Scânteia Tineretului, octombrie 1953 (Anul 8, nr. 1382-1408)

1953-10-01 / nr. 1382

Proletaridin toate țările, unifi-văl. ORGAN CENTRAL AL UNIUNII TINERETULUI MUNCIIUR Anul IX Seria II-a Nr. 1382 • 4 PAGINI — 20 BANI Joi 1 Octombrie 1953 4 ani de la proclamarea R. P. Chineze Marele popor chinez şi împreună cu el întreaga omenire iubitoare de pace sărbătoresc astăzi cea de a 4-a aniversare a proclamării Republicii Populare Chineze. Naşterea Republicii Populare Chineze, triumful revoluţiei populare din China este rezultatul îndelungatei lupte de eliberare a poporului chinez sub conducerea eroicului Partid Comunist. Puternicul avânt al acestei lupte antiimperialiste şi antifeudale a început datorită victoriei Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie. Octombrie Roşu a indicat poporului chinez drumul just spre victorie, i-a creat un puternic prieten şi aliat. Uniunea Sovietică şi i-a dat invincibila învăţătură a lui Marx- Engels-Lenin-Stalin drept far călăuzitor. Victoria U.R.S.S. asupra Germaniei fasciste şi a Japoniei militariste a permis poporului chinez să ducă la izbândă deplină lupta de eliberare, să-şi făurească Republica sa Populară. Victoria istorică a poporului chinez constitue unul din cei mai importanţi factori care determină situaţia internaţională actuală. Această victorie întăreşte lagărul democratic şi antiimperialist în frunte cu U.R.S.S. Cu victoria revoluţiei populare din China s-a deschis o nouă pagină în istoria tuturor popoarelor din Asia asuprite de imperialişti, însufleţite de exemplul marelui popor chinez care-şi clădeşte o viaţă liberă şi fericită popoarele din Asia, din bazinul Pacificului și din întreaga lume colonială se ridică la luptă mereu mai îndârjită pentru scuturarea jugului imperialist. Au trecut patru ani de la proclamarea Republicii Populare Chineze. Patru ani sunt un termen scurt, dar în acest scurt răstimp constructorii Chinei noi au dobândit succese măreţe, au înfăptuit transformări uriaşe. Republica Populară Chineză — stat de democraţie nouă, adică de democraţie populară — realizează cu succes dictatura derpocraţiei populare care se exercită sub conducerea clasei muncitoare, se bazează pe alianţa muncitorilor şi ţăranilor, reuneşte toate clasele democratice şi toate naţionalităţile Chinei şi duce lupta împotriva imperialismului, feudalismului, capitalismului birocratic, pentru independenţa, democraţia şi unitatea Chinei, pentru crearea unei Chine înfloritoare şi puternice. Pe întinderile uriaşe ale Chinei a fost înfăptuită reforma agrară. In momentul de faţă, cu excepţia regiunilor populate cu minorităţi naţionale, reforma agrară a fost efectuată pe un teritoriu cu o populaţie de 450 milioane oameni. S-a realizat visul milenar al ţărănimii chineze : „fiecărui plugar —p ogorul său“. Desăvârşirea reformei agrare a eliberat definitiv massele ţărăneşti de multe milioane de sub jugul feudalismului şi le-a antrenat în opera de construire a Chinei noi. Statul a luat în mâinile sale toate întreprinderile care aparţinuseră capitalului birocratic, le-a reorganizat complect şi le-a transformat în întreprinderi de stat cu caracter socialist. Băncile ţării se află sub conducerea unică a statului. Toate aceste măsuri au pus capăt erei de jaf şi exploatare colonială a poporului chinez de către imperialişti. Principalele ramuri ale producţiei industriale şi agricole au depăşit nivelul cel mai înalt înregistrat înainte de începutul războiului antijaponez. Se desvoltă neîncetat industria grea. Industria Chinei a început să producă în cantităţi