuvântul tovarăşul Romela Ion. „Aş vrea să propun ca preşedinte al acestui comitet, pe tovarăşul Huştea Gheorghe, deţinătorul titlului de fruntaş în producţie“. Figura fruntaşului în producţie, ie era cunoscută şi în acelaş timp dragă tuturor muncitorilor din fabrică. De aceia în aplauzele tovarăşilor săi de muncă Huştea Gheorghe a fost ales preşedintele comitetului de pregătire. ★ Tot în cursul zilei de ieri au mai fost alese asemenea comitete şi la „Formarea Trenurilor“ şi fabrica de zahăr „Chitila“ din raionul „Griviţa Roşie“. La „Formarea Trenurilor“, în sala de festivităţi au participat peste 300 de tovarăşi la adunarea generală. Din comitet fac parte 25 de tovarăşi tineri şi vârstnici. Printre ei se numără şi stahanovistul Ene Tudor din această unitate. Ca preşedinte al acestui comitet a fost ales Nicolae Constantin, conducătorul unităţii „Formării Trenurilor“. Festivitatea premierii echipelor artistice participante la concursul interşcolar Duminică dimineaţa a avut loc în sala „Filimon Sârbu” festivitatea premierii echipelor care s-au distins cu ocazia concursului artiştii, organizat de Comitetul Orăşenesc Bucureşti al U.T.M. între şcolile elementare, medii, profesionale şi institutele de învăţământ superior în cinstea Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie. Festivitatea a fost deschisă de tov. Gh. Smoleanu, prim secretar al comitetului orăşenesc al U.T.AL, care a arătat că acest concurs a avut ca scop antrenarea în viaţa culturalartistică a tot mai mulţi tineri şi tinere din şcoli şi facilităţi, îmbogăţirea repertoriilor multor formaţii cu lucrări noi şi valoroase şi ridicarea măestriei artistice a interpreţior. Din darea de seamă prezentată de tov. Alin Dobrescu, şeful secţiei de propagandă şi agitaţie a comitetului orăşenesc U.T.AL., a rezultat că numai în faza a 11-a raională din cadrul concursului au fost antrenaţi în diferite echipe artistice şi ca recitatori, solişti, aproape 40.000 de studenţi, elevi şi pionieri. Echipele care au participat la concurs au prezentat lucrări ale compozitorilor contemporani, precum şi opere valoroase ale compozitorilor clasici români şi universali. S-au evidenţiat cu ocazia acestui concurs echipele artistice ale Universităţii „C. I. Psihon“, I.S.E.P. „V I. Lenin“, Liceul de băieţi nr. 2, şcoala elementară nr. 22 fete, Institutul Politehnic, şcoala profesională textilă nr. 1, şi şcoala profesională nr. 7 metal, şcoala pedagogică nr. 2 educatoare şi învăţătoare, şcoala germană, şcoala elementară nr. 11 Militari, Institutul de Cultură Fizică, Liceul de fete nr. 9 şi Liceul de băieţi nr. 5, şcoala profesională C.A.A. şi altele. Echipele participante la acest concurs au primit câte o diplomă de onoare din partea Comitetului Internaţional de pregătire a Festivalului. Echipelor fruntaşe li s-au acordat premii şi menţiuni, constând din materiale didactice şi sportive, cărţi de literatură, tehnice şi ştiinţifice. Festivitatea s-a încheiat cu un bogat program artistic prezentat de echipele premiate, „Concursul tinerilor solişti” Eri a început să se desfăşoare în Capitală concursul tinerilor solişti organizat de Comitetul pentru Artă în vederea Festivalului Mondial al Tineretului şi Studenţilor. Concursul în cinstea măreţului eveniment al Festivalului s’a bucurat de un larg răsunet în rândurile tinerilor iubitori ai muzicii. Astfel până astăzi s’au înscris 57 de participanţi la probele pentru pian şi acordeon. In sala frumos pavoazată a Clubului învăţământului s’au prezentat în cursul dimineţii primii 6 candidaţi, elevi ai Şcolii Elementare şi Medii de Atuzică din Bucureşti, studenţi şi absolvenţi ai Conservatorului „Ciprian Porumbescu. Faptul că primii participanţi s’au preocupat de a prezenta cu