din ce în ce mai mari maşini şi maşini-unelte perfecţionate : strunguri de precizie, maşini moderne de rectificat, granicuri de foraj, mari turbine cu aburi, motoare Diesel, macarale grele, etc. China a păşit ferm pe calea desvoltării industriale pe calea creării unei industrii grele care constitue baza desvoltării şi progresului economic. In ţară se desfăşoară o măreaţă revoluţie culturală. Numărul total al elevilor înscrişi în şcolile elementare se ridică la 50 milioane. Peste 3.080.000 muncitori şi 27.000.000 ţărani urmează în timpul liber cursurile şcolilor serale. In institute de învăţământ superior studiază 202.000 studenţi. Apar 624 ziare cu un tiraj total de 7.000.000 exemplare. Numai într’un singur an tirajul total al cărţilor şi publicaţiilor periodice s’a ridicat la 180.000.000. A crescut nivelul de trai al oamenilor muncii. In 1952 salariul muncitorilor şi funcţionarilor era cu 60—120% mai mare decât în 1949 şi e în creştere continuă. Veniturile ţăranilor au crescut şi ele. Succesele strălucite dobândite de China Populară în construcţia paşnică au fost posibile datorită colaborării strânse cu Uniunea Sovietică şi ţările de democraţie populară, datorită nepreţuitului ajutor frăţesc al constructorilor comunismului. Realizarea istoricului tratat de prietenie, alianţă şi asistenţă mutuală dintre U.R.S.S. şi R. P. Chineză şi a acordurilor semnate la 14 Februarie 1951, precum şi a acordurilor ulterioare, joacă un rol însemnat în desvoltarea ţării. Terminând perioada refacerii patriei, marele popor chinez păşeşte acum într’o nouă etapă a luptei sale : etapa de largă construcţie economică planificată care urmăreşte transformarea Chinei dintr’o ţară agrară înapoiatăîntr’un stat industrialagrar socialist. In cursul planului cincinal a cărui înfăptuire a început anul acesta, China Populară îşi va creia o industrie grea modernă. In noua etapă a luptei sale pentru fericire, poporul-erou al Chinei se bucură din plin de ajutorul frăţesc al popoarelor sovietice. In baza tratativelor duse de curând la Moscova, U.R.S.S. a hotărît să acorde R.P. Chineze un larg ajutor economic şi tehnic pentru construirea şi reconstruirea a 91 de noi întreprinderi şi a50 de întreprinderi în curs de construcţie şi reconstrucţie. Aceastaconstitue un exemplu strălucit alrelaţiilor frăţeşti, internaţionaliste din lagărul democrat. Aceasta oglindeşte cu putere marea prietenie care leagă Uniunea Sovietică de R. P. Chineză, prietenie pusă în slujba păcii. Cu entuziasm şi încredere, marele popor chinez păşeşte înainte spre noi victorii. Sutele de milioane de constructori ai Chinei noi construiesc fabrici şi uzine, transformă natura, întăresc capacitatea de apărare a patriei lor. Cât de nesocotite şi ridicole sunt manevrele cercurilor agresive americane care încearcă să oprească poporul chinez din mersul sau victorios ! Zadarnice sunt sforţările miliardarilor americani de a „izola“ China, de a schimba cursul istoriei. Puternică, liberă, stăpână pe soarta sa Republica Populară Chineză se ridică stavilă puternică în calea uneltirilor aţâţătorilor la război. Marea prietenie care leagă popoarele Chinei de popoarele Uniunii Sovietice, reprezintă o forţă nemaiîntâlnită in istorie, constitue un bastion puternic al păcii în Extremul Orient şi în întreaga lume. Acum, la a 4-a aniversare a proclamării R. P. Chineze popoarele iubitoare de pace salută cu bucurie şi încredere marele popor chinez. In cei patru ani care au trecut dela eliberarea poporului chinez s’au întărit şi mai mult legăturile de prietenie dintre poporul român şi poporul chinez, înfrăţite în lagărul păcii şi socialismului, cele două , popoare desvoltă conţinu relaţiile reciproce, economice şi culturale. Acordurile economice şi culturale dintre ţara noastră şi R.P. Chineză — acorduri bazate pe relaţiile detip nou dintre ţările lagărului socialist — sunt mărturie a dragostei şi întrajutorării frăţeşti de care sunt însufleţite popoarele noastre libere. Poporul nostru muncitor salută cu înflăcărare poporul chinez şi pe încercatul său conducător, Partidul Comunist Chinez, urându-i cu prilejul măreţei sărbători a lui I Octombrie, noi şi însemnate succese pe drumul făuririi unei vieţi fericite. Să se întărească şi să înflorească Republica Populară Chineză, spre binele şi fericirea poporului chinez, spre bucuria şi mândria întregii omeniri iubitoare de pace ! Nu e uşor când înveţi să scrii, când iei tocul în mână pentru prima oară în viaţă. Mâna încă nu e sigură. Tânăra învăţătoare a ciclului elementar de la Liceul de fete Nr. 4 din Bucureşti. Îndrumă cu grijă părintească pe elevii din clasa I să aştearnă pe hârtie literele învăţate in primele zile de şcoală. DECRETUL Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române pentru stabilirea datei alegerii Reputaţilor in Sfaturile Populare Prezidiul Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române decretează : 1. Data alegerii Deputaţilor în Sfaturile Populare se stabileşte la 20 Decembrie 1953. Președintele Prezidiului Marii Adunări Nationale Secretarul Prezidiului DR PETRU GROZA Marii Adunări Nationale GH. MARUSSI Tinerii se preocupa de creşterea calităţii produselor SIBIU (de la corespondentul nostru). La fabrica de paste făinoase „1 Mai“ din Sibiu, muncitorii lucrează cu avânt sporit pentru îndeplinirea sarcinilor de plan ce le revin pe anul 1953. Utemista Fleacă Maria de pildă, poate fi găsită in fiecare dimineaţă pregătindu-şi materia primă de care are nevoie, încă înainte de ora începerii lucrului Ea lucrează in brigada de calitate condusă de utemista Gref Matilda. In brigadă munca este organizată în aşa fel, încât fiecare membru ştie ce are de făcut Unele fete lucrează la tăiatul Fidelei, altele la aranjatul acesteia în rame etc. Toată brigada are aceeaşi preocupare: îndeplinirea planului de producţie şi îmbunătăţirea încontinuu a calităţii produselor. „De felul cum organizăm aşezarea pastelor în ramă — spune deseori utemista Gref Matilda — depinde în mare măsură calitateaproduselor pe care noi le dăm“. Expunerea tovarăşului Gh. Gheorghiu-Dej făcută cu prilejul celei de a 9-a aniversări a eliberării,patriei noastre, şi îndeosebi sarcinile ce reies cu privire la mărirea producţiei bunurilor de larg consum a stârnit’mult interes în rândurile muncitorilor din această fabrică. In consfătuirea de producţie a brigăzii ce s’a ţinut de curând utemista Gref Matilda a spus printre altele tovarăşelor ei de muncă următoarele: „Sarcina brigăzii noastre este de a folosi din plin metodele de lucru sovietice, pentru ca să putem îndeplini sarcinile de plan ce ne revin şi să dăm produse de cea maibună calitate. In fiecare dimineaţă, cu 10 minute înainte de începerea lucrului membrii brigăzii sunt la locul de muncă pregătindu-şi materia primă şi controlându-şi maşinile dacă sunt în bună stare. Astfel brigada condusă de tânăra Gref Matilda, aplicând metoda stahanovistului Voroşin, realizează zilnic o depăşire de normă între 25—30 la sută Deşi toate fetele din brigadă sunt calificate, ele s-au hotărît ca anul acesta să urmeze cursul de calificare gradul II, pentru a acumula şi mai multe