prilejul concursului bucăţi dintre cele mai semnificative executate la un nivel artistic corespunzător o dovedeşte aprecierea bună pe care comisia a acordat-o majorităţii participanţilor. Au fost prezentate cu acest prilej piese muzicale de Schubert, Mozart, Gabalevschi, Şostacovici, Paul Con-stantinescu, Radu Palade şi alţii, lucru care a dovedit preocuparea participanţilor de a prezenta lucrări atât ale compozitorilor clasici cât şi ale compozitorilor contemporani. Prima zi a concursului a marcat un început bun în acţiunea de descoperire şi promovare a tinerilor muzicieni talentaţi. In cinstea Festivalului, studenţii de la Institutul de Teatru „Szent Györgyi István" au pregătit piesa : „Visul unei nopţi de vară“ de Shakespeare. In fotografie, un grup de studente ale Institutului, interpretează cu multă graţie o scenă din piesă. Reprezentanţii studenţilor la Festival La Facultatea de Drumuri a Institutului de Construcţii din Bucureşti au avut loc ori adunări deschise ale organizaţiilor U.T.M. de an, în care s-au ales studenţii care vor participa la manifestaţiile celui de al IV-lea Festival Aondial al Tineretului şi Studenţilor pentru Pace şi Prietenie. Astfel adunarea din anul I, a ales un număr de 28 de tineri utemişti şi neutemişti. Printre ei se află tovarăşa Codreanu Carmen, membră in biroul U.T.AL de an, o studentă fruntaşă în învăţătură. Ea a obţinut calificativul „foarte bine“ la 3 din examenele pe care le-a dat. Printre cei aleşi se mai află tovarăşul Dobrescu Florian, unul dintre cei mai buni agitatori care a dus o vie muncă de agitaţie în cinstea Festivalului. In cadrul aceleişi adunări a fost ales ca delegat al facultăţii în delegaţia tineretului din R.P.R. la Festival, studentul Constantin Taloiu. La adunarea deschisă din anul II au fost aleşi ca participanţi la Festival 25 studenţi. Printre ei se află cei mai buni studenţi ai anului ca utemistul Iacob Gheorghe sau studentul Creţoiu Nicolae. Acesta din urmă a fost înainte vreme sondor, iar acum este fruntaş la învăţătură. Au mai fost aleşi ca participanţi la cel de al IV-lea Festival studenta Diaconescu Atariana şi studentul Alexandru Vasiile. La aceeaşi facultate s-au ţinut Duminică adunări deschise ale organizaţiilor U.T.M. din anii III şi IV în care au fost deasemeni aleşi participanţi şi delegaţi pentru Festival. In cadrul adunării din anul III au fost aleşi să facă parte din delegaţia tineretului din R.P.R. la Festival studenţii Jercan Stan şi Purcaru Amaria. Ei au fost aleşi cu bucurie de către tovarăşii lor de învăţătură deoarece sunt cei mai buni studenţi din anul III, care au obţinut succese deosebite în Învăţătură. Prin Muscelul de astăzi Dacă străbaţi dealungul şi dealatul raionului Muscel, regiunea Piteşti, vei observa un lucru de seamă pe care îl vezi pretutindeni în patria noastră : viaţa se schimbă cu fiece zi, devine mai frumoasă, mai interesantă, traiul oamenilor muncii, e tot mai îmbelşugat; însăşi înfăţişarea locurilor devine alta. Cu un cuvânt, în anii puterii populare, oamenii muncii din raionul Apuscel — ca dealtfel întregul nostru popor muncitor— cunosc o viaţă nouă, cum doar au visat să trăiască în vremurile nu de mult apuse. Iată câteva exemple. In comuna Drăghici se află una din primele gospodării agricole colective înfiinţate în raion Pământurile gospodăriei aparţineau odinioară moşierilor. Astăzi, în aceste meleaguri, pe dealuri şi prin văi, au înflorit florile bucuriei şi ale vieţii noi. Gospodăria agricolă colectivă din comuna Drăghici, raionul Apuscel a luat fiinţă acum trei ani încă din primul an ea a căpătat o dezvoltare rapidă. Când intri în gospodărie de îndată privirea îţi este atrasă de şirurile de stupi. Ferma apicolă a fost înfiinţată anul trecut. Pentru