cunoştinţe necesare muncii lor de zi cu zi. Sub lozinca „Să dăm tot mai multe paste făinoase peste plan“ lucrează şi tinerele din brigada a 3-a condusă de Balaş Eugenia Buna organizare a muncii în brigadă face ca fetele să aibă rezultate din ce in ce mai bune In consfătuirile de producţie ale brigăzii se dă mare atenţie propunerilor ce se fac pentru a se găsi cele mai bune metode de muncă şi în acelaşi timp, se critică cu tărie lipsurile ce se mai manifestă, luându-se măsuri pentru lichidarea lor. Astfel tovarăşa Balaş Eugenia responsabila brigăzii a propus la o consfătuire de producţie a brigăzii să fie aduse casetele în care se pun pastele mai aproape de locul de muncă, fapt care reduce considerabil timpii morţi. Deasemeni ea se preocupă în mod temeinic de creşterea producţiei şi arată în mod practic fetelor din brigada sa, cum să muncească mai bine, pentru ridicarea calităţii produselor. I şi numărul de ani. PANA VASILE: Comuniştii — îndrumătorii noştri (pag. 2-a) ŞTEFAN IUREŞ : 80 de mile (pag. 2-a) C. ROMAN: Un cabanier „model“ (pag. 2-a) Cum se depun candidaturile de deputat (pag- 2-a) LIU DAO-SEN : Tineretul în primele rânduri ale construcţiei economice a Chinei noi (pag. 3-a) DAN LAZARESCU: Cel mai bun prieten (pag. 3-a) Nota Guvernului Sovietic adresată guvernelor Franţei, Angliei şi S.U.A. în legătură cu convocarea unei conferinţe a Miniştrilor Afacerilor Externe (pag 4-a) Cuvântarea lui Kim Ir Sen la înapoierea în ţară a delegaţiei guvernamentale a Republicii Populare Democrate Coreene (pag. 4-a) In Adunarea Generală a O. N. U. (pag. 4-a). TELEGRAME Tovarăşului MAO TZE DUN Preşedintele Guvernului Central Popular al Republicii Populare Chineze PEKIN Cu prilejul împlinirii a 4 ani de la proclamarea Republicii Populare Chineze, vă transmit tovarăşe preşedinte, din partea Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române şi a mea personal cele mai sincere felicitări. Urez din toată inima eroicului popor chinez succese noi pentru înflorirea patriei sale libere şi pentru întărirea păcii şi securităţii in lumea întreagă. Dr. Petru Groza Preşedintele Prezidiului Marii Adunări Naţionale a Republicii Populare Române Tovarăşului CIU EN LAI Premierul Consiliului Administrativ de Stat al Guvernului Central Popular al Republicii Populare Chineze PEKIH Cu prilejul celei de a 4-a aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze, vă rog să primiţi din partea poporului român şi a Guvernului Republicii Populare Române cele mai călduroase felicitări. Poporul român urează marelui şi eroicului popor chinez succese tot mai mari în dezvoltarea Chinei noi Populare şi in lupta măreaţă pentru consolidarea păcii şi securităţii in Extremul Orient şi în lumea întreagă. • Gheorghe Gheorghiu-Dej Preşedintele Consiliului de Miniştri al Republicii Populare Române Tovarăşului CIU EN LAI Premierul Consiliului Administrativ de Stat şi Ministrul Afacerilor Externe al Guvernului Central Popular al Republicii Populare Chineze PEKM Cu ocazia aniversării a 4 ani de la proclamarea Republicii Populare Chineze, vă rog să primiţi cele mai sincere felicitări şi urări de noi succese în opera de dezvoltare a Chinei noi Populare şi in lupta pentru menţinerea şi consolidarea cauzei păcii. Simion Bughici Ministrul Afacerilor Externe al Republicii Populare Române Adunarea festivă cu prilejul celei de a patra aniversări a proclamării R. P. Chineze Cu prilejul celei de a patra aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze, Institutul Român pentru Relaţiile Culturale cu Străinătatea a organizat Miercuri seara o adunare Festivă în sala Teatrului C.C.S. La adunare au luat parte numeroşi oameni ai muncii, stahanovişti, reprezentanţi ai vieţii ştiinţifice, culturale şi artistice a ţării noastre, reprezentanţi ai presei, etc. Adunarea s-a deschis prin intonarea Imnurilor de Stat ale R.P.R. şi R. P. Chineze şi a Imnului U.R.S S. Acad. Ilie Murgulescu, ministrul învăţământului Superior, a vorbit despre însemnătatea celei de a patra aniversări a proclamării Republicii Populare Chineze. A vorbit apoi Van lu-pin, ambasador extraordinar şi plenipotenţiar al R.P. Chineze la Bucureşti, care a scos în relief succesele însemnate dobândite de China Populară in construcţia de stat şi economică, după victoria revoluţiei populare. Cuvântările au fost subliniate cu vii aplauze, participanţii la adunare manifestând cu In această zi — a spus Van Iu-pin, ambasadorul Republicii Populare Chineze în R.P.R., sărbătorim cea de a patra aniversare a proclamării Republicii Populare Chineze, zl care a adus victoria strălucită a poporului chinez sub conducerea Partidului Comunist Chinez in frunte cu tovarășul Mao Tze Dun. In ultimii patru ani, China s’a schimbat atât de mult încât cu greu o mai putem recunoaşte. In acest an a fost elaborat primul nostru plan cincinal în care s’a prevăzut: dezvoltarea Industriei grele, temelia de bază a industrializării socialiste a ţării, dezvoltarea corespunzătoare a Industriei uşoare, a transporturilor şi comunicaţiilor, organizarea cooperatistă a agriculturii şi a industriei meşteşugăreşti. Toate aceste măsuri, vor contribui la ridicarea treptată a nivelului de trai material şi cultural al masselor populare din ţara noastră. După ce a trecut în revistă uriaşele realizări obţinute de poporul chinez în anii puterii populare, Van Iu-pin a arătat că sprijinul întregului lagăr al păcii, democraţiei şi socialismului şi mai ales ajutorul frăţesc al Uniunii Sovietice, au contribuit mult la căldură pentru prietenia dintre poporul român şi poporul chinez, unite în frontul mondial al păcii în fruntea căruia se găseşte marea Uniune Sovietică. La adunare au participat tovarăşii dr. Petru Groza, Gheorghe Apostol, Miron Constantinescu, Gh Stoica S. Bughici , Coliu general locotenent Alexandru Drăghici, Sorin Toma, general locotenent L. Sălăjan, M Mujic, N Cioroiu şi T. Rudenco, miniştri adjuncţi la Ministerul Afacerilor Externe, M. Macavei, preşedintele Institutului Român pentru Relaţiile Culturale cu Străinătatea, C Blidarii, preşedintele Comitetului Executiv al Sfatului Popular al Capitalei miniştri, miniştri adjuncţi, înalţi funcţionari de stat, reprezentanţi ai organizaţiilor obşteşti. • Au luat parte membri ai corpului diplomatic. In incheerea festivităţii a fost prezentat filmul documentar chinez în culori „A treia aniversare a proclamării R.P. Chineze", care ilustrează succesele dobândite de poporul chinez în primii ani după eliberare. (Agerpres), cucerirea măreţelor succese obţinute de poporul chinez în făurirea vieţii noi. Vorbitorul a subliniat că relaţiile de prietenie dintre R.P. Chineză şi Uniunea Sovietică, constitue o înaltă pildă de colaborare frăţească a ţărilor din lagărul păcii şi democraţiei. Vorbind despre relaţiile frăţeşti dintre R.P. Chineză şi R.P.R., Yan Iu-pin a arătat că acestea se lărgesc din an în an. Semnarea acordului de colaborare tehnico ştiinţifică, încheiat în acest an, este încă o dovadă a legăturilor multilaterale bazate pe principiile internaţionalismului proletar şi a colaborării prieteneşti de la egal la egal. In continuare, ambasadorul R.P. Chineze