anul acesta este prevăzută o dezvoltare a stupinei prin achiziţionarea de noi stupi şi roiuri artificiale. In afară de ferma apicolă, gospodăria agricolă colectivă din Drăghici mai este înzestrată cu o fermă de oi, una de vaci, şi o alta de porci cu o maternitate. Ferma de oi a fost înfiinţată în 1951 prin achiziţionarea oilor de rasă ţignie aclimatizate regiunii de munte. Pentru adăpostul oilor gospodăria are un saivan în care încap 500 oi. Ferma de vaci a luat fiinţă odată cu gospodăria. Vacile au fost schimbate cu vaci de rasă bună, care dau o mare producţie de lapte. Astfel, producţia de lapte realizată de gospodărie a fost dublă faţă de cea a sectorului particular. Aceasta se datoreşte în primul rând îngrijirii atente a bovinelor. Deasemeni, pentru păşunat, gospodăria are un foarte bun loc de munte împreună cu un lot de pădure. Pentru perioada următoare, gospodăria agricolă colectivă din Drăghici şi-a propus înfiinţarea unei crescătorii de iepuri de casă pentru carne şi blană. ...De la Drăghici cale de o jumătate de oră cu trenul spre Piteşti se află Stâlpenii. Cu doi ani în urmă a început să funcţioneze acolo o fabrică nouă de cherestea. Fabrica este aşezată la poalele dealurilor împădurite... Cu ani în urmă era aici un depozit de lemne. Construcţia fabricii a început abia în 1940 şi a fost terminată în anul următor. Au venit să lucreze la construcţie ţărani muncitori, în special tineri din Opreşti, Stâlpeni, Băneşti, Livezeni, Rudeşti — sate aflate în apropiere. Printre cei care au lucrat la început se numără utemistul stahanovist Lupu F. loan, strungarul Valeriu Crasan, Constantin Tufeanu, ajutor de gaterist şi alţii. Doi ani mai târziu a fost construită alături şi o fabrică de butoaie. Seara, din munte coboară trenul încărcat cu lemne aduse de la exploatările forestiere Plaiul Lung, Şeţu, Slănic, Hărtieşti, Aihăieşti, etc. Cu trenul sosesc şi unii muncitori care locuesc prin părţile Stâlpenilor. Dar numai o parte. Cei mai mulţi duc o viaţă interesantă chiar la exploatări. In mijlocul pădurilor ei au la dispoziţie biblioteci volante, pot vedea filme, fac sport, urmează cursurile şcolilor de calificare. Satele şi comunele raionului Apuscel îşi schimbă şi ele aspectul. Se înfiinţează cooperative, cămine culturale, se construesc şcoli, se electrifică şi se pavează străzi. Toate acestea îmbunătăţesc viaţa oamenilor muncii, a ţăranilor muncitori, o fac mai frumoasă. In comuna Malu cu Flori s-au înfiinţat cooperative de textile, ALA.T., fierărie, un magazin universal. Prin autoimpunere ţăranii muncitori au construit un pod peste râul Dâmboviţa (satul Atioloşani) şi au făcut reparaţii generale şcolii elementare. Anul acesta, în comuna Malu cu Flori se va construi o şcoală nouă. Atateralul necesar a şi fost adus în bună parte. Comuna Albeşti. ...In anii puterii populare această comună a cunoscut o înflorire deosebită. Are şcoală, cămin cultural, prin muncă voluntară, s’a amenajat un heleşteu, s’au construit băi pentru reumatici. Se va înfiinţa o gospodărie zootehnică şi va căpăta o mare dezvoltare cariera de piatră existentă In comuna Albeşti toţi locuitorii comunei ştiu azi să scrie şi să citească. Din comună au plecat numeroşi fii de ţărani muncitori spre şcolile medii şi superioare. In ce priveşte alfabetizarea, succese deosebite au fost obţinute şi în comuna Valea Atare unde s’a organizat o şcoală în mijlocul locuinţelor romilor. Tot în comuna Valea Atare s-a amenajat de către pionieri un parc al pionierilor şi se află în lucru laboratorul şcolii. Astfel înfloreşte zi de zi raionul Atuscel ca şi toate raioanele patriei noastre, iar viaţa oamenilor muncii, asupra căreia veghează partidul, devine tot mai interesantă, mai frumoasă. AUREL GEORGESCU