a scos în evidenţă interesul cu care poporul chinez urmăreşte realizările poporului român în lupta de construire a socialismului, pentru continua ridicare a nivelului material şi cultural al oamenilor muncii. Van Iu-pin şi-a încheiat cuvântarea cu urări pentruprietenia dintre poporul român şi poporul chinez, care strâns unite în lagărul păcii şi democraţiei în frunte cu Uniunea Sovietică aduc o contribuţie însemnată la apărarea cauzeipăcii şi securităţii popoarelor. Pe acest drum, poporul chinez a fost condus de Partidul Comunist Chinez, creat în 1921, în focul avântului revoluţionar al masselor asuprite din China, sub directa influenţă a Marii Revoluţii Socialiste din Octombrie. Dela începutul existenţei sale, partidul s’a dovedit ca singurul conducător al masselor asuprite în lupta, pentru o viaţă fericită şi a mobilizat elementele cele mai hotărite în lupta de dezrobire economică şi politică a Chinei. In anul 1927 ia naştere Armata Populară Chineză, condusă de Partidul Comunist Chinez, armată care a dus până la victorie lupta pentru eliberarea Chinei. Impotriva forţelor popularerevoluţionare s’a ridicat reacţiunea gomindanistă sprijinită de imperialiştii americani, englezi şi japonezi. Anii 1937—1945 sunt anii luptei glorioase a poporului chinez împotriva crudului ocupant japonez. Partidul Comunist a fost acela care a organizat întreg poporul în lupta împotriva militariştilor japonezi, transformând spatele frontului japonez într’un adevărat teren minat pentru ocupanţi. Răsunătoarea victorie a Armatei Sovietice asupra Germaniei fasciste şi a Japoniei militariste a avut o Influenţă puternică şi asupra mersului revoluţiei chineze. Armata Populară de Eliberare, condusă de Partidul Comunist Chinez, susţinută de massele largi asuprite şi exploatate, a obţinut o victorie măreaţă împotriva trupelor gomindaniste sprijinite de imperialişti. Declaraţia de constituire a Guvernului Central Popular al Republicii Populare Chineze, de la 1 octombrie 1949, a însemnat încununarea luptei revoluţionare a poporului chinez împotriva imperialismului şi a reacţiunii interne. Vorbind despre factorii pe care Partidul Comunist Chinez s-a bazat în câştigarea victoriei, tovarăşul Mao Tze Dun arată că aceştia au fost: „Un partid care are la bază disciplina, înarmat cu teoria lui Marx, Engels, Lenin şi Stalin, partid care foloseşte metoda autocriticii şi este strâns legat de masse, o armatacondusă de acest partid, şi un front unic al diverselor straturi şi grupuri revoluţionare ale societăţii conduse de acest partid“. Acad. I. Murgulescu a trecut apoi,în revistă marile succese obţinute în toate domeniile de poporul chinez, sub orânduirea democrat-populară. In trecut, imperialiştii au împiedicat China să-şi dezvolte o Industrie proprie, lăsându-i numai rolul de piaţă de desfacere pentru produsele industriale ale ţărilor imperialiste. După proclamarea R. P. Chineze, Partidul Comunist Chinez a elaborat programul refacerii Industriei distruse de război, trasând sarcina industrializării ţării. Sectorul de stat a dobândit o situaţie predominantă în industrie şi în întreaga economie a ţării. Până la sfârşitul anului 1952, Industria Chinei a fost refăcută şi dezvoltată într’un ritm rapid, depăşind în ramurile principale nivelul cel mai înalt înregistrat vreodată în istoria acestei ţări. A fost dezvoltată cu succes producţia mărfurilor de larg consum ,care a atins deasemeni un nivel necunoscut în China Rezultate remarcabile au fost obţinute şi în domeniul comunicaţiilor şi al transporturilor A sporit mult volumul comerţului exterior şi s-a ajuns, pentru prima oară în istoria Chinei, la o balanţă comercială activă Aceste importante succese se datoresc sprijinului multilateral şi permanent pe care Uniunea Sovietică l-a dat Chinei Populare. Legături, strânse comerciale s-au creiat cu Uniunea Sovietică, cu ţările de democraţie populară. Greutatea specifică a comerţului exterior al Chinei cu U R.S.S şi cu ţările ca democraţie populară, care reprezenta 26 la sută în 1950, s-a ridicat în 1952 la 72 la sută din totalul volumului comerţului său exterior. Vorbitorul a subliniat apoi importanţa înfăptuirii marii reforme agrare, datorită căreia peste 47 000.000 hectare pământ arabil, aparţinând unui pumn de moşieri, au fost împărţite la 300 000.000 ţărani fără pământ sau cu pământ puţin Printr’o legislaţie corespunzătoare, prin împrumuturi masive, prin acordarea de seminţe selecţionate, inventar agricol, vite, etc. partidul şi guvernul au îndrumat şi sprijinit, activ ţărănimea muncitoare să dezvolte producţia Pe baza principiului liberului consimţământ, ţăranii au trecut la întemeierea organizaţiilor de intrajutorare reciprocă in muncă, care au cuprins în 1952 peste 40 la sută din întreaga ţărănime chineză. Pentru prima dată în istoria sa, China a avut în 1950 un buget echilibrat Inflaţia a fost stăvilită, preţurile au fost stabilizate, trecându-se treptat la o serie de măsuri pentru ridicarea nivelului de trai al masselor muncitoare. Pe baza acestor succese pe plan economic, R. P. Chineză a trecut, începând cu anul 1953, la economia planificată. Vorbitorul a relevat vasta revoluţie culturală care se înfăptueşte paralel cu dezvoltarea economică. învăţământul de toate gradele a căpătat o mare dezvoltare, reorganizându-se pe baze noi, deschizând larg porţile şcolilor şi universităţilor pentru fiii de muncitori şi ţărani. Marea Chină Populară — a subliniat acad. I. Murgulescu — îşi bazează succesele pe conducerea înţeleaptă a Partidului Comunist Chinez, pe avântul şi eroismul bravului popor chinez, pe relaţiile de tip nou, de o prietenie indestructibilă cu Uniunea Sovietică şi cu ţările de democraţie populară. Forţă activă a lagărului păcii şi socialismului, marea Chină constitue un exemplu şi un stimulent pentru toate popoarele care gem încă sub jugul exploatării colonialiste şi care văd în victoria revoluţiei chineze o cale sigură de urmat. Poporul român — a încheiat vorbitorul — însufleţit de o dragoste sinceră faţă de poporul frate chinez, se bucură de măreţeia Iur realizări şi-i urează noi succese pe calea construirii unei Chine înfloritoare, pe calea apărării păcii in Întreaga lume. • Cuvântarea lui Wan lu-pin ambasadorul R.P. Chineze în R.P.R. Cuvântarea acad. Ilie Murgulescu Ministrul învăţământului Superior Acad. I. Murgulescu a arătat că proclamarea Republicii Populare Chineze, eveniment de însemnătate istorică mondială, este rezultatul luptei revoluţionare de decenii a poporului chinez, condus de gloriosul Partid Comunist Chinez, împotriva feudalismului, a burgheziei trădătoare şi a imperialismului, întărind considerabil lagărul păcii, democraţiei şi socialismului, constituirea Republicii Populare Chineze, reprezintă în acelaş timp un factor de seamă în lupta de eliberare a tuturor ţărilor coloniale şi dependente de sub jugul colonial. Descriind starea de mizerie şi înapoiere în care poporul chinez a trăit, în trecut, sub jugul feudalilor şi al imperialiştilor străini, vorbitorul a subliniat că numai Marea Revoluţie Socialistă din Octombrie a deschis poporului chinez drumul spre victorie.